Toon posts:

iBook G4 1,2 GHZ goeie koop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een klein tijdje geleden ben ik al opzoek gegaan naar een laptop voor school.
Ik studeer Communicatie en weet nu al 100% zeker dat ik Grafisch Design als afstudeer richting gaat doen. Ook weet ik dat er in die bedrijfstak vrijwel altijd met Apple's word gewerkt.
Nu heb ik eens rondgekeken op marktplaats en een paar boden gedaan die ik redelijk vond, en heb vandaag een reactie terug gekregen.
Hier even de specs van de laptop:
1.2 Ghz, 512 mb ddr-ram, 40 gb harddisk, DVD/CD-RW drive, 12'' TFT
1x FireWire 400, 2x USB 2.0 ,Ethernet , Modem, Airport (WiFi)

- Mac OSX 10.3.9
- Office for Mac geinstalleerd (Word, Excel, Powerpoint, Messenger, Entourage
- Adobe Photoshop 8 en Illustrator CS 11 geinstalleerd
- Toast 6 Titanium
- VLC geinstalleerd

- Extra batterij
- 2x iBook Sleeve (LArobe Green van be.ez & Tucano Second Skin Black)
- Luxe laptoptas special voor 12'' laptop.
een foto'tje erbij
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/fotos/hardware/applebook/8581.jpg

Ik heb een bod gedaan van 750 (mijn eigenlijk maximum voor een laptop)
Ik wil mijn laptop vooral gebruiken voor Webdesign, grafisch design(folders, posters, opmaak tijdschriften e.d)
Mij lijkt deze laptop daar uitermate geschikt voor.
Nou ben ik zelf nog een echte leek op het gebied van Apple. Ik kan er goed mee werken en het bevalt me ook zeker, maar van de hardware etc weet ik nog geen moer af, laat staan van een laptop

dus hierbij mijn vraag aan jullie, is deze laptop 800 waard? (dat was namelijk zijn tegenbod)
en zoja, kan ik hier netjes photoshop op draaien? en dan bedoel ik niet dat het er NET op draait, nee het moet ook zware bestanden in photoshop e.d kunnen draaien. Heb namelijk een vreselijke hekel aan het werken met photoshop e.d op de iMac G3's op school.

alvast bedankt tweakers ;)

edit: uiteraard zal ik nog even vragen naar de videokaart, en hoelang de accu meegaat

ik zal ook meteen maar de 'concurrent' van de laptop erbij posten.
dit is wel een winxp laptop maar daar kan het ook prima op, en kan ik er ook nog eens een spelletje op spelen enzo.
hier de specs ervan:
Intel® Pentium® M processor 1.40GHz, 1MB L2 cache, 400MHz system bus
40GB ATA/100 hard disk drive
15.4" WXGA (1280 x 800) TFT LCD, up to 16.7 million colours, with features powered by CyberLink
ATI® MOBILITY RADEON 9200 graphics, 64MB video memory
Wireless LAN
Intel® PRO/Wireless network connection 802.11b;
optional BluetoothTM capability
512MB DDR 333 SDRAM (256MB installed in each of two memory slots)

voordeel van deze t.o.v de iBook is dat het een 15,4" is en dat de vraagprijs ook nog eens 100 euro lager ligt namelijk 700.
De iBook vind ik er wel prachtig uitzien (echte apple freak qua uiterlijk)
maar het gaat me meer om de functionaliteit.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 15:50 ]

Verwijderd

Hoeveel uur per dag denk je erop te gaan werken? Een volle schooldag? Ik kan uit ervaring spreken dat 12" dan iets te klein is..

Verwijderd

Topicstarter
nee, denk maximaal 3 a 4 uren.
en het 'echte' werk doe ik thuis wel op een 2e TFT scherm.

