Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zal deze 12VAC -> 3,3VDC werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem, mijn moederbord vreet cmos batterijen,(1e een maand, tweede iets minder als twee maanden) ik hem al een keer germa'ed, maar de winkel heeft een terug gestuurd zonder mij daar van op de hoogte te stellen. (ik had het geld voor de retour zending bij voorbaat opgestuurd omdat ik niet telebankier, maar dat ter zijde) Ik heb een verzoek voor support ingedient bij msi, maar nog geen reactie. Elk geval heb ik het al een aantal weken zonder mijn computer moeten stellen en dat is niet leuk. Omdat ik verwacht dat dit hele gedoe nog wel een tijd gaat duren, wil ik (binnenkort) een tijdelijke maatregel nemen. Namelijk "de batterij" via een extern voeding voeden. (ik heb de 5vsb van de voeding overwogen, maar kan niet een 24 pins verlengstuk te vinden waar ik het kan aftappen, voeding zelf aanpassen is geen optie) De beste candidaat die ik gevonden is een 12VAC voeding die origineel dienst deed voor een pre dect draadloze kpn(toen nog ptt) telefoon.

Ik heb de onderstaande sites/bestanden(en wat eigen kennis natuurlijk) gebruikt om een schakeling te ontwerpen.

http://www.circuitsonline.net/
http://www.produktinfo.co...spannungsregler_78SXX.pdf
http://www.produktinfo.co...ngswandler_Datenbaltt.pdf

Mijn vraag is, gaat dit werken? Voor de duidelijkheid, het gaat om een relais met twee interne schakelaars, zodat beide de plus en min pool geschakeld zijn. Ik weet dat de voltages van de de verschillende stadia niet perfect op elkaar aansluiten(zie pdf'jes), maar ik denk dat ik er niet teveel van afwijk.
Ik weet dat het plaatje qua resolutie (te) groot is, maar het is maar 35 KiB. Dus klikken als je het schema het goed wil zien :) (het ziet er nu niet goed uit)

http://home.student.utwen...0naar%203_3v%20schema.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 17-10-2005 22:19 ]

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Dat is echt onzin, de batterij moet gewoon lang meegaan, zoniet is het tijd voor een ander moederbord

What is impossibility but a challenge

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen zin dit ding weer te gaan rma'en tot iemand mij de garantie geef dat ik een nieuwe krijg, maar dat is niet mijn vraag. (ik heb wacht op een reactie van msi voordat ik een "gevecht" met de winkel aan ga, maar dat ter zijde)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 19:10 ]

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Voor verlenskabels van je ATX connector moet je eens kijken bij conrad.nl of elektronica-online.nl

Oudere voedingen hebben ook een Aux connector met een 3.3 Volt aansluiting. Je kunt ook gewoon van de 5 of 12 Volt uit een molex stekker 3.3 volt halen. Dit schema van een externe voeding is dus totaal overbodig omdat er al genoeg stroomaansluitingen in je kast zitten.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
die 78s75 kan je eruit laten, de 78s05 mag ook een gewone 7805 zijn, je gaat geen amperes trekken. Voor de zekerheid zou ik de 7805 er wel in laten en ook koelen, je bent tenslotte defecte apparatuur aan het voeden. Mocht je alsnog besluiten iets van je voeding af te takken: doe het niet, want je weet niet hoe je lithiumbatterij in het circuit zit. Hou de boel dus vooral 'zwevend' (is dus volledig gescheiden en niet aan massa enzo).

Verwijderd

Topicstarter
5Vsb is de enigste die actief is als de computer standby staat. Ook heeft conrad alleen 20 pins verlengstukjes, geen 24 pins.

EDIT: goede reden om een externe voeding te gebruiken
Is 12-->5 volt niet een te grote stap? (het ideale bij 7 volt volgens de docs, maar heb geen ervaring met deze electronica)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 19:20 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Waar dienen die 100nf capaciteiten voor?, als je er een 2200uf naast plaatst, zijn die echt te verwaarlozen...
Je kan volgens mij met 1 smittrigger-chip, 1 transistor, 1 capaciteit en wat weerstanden ook die 3,6V laad spanning genereren, zonder allemaal dure onderdelen...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Arjan
Ik neem aan dat de TS ook graag spanning op de cmos batterij heeft als de pc uitstaat. De draden waar jij het over hebt zijn dan dus nutteloos, want die zijn spanningsloos als de pc uitstaat.

