win2k3 terminal server: maar 1 gebruiker kan prog. starten

Pagina: 1
Acties:

• Lex_van_H
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Topicstarter
We hebben ooit een simpel programmaatje gemaakt dat in feite een schil is om een ander programma (er zit nog wel wat meer in, maar dat doet hier niet er zake..).
Dat schilprogramma laat een keuzelijstje zien. Je klikt in zo'n lijstje op een item en dan start programma 2 op met een bestand. Elk menu-item start hetzelfde programma, maar met een ander bestand.
Nu zou een gebruiker steeds met ALT-TAB naar de keuzelijst terug kunnen gaan en een ander item aanklikken, waardoor programma 2 meerdere malen zou worden opgestart (met steeds een ander bestand open). Om dat te voorkomen, kijkt ons schilprogramma eerst of programma 2 al draait. Zo ja, dan geeft hij een melding dat het al draait en haalt hij het naar voren, zo nee, dan start hij het gewoon op. Het schilprogramma kijkt daarvoor of er een proces 'programma 2.exe' actief is.
Het probleem:
We krijgen van een terminal server gebruiker de klacht dat als één gebruiker vanuit zijn schil programma 2 heeft opgestart, alle andere gebruikers de melding krijgen dat programma 2 al draait. Blijkbaar herkent ons schilprogramma niet dat programma 2 van een andere gebruiker draait.

Wij hebben geen ervaring met TS, dus hier de vraag of iemand hier iets van kan zeggen. We hadden zelf eigenlijk het idee dat de gebruikers elkaars programma's niet zouden kunnen zien onder TS, maar blijkbaar is dat niet vanzelfsprekend. Kan dit aan een installing van TS liggen of moet ons schilprogramma worden aangepast?

Weet nog steeds niks.....

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
users zijn toch geen administrator op die server :?

normaliter zouden gebruikers namelijk niet moeten kunnen zien welke processes er draaien van andere gebruikers.. tenzij ze admin zijn

hoe leest je progsel uit of het programma al gestart is :? toch niet door in de draaiende process lijst te kijken?

A wise man's life is based around fuck you

• Lex_van_H
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Topicstarter
Zwelgje schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 16:15:
users zijn toch geen administrator op die server :?

normaliter zouden gebruikers namelijk niet moeten kunnen zien welke processes er draaien van andere gebruikers.. tenzij ze admin zijn

hoe leest je progsel uit of het programma al gestart is :? toch niet door in de draaiende process lijst te kijken?
Het progsel kijkt idd in de draaiende pocess lijst (als ik me niet vergis), het is ooit gemaakt voor stand-alone gebruik en zeker niet getest voor TS.... Maar kan het progsel dan wel de processen zien van alle gebruikers?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:39
Lex_van_H schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:56:
We krijgen van een terminal server gebruiker de klacht dat als één gebruiker vanuit zijn schil programma 2 heeft opgestart, alle andere gebruikers de melding krijgen dat programma 2 al draait. Blijkbaar herkent ons schilprogramma niet dat programma 2 van een andere gebruiker draait.

Wij hebben geen ervaring met TS
Dan hoort de vraag eigenlijk ook niet in PNS thuis :)
, dus hier de vraag of iemand hier iets van kan zeggen. We hadden zelf eigenlijk het idee dat de gebruikers elkaars programma's niet zouden kunnen zien onder TS, maar blijkbaar is dat niet vanzelfsprekend. Kan dit aan een installing van TS liggen of moet ons schilprogramma worden aangepast?
Wanneer je vanuit een programma kijkt naar welke processen er draaien, zoals ik in mijn closemce progsel doe, dan zie je alle processen, niet alleen de userprocessen.

Het programma zal dus aangepast moeten worden, zodat 'ie controleert of er per sessie (niet per user, een user kan meermalen ingelogd zijn) het programma draait.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

[zwelgje]Ligt eraan welke rechten je op de RDP connectie hebt staan :) zet maar eens Full Access op je ICA connectie en geef users maar het recht om Task Manager te openen. Nu kunnen ze alle processen zien en andere users uitloggen..
[/zwelgje]

Topicstarter
Sommige programma's zijn gewoon niet geschikt voor installatie op Terminal Server hier zul je je bij neer moeten leggen.
Andere mogelijkheid is om de registry te gaan tweaken voor het programma en met regmon.exe en filemon.exe kijken wat het gedrag van dit programma is. Maar als een programma alleen geschikt is voor standalone dan is er weinig kans dat het gaat werken op een terminal server.

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
mutsje schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:13:
[zwelgje]Ligt eraan welke rechten je op de RDP connectie hebt staan :) zet maar eens Full Access op je ICA connectie en geef users maar het recht om Task Manager te openen. Nu kunnen ze alle processen zien en andere users uitloggen..
[/zwelgje]
i know ;) alleen ga ik er vanuit dat als de TS zegt geen ervaring te hebben met TS dat ie dat nog niet zou hebben gedaan

admin maken op een TS kan zelfs me moeder nog wel :P

A wise man's life is based around fuck you

• Squee
  • Laatst online: 07-06-2025
Kan je niet gewoon de Process-ID opslaan van het programma wat je vanuit je menu start en dan daarna als er door dezelfde user opnieuw een gestart wordt testen of het oude niet nog bestaat? Of denk ik nu te veel POSIX/UNIX... (heb geen ervaring met het programmeren in een Windows omgeving)

Please do not contact me telepathically.

• Lex_van_H
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Topicstarter
OK, allen bedankt.
Ik begrijp dat het schilprogramma op TS altijd alle processen ziet, onafhankelijk van de rechten van de user? Ik had als niet-TS-kenner eigenlijk het idee dat sessies sowieso niets van elkaar zouden kunnen zien.... blijkbaar niet. Het schilprogramma zal dus moeten worden aangepast voor TS.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Voor dit probleem zijn mutexen uitgevonden :)
Pagina: 1