Toon posts:

@home & switch

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kom zojuist bij een vriend en een lange discussie komt weer op gang:
Hij wil internet van @home delen. Heeft 1 pc met XP en 1 met w98se.
Hij wil gebruik maken van een switch. En zegt dat er verder geen instellingen of
servers aangemaakt/verandert hoeven te worden.
Ik heb hem gezegd dat het niet kan. Ik heb eens wat topics doorgelezen en de faq gelezen en
ben er nog steeds van overtuigd dat het niet gaat! Al hoewel ik het directe bewijs niet kan vinden.
Hij start vanavond dus dan zal het verlossende telefoontje wel komen.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 08:47
vroegah kon dit, toen gaf @home voor een meerprijs een extra cname uit. Tegenwoordig (te kort aan ip-adressen) wordt dit niet meer gedaan.

if broken it is, fix it you should

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 15:05
@Home deelt toch ipadressen uit dmv je hostname? Dat betekend dat maar één pc tegelijkertijd kan internetten volgens mij.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

@home gaf vroeger op aanvraag meerdere IP's uit (tot maximaal 3 stuks per verbinding, a-la 5 euro per IP)
dan is het mogelijk om een switch te gebruiken, en elke PC een CC-nummer te geven (of CP als je in regio maastricht zit).
tegenwoordig word dat niet meer gedaan omdat ze anders IP's tekort komen.
sinds die tijd is het ook "legaal" geworden om een router te gebruiken op een @home verbinding.
als er op die verbinding niet meerdere IP's zijn aangevraagd in het verleden, dan is het niet mogelijk om een switch te gebruiken, en daarbij met meerdere computers tegelijk online te hebben.
je zal dan een router moeten gebruiken. dit kan zowel met Microsoft ICS (zit in WinXP) op een PC die tussen de internet verbinding en de andere PC's hangt (heeft 2 netwerkkaarten nodig), of met een hardwarematige router (zo'n klein doosje die lijkt op een switch)

edit: dus als je vroeger (3 jaar geleden ofzo) meerdere IP's aangevraagd hebt, dan werkt dat nogsteeds. nieuwe IP's erbij nemen is niet meer mogelijk.
het is dan gewoon een kwestie van elke PC de goede hostname te geven (het CC/CP nummer)
dan heb je verder geen instellingen nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 17-10-2005 13:01 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

...En zegt dat er verder geen instellingen of
servers aangemaakt/verandert hoeven te worden.
Bedoelt hij daarmee dat hij geen Internet sharing aangaat zetten en via een 2e netwerkkaart dit gaat doorkoppelen of vergist hij zich in de benaming en heeft hij een router en noemt hij dat een switch (omdat hij er 4 poorten op ziet zitte)

heb het zelf ook nog niet meegemaakt hetgeen je aanduidt.

Zelfs op je router moet je nog instellingen aanpassen (op PC verder dan niet)

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 21:06
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 12:57:
dan is het mogelijk om een switch te gebruiken, en elke PC een CC-nummer te geven (of CP als je in regio maastricht zit).
ik heb ook een CP-code...
maar ik woon in Bergen op Zoom, niet echt regio Maastricht te noemen...

ontopic:
Volgens mij gaat het niet werken via switch, de reden hierboven genoemd, je krijgt maar 1 CC/CP, 1 IP

Leeg - Sinds 20180907

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

In de faq staat het antwoord: Hoe deel ik Internet ?

Maar, als die vriend van je meerdere hostname's heeft (ik heb had er ook 3) dan is een router niet nodig.
Maar je vriend zal er wel achterkomen dat het niet werkt met een switch.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 17-10-2005 13:09 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Chillz schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:05:
[...]

ontopic:
Volgens mij gaat het niet werken via switch, de reden hierboven genoemd, je krijgt maar 1 CC/CP, 1 IP
@home heeft vroeger wel meerdere hostnames/IP's uitgegeven. als je dat toen al had, dan houd je dat gewoon. in dat geval is het goed mogelijk om met een switch te werken (neef van mij heeft dat).
voorwaarde is dat hij dan wel al minstens 3 jaar geleden @home heeft genomen, en toen meteen meerdere IP's heeft aangevraagd. ongeveer 3 jaar geleden is @home namelijk gestopt met het uitdelen van meerdere IP's

edit: mjah onder de rivieren is een beetje wat ik bedoel (daar ligt bergenopzoom toch ook?) in het noorden is het volgens mij altijd CC iig.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 17-10-2005 13:10 ]

• job

job

FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:09:
[...]

