TV-tuner kaart in PC of mijn PC op een LCD TV aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb een vraag over LCD-tv's en PC's.

Ik wil binnenkort een PC kopen voor mijn studie, maar daar heb je natuurlijk ook een scherm voor nodig. Aangezien ik mijn TV ook al op mijn bureau heb staan en twee schermen op een bureau wel erg veel vind, heb ik besloten om het te combineren.

Ik heb daarvoor natuurlijk twee mogelijkheden:

- Een TFT scherm kopen en een TV kaart in mijn PC zetten, kan ik ook gelijk programma's opnemen als ik een wat duurdere koop.
Minpunt??>> Slechtere kwaliteit
Pluspunt>>> Goedkoper TV scherm

- Een LCD TV-scherm kopen, en daar mijn PC op aansluiten.
Minpunt: Kwaliteit computerbeelden?? (resolutie natuurlijk wel minimaal 800x600 wanneer ik zo'n LCD koop). Wie kan daar iets over zeggen?
Pluspunt: Vette TV, makkelijke oplossing

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven wat ik moet doen. Ik denk dat de prijs van een TFT+TV-kaart op iets van 400 euro uitkomt, terwijl een LCD scherm (zeker weten, k heb ge-prijs-checked) iets van 500 euro gaat kosten, resolutie 800x600(ook daar zou ik graag advies over hebben).

Bedankt

Verwijderd

ik zou mooi LCD scherm voor je pc nemen. mooie 19 incher,
en dan een tv kaart in je pc douwen.
als je dan later nog wilt uitbreiden, kan je ook nog digitale tv module in je pc gaan bouwen etc.
via EGP je pc alles laten opnemen op je HD, en je hebt een goeie resolutie voor je pc, voor de games, en de DVD's.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op mijn werk staat een LG LCD+TFT met ingebouwde TV tuner, goed beeld in zowel tv-mode als pc-mode (geloof 1280*1024 resolutie), tis een 17". Hij scheen aardig duur te zijn, maar de exacte prijs weet ik niet... Misschien is het handig om bij bijvoorbeeld de BCC langs te lopen om even te kijken/informeren, kan je meteen (eventueel het gebrek aan) de kwaliteit zien!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:23
je hebt volgens mij ook lcd/plasma tv's waar je een vga/dvi in kan. Maar daar bij moet je soms ook wel eens een aparte tuner bij kopen. Dus ik denk dat de oplossing: tvtuner-kaart in je pc met gwn een tft erbij het beste is.

Hallo!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:27
Als je je mediacenter/HTPC eenmaal werkend hebt wil je al snel niet anders. (Je TV op pauze zetten-> nooit meer afknijpen voor een doelpunt o.a.) En, dit is een van de weinige innovaties in tweakerland waar ook de stereotypische vriendinnen erg tevreden over zijn. _/-\o_
Afhankelijk van je specifieke situatie is je setup vaak wel wat tijdrovend.
Tip: Kies eerst je mediacenter applicatie (Mijn favoriet: Mediaportal en lees de hardwarespecificaties. En besteed aandacht aan je TV tuner (de PVR serie van Hauppauge) en AB.

• deejaylethal
Bedankt voor jullie adviezen. Blijkbaar werkt een TV kaart wel goed.

Maar ik zat even te denken: Ik heb een PS2 en een Gamecube, en binnen niet al teveel tijd ook nog een PS3 erbij. Deze wil ik wel allemaal via HD-Scartkabels in mijn scherm hebben, dat gaat niet bij een monitor omdat deze geen scart heeft.

Toch is het dus eigenlijk het handigst wanneer ik een LCD-TV koop en daar mijn PC op aansluit.
Heeft iemand hier ervaring mee of kent iemand een persoon die daar ervaring mee heeft? Is de resolutie wel hoog genoeg, zit er niet veel vertraging in het beeld?

Bedankt!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

deejaylethal schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 00:17:
Bedankt voor jullie adviezen. Blijkbaar werkt een TV kaart wel goed.

Maar ik zat even te denken: Ik heb een PS2 en een Gamecube, en binnen niet al teveel tijd ook nog een PS3 erbij. Deze wil ik wel allemaal via HD-Scartkabels in mijn scherm hebben, dat gaat niet bij een monitor omdat deze geen scart heeft.
Op een tv-kaart zit meestal wel een composite ingang, waarop je je console kunt aansluiten.
Het voordeel van een tv-kaart in de pc is dat je tijdens pc-gebruik in een schaalbaar venster tv kunt kijken :)
Een tv met een resolutie van 800x600 voor de pc is echt onwerkbaar, zeker op een wat groter scherm. Maar tegenwoordig hebben de meeste lcd-tv's wel hogere resoluties.

Er zijn zoals genoemd ook monitoren met tv tuner ingebouwd.

Maar het ligt er ook aan wat je vaker doet: tv kijken of computeren.
In het eerste geval: koop een tv, in het tweede geval een pc monitor en tv-kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 18-10-2005 01:39 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

Canaria schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 01:37:
[...]

Op een tv-kaart zit meestal wel een composite ingang, waarop je je console kunt aansluiten.
En meestal _ook_ nog een S-video ingang. Daar kan je dus zo al 2 consoles op aansluiten, je zal op zoek moeten naar switchboxes/verdelers om nog meer aan te sluiten. Maarja, op de gemiddelde TV heb je maar één SCART aansluiting, dus eigenlijk heb je op een TV-kaart meer mogelijkheden.
Een tv met een resolutie van 800x600 voor de pc is echt onwerkbaar, zeker op een wat groter scherm. Maar tegenwoordig hebben de meeste lcd-tv's wel hogere resoluties.
Zeg maar gerust barbaars :P. Ik vraag me ook af of 1280*720 op 26" wel zo'n pretje is. Maar dat heb ik nog nooit gezien, ik zou je aanraden zelf eens te gaan kijken hoe dat gaat. Medion heeft ook nog een 23" 1280*768 LCD TV voor €600, geen idee of het wat is maar dat komt qua formaat alweer iets dichter in de buurt van een formaat waarop je er op kunt computeren. Het blijft echter wel groot, en dat kan erg irritant zijn als je gewoon, zoals de meeste mensen, dicht bij je computer zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 18-10-2005 02:17 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• deejaylethal
Een vriend van mij had wel een goede opmerking:

Als je eerst je PC moet opstarten om TV te kijken, is dat natuurlijk wel kut. Dan moet je eerst wachten tot deze is opgestart, en dan ben je gauw al weer een halve minuut tot een minuut verder (miereneuker, maar ja :P )

Maar ik denk dat ik inderdaad toch maar eens ga kijken bij de BCC of ze daar mij kunnen laten zien hoe een LCD mijn pc-beelden weergeeft.

Ik heb er inderdaad ook wel over nagedacht dat ik niet een te groot scherm wil, omdat PC beelden daar nou eenmaal gigantisch op zijn, dus ik denk maar voor een 19 inch te gaan. Net iets kleiner dan mijn huidige TV, maar iig niet te groot voor mijn PC.

Waar je wel rekening mee moet houden is natuurlijk dat wanneer je TV op een PC scherm gaat weergeven, je daar natuurlijk ook veel kwaliteitverschil ziet. Omdat een PC een zo grote resolutie heeft, en het TV signaal gewoon op VGA zit (Toch??) krijg je ook op je monitor een raar beeld.

Ok, dan heb ik een mooie LCD gevonden. Wat vinden jullie hiervan?
http://213.183.17.6/data/content.asp?cid=en1027983

Edit: Deze kost 460 euro

Bedankt voor jullie reacties
Pagina: 1