Verwijderd

ik vind het best veel, de nieuwe 12" (1.33Ghz) met dezelfde spec en een veel betere videokaart kost maar €1039 met gratis verzendkosten. en daar kan nog studenten korting vanaf.(ff gechecked, word dan €976,99 )

daar zit dan geen tassen bij en geen illegale software (foei), maar je hebt dan wel weer 1 jaar applecare (uitbreidbaar tot 3).

zelf kan ik trouwens best uren met mijn iBookje op schoot op de bank werken, maar ieder het zijne.(ik heb de nieuwe 12" 1.33Ghz)
en op mijn oude 800Mhz versie kon ik goed werken met PhotoShop (wel met een externe muis eraan) alleen de 1024x768 is dan wat laag. maar met een externe monitor op 1280x1024 in dual-screen mode was dat weeropgelost.

als je toch voor deze gaat heb ik een kleine tip: check of de laptop nog in aanmerking komt voor Applecare (dus <1 jaar oud is), dan kan je de garantie nog met 2 jaar verlengen en voor een laptop is dat best de moeite.
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:44:
maar het gaat me meer om de functionaliteit.
op spellen na is er geen verschil in functionaliteit meer tussen een Apple en een Windows machine, alleen heeft een Apple geen Virusscanner/Spywarescanners nodig.

en zelfs voor de spellen, op een Laptop wil je toch geen Doom3 spelen, maar meer van die Zuma/Bejeweled achtige spellen en die zijn er zat voor de Mac's
(vreemd fenomeen, de Freeware voor Mac's vind ik er van beter afgewerkt uitzien als Windows Freeware, maar dat kan ook aan mij liggen)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 16:29 . Reden: twee posts gecombineerd ]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 16:28 . Reden: twee posts gecombineerd ]

Verwijderd

Topicstarter
opzich moet het mij ook nog wel lukken ex btw te krijgen, en dan heb ik em nieuw even duur _/-\o_
maargoed, een 1,2 of in dat geval vd nieuwe dus 1,33 Ghz is meer dan genoeg om heerlijk SNEL op te photoshoppen?

Verwijderd

Het lijkt me snel genoeg en anders zou ik er nog 512 MB bij zetten (heel makkelijk zelf te doen).

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik zou gaan voor een nieuwe 12" iBook, ook al is dat wat duurder. Je hebt dan ook gelijk OSX Tiger en via SurfSpot kun je waarschijnlijk via je onderwijsinstelling Office 2004 heel goedkoop aanschaffen. En je hebt natuurlijk een jaar fabrieksgarantie en dus een jaar om te overwegen om Applecare daarna aan te schaffen.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:37
Bevestiging: Surfspot heeft Office 2004 voor 17 euro. Heb ik'm ook vandaan.

Echter: 12" lijkt me erg weinig om te fotosoepen... Zeker op 1024x768.

Liege, liege, liegebeest!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is een leuk laptopje, maar het scherm is helaas altijd (ondanks andere upgrades tot nu toe) een beetje zwak gebleven, met name de maximale helderheid is me te laag (ik heb trouwens nog de G3 800Mhz, als Apple weer een goedkope 12" laptop met state-of-the-art scherm uitbrengt, ga ik denk ik updaten, maar dan zit ik vermoedelijk wl weer met een intel (en ik rc5 zo graag :+))

Voor 750 euro is het een mooie laptop, voor meer zou ik denk ik toch voor een nieuwe gaan. Als je serieus wilt gaan fotobewerken zul je niet ontkomen aan een muis of tablet, externe monitor en wat meer RAM (ik zou voor min 1GB gaan). Afhankelijk van hoe intensief je filters wilt gaan gebruiken(en hoe snel het dan moet gaan natuurlijk) is de processor te langzaam, maar ik vermoed dat de CPU geen probleem zal vormen voor het door jou beoogde gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 17-10-2005 17:32 ]

Verwijderd

De batterij van deze laptop zat waarschijnlijk in een repair-programma van Apple. De kans is dus aanwezig dat de extra batterij de batterij is die de gebruiker terug had moeten sturen. Verhoogd risico op in brand vliegen/warmte problemen.

Op dezelfde manier heb ik hier ook 2 batterijen. Mijn oude die ze graag wilden ophalen (maar niet op tijden dat het mij schikte) en de nieuwe. Om die oude vraagt niemand (nooit?) meer... die ligt hier dus stof te happen.

