Toon posts:

Probleem met installatie Windows op NVRaid array

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig geweest met het opnieuw installeren van Windows XP Professional op mijn 2x 74 GB WD Raptor RAID 0 array. Dat is een beetje fout gegaan lijkt wel.

Systeem
MSI K8N Neo 4 Platinum moederbord
Athlon 64 3500+ cpu
1 Gig geheugen
2 x WD Raptor 74 Gb in (SATA) RAID 0
1 x Maxtor 120 Gb (PATA)

Wat ik gedaan heb

1. De RAID driver gedownload en op een floppy gezet. Driver is gedownload van deze pagina bij MSI. Ik heb het bestand voor Windows XP gedownload, ge-unzipped en op een floppy gezet.

2. Van Windows XP Professional CD (legaal) geboot en aan het begin van de installatie op F6 gedrukt voor het installeren van de RAID driver. Ik kies voor het laden van twee drivers voor SATA NVRaid, want als ik slechts een van beide laadt, dan herkent de Windows setup de RAID array niet goed.

3. Als ik mag gaan aangeven op welke drive ik Windows wil installeren, dan kies ik de RAID array. Blijkbaar wordt deze op dit moment juist herkend, want hij geeft een drive van 142.xx Gb aan, ofwel 2x een WD Raptor schijf a +/- 70 Gb.

De installatie van Windows verloopt vlekkeloos totdat er aan het eind geboot wordt. Dit is de laatste boot voordat Windows voor het eerst start. Er wordt gepost en dan zegt-ie BOOT FAILURE en dat er geen system disk aanwezig is en dat-ie niet verder kan.

Als ik tijdens het booten op F11 druk kan ik de schijf kiezen van welke geboot wordt en ik zie mijn 142 Gb RAID0 array als SCSI aangeduid staan?? Als ik deze kies gebeurt er overigens hetzelfde. Vaag, want die drivers die ik geladen heb waren volgens mij helemaal geen SCSI drivers, maar SATA RAID drivers. Ik snap er niets van. Heb ik nou de verkeerde software gedownload? Met het bij mijn moederbord meegeleverde NVRaid floppy ging het prima en de hardware config was toen identiek. Ik ben dat floppy helaas kwijt, vandaar dat ik naar MSI was gegaan.

Goed, mijn vraag: weet iemand wat er mis is en heeft iemand toevallig die NVRaid flop voor de MSI K8N Neo 4 Platinum onder zijn kussen bewaard? Het probleem zal waarschijnlijk zitten in het feit dat-ie denkt dat er een SCSI schijf / array in hangt, maar ik weet toch echt zeker dat ik SATA RAID en geen SCSI drivers geïnstalleerd heb vanaf dat floppy.

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:23
1. De RAID driver gedownload en op een floppy gezet. Driver is gedownload van deze pagina bij MSI. Ik heb het bestand voor Windows XP gedownload, ge-unzipped en op een floppy gezet.
Dat is goed. Controleer of deze files er op staan:

disk1, idecoi.dll, nvata.cat, nvatabus.inf, NvAtaBus.sys, nvcoi.dll, nvide.nvu, nvraid.cat, nvraid.inf, nvraid.sys, nvraidco.dll, nvuide.exe, txtsetup.oem