@home heeft vroeger wel meerdere hostnames/IP's uitgegeven. als je dat toen al had, dan houd je dat gewoon.
Bij een modem wissel (van com21 naar euro-docsis) raak je die mogelijkheid kwijt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

job schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:10:
[...]
Bij een modem wissel (van com21 naar euro-docsis) raak je die mogelijkheid kwijt.
ah ok, dus das nog een voorwaarde... je moet je Com21 1000/2000 modem gebruiken (wat bij het snelste abbo leid tot het verliezen van de maximumsnelheid. modem gaat maar tot 512K up, terwijl de snelheid nu over de 600 heen gaat. downspeed is ook gelimiteerd dan afaik)

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:28

Fiets

A.K.A. Bambi

Dat was bij mij niet gebeurt, ik heb nog steeds twee ip adressen thuis, maar bij overstappen naar een ander abbo raak je ze zeker kwijt.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

job schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:10:
[...]
Ik zit op euro-docsis en heb gewoon 2 computer namen, al een aantal jaren.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:23
Chillz schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:05:
[...]

ontopic:
maastricht heeft een CM nummer

• job

job

Royal schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:14:
[...]

Ik zit op euro-docsis en heb gewoon 2 computer namen, al een aantal jaren.
Aha, oke dan hebben ze de boel weer veranderd bij @home.
Op dit moment vervalt bij een modem-wissel deze mogelijkheid, dat is het enige wat dan zeker is.
Maarja ook niet echt interessant voor dit topic :)

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Je raakt ze bij mijn weten alleen kwijt als je overstapt naar telefonie o.i.d

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

maargoed, ok. the point is: als je in het verleden meerdere IP's hebt gehad, zonder abbo te wisselen, dan is het mogelijk om met een switch te werken.
als het een nieuw abbo is, of er is in het verleden niet een extra IP aangevraagd, dan is het niet mogelijk maar is er een router nodig (welke ook weer de nodige instellingen nodig heeft)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:24

Coach4All

I'm a Coach 4 All

CM= Cable Maastricht
CP= Cable Palet
CC= Cable Castel.

De laatste letter staat dus voor de (vroegere) beheerder van het kabelnet.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Mijn installatie thuis =>

code:
1
2
Modem - Switch        - ccXXXXX-a Computer 1
                      - Router     - Computer 2,3,4

Als je meerdere computernamen hebt is het dus wel mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Royal op 17-10-2005 13:23 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 14:10
met een switch werkt idd alleen als je 2 cp-nummers hebt (of hoe het bij jou ook wordt genoemd)....

anders heb je een hub, of een router nodig...

eerder gingen we wel eens bij elkaar zitten met een man of 4-6...bij mij thuis heb ik ook @home, en als we dan bij mij gingen zitten, had iedereen die thuis ook @home had, gewoon verbinding bij mij...via hun cp-naam, en mijn modem.....heb dit wel eens met 6 man gedaan, maar toendertijd was de upload nog niet hoog genoeg om alle 6 online te gamen :?

tegenwoordig zijn er verschillende modems in omloop, en wordt dit al wat moeilijk (lees: werkt niet)

hij heeft zeker een naam met -a aan het einde ?.....je kan eens voor de gein bij hem proberen of -b het ook doet...zoniet > hub/router...zowel >switch :)

kameraad van me heeft zelfs 3 cp-namen...en voorniks....hij heeft er in ieder geval nooit extra voor hoeven betalen (en meerdere personen die ik ken hebben er nooit voor hoeven betalen)

[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 13:27 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 18:40
Coach4All schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:19:
CM= Cable Maastricht
CP= Cable Palet
CC= Cable Castel.

De laatste letter staat dus voor de (vroegere) beheerder van het kabelnet.
Je vergeet CK = Cable Kabelnoord en CO = Cogas :+

Maar verder is het antwoord in dit topic al zó vaak gegeven :P Geheid dat het hem niet lukt trouwens, zelfs sommige mensen die meerdere computernamen hebben weten het zelf niet eens :o.

