PC soms heel traag, vanwege hoge CPU% van Interrupts

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
Wie kan mij verklaren warom mijn PC (AMD2400+) ineens heel traag wordt.
De muiscursor gaat schokkerig over het beeld heen, en het starten van een applicatie, zoals IE of Firefox) duurt ineens wel drie keer zo lang. Bij het starten van de PC kreeg ik eerst nog wel een melding van het MB (piepjes) wat zou duiden op een defecte videokaart). Maar uiteindelijk (na ontelbare herstarts) deed deze het wel weer.
Alles gecontroleerd (virusscanner en andere processen). Bij het gebruik van Process Explorer zie ik op deze momenten dat het Interrupts Process heel veel CPU% vraagt, soms wel een 10tal seconden. Wie oh wie verklaard dit. Of is het toch een defecte videokaart die deze vertraging op zich neemt.

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-05 21:13
Hier hebben we niet veel aan. Je praat over je videokaart; welke videokaart heb je dan?
Post even je specs en dan komen we misschien al een heel eind verder.

Draait je CPU nog op de kloksnelheid waar ie op hoort te draaien? (rechtermuisknop op 'deze computer' dan 'eigenschappen')

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hoeveel piepjes hoorde je?
Als het goed is kan je de code die daar bij hoort terug vinden in je handleiding van je moederbord.
Het kan best zijn dat je geheugen brak is...

• Erwin.MvdB
ASUS A7V333, Club Ti4200 videokaart. 80Gb Maxtor HDD, 1Gb geheugen (512 en 2 x 256), Zalman 400W voeding, Voltages zijn goed (minimale afwijking). Geen overclocking of wat dan ook.

Piepjes waren 1 lang, 3 kort en volgens manual is dit Video card not found or video card memory bad.

Deze meldingen heb ik in het verleden ook wel eens gehad, probleem was na aantal reboots ook weer verdwenen. Tijdje geleden was het ook zo dat ik de pc eerst met een bootflop (met dos) opstarte, omdat anders binnen een half uur de PC helemaal vastliep. Als ik deze pc een half uur aan had staan, en daarna een reboot deed en gewoon Windows XP starte was er geen enkel probleem meer. De PC heeft nu ongeveer 1,5 maand aan gestaan.

Ik heb net allerlei testen gedaan (booten vanaf cd), maar geen mem fout, geen hdd fout, geen videokaart fout. Het vreemde is wel dat op het moment dat ik iets wil uitvoeren vanuit Windows er dus een hoge cpu belasting is (vandaar het trage reageren), maar dat het lampje van de hdd dan ook bijna continue brand (wel activiteit)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Draai Ad-Aware eens dan?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Het continue branden van de hdd-led duidt toch in de richting van de harde schijf (is mijn ervaring). Je zegt wel hdd goed, maar hoe heb je dat getest? Toch wel met powermax hoop ik :P?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Draait al je IDE apparatuur (CD, DVD, harddisks) op DMA / UDMA ?
Check je IDE controllers in Apparaatbeheer hiervoor :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Erwin.MvdB
HD (en andere componenten) getest met apps vanaf Hiren's Boot CD.
HD draait op pio mode, cd/dvd op ultra dma mode 2.
Zo juist complete Windows Update uitgevoerd (op xp sp2), maar helaas pindakaas. Virusscanner (Symantec Corp) gedeinstalleerd, maar omdat het niet beter werd, deze ook maar weer geinstalleerd.
Flatcable van HD vervangen (met blauwe connector). Niets helpt.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

HD draait op pio mode

dat is dus de boosdoender ;)
gooi je ide kanaal eens weg en laat hem weer vinden met opstarten.
hij moet toch wel dma lopen anders gaat alles via de proc.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Erwin.MvdB
Chucky666, dat was hem. Na het verwijderen van mijn primary channel, werd een en ander opnieuw gedetecteerd. Nu draait de hdd (na een 2e noodzakelijke reboot) op ulta dma mode 5.

Een ieder bedankt voor het helpen.
Pagina: 1