Toon posts:

[2003] Harddisk in raid array kapot, hoe te handelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een van mijn harddisks in een software raid 1 array is kapot (The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.). Hoe kan ik het beste handelen om ervoor te zorgen dat:

A) De andere harde schijf geen foute informatie mirrored
B ) De harde schijf zo snel mogelijk wordt vervangen met zo min mogelijk overlast.
C) Hoe kom ik te weten welke HD precies kapot is. Ik weet dat het HD0 is, maar aangezien beide schijven fysiek identiek aan elkaar zijn, is het nog een hele truc om de goede te vinden.
D) Hoe kan ik een backup maken (forceren) voordat ik de schijven wissel. Als ik nu een backup maak krijg ik een "Failed", wegens bovengenoemde timeout.

Is het mogelijk om gewoon de kapotte hd er uit te halen, een nieuwe erbij te plaatsen en de array opnieuw op te bouwen?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Denk dat we wat meer info nodig hebben over de gebruikte schijven, de adapter ed.

Ik zou gewoon simpel testen, 1 schijf afkoppelen, afhankelijk van of de pc dan boot weet je welke schijf er stuk is.. Je zult met IDE toch de pc uit moeten zetten als je hem gaat vervangen..

rebuilden gaat waarschijnlijk met de raid-bios of een software tooltje afhankelijk van wat op jouw raid adapter toepasbaar is . :D

offtopic:
move naar Opslagmedia & I/O Controllers?

[ Voor 28% gewijzigd door Pakjebakmeel op 17-10-2005 14:26 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

HD0 is meestal Primairy Master. Je zult omdat het IDE is wel de machine moeten uitschakelen en de schijf vervolgens vervangen door een zo veel mogelijk hetzelde model, iig hetzelfde merk en type en grote. Daarna is het een kwestie van rebuilden van de nieuwe schijf.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL