Zalman past niet in case. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 20:11
Hallo,

Ik ben hier bezig met een Prescot machientje voor mijn pa en tsja, ook deze wordt vrij warm. Idle zo'n 48 graden, onder stress 68 graden.

Gevolg is, de standaard cooler staat maar te loeien. Dus ik dacht, laten we er een mooie Zalman opzetten. Ik kijken in de kast of dat wel zou passen en wat blijkt nu, ik kom ruimte te kort. Gaat gewoon echt niet passen in die kast.

Weet iemand een goed alternatief? In dezelfde prijs-categorie, maar dan een welke alleen maar in hoogte ruimte inneemt t.o.v. de retention socket en niet in de breedte gaat?

Ik zie jullie adviezen graag tegemoet.

itsRay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

welke past niet? de 7700? zoja, past de 7000 ook niet?

[ Voor 43% gewijzigd door iH8 op 17-10-2005 21:35 ]

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je koeler niet past door een te kleine case, is je case aan de krappe kant. Een kleine case zorgt over het algemeen sowieso al voor een slechtere koeling, omdat warme lucht erg slecht weg kan. Een Zalman koeler helpt in dat geval weinig, en je kunt beter in casefans investeren (tenzij je die al hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 22:50
Als de 7000 ook niet past eens gaan kijken naar de CPU koelers van Arctic cooling. Koelen goed en zijn bijna even stil als de Zalmannetjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56709

Die nieuwe die staat toch rechtop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

GlowMouse schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 21:37:
Als je koeler niet past door een te kleine case, is je case aan de krappe kant.
8)7 ;)
Een kleine case zorgt over het algemeen sowieso al voor een slechtere koeling, omdat warme lucht erg slecht weg kan. Een Zalman koeler helpt in dat geval weinig, en je kunt beter in casefans investeren (tenzij je die al hebt).
Een kleinere case zorgt er ook voor dat je met hetzelfde aantal fans sneller de volledige lucht ververst is dus of je hier gelijk in hebt vraag ik me af.

Wat betreft de TS, de nieuwe zalman staat inderdaad rechtop afaik is dat de 9500 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 13:08

silitek

Tubes Only

Altijd fijn zo'n duidelijk en begrijpende uitleg van een TSer...
Welke Zaman????...

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
Beiden niet. Zowel de 7000 als de 7700 gaan niet passen (volgens de afmetingen van de Zalman website). Ik weet dat de kast niet al te groot is maar het heeft ook te maken met de plaatsing van de retention socket.

Dit is namelijk mijn eigen kastje geweest en ik gebruikte een P4C800-E en daarop kon prima de 7700 zalman. Maar, nu ik 'm aan mijn pa heb doorgeschoven en hij een P4P800-E heeft is de plek veel dichterbij de bovenrand van het mobo (zeg maar aan de uiterste rand). Daarom past bijna geen enkele Zalman, behalve misschien die nieuwe (9500). Maar die vind ik een beetje aan de dure kant voor mijn pa.

Arctic is wel een optie begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 17:47

Colan

sucks @ solderen

als je gewoon een normale vervangende koeler wilt, is een Spire misschien een idee, mijn ervaring is (met een stuk of 30 van die dingen intussen) dat die stiller en beter koelen dan de stock koelers van Intel...

maar als je wat meer geld bereid bent uit te geven, kun je kijken of een CM hyper 48 erin past, die is niet zo groot, maar wel koel en erg stil (schijnt), maar daar hangt dus wel een prijskaartje aan...

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik zeg maar een ding: Nexus PHT-3600 Clique Wel met de aanname dat we over socket 478 praten :/

Heb er zelf een en ben er uitermate tevereden over, las laatst ook in een pc-blad dat deze zeer goed uit de test kwam. (Combinatie koeling/geluid). De bron weet ik even niet meer :(

[ Voor 37% gewijzigd door Kluk-Kluk op 17-10-2005 23:42 ]