• job

job

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:25:
eerder gingen we wel eens bij elkaar zitten met een man of 4-6...bij mij thuis heb ik ook @home, en als we dan bij mij gingen zitten, had iedereen die thuis ook @home had, gewoon verbinding bij mij...via hun cp-naam, en mijn modem.....heb dit wel eens met 6 man gedaan, maar toendertijd was de upload nog niet hoog genoeg om alle 6 online te gamen :?
Wij hingen gewoon 3 modems aan het aop. :P
Dat werkte prima als de modems uit dezelfde stad kwamen.

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft echt een switch en geen router. Ik werk met een router en heb verder niets hoeven aan te passen. Kan hij het best ook overschakelen naar een router of zijn er opties met de switch?

• Mr. Detonator
job schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:26:
[...]
Wij hingen gewoon 3 modems aan het aop. :P
Dat werkte prima als de modems uit dezelfde stad kwamen.
met maar één modem werkt het ook :X

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:25:
met een switch werkt idd alleen als je 2 cp-nummers hebt (of hoe het bij jou ook wordt genoemd)....

anders heb je een hub, of een router nodig...

tegenwoordig zijn er verschillende modems in omloop, en wordt dit al wat moeilijk (lees: werkt niet)

hij heeft zeker een naam met -a aan het einde ?.....je kan eens voor de gein bij hem proberen of -b het ook doet...zoniet > hub/router...zowel >switch :)
een hub werkt ook niet hoor...
een hub is gewoon een soort domme switch.
een switch gooit de data naar een bepaalde poort (op basis van MAC adres) en een hub gooit de data naar alle poorten en laat het uitzoeken of de data voor de computer aan die poort is aan de computer zelf over.

• job

job

Tuurlijk, maar dan heb je maar 1 maal de max up en down.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:26:
Hij heeft echt een switch en geen router. Ik werk met een router en heb verder niets hoeven aan te passen. Kan hij het best ook overschakelen naar een router of zijn er opties met de switch?
dan heeftie gewoon ooit meerdere IP's/hostnames aangevraagd.
je kan een router gebruiker, en dan maak je gewoon gebruik van maar 1 van de hostnames.

wat wil je precies doen? nog meer PC's aan de verbinding? in dat geval hebje hoogstwaarschijnlijk een router nodig.

• Mr. Detonator
job schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:29:
[...]
Tuurlijk, maar dan heb je maar 1 maal de max up en down.
haha...en jij geloofd dus dat je met 3 modems je up/download verdriedubbelt ? 8)7

als dat zo was, had ik 10 modems hier hangen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 13:41 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:34:
[...]

haha...en jij geloofd dus dat je met 3 modems je up/download verdriedubbelt ? 8)7
haha klopt idd niet, want je lijn (coaxkabel) heeft onder een bepaald protocol en de apperatuur aan het andere eind maar een bepaalde capaciteit. meerdere modems helpt idd niet.
daarnaast kan je ook maar 1 modem aan de lijn hangen. er kan er maar 1 aangesproken worden.

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

[...]

Als je ze naast elkaar legt krijg je op alledrie max up en max down.. als je ze achter elkaar legt :P dan krijg je waarschijnlijk helemaal niets..

edit: hierboven staat al dat dat dus ook niet werkt.. nouja..
edit 2: heb ik toch wel gelijk?

[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 17-10-2005 13:45 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• job

job

[...]

Nee, dat zeg ik niet.
Wij hadden daardoor bijvoorbeeld 3 pc's met ieder een hoge up en download.
3 keer de max was niet haalbaar, maar zeker 3 lijntjes met 2.5 mbit. (3 mbit was toen de max, en is al weer jaren geleden).

Naast 3 modems, heb je uiteraard ook 3 hostnames nodig (natuurlijk ieder een eigen @home abo).

[ Voor 27% gewijzigd door job op 17-10-2005 13:46 ]

• Mr. Detonator
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:28:
[...]

een hub is gewoon een soort domme switch.
een switch gooit de data naar een bepaalde poort (op basis van MAC adres) en een hub gooit de data naar alle poorten en laat het uitzoeken of de data voor de computer aan die poort is aan de computer zelf over.
klopt...dacht ik ook net pas aan...

het verschil tussen een hub en een switch is: stel dat je een switch hebt, en 2 verschillende cp-namen...dan kun je allebei op internet, alleen bestandsoverdracht tussen die 2 computer gaat dan ook via internet..traag dus .... een hub is al iéts slimmer dan een switch, en hiermee kun je ook bestandsoverdracht doen op max. snelheid..(100mbit)...
job schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:44:
[...]

