Graag advies voor hdd configuratie in server

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Ik ga zo een server huren met 2 x 160 GB harddisk erin. Ik ga deze server gebruiken voor 1 website die veel gebruik gaat maken van MySQL (een soort marktplaats.nl achtige site). Het bedrijf waar ik de server ga huren heeft mij gevraagd hoe ik de hdd wil hebben. Ik ga het uiteraard in RAID op laten leveren. Nu is mijn vraag: Welke raid configuratie is het beste voor deze website. Raid 0 of 1. Snelheid is belangrijk, maar backup van de gegevens eigenlijk ook.

Heb er eigenlijk niet zo veel verstand van.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lees de RAID FAQ eens door: RAID FAQ
Level 0 - Block-level striping zonder pariteit
In feite mag RAID 0 niet tot RAID worden gerekend, omdat pure striping niet Redundant is. Immers, de data wordt simpelweg zonder enige vorm van extra controle verdeeld over de schijven. Dat verklaart ook min of meer de benaming van deze level: RAID 0 (nul).

Bij RAID 0 wordt de data in blokjes verdeeld en elk blokje komt telkens op een andere harde schijf terecht. De grootte van deze blokken zijn vooraf instelbaar. Geen redundancy betekent ook geen bescherming van de data; mocht er een harde schijf uitvallen, dan ben je al je data kwijt.

Level 1 - Mirroring
Bij RAID 1 wordt de data gekopieerd naar twee harde schijven, waardoor er op elke harde schijf exact dezelfde data staat. Dit verhoogt de veiligheid; immers, als de ene harde schijf kapot gaat, dan heb je nog altijd een backup ervan op de andere harde schijf.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Heb ik al gedaan. Weet nog steeds niet wat de beste oplossing is.
Raid 1 is veiliger maar langzamer. Maar maakt dit veel uit voor
een webserver met mysql? Ik backup namelijk dagelijks. En
er is een optie LVM zei het bedrijf die de server verhuurd.

[ Voor 66% gewijzigd door QUILIX op 17-10-2005 22:22 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 23:49

ralpje

Deugpopje

Ik zou voor RAID 1 kiezen, simpelweg omdat ik denk dat in dit geval de 'veiligheid' van de data boven verwerkingssnelheid gaat. Ik heb liever een server die ietsje trager is (we praten over milliseconden!) dan een server die bij één HD-crash alle data kwijt is en ik moet gaan vertrouwen op back-ups, die natuurlijk nooit helemaal up-to-date zijn (want zo'n back-up maak je nou eenmaal niet elke seconde...)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Ja je hebt gelijk. Ik heb net een raid 1 aangevraagd.
Tnx.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

volgende keer grag zelf je beslissingen nemen, dt heeft weinig met PN te maken

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.