Toon posts:

[Excel]Tabel sorteren en berekeningen uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tabel met (o.a.) huurprijzen en plaatsnamen, nu wil ik op alle huurprijzen die onder een en dezelfde naam ingevoerd zijn allerlei berekeningen uitvoeren, bv afwijking van het gemiddelde, quartielen etc.

Die berekeningen werken allemaal voor de totale lijst met alle plaatsnamen, maar ik wil ze nu enkel op de huurprijzen in een bepaalde plaats uitvoeren.

Nu kan ik een VBA maken waarin ik alle huurprijzen van een bepaalde plaats onder elkaar in een hulptabel kopieer en dan de formules toepas op deze hulptabel en meteen weer laten wissen....

Maar dit moet toch eenvoudiger/sneller kunnen?

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

Je kunt met de functie VLOOKUP (verticaal zoeken) alleen de rijen van een bepaalde plaats selecteren en daar de berekeningen op uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lijst met huurprijzen en plaatsnamen, dus meer dan 1 row met dezelfde plaatsnaam. Met Vlookup kun je toch maar 1 waarde halen?

Probleem is dat ik voor bv. Percentile Rank een lijst nodig heb voor de berekening en niet bv de gesommeerde waarden..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 14:39 ]

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

Tja in Excel is dit i.m.o vrij klote (klinkt wat cru, ik weet het ;) )

Wat je kunt doen is zorgen dat je lijst gesorteerd is op plaatsnaam. Vervolgens zoek je eerst het eerste item op van de plaats die je wilt met de functie Match of Index. Daarna kun je met VLOOKUP de rest van de items zoeken door de range waarin VLOOKUP zoekt te veranderen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel gebruik maak van Excel (in tegenstelling tot Access) dus misschien weet iemand anders een betere oplossing.

Je zou ook kunnen overwegen de data in Access te proppen en dan met een query de data op te halen. Vervolgens kun je dan op een rapport je berekeningen uitvoeren met expressies. Lijkt me een flexibelere en transparantere oplossing.

[ Voor 1% gewijzigd door TXC op 18-10-2005 15:15 . Reden: Flexiebel :X ]

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 17:41
Je kan met matrixfuncties en IF berekeningen uitvoeren op rijen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Voorbeeld: =SUM(IF(A1:A10=TRUE;IF(B1:B10=TRUE;C1:C10;0);0)) telt de cellen in kolom C op als de cellen in dezelfde rij in zowel kolom A als kolom B TRUE zijn. Matrixformules voer je in met Ctrl+Shift+Enter i.p.v. alleen Enter. Speel er eens mee, zou ik zeggen :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Verwijderd

Topicstarter
C--------------------------- E

Mietzins ----- Ort

650 ---------- Solothurn
850 ----------- Bellach
950 ----------- Solothurn
1'000 --------- Solothurn
1'000 --------- Solothurn
1'125 ----------- Holderbank
1'200 --------- Holderbank
1'245 ---------- Grenchen

Ik heb dus deze tabel, maar dan met nog veel meer rijen.

Nu moet ik bv deze formule toepassen op alle huurprijzen van Solothurn: =QUANTILSRANG(C4:C500;Start!C14) -> Start!C14 is dus de invoer op een ander sheet, in dit geval Solothurn)

Ik kan bv 1 huurprijs extracten met =INDEX($C$4:$E$12;VERGLEICH(Start!E16;E4:E11;1);1)
Maar dit geeft maar 1 waarde, in dit geval de laatste.

Kan iemand me helpen op een of andere manier een heel bereik te extracten en dit dan in de eerste formule in te vullen?

Acces wil ik alleen gebruiken als het echt niet kan in excel...

Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Coffee monster.. zie je reply nu pas, zal het eens proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!!

Dit deed de truuk:

{=QUANTILSRANG(WENN(E4:E12="Solothurn";C4:C12);Start!C14)*100}

Wel irritant dat die duitse versie sommige commando`s niet herkent.. IF kent ie bv. niet.. tja dan kun je lang "spelen" ;)
Pagina: 1