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Arctic Super Silent 4 TC of de Arctic Freezer 4, beide niet al te duur (zowat de helft van de prijs van een zalman 7000 :X). Heb zelf een Zalman 7000 op mijn Athlon XP zitten, maar had net zo goed een Arctic Super Silent TC kunnen laten zitten op mijn CPU. Het is maar dat dat ding ook weer op mijn volgende CPU gaat passen (Athlon64), maar anders zou ik gewoon een Arctic Silencer 64 Ultra TC aanschaffen voor mijn volgende systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57942

Maar of die netzo goed koelt is maar de vraag mijn atic silence nog wat op mijn xp1700 zorgt er ook niet voor dat hij onder de 65graden idle blijft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik had zo'n arctic silencer 64 op me athlon 64, en deze was even koel als met een zalman 7700.
hij maakte ook nog eens minder geluid.
dus als je geen plaats hebt voor een zalman zou ik gewoon voor een arctic gaan kijken.
koelt goed en zijn ook stil.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Een XP 1700+ is helaas zo'n CPU die je op de noordpool nog niet eens koud krijgt :X

Had dat ding thuis op een XP 2500+ zitten, toen ie nog niet in een kast ingebouwd zat kon de fan amper op toeren komen, dat dig werd amper warm. Verder heb je veel moederborden die de sensor van de CPU verkeerd uitlezen. Heb zelf een ECS mobo gehad die 120 graden weergaf, terwijl het systeem gewoon stabiel draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57942

_JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:28:
Een XP 1700+ is helaas zo'n CPU die je op de noordpool nog niet eens koud krijgt :X

Haha dat is helemaal waar :P

Had dat ding thuis op een XP 2500+ zitten, toen ie nog niet in een kast ingebouwd zat kon de fan amper op toeren komen, dat dig werd amper warm. Verder heb je veel moederborden die de sensor van de CPU verkeerd uitlezen. Heb zelf een ECS mobo gehad die 120 graden weergaf, terwijl het systeem gewoon stabiel draaide.
Gaf hij niet fahrenheit aan? of echt graden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Anoniem: 47200 schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 21:46:
Een kleinere case zorgt er ook voor dat je met hetzelfde aantal fans sneller de volledige lucht ververst is dus of je hier gelijk in hebt vraag ik me af.
Klopt helemaal, daarom ben ik van een grote kast naar een kleinere gegaan omdat me hardware in die kast veel beter worde gekoeld doordat de totaal lucht inhoud veel sneller wordt ververst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
Coolermaster Hyper 48 is ook een goede optie, komt niet buiten de rand uit van de retention module, koelt erg goed en is ook nog eens heel stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Anoniem: 57942 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:42:
[...]

Gaf hij niet fahrenheit aan? of echt graden?!
Nee, echt celcius. 120 graden fahrenheit haal je niet met een XP 1700+ in een codegen kast volgestampt met hardware :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 23:14
Misschien niet de beste oplossing, maar toch : Als het slechts een paar mm scheelt, aan een paar vinnen, kan je ook enkele koelvinnen van een Zalman afknippen. Met een simpel tangetje is dit zo gebeurd, en als je dit aan de zijkant doet scheelt dit echt niet veel aan koelvermogen. Ik weet dat dit niet de meest esthetische oplossing is, maar heb het al wel zelf gedaan aan een VF700Cu, en gaat prima... Je kan de vinnen aan de socket knippen, maar ook gewoon het rechtstaand randje afknippen naast de fan.

www.beneluxracingonline.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
Ik zat nog even te lezen op de website van Nexus.

Iemand ervaring met de Nexus SkiveTek PPR-1030 NF? De prescot die erop zit is namelijk 3.0GHz-1MB-S478-89W. Stil is ie sowiezo (19dB) en exact voor dit type cpu.

Kan ook voor de PPR-1030 SF gaan maar die heeft variabele RPM's. Op zich mooi natuurlijk maar ik ben bang dat wanneer de temperatuur IDLE toch wat tegenvalt de RPM's vrij hoog zullen liggen t.o.v. de PPR-1030 NF.