@madman2004
waarom zet je in hemelsnaam 3 spanningsregelaars achter elkaar? Je rendement wordt er alleen maar lager van, en de kans op oscilaties groter. Ik ken de specs van de LD1117#33 niet, maar kan die niet direct met 12volt gevoed worden? En anders kan je sowieso die L78S75 weglaten. Ik zou een simpele schakeling maken met 1 weerstand van 1kOhm en een zenerdiode van 3,3 volt. De diode zet je parallel aan de batterij en in serie zet je de weerstand (deze is alleen om de stroom te beperken).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Dit is een beetje raar, omdat je mobo de 5Vsb gebruikt om je batterij te voeden als je PC uit staat. En als je mobo dat niet doet, dan kan je een link maken van je 5vsb met een 7803 ofzo naar je batterijclip.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
3,6 volt lijkt me een beetje veel. Ik heb schakelingen aan elkaar gekoppeld, stom van mij om dubbele condensatoren te gebruiken. Omdat ik niet weet wat het moederbord nou echt verbruikt, lijkt me de weerstand route niet wenselijk.

Verwijderd

hoe weet je eigenlijk of je CMOS batterij leeg is?
hoe lang gaat zo'n ding eigenlijk mee? nooit gemerkt dat zon batterijtje leeg was ofzo

Verwijderd

Topicstarter
De ld1117#33 kan niet met 12v gevoed worden. Ik zal de zenerdoide(eerst even opzoeken wat dat is) route nakijken.

Een lege cmos batterij merk je doordat op een dag de instellingen niet meer onthouden worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 19:28:
De ld1117#33 kan niet met 12v gevoed worden. Ik zal de zenerdoide(eerst even opzoeken wat dat is) route nakijken.

Een lege cmos batterij merk je doordat op een dag de instellingen niet meer onthouden worden.
Of je bios jumper staat op clear bios ipv normal
PS.: spreek uit ervaring 8)7

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Nee, dan mist de jumper, dat kan ook, dan word je bios niet gereset, maar hij word ook niet onthouden als de stroom uitvalt ;)

Anders kan je toch altijd gewoon een sloot (oplaadbare) 1.5v batterijen eraan gooien, of je pc gewoon niet uitzetten ;)

(of gewoon werken met de standaard instellingen)

Verwijderd

Topicstarter
Bij standaard instellingen boot ie niet. Er is ook sprake van batterij verbruik als de computer achter de netstroom zit. Batterijen zijn geen goede oplossing, wat ik ook maak, het moet geen eindige oplossing zijn. (hoewel ik hoop op een niet al te lange termijn een nieuw moederbord te hebben)

Verwijderd

Aftakken van de voeding lijkt mij niet echt een goede optie omdat deze geen stabiele spanningen kan geven als hij uitgeschakeld is.
Ik had eerder gedacht om zelf iets in mekaar te knustelen met een simpele op-amp en een paar juist gekozen weerstanden.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik had begrpen dat je die cmos batterijen (kwikcellen) niet met vette vingens vast moet pakken de capiteit is al behoorlijk laag en dat vet kan ze soms leeg laten lopen als dat over de beide polen ligt

Iperf

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

@djexplo: je moet toch eens gaan verdiepen in spannings regulators want die 100nF zijn gewoon echt nodig naast de 2200uF

@TS: Je schakeling is echt vreemd, je kan gemakkelijk 12 direct op de 3,3 volt regulator aansluiten zoals eerder gezegt. Daarnaast snap ik geen bal van je relais en batterij die je daar getekent heb.. wtf moet dat voorstellen...

deepbas909 gaf ook een goede oplossing met de zener. Maar de beste is nog gewoon dat moederboard het raam uit. Want op de manier zoals jij nu probeert te kloten zie ik het al helemaal fout gaan })

blijven je instelleningen niet gewoon bewaart zolang de stekker in het wcd blijft??

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hang er anders gewoon 2 AA 1,5V batterijen, of 3 1,2V AA oplaadbare batterijen aan.

3.6 kan ie wel hebben, 3.0 is veilig en voldoende om de instellingen te bewaren. AA batterijen gaan VEEEL langer mee dan knoopcellen en zijn eenvoudiger te monteren.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
jup, ik heb een keer twee zaklantaarn batterijen aan een mobo gebakken om die zelfde reden, was in dat geval een "feature" :( van de fabrikant

Repareren doe je zo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Fairy schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 22:41:
Hang er anders gewoon 2 AA 1,5V batterijen, of 3 1,2V AA oplaadbare batterijen aan.