Nee, dat zeg ik niet.
Wij hadden daardoor bijvoorbeeld 3 pc's met ieder een hoge up en download.

Naast 3 modems, heb je uiteraard ook 3 hostnames nodig (natuurlijk ieder een eigen @home abo).
laat zeggen dat je 800kb/sec download hebt, en 75kb/sec upload.....ook al hang je 80 modems aan je verbinding....die snelheid blijft hetzelfde ;)

btw..ik heb een cp- naam....en ik zit in weert (n-limburg)

[ Voor 27% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 13:47 ]

• cryforhelp
[...]

d:)b Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/yes_new.gif

Je krijgt maar 1 modem per aansluiting, maar als jij die van de buren bij jou aansluit, of kabeltje van hen naar jou toetrekt, dan heb je inderdaad meer snelheid.
Hij wordt namelijk op basis van het modem afgeknepen, daarom kunnen ze ook 3 verschillende abo's hebben ;)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 08:47
a bunch of crap

[ Voor 99% gewijzigd door elgringo op 17-10-2005 13:46 ]

if broken it is, fix it you should

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

St@m schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:44:
[...]

Als je ze naast elkaar legt krijg je op alledrie max up en max down.. als je ze achter elkaar legt :P dan krijg je waarschijnlijk helemaal niets
you wish :P
lees mijn post vlak boven je maar eens ;)

wat ik nog ben vergeten te zeggen is dat op 1 lijn maar 1 bepaald mac adres geaccepteerd word.
bij het plaatsen en activeren van de lijn luistert de server naar welk mac adres zich wil aanmelden. dat word opgeslagen en vanaf dat moment kan alleen dat mac adres nog maar op de lijn.
(heb meermaals meegemaakt dat er gezeur was daarmee, moesten ze dat weer gaan resetten enzo)

• cryforhelp
Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:44:
[...]

het verschil tussen een hub en een switch is: stel dat je een switch hebt, en 2 verschillende cp-namen...dan kun je allebei op internet, alleen bestandsoverdracht tussen die 2 computer gaat dan ook via internet..traag dus .... een hub is al iéts slimmer dan een switch, en hiermee kun je ook bestandsoverdracht doen op max. snelheid..(100mbit)...
je snapt het echt niet he?

Zie hier: FAQ - Network Troubleshooting
Het komt erop neer dat een switch iedere keer een dedicated kanaaltje maakt voor de data en een hub werkt meer als een soort waterleiding, iedereen krijgt gewoon alles.
Maar bij een hub gaat het _niet_ over internet, aannemende dat je gewoon een lokaal samba protocol gebruikt.

Ok, hier de kennis van een ex @home helpdesker:
Een modem kan aangesloten worden op _een_ coaxaansluiting op de wijkcentrale waar hij staat ingesteld. Bij com21 was dat een redelijk groot gebied, de nieuwe docsis modems hebben meer centrales, dus zal het nog wel bij de buren, maar verder niet werken.

Zie de coaxkabel als een waterleiding, maakt niet uit waar je hem aansluit je krijgt je verbinding. Het is geen point-to-point. Dus als je bij de buren jouw modem aansluit, dan zal hij het waarschijnlijk doen (met jouw hostname!).

[ Voor 23% gewijzigd door cryforhelp op 17-10-2005 13:51 ]

• job

job

FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:47:
you wish :P
lees mijn post vlak boven je maar eens ;)

wat ik nog ben vergeten te zeggen is dat op 1 lijn maar 1 bepaald mac adres geaccepteerd word.
bij het plaatsen en activeren van de lijn luistert de server naar welk mac adres zich wil aanmelden. dat word opgeslagen en vanaf dat moment kan alleen dat mac adres nog maar op de lijn.
(heb meermaals meegemaakt dat er gezeur was daarmee, moesten ze dat weer gaan resetten enzo)
Wat een onzin, probeer het anders eens.
Met een com21 was dit prima mogelijk.
Uiteraard moet je wel meedere modems hebben die allen op het zelfde hcx aangemeld zijn.
Een com21 uit limburg zal inderdaad niet werken in groningen (en vice versa).
MAar als je met de com21 binnen een bepaald gebied bleef (in mijn geval groningen) dan werkte het prima.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 17-10-2005 13:51 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:44:
[...]