Ik zag dat er ook een mapje PATA bestaan met daarin nog twee files.
2. Van Windows XP Professional CD (legaal) geboot en aan het begin van de installatie op F6 gedrukt voor het installeren van de RAID driver. Ik kies voor het laden van twee drivers voor SATA NVRaid, want als ik slechts een van beide laadt, dan herkent de Windows setup de RAID array niet goed.
Inderdaad, je moet met 's' twee keer een file kiezen. Windows XP SP2? Ik heb zelf met nvraid op een asus A8N-E gemerkt dat SP0 niet werkt. Zie ook hier
3. Als ik mag gaan aangeven op welke drive ik Windows wil installeren, dan kies ik de RAID array. Blijkbaar wordt deze op dit moment juist herkend, want hij geeft een drive van 142.xx Gb aan, ofwel 2x een WD Raptor schijf a +/- 70 Gb.
Okay
De installatie van Windows verloopt vlekkeloos totdat er aan het eind geboot wordt. Dit is de laatste boot voordat Windows voor het eerst start. Er wordt gepost en dan zegt-ie BOOT FAILURE en dat er geen system disk aanwezig is en dat-ie niet verder kan.
Heb je nog een andere HDD in de compu hangen? Deze voor installatie losmaken/uitzetten. Kijk in je BIOS of daar RAID 0 aanstaat en wat je bootvolgorde is. Je hebt toch al wel een RAID 0 array gebouwd voordat je windows ging installeren?! Anders RTFM.
Als ik tijdens het booten op F11 druk kan ik de schijf kiezen van welke geboot wordt en ik zie mijn 142 Gb RAID0 array als SCSI aangeduid staan?? Als ik deze kies gebeurt er overigens hetzelfde. Vaag, want die drivers die ik geladen heb waren volgens mij helemaal geen SCSI drivers, maar SATA RAID drivers. Ik snap er niets van. Heb ik nou de verkeerde software gedownload? Met het bij mijn moederbord meegeleverde NVRaid floppy ging het prima en de hardware config was toen identiek. Ik ben dat floppy helaas kwijt, vandaar dat ik naar MSI was gegaan.
SCSI term wordt inderdaad vaak gebruikt voor RAID, geen zorgen over maken. Ik denk dat je gewoon de goede drivers hebt. Windows XP 32-bit neem ik aan?

Heb je nog meldingen gehad in XP? In de trend van WHQL certified drivers etc?

Een goede en fijne manier om de boel goed te installeren is het maken van nieuwe XP cd inclusief je drivers en laatste SP. Doe dit snel en handig (echt waar het is een klusje van niks) met NLITE. (Zie hiervoor ook de bovenstaande url).

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bedankt voor je tips. Dat SCSI ook op een SATA RAID array kan duiden wist ik niet. Ik heb het vandaag helemaal opnieuw geprobeerd.

1. Maxtor schijf ontkoppeld
2. Van te voren via F10 in het NVRaid menu die RAID array verwijderd en opnieuw aangemaakt (striping / raid0). Gisteren gaf-ie al aan bij het booten dat de RAID array "healthy" was, maar je weet nooit. RAID array is dus opnieuw aangemaakt.
3. Geboot van Windows XP Professonal (32 bit) CD
4. Wederom op F6 geramd en vanaf het eerder genoemde floppy de SATA RAID drivers geladen. De RAID array wordt tijdens de installatie weer goed herkend, want ik mag uit 1 schijf kiezen, namelijk mijn 142.xx Gb C:\ schijf, ofwel de RAID array.

De installatie van Windows verloopt wederom vlekkeloos. Echter, bij de laatste keer booten voordat Windows gestart wordt boot-ie inderdaad van de RAID schijven en je ziet hem booten totdat dat blauwe balkje in het Windows opstartscherm twee keer langs is gekomen. Op het moment dat-ie het welkom-scherm van Windows XP Pro wil gaan showen klapt-ie eruit met een blue screen of death en reboot-ie. Dat blauwe scherm gaat zo ontzettend snel weer weg dat ik niet kan zien wat er staat.

:? :?

Nu begin ik toch te twijfelen of die driver disk voor NVRaid goed was. Zoals je op de driver pagina onder "NV RAID drivers" kunt zien is er een apart bestand voor Windows XP. Als ik deze download en uitpak dan zie ik niet alle bestanden staan die bij "description" staan:
First please perpare one formatted 1.44M Floppy. Driver for Win2000/XP/XP 64bit, please copy the below file:
disk1, idecoi.dll, nvata.cat, nvatabus.inf, NvAtaBus.sys, nvcoi.dll, nvide.nvu, nvraid.cat, nvraid.inf, nvraid.sys, nvraidco.dll, nvuide.exe, txtsetup.oem
Maarja, als die RAID array na het laden van die RAID drivers door Windows herkend wordt én hij kan er blijkbaar ook zowat de hele Windows installatie op doen, dan zou je toch zeggen dat die drivers goed zijn?? Ik snap er niets meer van. Ik zou graag van iemand die originele driverflop opgestuurd krijgen via mail als dat kon...

edit: ow, en je vroeg nog of SP2 erbij zat. Volgens mij wel. Ik heb die XP CD een paar maandjes geleden gekocht, dus het zal wel. Bovendien ging het vorige keer (met de originele driverflop) prima. Ik verbaasde me nog hoe eenvoudig het was...
Heb je nog meldingen gehad in XP? In de trend van WHQL certified drivers etc?
Nope, geen meldingen..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 16:48 ]

