[Access] Automatisch kolommen toevoegen aan tabel

Pagina: 1
Acties:

• MichielPH
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-04 21:03
Hey,

als opdracht moet ik een Excel-werkblad uitlezen in invullen in een tabel in Access. Het moet mogelijk zijn de buitenste kolom en rij aan te passen, hier [1,2] en [A,B]; er zullen in de toekomst namelijk nog rijen en kolommen toegevoegd worden.

AB
1WaardeWaarde
2WaardeWaarde

Hoe kan ik dit het best structureren? Ik dacht 3 tabellen te maken: 1 voor de rij, 1 voor de kolom en 1 waar de KolomID en de RijID in staat met bijhorende waarde. Dit omdat veldnamen niet zo makkelijk te bewerken en op te zoeken zijn.

Is dit de beste manier of kan ik hier problemen mee krijgen?

Bedankt,
Michiel

Edit: vergeten een zinnige titel in te vullen, MODs?

[ Voor 4% gewijzigd door MichielPH op 18-10-2005 10:22 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Of dit de beste manier is hangt helemaal af van de toepassing die je aan het maken bent.

Achteraf rijen toevoegen (dus na 1,2 ook 3, 4, etc.) is natuurlijk nooit een probleem in een tabel.

Als je achteraf ook nog een keer een kolom wilt toevoegen (C, D) wordt het iets lastiger, dan moet je het ontwerp van je tabel aanpassen.

Hoe vaak moet je de gegevens overzetten, hoe vaak zal er een kolom bijkomen?

offtopic:
En een mod verzoeken om je titel aan te passen kan je via het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif-knopje doen. En dan wel zelf iets bedenken, want MODjes hebben wel wat beters te doen dan jouw titel bedenken!

[ Voor 26% gewijzigd door Boss op 18-10-2005 13:44 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MichielPH
Ik maak het voor m'n stagebedrijf waar de afdeling planning het zal gaan gebruiken. Het moet dus volledig automatisch gebeuren.

Ook zullen de kolommen opgezocht moeten worden, met bv. ADO

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

Wat voor data is er opgeslagen in deze excelsheet? En hoe is die data gestructureerd?

En belangrijker, hoe wordt de Access applicatie gebruikt (wat Boss dus ook vraagt). Als je deze vragen eerst kunt beantwoorden dan is er wel iets zinnigs over te zeggen. De constructie die je nu wilt moet lijkt mij ook wel in 1 tabel kunnen waarbij je bijvoorbeeld een transform query gebruikt.

• MichielPH
In de excelsheet staan een aantal rijen met producten, in de kolommen staan de apparaten die gebruikt moeten worden. In het vak middenin staan logischerwijs aantallen. Er wordt ook nog een planning ingelezen.

Access moet aan de hand van deze gegevens en met een planning oa kijken of het wel tegelijk kan; of er niet te weinig apparaten zijn.

Er staat in de planning een te maken product, wanneer de productie begint en hoe lang dit duurt. Dan moet er opgezocht worden welke apparaten daar voor gebruikt worden en moet gekeken worden of dat kan met de planning.

Ik weet niet of dit genoeg info is?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ja, genoeg info voor de volgende vraag:

Welk voordeel denk je te kunnen behalen uit de combinatie van Excel of Access? Ik zou zeggen: òf het één, òf het ander. Volgens mij ben je het nu onnodig lastig aan het maken.

En gezien de toepassing denk ik dat je alles het beste in Access kan maken...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

MichielPH schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:21:
[...]Edit: vergeten een zinnige titel in te vullen, MODs?
Astu ;)
offtopic:
En Boss bedankt voor het meedenken >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Lustucru op 18-10-2005 22:03 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• MichielPH
Boss schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 17:21:
Ja, genoeg info voor de volgende vraag:

Welk voordeel denk je te kunnen behalen uit de combinatie van Excel of Access? Ik zou zeggen: òf het één, òf het ander. Volgens mij ben je het nu onnodig lastig aan het maken.

En gezien de toepassing denk ik dat je alles het beste in Access kan maken...
Het is een ander programma die excelsheets uitpoept..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MichielPH schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:15:
[...]

Het is een ander programma die excelsheets uitpoept..
En het andere programma kan niet anders uitpoepen???
En het andere programma kent geen limieten voor dingen die hij naar excell uitpoept???

Gebruikte werkwijze is zeer onhandig imho. Kijk eerst of er niet een andere manier is. Want dit gaat echt houtje touwtje werk worden anders.
Pagina: 1