[...]

laat zeggen dat je 800kb/sec download hebt, en 75kb/sec upload.....ook al hang je 80 modems aan je verbinding....die snelheid blijft hetzelfde ;)

btw..ik heb een cp- naam....en ik zit in weert (n-limburg)
hub en switch is precies andersom ;)
een hub gooit alle data naar alle poorten, terwijl een switch in zijn interne mac tabel kijkt en de data op de goede poort er uit gooit, waardoor je hogere snelheid kan verwachten bij transfers tussen 2 PC's :)
job schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:48:
[...]

Wat een onzin, probeer het anders eens.
Met een com21 was dit prima mogelijk.
Uiteraard moet je wel meedere modems hebben die allen op het zelfde hcx aangemeld zijn.
Een com21 uit limburg zal inderdaad niet werken in groningen (en vice versa).
MAar als je met de com21 binnen een bepaald gebied bleef (in mijn geval groningen) dan werkte het prima.
kom het maar bewijzen. ik heb een @home lijn. neem jij extra Com21 modems mee?
ik heb vaker (bij anderen welliswaar, waar ik de computermonteur aan huis speel) gezeur gehad dat een modem niet geaccepteerd werd vanwegen het feit dat er nog een ander mac adres stond op een server oid van @home. veel over lopen bellen met de helpdesk, die mij netjes heeft verteld dat ze zoiets even moeten resetten en dan een X aantal uur wachten tot het modem probeert aan te melden.

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 17-10-2005 13:53 ]

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
elgringo schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 12:54:
vroegah kon dit, toen gaf @home voor een meerprijs een extra cname uit. Tegenwoordig (te kort aan ip-adressen) wordt dit niet meer gedaan.
Volgens mij is dat excuus van IP-adressen tekort ook maar onzin. Ik ben nu zo'n 3 a 4 jaar weg bij @Home, en nog steeds zijn de 3 IP-adressen die ik toen had gekoppeld aan de hostnames die ik toen had. En ze zijn geen van allen ooit nog in gebruik geweest. :) En dat heb ik van meer mensen gehoord, die al lange tijd weg zijn bij @home...

Dus als ze écht zo'n te kort hadden, hadden ze die al lang weer in gebruik genomen.

blah

• job

job

FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:49:
kom het maar bewijzen. ik heb een @home lijn. neem jij extra Com21 modems mee?
ik heb vaker (bij anderen welliswaar, waar ik de computermonteur aan huis speel) gezeur gehad dat een modem niet geaccepteerd werd vanwegen het feit dat er nog een ander mac adres stond op een server oid van @home. veel over lopen bellen met de helpdesk, die mij netjes heeft verteld dat ze zoiets even moeten resetten en dan een X aantal uur wachten tot het modem probeert aan te melden.
1. Ik woon niet in zwolle, zat daarom op een ander hcx.
2. Mijn com21 werkt op dit moment niet meer, heb een modem-swap gehad.

Waarom is dit zo ongeloofwaardig?
Je buren en jij zitten in principe op dezelfde coax kabel, Hij wordt alleen gesplit in een verdeelstation.
Maar je ontvangt hetzelfde signaal.
Zo zijn er meerdere verdeelstations in dezelfde plaats aangesloten op 1 hcx.
Zolang je binnen dezelfde hcx blijft kan je je com21 in elke meterkast aansluiten. (probeer het maar eens, hang je com21 maar eens bij de buren).
Waarom dan niet 2 com21's in dezelfde meterkast?

[ Voor 29% gewijzigd door job op 17-10-2005 14:00 ]

• Mr. Detonator
cryforhelp schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:47:
[...]

je snapt het echt niet he?

Zie hier: FAQ - Network Troubleshooting

Maar bij een hub gaat het _niet_ over internet, aannemende dat je gewoon een lokaal samba protocol gebruikt.
!).
dat zeg ik toch ?

• Mr. Detonator
job schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:55:
[...]

Zolang je binnen dezelfde hcx blijft kan je je com21 in elke meterkast aansluiten. (probeer het maar eens, hang je com21 maar eens bij de buren).
Waarom dan niet 2 com21's in dezelfde meterkast?
het mac-adres moet aangemeld worden bij @home.....

misschien kan het wel als je binnen dezelfde ''hcx'' blijft, maar dat is vaak niet zo héél veel (paar huizenblokken oid)

ik weet in ieder geval 100% zeker dat mijn modem niet bij m'n ouders werkt....en andersom ook.....

