Impedantie schakelaar achter op de versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106978

Topicstarter
Hallo mensen,

al lange tijd heb ik de vraag over mijn receiver. Ik kan namelijk op de achterkant een schakelaar zetten op 4 Ohm of 8 Ohm. Mijn speakers hebben een impedantie van 6 Ohm. In de handleiding staat niets vermeld over 6 Ohm speakers.
Ik heb de schakelaar al jaren gewoon op 8 Ohm staan en heb nooit iets verkeerds gemerkt.
Toch vraag ik me af of het beter is de schakelaar op 4 Ohm te zetten, en waarom de schakelaar op 4 Ohm moet of juist op 8 Ohm.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 15:11
volgens mij was het hoe meer ohm (weerstand) hoe meer impendantie
dus 8 is meer dan de door de fabriek opgegeven 6
maar zolang je niet je volume op oorpijn zet zal het niet veel uitmaken

correct me if i'm wrong

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Theoretisch gezien zou je, als je op heel hoog volume speelt, de versterker kunnen oververhitten als de schakelaar verkeerd staat. Namelijk, hoe lager de impedantie (weerstand), hoe hoger de stroom. Je zou hem in dat geval dan dus ook beter op 4 Ohm zetten, dan zal de versterker (waarschijnlijk) meer stroom kunnen leveren. Maar aangezien je nog nooit problemen gehad hebt, lijkt het me niet echt nodig..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Dit is een impendantie aanpassings netwerkje in je eindtrap.
Maar aangezien je in elke stand van je schakelaar, een aanpassingsverschil van 2 ohm blijft behouden, maakt het in jouw situatie niets uit.

eneeeuh thijs: (ohmse) Weerstand werkt alleen bij gelijkspanning.
een spoel met een gelijkstroom weerstand van 2 ohm, kan bij een wisselstroom met een frequentie van 1000hz bijv. 8 ohm weerstand geven... (fictieve getallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Op mijn oude versterker stond 4-8 Ohm. Mijn speakers waren 4 Ohm. Toen ik een nieuwe receiver kocht, waar 8-16 Ohm op stond, klonk het slecht.
Probeer het dus gewoon eens, kan weinig kwaad bij goede kwaliteit speakers. Het kan beter gaan klinken.

Cool_Mod_E: er staat toch geen wisselspanning tussen een versterker en speakers :?

[ Voor 15% gewijzigd door Canaria op 18-10-2005 00:58 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E

Cool_Mod_E

9200 Wp

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 00:45:
Namelijk, hoe lager de impedantie (weerstand), hoe hoger de stroom. Je zou hem in dat geval dan dus ook beter op 4 Ohm zetten, dan zal de versterker (waarschijnlijk) meer stroom kunnen leveren. ..
Bijna helemaal goed !
De versterker probeert zijn maximale vermogen naar de speakers te krijgen.

Als de schakelaar op 4 ohm staat, zal de versterker de spanning laten dalen (Er is immers weinig weerstand, dus de stroom zal toch wel vloeien).

Als de schakelaar op 8 ohm staat, zal de versterker een hogere spanning geven om de weerstand te overwinnen.

Watt=volt*ampere

Dus als er minder stroom kan vloeien dan moet de spanning omhoog om uiteindelijk toch tot hetzelde wattage te komen.

Samengevat: in de stand 8 ohm zal de versterker vermoedelijk iets harder kunnen (maar is er een kleine kans op overbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E

Cool_Mod_E

9200 Wp

Canaria schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 00:56:Cool_Mod_E: er staat toch geen wisselspanning tussen een versterker en speakers :?
Hoe dacht je anders dat die spoelen gingen bewegen ?

Het is een spanning die continu van frequentie wisselt (Door ons muziek genaamd) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, maar niet van positief naar negatief... Tis een variabele gelijkspanning... Geen wisselspanning, voor zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 12:14

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:36:
Mjah, maar niet van positief naar negatief... Tis een variabele gelijkspanning... Geen wisselspanning, voor zover ik weet...
:? Spanning van een amp gaat van +X volt naar -X volt. Gewoon wisselspanning, op heel veel frequenties tegelijk ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 14:25

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 99% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:06 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Canaria schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 00:56:
Cool_Mod_E: er staat toch geen wisselspanning tussen een versterker en speakers :?
Ik vrees voor je luidsprekers zodra het geen wisselspanning is ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106978

Topicstarter
het komt allemaal wel goed als mijn receiver maar niet te heet wordt begrijp ik.
(ik heb hem gelukkig toch nog nooit vol open gehad).