Prijsklasse is vergelijkbaar met de Zalman's. Dus niet verkeerd. Maar of ie goed (genoeg) is.
Ik ben en blijf toch een Zalman fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
Laar schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:08:
Misschien niet de beste oplossing, maar toch : Als het slechts een paar mm scheelt, aan een paar vinnen, kan je ook enkele koelvinnen van een Zalman afknippen. Met een simpel tangetje is dit zo gebeurd, en als je dit aan de zijkant doet scheelt dit echt niet veel aan koelvermogen. Ik weet dat dit niet de meest esthetische oplossing is, maar heb het al wel zelf gedaan aan een VF700Cu, en gaat prima... Je kan de vinnen aan de socket knippen, maar ook gewoon het rechtstaand randje afknippen naast de fan.
Heb ik idd ook aan gedacht. Maar de gedacht om een nieuwe cooler te kopen en die vrijwel meteen met een tang te gaan bewerken, omdat de plaatsing van de retention module niet lekker is, gaat me toch wat ver.

Wat nu als er straks weer een ander mobo'tje komt, waarbij zo'n cooler wel weer prima past, dan zit je met een paar happen uit je mooie cooler. Ga ik toch liever voor een passende oplossing. Is ook beter verkoopbaar op een bepaald ogenblik, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
_JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:28:

Wat bazel jij? Xp1700 zitten echt super core's tussen. Zelfs de throughbored B die ik hier heb.
Doet van 1466mhz op 2300mhz aap, Xp3400 ofzo:D van 1.55v naar 1.75. Niet lullen dus, wordt stressed maar 54graden met een zalman 7000B CU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11
Ik had een zalman 7700cu maar ben over gegaan naar een artic freezer en dat bevalt me erg goed stiller, lagere temp en kleiner formaat dus handiger als je eens een dimmtje erbij wil proppen.

Ook de installatie van de artic is veel handiger het mobo hoeft niet eens uit de kast hij gebruikt namelijk de standaard retentie bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ToFast schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:21:
[...]

Wat bazel jij? Xp1700 zitten echt super core's tussen. Zelfs de throughbored B die ik hier heb.
Doet van 1466mhz op 2300mhz aap, Xp3400 ofzo:D van 1.55v naar 1.75. Niet lullen dus, wordt stressed maar 54graden met een zalman 7000B CU.
Er was ook nog zoiets als een Palomino XP 1700+, de eerste versies ervan. Die dingen slurpen zoveel stroom dat het upgraden naar een Barton 2600+ amper extra warmte oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

_JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:05:
[...]
Er was ook nog zoiets als een Palomino XP 1700+, de eerste versies ervan. Die dingen slurpen zoveel stroom dat het upgraden naar een Barton 2600+ amper extra warmte oplevert.
Klopt.

Palomino 1700+ :
36,6A
64,0W
90,0ºC

Barton 2600+
41,4A
68,3W
85,0ºC

4,3W verschil :P
Maar iedereen weet dat Palomino's heel warm worden. De Tbred was een flinke verbetering.

@TS, je kunt misschien van de Zalman een stuk af dremelen. Dan kun je denken "zonde!", maar dat laat ik aan jou over. Of valt de fan al tegen de voeding aan? :P

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
cybersteef schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:31:
[...]
@TS, je kunt misschien van de Zalman een stuk af dremelen. Dan kun je denken "zonde!", maar dat laat ik aan jou over. Of valt de fan al tegen de voeding aan? :P
Ik snap wat je zegt, maar ik wil er gewoon niet zoveel moeite in steken, zeker niet als er gewoon normale passende alternatieven zijn die de Zalman's benaderen qua kwaliteit en geluidsniveau.

Heeft verder niemand ervaring met die Nexus PPR-1030 NF/NS serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148304

die nexus koeler ziet er wel nice uit, helemaal van koper dus hij zal wel aardig koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

itsRay schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:41:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar ik wil er gewoon niet zoveel moeite in steken, zeker niet als er gewoon normale passende alternatieven zijn die de Zalman's benaderen qua kwaliteit en geluidsniveau.
Dat was idd de keuze die ik bedoelde. Moeite doen of gewoon een alternatief kopen. Die Nexus heb ik van gelezen dat het een prima ding is, ook erg stil en een goede koeler. Zoek eens wat reviews op ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 19-10-2005 00:54 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1