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 14:06 ]

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wat voor een modem heeft ie? Als de modem een optie heeft om zelf IP adressen uit te delen, kan je, mits je die activeert, wel een switch er achter hangen. Alles draait hier om wie de IP adressen uitdeelt. Even een snelle check: Kijk of zijn IP adres begint met 10.xx.xx.x etc. of met 192.xx.xx.x etc. In dat geval deelt de modem de adressen uit, en kan een switch gebruikt worden. Begint het adres met een andere nummerreeks, dan is dit waarschijnlijk een publiek adres, en is een router of server nodig.

<<wellicht offtopic>>
Hopelijk overbodig, maar toch: 'start'->'uitvoeren'->'cmd'->'ipconfig/all' en dan kijken naar 'IP-adres'
<<wellicht offtopic>>

Geen Ping, wel Pong

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mr. Detonator, jouw verhaal over Hubs en switches en hun werking klopte geen drol van. Beide zullen ze niet via internet gaan. En de rest wat je zei was ook onzin. Pak de boeken of FAQ's er nog maar ff bij.

Het verschil zit m in het volgende:

Hub werkt op netwerklaag 1 (fysiek)
Switch op 2 (Datalinkt)
Router op 3 (IP)

Hub geeft alles wat ie binnenkrijgt op 1 poort door aan alle andere poorten.
Switch geeft wat hij binnenkrijgt alleen door aan de poort waarop het apparaat (direct/indirect) op zit met het mac-adres waar het naartoe moet.
Router geeft alleen door aan de poort waar het apparaat (direct/indirect) op zit met het IP adres waar het naartoe moet.

[ Voor 54% gewijzigd door woekele op 17-10-2005 14:09 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:05:
[...]

het mac-adres moet aangemeld worden bij @home.....

misschien kan het wel als je binnen dezelfde ''hcx'' blijft, maar dat is vaak niet zo héél veel (paar huizenblokken oid)
dat is dus wat ik bedoel... daarnaast heeft het aansluiten van meerdere modems weinig tot geen zin volgens mij, omdat de coaxkabel gewoon niet zoveel capaciteit heeft.

• Mr. Detonator
Aarsbuds0r schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:06:
Mr. Detonator, jouw verhaal over Hubs en switches en hun werking klopte geen drol van. Beide zullen ze niet via internet gaan. En de rest wat je zei was ook onzin. Pak de boeken of FAQ's er nog maar ff bij.
ik zeg er toch bij ''áls allebei de computers een aparte cp-naam hebben''

heb hier vaak zat enkele pc's met een simpele switch aangesloten terwijl gewoon iedereen internet had

als er maar één cp-naam aanwezig is, gaat dat hele verhaal van mij niet op idd

dus met een switch, én 2 computernamen is internet op 2 pc's mogelijk, maar géén snelle bestandsoverdracht onderling...

met een hub én computernamen is ook internet op 2 pc's mogelijk mét snelle bestandsoverdracht onderling

dus als je 2 pc's op een switch hebt aangesloten, met 2 verschillende cp-namen, en je wil effe iets van de ene naar de andere pc zetten, dan kun je het beste effe de ip's opeenvolgend vastzetten..dan gaat het met 10/100/1000mbit/sec...(snelheid van de switch)..maar dan heb je dus effe géén internet

met een hub hoeft dit niet, en is snelle bestandsoverdracht mogelijk, én internet tegelijkertijd !

met maar één cp-naam gaat dit hele verhaal niet op, en heb je een router nodig...

wie snapt dit nog niet ?!

[ Voor 50% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 14:17 ]

• job

job

FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:07:
dat is dus wat ik bedoel... daarnaast heeft het aansluiten van meerdere modems weinig tot geen zin volgens mij, omdat de coaxkabel gewoon niet zoveel capaciteit heeft.
Coax weinig capaciteit?? haha, als jij weet wat er door een coax heen gaat.
Een digitale zender (tvhome) is minimaal 2mbit.
Er zitten 107 zenders op, reken maar uit.
Daarnaast zijn er nog 30 analoge zender, geloof er dat ipv 1 analoge zender 4 digitale zenders op zouden kunnen.

