Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[OpenOffice] Document in writer in midden van scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In mijn poging om over te stappen van microsoft office naar openoffice liep ik tegen de volgende twee punten aan:
  • Het document in writer begint aan de linkerkant van het scherm. In word (en wordperfect ook dacht ik) staat het document in het midden, zodat de ruimte er links- en rechts van gelijk is. Dit vind ik prettiger werken. Ik vraag me af of dit mogelijk is in OpenOffice Writer? Zo ja, hoe?
  • Ik mis een zoom-percentage indicator in het hoofdscherm. In de print-preview zie ik hem wel maar in het hoofdscherm zie ik niet meer dan een vergrootglasje.
Heb al gezocht op google en got, maar met zoektermen als 'document', 'centreren' kom je niet ver ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 12:58
ik heb daar ook naar gekeken,

zal het zo ff opzoeken.

een stappen plannetje:
-rechtermuisknop op een van de knoppenbalkjes.
-customize
-helemaal onderaan, KLIK op het plusje voor "View"
-Zoek "ZOOM"
-Klik op de knop "Add -->"
-verplaats het icoontje in de rechterkolom.
-klik op "OK"

Klik nu op het vergroot glas in de knoppenbalk.
klik op "optimal"
klik op "OK"

sucses.

[ Voor 12% gewijzigd door nsa1984 op 18-10-2005 11:46 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het zoompercentage staat toch ook (onderaan) in de statusbalk? Je kan er op rechtsklikken of dubbelklikken om het percentage in te stellen.

Maar het is veel makkelijker om Control in te drukken en met je muiswieltje te draaien om in en uit te zoomen.

Het willen centreren avn de pagina vind ik eerlijk gezegd maar een beetje raar, ik snap niet dat iemand zich over zoiets druk kan maken. Gewoon je venster niet groter maken dan nodig is. In tegenstelling tot wat veel Windows gebuikers denken is het namelijk niet de bedoeling van window-omgeving om alle vensters te maximaliseren en de taakbalk als een tabs te gebruiken.

Je kan het effect van centreren wel een beetje nadoen door de de zoom-instelling op "Optimal" of "Page width" zetten.

[ Voor 54% gewijzigd door Johnny op 18-10-2005 11:48 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• nsa1984
  • Laatst online: 29-11 12:58
Johnny schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:40:
Het zoompercentage staat toch ook (onderaan) in de statusbalk? Je kan er op rechtsklikken of dubbelklikken om het percentage in te stellen.

Maar het is veel makkelijker om Control in te drukken en met je muiswieltje te draaien om in en uit te zoomen
Hey jah,

je hebt gelijk, nooit gezien eigenlijk.....
vergeet het verhaal wat ik hierboven heb getypt en doe het maar via die onderste percentage weergave.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• spone
  • Niet online
Maar als ik het zo lees is het dus niet mogelijk om op een normale manier de pagina in het midden te krijgen?
Gewoon je venster niet groter maken dan nodig is. In tegenstelling tot wat veel Windows gebuikers denken is het namelijk niet de bedoeling van window-omgeving om alle vensters te maximaliseren en de taakbalk als een tabs te gebruiken.
Dat is overigens wel het hele basisidee van de taakbalk ;) En een venster maximaliseren vind ik toevallig wel de makkelijkste manier om een beetje overzicht in de chaos te krijgen. Ik bedoel: je scherm is n * n pixels, waarom zou je dan maar de helft gebruiken?

[ Voor 71% gewijzigd door spone op 18-10-2005 12:24 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

spone schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:22:
Maar als ik het zo lees is het dus niet mogelijk om op een normale manier de pagina in het midden te krijgen?
Nee, niet echt. Je kunt als zoom wel instellen "page width". Opzich heb je het dan wel midden in het scherm, maar dan wordt ook alle letters mee vergroot en dat wil je net niet denk ik.

Wat ik wel ontzettend mis in OOo writer is de functie onder zoom waardoor je 2 pagina's naast elkaar kan zetten. Dit kan in Word 2003 weer wel en is reuze fijn bij het reviewen van documenten.
Ik gebruik het tegenwoordig ook gewoon om zo'n document even snel door te kijken.

