Hoe hal-0.5.4 gebruik laten maken van pmount?

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:41

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb Gentoo op mijn computer, en heb onlangs een en ander aan upgrades gedaan, waaronder van kde-3.4.1 naar kde-3.4.2 en van hal-0.4.7 naar hal-0.5.4. De ebuild van de nieuwe versie van HAL vertelde met dat ik /etc/hal/device.d/ moest verwijderen dus dat heb ik braaf gedaan.
Na deze upgrade werkte de KDE media:/ IOslave niet meer zoals het het eerst deed, bij het inpluggen van een USB-stick verscheen er niets. Na wat onderzoek bleek dat dat kwam omdat de nieuwe ebuild een "hal" USE-flag had, en deze nog niet in mijn /etc/make.conf stond waardoor kdebase/kde-kioslaves zonder HAL-support gebakken was. Een recompile later verschenen braaf weer de devices daar.

Het werkte echter nog steeds niet zoals voorheen, mounten werkte óf helemaal niet, of op een andere locatie dan eerst(mijn USB-stick werd opeens op /media/sde1 in plaats van op /media/X_MICRO_MP3 gemount); unmounten werkte helemaal niet meer want daar moest ik root voor zijn.

Na wat geklooi en gepruts bleek dat pmount niet gebruikt werd, pmount zorgde ervoor dat een mooie naam voor het mountpoint gebruikt werd. Dit komt waarschijnlijk door het verwijderen van /etc/hal/device.d/, want volgens een KDE-WIKI-artikel(http://wiki.kde.org/tiki-index.php?page=DBUS) moet je daar een symlink naar /bin/pmount-hal maken. Maar als die directory er niet is kan ik er ook geen link maken. Ik heb geprobeerd om die directory weer aan te maken en de symlink daar te plaatsen maar dat werkt dus ook niet.

Mijn vraag is nu, hoe krijg ik KDE of HAL weer zover dat pmount gebruikt wordt om met user-rechten te mounten en ook nog eens zo dat ik de boel ook weer kan unmounten, zoals het met de oude versie van HAL was?

Ik heb nog geprobeerd te downgraden naar kde-kioslaves-3.4.1 en hal-0.4.7(en bijbehorende DBUS-versie), maar maakte de situatie erger; als ik nu de media:/ KIOSlave probeer te openen krijg ik het bericht 'De KDE-Mediabeheerder draait niet'.

Over dit probleem heb ik ook een topic geopend op het Gentoo-forum, maar, zoals gewoonlijk bij de wat pittigere vragen, wordt er daar niet op gereageerd dus ik kom mijn heil hier zoeken. Ook zoeken op google leverde mij weinig hulp op, óf het ging over hal-0.4.7, óf het ging over hal in combinatie met gnome-volume-manager die blijkbaar zelf ingesteld kan worden om pmount te gebruiken in plaats van hal...

Tja

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 19:42
Ik ken HAL verder niet echt, maar die directory /etc/hal/device.d bevat init-scripts voor diverse devices neem ik aan? (er word in dat artikel overigens gerefereerd naar /usr/local/etc/hal/device.d als standaard directory)? Kun je die dir niet opnieuw aanmaken, en de scripts ergens vandaan (source?) terug kopiëren?

Het lijkt me trouwens sowieso wel handig om HAL even te unmergen en bijbehorende rommel op te ruimen, zodat je weer met een schone lei kunt beginnen.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33
KDE 3.4 is niet echt vriendelijk met hal 0.5, die is gemaakt voor HAL 0.4.x.
Ik ken zelf maar een distro die fatsoenlijk KDE 3.4 en HAL 0.5.x heeft werken, en dat is archlinux. Zal met name wel komen omdat ik zelf die hele HAL backend heb zitten backporten uit 3.5 om vervolgens allerlei fixes eroverheen te halen om het geheel weer fatsoenlijk te laten werken. Ik weet niet of Gentoo de huidige patch van Archlinux heeft overgenomen voor hal 0.5.x, ik heb die maintainer ook maar voor het laatst gesproken begin deze zomer ergens op LinuxTag.

Mocht je zin hebben om te klooien met de hal 0.5.x patch:
http://cvs.archlinux.org/...=Extra&only_with_tag=MAIN

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:41

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Cherub schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 15:52:
Ik ken HAL verder niet echt, maar die directory /etc/hal/device.d bevat init-scripts voor diverse devices neem ik aan? (er word in dat artikel overigens gerefereerd naar /usr/local/etc/hal/device.d als standaard directory)? Kun je die dir niet opnieuw aanmaken, en de scripts ergens vandaan (source?) terug kopiëren?

Het lijkt me trouwens sowieso wel handig om HAL even te unmergen en bijbehorende rommel op te ruimen, zodat je weer met een schone lei kunt beginnen.
/etc/hal/device.d is een directory die symlinks bevat naar binary executables die HAL hierbij helpen op de een of andere manier. Ik heb al geprobeerd om die directory weer aan te maken en de symlinks terug te plaatsen maar HAL 0.5.4 kijkt hier niet meer naar blijkbaar. In het script staat inderdaad /usr/local/etc/hal/device.d, maar daar hebben ze het ook over /usr/local/sbin enzo; met andere woorden, er is daar bij het configureren een --prefix=/usr/local gebruikt, dit gebeurt bij Gentoo niet dus komen de config-files gewooni in /etc/hal terecht.
_JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:48:
KDE 3.4 is niet echt vriendelijk met hal 0.5, die is gemaakt voor HAL 0.4.x.
Ik ken zelf maar een distro die fatsoenlijk KDE 3.4 en HAL 0.5.x heeft werken, en dat is archlinux. Zal met name wel komen omdat ik zelf die hele HAL backend heb zitten backporten uit 3.5 om vervolgens allerlei fixes eroverheen te halen om het geheel weer fatsoenlijk te laten werken. Ik weet niet of Gentoo de huidige patch van Archlinux heeft overgenomen voor hal 0.5.x, ik heb die maintainer ook maar voor het laatst gesproken begin deze zomer ergens op LinuxTag.

Mocht je zin hebben om te klooien met de hal 0.5.x patch:
http://cvs.archlinux.org/...=Extra&only_with_tag=MAIN
In dat geval zal ik de hele reut(dbus, hal, ivman, kdebase-kioslaves, pmount) maar unmergen en teruggaan naar hal 0.4.7; kijken of ik het dan weer aan de gang krijg. De reden dat ik wat heen en weer zat te klooien was omdat het na een downgrade naar hal-0.4.7 ook niet meer werkte en ik dus dacht dat kdebase-kioslaves misschien wel alleen mer hal-0.5 werkte; volgens jou is dat dus niet het geval.

Eerst maar eens zien of ik uberhaubt de media:/ slave weer andere respons kan laten geven dan 'De KDE-Mediabeheerder draait niet', want ik heb geen flauw idee wat dat nou weer inhoudt.

[update]
Ik heb het inmiddels weer aan de gang, na dbus, hal, ivman, kdebase-kioslaves en pmount unmerged te hebben heb ik alleen dbus, hal-0.4.7 en kdebase-kioslaves weer gemerged en nu werkt het weer zoals het het deed; alleen nu met fstab-sync en niet via pmount; de enige versie van pmount in portage vereist hal-0.5.x dus dat gaat voorlopig niet lukken.
[/update]

[ Voor 8% gewijzigd door MadEgg op 19-10-2005 15:46 . Reden: Update toegevoegd ]

Tja