Daarnaast ontvangt jou kabelmodem echt niet alleen de signalen die voor jouw modem bedoelt zijn.
Waarom denk je dat het downloaden van de buren/wijk invloed heeft op jouw snelheid? Kort door de bocht (zo eenvoudig zit het niet): omdat een hcx alle modem signalen over een coax segment stuurt. En een hcx heeft nou eenmaal een maximum snelheid. Binnen een hcx kan je prima je modempje oppakken en deze ergens anders neerhangen.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 17-10-2005 14:18 ]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:09:
[...]
dus met een switch, én 2 computernamen is internet op 2 pc's mogelijk, maar géén snelle bestandsoverdracht onderling...
Ik snap niet waarom je dan geen snelle bestandsoverdracht zou kunnen hebben onderling? Als je computer iets naar die andere PC wil sturen, gaat er toch een broadcast (was dat geen ARP request ofzo? Of lul ik nu?) naar alle PC's op die switch om te vragen welke PC het betreffende IP heeft? Daar zal die 2e PC toch gewoon op reageren en z'n mac-adres geven? Zodat er datatransport kan gaan plaatsvinden via de switch. Nah ja, ben niet helemaal zeker hoe t precies gaat, maar volgens mij moet dat gewoon kunnen :o

• Mr. Detonator
Aarsbuds0r schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:17:
[...]

Ik snap niet waarom je dan geen snelle bestandsoverdracht zou kunnen hebben onderling? Als je computer iets naar die andere PC wil sturen, gaat er toch een broadcast (was dat geen ARP request ofzo? Of lul ik nu?) naar alle PC's op die switch om te vragen welke PC het betreffende IP heeft? Daar zal die 2e PC toch gewoon op reageren en z'n mac-adres geven? Zodat er datatransport kan gaan plaatsvinden via de switch. Nah ja, ben niet helemaal zeker hoe t precies gaat, maar volgens mij moet dat gewoon kunnen :o
een hub doet ongeveer wat jij beschrijft....en daarmee lukt dat dus ook...met een switch niet

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:20:
[...]

een hub doet ongeveer wat jij beschrijft....en daarmee lukt dat dus ook...met een switch niet
met een switch ook hoor, vaak genoeg gezien dat dat gewoon snel is.
hub of switch maakt weinig tot niets uit.

• Mr. Detonator
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:32:
[...]

met een switch ook hoor, vaak genoeg gezien dat dat gewoon snel is.
dan is dat een ''switching hub'' geweest.....en dat wordt dus gezien als een hub

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 14:38 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:37:
[...]

dan is dat een ''switching hub'' geweest.....en dat wordt dus gezien als een hub
nee hoor, een echte switch.

• Mr. Detonator
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:39:
[...]

nee hoor, een echte switch.
2 netwerkkaarten misschien ? :X

• Mr. Detonator
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:28:
[...]

.
met 2 verschillende cp-namen wél...zoals ik al tig keer heb gezegd

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dohh nee
1 modem -> 1 switch (een echte) -> 3PC's
PC's onderling konden gewoon op 100Mbps met elkaar bestanden uitwisselen.

en ja, ik weet heel zeker dat het een switch was, geen switching hub of een gewone hub.
Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:50:
[...]

met 2 verschillende cp-namen wél...zoals ik al tig keer heb gezegd
ik heb je post niet goed gelezen. ik dacht dat je een hub op dezelfde lijn zet als een router.
maargoed, een hub of switch werken geen van beiden wanneer je maar 1 hostname hebt.
alleen een router brengt dan uitkomst.

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 17-10-2005 14:53 ]

• Mr. Detonator
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:51:
[...]

dohh nee

.
en hij heeft ook internet op alledrie de pc's ?........

dan moet ie sowieso al 3 cp-namen hebben van de provider, anders werkt het sowieso al niet met een switch :|

of hij heeft een router, én een switch ?

[ Voor 9% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 14:54 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:53:
[...]

en hij heeft ook internet op alledrie de pc's ?........

dan moet ie sowieso al 3 cp-namen hebben van de provider, anders werkt het sowieso al niet met een switch :|
heeftie ook.
3 hostnames en een switch.