En als ik nou 2 paar speakers aansluit met een impedantie van 6 Ohm, wat is dan de beste schakelaarstand voor de receiver? Om het vraagstuk wat levend te houden :P
(vermogen wordt dan geloof ik gedeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 14:42

Jag

Cool_Mod_E schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 01:00:
[...]

Bijna helemaal goed !
De versterker probeert zijn maximale vermogen naar de speakers te krijgen.
Nee hoor, een versterker probeert er een bepaalde spanning overheen te zetten. Een versterker is een spanningsbron.
Wat er gebeurt als je die schakelaar op 4 Ohm zet, is dat de max spanning die de amp kan geven wat lager wordt zodat max vermogen wat lager wordt (maar nog steeds hoger dan met 8Ohm speakers). Op die manier wordt er niks overbelast.

Dus voor de topicstarter: veilige stand is 4 Ohm, maar de 8 Ohm stand zal ietjes harder gaan. Maar je draait nu al een tijd op 8 Ohm, ik zou het gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98057

Anoniem: 106978 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:26:
het komt allemaal wel goed als mijn receiver maar niet te heet wordt begrijp ik.

En als ik nou 2 paar speakers aansluit met een impedantie van 6 Ohm, wat is dan de beste schakelaarstand voor de receiver? Om het vraagstuk wat levend te houden :P
Volgens mij geldt er dan gewoon een parallele weerstand, dus dan mag je de weerstand vermenigvuldigen met 1/aantal dus 1/2.
Volgens mij geldt er dan een weerstand van 3 Ohm, zet hem dan dus maar op 4 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Anoniem: 106978 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:26:

4 ohm, maar nog heb je de reele kans op overbelasting bij hard spelen.

Speaker impedantie is zelden constant, die 6 ohm is gemiddeld ("nominaal") maar kan varieren tussen 2 ohm en 30 ohm (of zelfs nog meer).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je impedantie is toch ook afhankelijk van het signaal wat je stuurt? Doorgaans heeft je speaker bij de bassen een lage impedantie en bij hoge tonen een hoge toch?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Juist, speaker impedantie is echt een nutteloze spec. Meestal is het namelijk gemeten bij 1khz oid. Maar een speaker die opgegeven is als 8 ohm, kan bij 50 hz prima een impedantie vragen van 2 ohm. Met die schakelaar experimenteren kan weinig kwaad trouwens, je kan het dus het beste zelf even beluisteren. :)

In de faq staat trouwens een redelijk goed antwoord op jouw vraag:
Impedantie
De impedantie (uitgedrukt in Ohms) van een speaker bepaald welke stroom een versterker moet leveren om een bepaalde spanning over de speaker te kunnen zetten. En daar zit een klein aandachtspuntje verscholen. Veelal zie je achterop een versterker (of in de handleiding, dus voor de meeste tweakers achterop de versterker ) een opmerking staan over de impedantie van de aan te sluiten speakers. Zeker wanneer het een versterker betreft die een aansluitmogelijkheid heeft voor 4 speakers. Dan zie je vaak staan "A or B: 4-16Ohm, A+B 8-32 Ohm" of iets gelijkwaardigs. Dit betekend dat wanneer je slechts 2 speakers aansluit, deze elk een impedantie mogen hebben tussen 4 en 16 ohm. Wanneer je er 4 aansluit, moet de impedantie tussen de 8 en 32 Ohm liggen. Dat is dubbel zo hoog.

De oorzaak hiervan ligt in dat aandachtspuntje wat net genoemd werd. Wanneer je meerdere speakers aansluit, worden deze parallel geschakeld. Dat betekend dat de impedantie die de versterker "ziet", gehalveerd wordt. Om een gelijke spanning over de speaker te kunnen zetten, moet de versterker nu een tweemaal zo hoge stroom leveren. (2 4Ohm speakers parallel betekend een impedantie van 2 ohm, er zijn niet veel versterkers die daar goed mee om kunnen gaan). Je kan dit vergelijken met het aansluiten van 2 sproeiers op een tuinslang, om door elke sproeier net zoveel water te laten stromen als wanneer je er maar eentje op een tuinslang aansluit, zal er 2x zoveel water uit de kraan moeten komen.

Samenvattend: Wanneer je slechts 2 luidsprekers op een stereo-versterker aansluit, hoef je niet te letten op de impedantie van deze luidsprekers. Wanneer je er meerdere aan wilt sluiten, moet je opletten dat de impedantie van deze luidsprekers hoog genoeg is.
AV FAQ; Veelgestelde vragen

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 20-10-2005 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 50944 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 00:06:
Maar een speaker die opgegeven is als 8 ohm, kan bij 50 hz prima een impedantie vragen hebben van 2 ohm.
;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1