• Uchy
  • Laatst online: 16:23
:-) Leuk om te lezen dat meer mensen zich hier druk over maken :-)
Op het forum van openoffice.org heb ik dit puntje een keer aangestipt en iemand heeft toen voor mij dit als feature request of zoiets, gepost.
DOch helaasch zie ik idt nog niet in OO.o 2 rc's terug. Ik moet ook wel zeggen, ik merk het bijna niet meer, alleen als ik achter een andere pc zit waar MS Office op staat (en die ik dan gebruik).
En met de nieuwe sidebar met allerlei stijlen, die heb ik gewoon aan de rechterkant gedocked (de plek die dus helemaal open is), dan lijkt het net alsof de pagina in het midden staat :-)
Toegegeven, ik werk op resolutie 1280x960, dus dan kan dat ook makkelijker.

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

• ppl
  • Niet online

ppl

Uchy schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 08:56:
:-) Leuk om te lezen dat meer mensen zich hier druk over maken :-)
Op het forum van openoffice.org heb ik dit puntje een keer aangestipt en iemand heeft toen voor mij dit als feature request of zoiets, gepost.
DOch helaasch zie ik idt nog niet in OO.o 2 rc's terug. Ik moet ook wel zeggen, ik merk het bijna niet meer, alleen als ik achter een andere pc zit waar MS Office op staat (en die ik dan gebruik).
En met de nieuwe sidebar met allerlei stijlen, die heb ik gewoon aan de rechterkant gedocked (de plek die dus helemaal open is), dan lijkt het net alsof de pagina in het midden staat :-)
Toegegeven, ik werk op resolutie 1280x960, dus dan kan dat ook makkelijker.
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om die 2 dingen onder elkaar te krijgen? Ik heb nu de final versie van OpenOffice.org en ik kan het niet voor elkaar krijgen. Ligt dat aan mij of hebben ze het er voor de final versie uitgehaald?

[EDIT] Ik heb het inmiddels al gevonden: ctrl-dubbelklik wil wel eens helpen en daarna de boel dusdanig heen en weer verslepen totdat je hebt zoals je het wilt. Dat had wat gemakkelijker gemogen trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 20-10-2005 21:42 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*kickje* ;)

Iemand een idee of dit onderhand al mogelijk is met de nieuwste versie van openoffice? En nou niet zeggen dat ik me daar niet druk over moet maken, ik vind het gewoon een vertrouwder gezicht dat het in het midden staat ;)

• ppl
  • Niet online

ppl

Kort antwoord: nee.

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 13:03
Iets langer antwoord; Nee, maar als je het stijlen en opmaak open laat (überhaubt wel een practisch idee) lijkt het wel net of ie in het midden staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Ook al Bezet op 21-12-2006 11:06 ]

• spone
  • Niet online
toch grappig om te zien dat dit topic steeds maar omhoog blijft komen aangezien mensen zich hier dus druk om maken :)

Verwijderd

Ik hoef niet perse het document in het midden van het scherm, ik wil 2 pagina's naast elkaar op mijn mooie breedbeeldscherm! Ik kan alleen de 'boek-weergave' vinden die dit zou doen maar als ik dit aanvink komt de eerste pagina links in beeld en de 2e pagina rechtsonder :S Hoe los ik dit op?

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat is vrij makkelijk: je moet een andere view modus kiezen. Er zijn er 3 stuks (eigenlijk 4). Je hebt de single page modus, de automatic modus en de columns modus die je kunt uitbreiden met de book mode. Als je de book mode hebt is het normaal dat je verspringende pagina's krijgt, dit is bij ieder softwarepakket zo wat deze modus kent. De single page modus laat 1 pagina zien en toont die in het midden van het scherm. De laatste modus is de automatic modus. Deze werkt in combinatie met de zoom, de zoom is namelijk hetgeen wat in deze modus bepaald hoeveel pagina's je naast elkaar krijgt. Hoe verder je uitzoomt des te meer pagina's je naast elkaar krijgt. Het is dus een kwestie van automatic mode kiezen en zoomen. Overigens kun je dit doen via de dialog door in het menu View te kiezen voor Zoom maar ook via de opties die je rechts onderin de statusbalk van het OOo scherm ziet (die slider is de zoom, dat wat er links naast staat zijn je view modi).
Pagina: 1