3.6 kan ie wel hebben, 3.0 is veilig en voldoende om de instellingen te bewaren. AA batterijen gaan VEEEL langer mee dan knoopcellen en zijn eenvoudiger te monteren.
totdat ze gaan lekken na 3 jaar en je mobo verpesten
en zeg niet dat dat niet meer geneurt . ik had laats weer eentje . na 6 maanden een durecell

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 18-10-2005 00:18 ]

Iperf

Verwijderd

Het relais is zeker om te schakelen tussen netvoeding en batterij voeding? In dat geval, als je pc aan gaat, gaat het relais aan. Als je relais omschakelt van batterijspanning naar netvoeding heb je heel kort even geen spanning op je uitgang naar CMOS chip. (tijdens het omschakelen van het relais heb je heel even geen kontakt van beide). Dit werkt dus waarschijnlijk niet.
Als je nou gewoon twee diodes pakt, van de 5 volt en van de batterij heb je altijd spanning op je CMOS chip. Dus een diode van je voeding (waarschijnlijk de +5v dus) naar de CMOS chip (natuurlijk via een 3.3 volt regelaar :P), en een diode via je batterij naar de CMOS chip.
Maar goed, als ik jou was zou ik inderdaad een 3.6 volt zener over de batterij zetten en met een weerstand van 1kohm (of iets minder) het hele geval voeden. Zeker weten dat dat werkt. In dat geval zou je in plaats van die backup batterij inderdaad 3x 1.2 volt oplaadbare batterijen kunnen zetten. Die worden dan ook tot 3.6 volt opgeladen als je PC aanstaat.
En als je dit allemaal niet vertrouwt, er zijn genoeg 3.3V regulators die direct op de 12 volt kunnen.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
skr schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 22:37:
@djexplo: je moet toch eens gaan verdiepen in spannings regulators want die 100nF zijn gewoon echt nodig naast de 2200uF
Wat is jouw'n reden dat om ze te houden? Die 100nF staat nu parallel met 2200uF, bij capaciteiten mag je ze dan optellen is gelijk aan 2200.01uF. Dit kleine verschil is verwaarloosbaar op de 5 tot 10% die een condesator afwijkt van de vermelde waarde.

Er is geen grote (draad) afstand tussen de condensatoren, er zit geen weerstand tussen de condensatoren en er bevind zich ook geen spoel of zo tussen. Er is hier dus niet spraken van iets als een ring oscilator, oftewel je kan die 100nF gewoon weg laten...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ware het niet dat elco's nogal inductief zijn en op hoge frequenties nogal weinig meer doen, dat merk je al met de transients van de gelijkrichter.

Het lijkt me dat zoiets een goed idee is:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/moederbord%20rescue.png

De 1N4148 diode heeft bij deze kleine stroompjes een redelijk lage doorlaatspanning, dus als het goed is blijft er bij een 3,3 volt batterijtje nog genoeg spanning over.
Het kan zijn dat de lm317 minder spanning afgeeft dan de batterij en dat je dan alsnog je batterijtje leeg zit te trekken, in dat geval kun je R2 iets vergroten of R1 iets verkleinen.

[ Voor 63% gewijzigd door bobo1on1 op 18-10-2005 02:35 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Of je koopt gewoon een 12-pack batterijtjes en je kunt weer 1-2 jaar verder 8)7.

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 02:04:
Ware het niet dat elco's nogal inductief zijn en op hoge frequenties nogal weinig meer doen, dat merk je al met de transients van de gelijkrichter.

Het lijkt me dat zoiets een goed idee is:
[afbeelding]

De 1N4148 diode heeft bij deze kleine stroompjes een redelijk lage doorlaatspanning, dus als het goed is blijft er bij een 3,3 volt batterijtje nog genoeg spanning over.
Het kan zijn dat de lm317 minder spanning afgeeft dan de batterij en dat je dan alsnog je batterijtje leeg zit te trekken, in dat geval kun je R2 iets vergroten of R1 iets verkleinen.
Voor zover ik kan zien en weet lijkt me dat een goede oplossing, mijn vraag is alleen, er zijn twee symbolen voor condensatoren gebruikt, is er een reëel verschil tussen de twee? Ik heb nog geen tijd gehad om de specificaties van de componenten uitvoerig te bekijken, maar ik denk(vanuitgaande dat ik dit gebruik) wel dat ik R2 variabel maak, om afstellingen mogelijk te maken. Iedereen trouwens bedankt voor de reacties, sommigen zijn zeker nuttig.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
De een is een gepolariseerde condensator oftewel een elco, de andere condensator heeft geen polariteit, hiervoor kun je het beste een keramische gebruiken.
De reden dat je er 2 parallel zet is dat een elco weinig meer doet op hoge frequenties, keramische condensatoren werken dan wel goed.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1