• mheikens
Nu begin ik toch te twijfelen of die driver disk voor NVRaid goed was. Zoals je op de driver pagina onder "NV RAID drivers" kunt zien is er een apart bestand voor Windows XP. Als ik deze download en uitpak dan zie ik niet alle bestanden staan die bij "description" staan
Samen met de 2 files in het mapje PATA ben je wel compleet. Toch blijft het raar.
Maarja, als die RAID array na het laden van die RAID drivers door Windows herkend wordt én hij kan er blijkbaar ook zowat de hele Windows installatie op doen, dan zou je toch zeggen dat die drivers goed zijn?? Ik snap er niets meer van. Ik zou graag van iemand die originele driverflop opgestuurd krijgen via mail als dat kon...
Op de NVIDIA site zijn ook drivers beschikbaar voor AMD NFORCE 4. Dit is een .exe bestand dat je moet uitpakken (niet installeren). Dan krijg je een boel mapjes met drivers, waaronder die voor SATA RAID. Ik zie wel dat dit dezelfde versies zijn als bij MSI, dus dat is het misschien niet.

Ik bedenk me net dat bij mijn ASUS mobo het belangrijk was om je BIOS te updaten tot een bepaalde versie, VOORDAT je gebruik mocht maken van de laatste versie chipsetdrivers.

Jij hebt met je originele flop natuurlijk ook een oudere versie SATA RAID drivers gehad, en die deden het gewoon. Ik zou zeggen, BIOS updaten en weer proberen.
deze dus

Je array staat ook op bootable toch? Ja, moet haast wel...

[ Voor 5% gewijzigd door mheikens op 18-10-2005 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, staat op bootable. Wat ik me afvraag is of het zin heeft om de BIOS te updaten. Er wordt toch met die RAID array gewerkt tijdens de installatie van Windows? Er worden bestanden naar die schijven gekopieeerd vanaf de CD, etc, anders komt-ie niet ver met de installatie.. Kan het zijn dat een verouderde bios pas bij het voor het eerst starten van Windows problemen op gaat leveren?

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt! Alleen niet op de NVidia controller, maar op de tweede RAID contoller op mijn moederbord, een Silicon Image 3114. Ik heb wel nog Windows geinstalleerd gekregen op die NVRaid controller, maar ik had toen enorme problemen met de DVD/RW drive, wat waarschijnlijk weer aan de controller daarvan lag. Whatever. Ik heb het nu draaiend op die Silicon Image en het loopt asl een trein. Bedankt voor je hulp!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21
Wat wazig, zit op het werk met exact dezelfde problemen, maar dan met een A8N SLI Deluxe. Het geval wil dat ik de drivers van de Neo4 gebruikt heb omdat ik op de Asus site geen NVRAID-drivers los kon downloaden.
Bij mij knalt ie er op exact hetzelfde moment uit, dat ie het b-blad wil laden. Morgen dan toch maar eens de 3114 controller gebruiken, of zoeken naar een oudere driver...

• mheikens
... omdat ik op de Asus site geen NVRAID-drivers los kon downloaden
Klopt, maar je kan natuurlijk wel de complete chipset drivers downloaden. Vervolgens deze uitpakken (met WinRAR ofzo) en het mapje met je SATA RAID drivers opzoeken en de inhoud op flop zetten. Hop, en installeren die hap. F6 etc.

hierheen

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21
mheikens schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:42:
[...]

Klopt, maar je kan natuurlijk wel de complete chipset drivers downloaden. Vervolgens deze uitpakken (met WinRAR ofzo) en het mapje met je SATA RAID drivers opzoeken en de inhoud op flop zetten. Hop, en installeren die hap. F6 etc.

hierheen
Snap ik ook wel...
Probleem op het werk is trouwens opgelost door een oudere NVRAID driver te gebruiken, deze gaf totaal geen problemen meer

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Voor iedereen die problemen heeft met nForce4 drivers, die geintegreerd moeten worden in een installatie van Windows XP, misschien dat dit handig is: http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=51140.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:31
Als je de laatste drivers voor nForce 4 gebruikt (6.66/7.13), moet je ook zorgen dat je de laatste nieuwe BIOS versie voor je mobo (en daarbij zit ook die voor je NVRAID) hebt! Het BIOS van NVRAID moet 4.84 als versienummer aangeven, anders zal je problemen blijven krijgen!
Pagina: 1