[delphi] Icoontje als resource - gaat mis

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een icoontje gemaakt in 48x48, 32x32 en 16x16 in zowel 8-bits als 24-bits als 32-bits kleuren. Negen icoontjes in een .ico bestand dus. Vervolgens heb ik een .rc bestand gemaakt:
code:
1
Yalbum ICON "album.ico"

Vervolgens compileer ik em met brcc32:
code:
1
brcc32 -foIcons.res Icons.rc

Dan wordt er netjes een .res bestand van gemaakt. Werkt prima tot nu toe. Ik zet em vervolgens in m'n project:
Delphi:
1
{$R Icons.res}
En rebuild de hele mikmak, voor de zekerheid. Ik ga vervolgens met een resource explorer kijken of het icoontje echt in de executable zit, en warempel, hij zit erin. Alle formaten ook. So far so good.

Nu komt het, ik ga een snelkoppeling maken, gewoon met de hand op m'n desktop, naar een willekeurig bestand. Ik doe eigenschappen -> ander pictogram en blader naar mijn exe. Daar kan ik uit twee icoontjes kiezen; het mainicon en Yalbum (die ik dus met icons.res heb toegevoegd).

En dan nu het probleem: waarom zie ik dat icoontje in 8-bits kleuren, terwijl ik XP heb en hij dus het 32-bits icoontje moet weergeven?

/edit
Net getest in Windows 2003 en daarin gaat het op dezelfde manier mis. Hij wil de 32-bits versie van het icoontje niet weergeven. Ohja, van het .ico bestand wel, dus die is gewoon gewoon. Is gewoon met Microangelo gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door _Thanatos_ op 18-10-2005 19:51 ]

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Verder nog iemand een idee? :)

Dit is nml het enige dat me tegenhoudt om een nieuwe versie van m'n prog te releasen :/

日本!🎌

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 20:15

Tomatoman

Fulltime prutser

Bekijk eens met het met Delphi meegeleverde demoprogramma Resource Explorer welke versies van de icon file in de executable aanwezig zijn. Je vindt hem in Delphi 7 in
C:\Program Files\Borland\Delphi7\Demos\ResXplor\
Om de een of andere reden is de sample in Delphi 2005 niet meer aanwezig.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 20:15

Tomatoman

Fulltime prutser

Er schiet me opeens nog iets te binnen over icon files. Alhoewel veel programma's om ze te maken er niet moeilijk over doen, hoor je de icons in een specifieke volgorde in de file te zetten: zie hier (stap 5 in het artikel) voor de juiste volgorde.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 20-10-2005 19:54 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Resource explorer ziet alle versies van het icoontje, en ik heb met zowel Microangelo als Icon Workshop als The Gimp nu eenzelfde icoontje gemaakt. Ze geven alledrie hetzelfde ongewenste effect. Terwijl als ik voor een shortcut de .ico file als icoontje selecteer, geeft ie wél de goeie versie weer! Dus hoe kan het nou dat als ik dat exacte bestand in een resource plemp dat windows er opeens de verkeerde versie van pakt :? :?

Ohja, ik heb maar ff een testprogje geschreven die gewoon ExtractIconEx gebruikt, maar ook daarmee kan ik duidelijk zien dat ie het 8-bits icoontje pakt, ipv het 32-bits icoontje, terwijl met andere icoontjes hij wel de 32-bits versie pakt :(

[ Voor 23% gewijzigd door _Thanatos_ op 22-10-2005 18:16 ]

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Iemand nog een idee? Het is toch niets speciaals wat ik probeer te doen :?

Microanglo Librarian geeft in "windows view" overigens wel het juiste icoontje weer:
http://thany.org/screenshots/Screenshot612.png

[ Voor 52% gewijzigd door _Thanatos_ op 29-10-2005 16:14 ]

日本!🎌

Pagina: 1