Ik zou dit navragen bij de verkoper, misschien heb je er een sterk argument aan om bij je bod van 750 te blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 17:45:
De batterij van deze laptop zat waarschijnlijk in een repair-programma van Apple. De kans is dus aanwezig dat de extra batterij de batterij is die de gebruiker terug had moeten sturen. Verhoogd risico op in brand vliegen/warmte problemen.

Op dezelfde manier heb ik hier ook 2 batterijen. Mijn oude die ze graag wilden ophalen (maar niet op tijden dat het mij schikte) en de nieuwe. Om die oude vraagt niemand (nooit?) meer... die ligt hier dus stof te happen.

Ik zou dit navragen bij de verkoper, misschien heb je er een sterk argument aan om bij je bod van 750 te blijven.
dat is idd een hele goeie, voor hetzelfde had ik dan ook nog die batterij gebruikt :o

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Kans dat er wat mis gaat met zo'n battarij is wel heeeeeeel erg klein. Ik heb er hier ook 1 liggen en ik gebruik hem gewoon als backup accu als ik lang van huis ben.

Overigens blijft het natuurlijk verstandiger de accu niet te gebruiken als je hem toch niet nodig hebt.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-01 14:22

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik zou eens bij Apple store HTR in Arnhem gaan kijken daar heb ik vorige maand een Ibook 12" 1,2 ghz gekocht voor 750 euro in een aanbieding. er moest nog een nederlands toetsenbord in (€45,- extra) want het was een duitse laptop dan heb je een spiksplinter nieuwe en incl. Tiger

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Verwijderd

ik denk dat je resolutie wat te klein is voor grafisch design, msh eerder voor een powerbook 15inch te kijken? Hogere resolutie en kun je ook optimaal je tweede scherm gebruiken.

Verwijderd

Koekie007 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:44:
Ik zou eens bij Apple store HTR in Arnhem gaan kijken daar heb ik vorige maand een Ibook 12" 1,2 ghz gekocht voor 750 euro in een aanbieding. er moest nog een nederlands toetsenbord in (€45,- extra) want het was een duitse laptop dan heb je een spiksplinter nieuwe en incl. Tiger
:o bieden ze daar ook andere Macs (desktops) voor zo weinig geld aan?

@TS: het is een prima laptop, en als je er aan gewend bent kan je makkelijk lang achter het scherm werken. Maar zoals andere mensen hier al aangaven, er moet voor jouw doeleinden duidelijk meer RAM in en muis en tablet (en extra scherm) zijn wel een pre.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 19:02:
[...]

:o bieden ze daar ook andere Macs (desktops) voor zo weinig geld aan?

@TS: het is een prima laptop, en als je er aan gewend bent kan je makkelijk lang achter het scherm werken. Maar zoals andere mensen hier al aangaven, er moet voor jouw doeleinden duidelijk meer RAM in en muis en tablet (en extra scherm) zijn wel een pre.
www.achtr.nl

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 10:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik vind de prijs okee. Vooral met extra accu en 2nd skin. Als de software (OSX en photoshop) nog legaal zou zijn zou het een koopje zijn.

Ik heb ook de 12" 1.2ghz en moet zeggen dat het een super ding is.

Ik heb er wel minder voor betaald, maar nadat ik het gebarsten scherm vervangen heb draaid die weer :+

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Koopje idd aannemende dat de software legaal is (lijkt me toch niet slim als dat niet zo is en als je dat ding vervolgens doorverkoopt via een publieke site)

verder heb ik exact dezelfde en hoewel ik maar af en toe ps gebruik (vnml the gimp) draait het best aardig (totaal 768mb geheugen), alleen vreet de scratchdisk van ps imho teveel ruimte op je disk (maar dat is bij iedere mac/windows-bak zo gok ik)

qua prijs is 800 wel ietwat hoog imho als de software illegaal is omdat het ding nieuw rond de 1000 zal hebben gekost iets minder dan een jaar geleden, al vind ik 800 nog best redelijk als de 2e batterij goed werkt en de tas/second skin van een beetje goede kwaliteit zijn.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1