• Mr. Detonator
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:54:
[...]

heeftie ook.
3 hostnames en een switch.
da's knap dat ie dan internet heeft én snelle bestandsoverdracht.....ik krijg het niet voor elkaar namelijk zonder 2 (al dan niet opeenvolgende) interne ip-adressen !

heeft ie ook geen router...zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.hobby.nl/~zo-brabant/bbits/images/netwerk0.jpg

of met 2 netwerkkaarten:

Afbeeldingslocatie: http://www.hobby.nl/~zo-brabant/bbits/images/netwerk02.jpg

met alléén een switch, zonder router, of tweede netwerkkaart is het niet mogelijk (lees: onmogelijk) om snelle overdracht, én internet te hebben...

[ Voor 51% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 15:08 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
www.troublesathome.nl

Daar staat het in de Faq allemaal redelijk duidelijk uitgelegd.

Abort, Retry, Quake ???

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:56:
[...]

da's knap dat ie dan internet heeft én snelle bestandsoverdracht.....ik krijg het niet voor elkaar namelijk zonder 2 (al dan niet opeenvolgende) interne ip-adressen !

heeft ie ook geen router...zo dus:

[afbeelding]

of met 2 netwerkkaarten:

[afbeelding]

met alléén een switch, zonder router, of tweede netwerkkaart is het niet mogelijk (lees: onmogelijk) om snelle overdracht, én internet te hebben...
nope heeftie niet.
en toch is het snel.

• Mr. Detonator
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:18:
[...]

nope heeftie niet.
en toch is het snel.
dan zou ik maar zuinig zijn op die switch...is nl. een hele '''speciale'' in dat geval :+

[ Voor 36% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-10-2005 15:37 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:22:
[...]

dan zou ik maar zuinig zijn op die switch...is nl. een hele '''speciale'' in dat geval :+
heb et meermaals meegemaakt hoor... zowel met 2 als 3 PC's.
hoef je niets raars voor te doen.
het lijkt me zelfs logischer dat dat via een switch beter gaat dan met een hub...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:56:
Waaorm zou je geen snelle bestandsoverdracht hebben?
De switch forward de packets toch gewoon direct naar de andere PC?

• Mr. Detonator
OlafvdSpek schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 16:03:
[...]

Waaorm zou je geen snelle bestandsoverdracht hebben?
De switch forward de packets toch gewoon direct naar de andere PC?
met 2interne ip-adressen wel ja (192.168.***.***)...maar zodra je een computernaam ingeeft, en internet hebt, niet meer

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 16:15:
met 2interne ip-adressen wel ja (192.168.***.***)...maar zodra je een computernaam ingeeft, en internet hebt, niet meer
Ah. In dat geval hangt het af van het subnet. Als de twee public IPAs in hetzelfde subnet zitten zou het wel op volle snelheid moeten werken, anders moet het inderdaad via de eerste router op het internet.

Dat geldt voor zowel een hub als een switch.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-10-2005 16:54 ]

• tERRiON
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:32:
Ga eens in een netwerk 1000 gebruikers aan elkaar hangen met hubs! Gegarandeerd dat je ontslagen bent voordat je je klus geklaard hebt! (al dan niet met schadeclaim)

Ik heb hier het zaakje eens een beetje doorgelezen, en kon het niet laten om er even op te reageren... Er staat hier en daar namelijk volslagen onzin!
Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:09:

met een hub én computernamen is ook internet op 2 pc's mogelijk mét snelle bestandsoverdracht onderling

dus als je 2 pc's op een switch hebt aangesloten, met 2 verschillende cp-namen, en je wil effe iets van de ene naar de andere pc zetten, dan kun je het beste effe de ip's opeenvolgend vastzetten..dan gaat het met 10/100/1000mbit/sec...(snelheid van de switch)..maar dan heb je dus effe géén internet
Het maakt weinig uit of je hier via een hub of switch werkt. Het enige wat van belang is, is in welk subnet je zit. Zit je met de computers in 1 subnet, zou het mogelijk zijn om een snelle bestandsoverdracht te hebben. Immers, de data vliegt dan niet over de router van @home (default gateway), maar rechtstreeks van PC naar PC, over je eigen hub/switch.

(NB: Dit verhaal gaat alleen op als je dus 2 of 3 IP-adressen van @home hebt; heb je 1 IP-adres van @home, heb je een andere situatie en zul je dus ergens een router moeten plaatsen)
Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:20:
Wat hij omschrijft, is (ongeveer) wat een switch doet. Een hub doet niets.

Je moet een hub zien als een stekkerdoos: Je stopt 1 stekker in een wandcontactdoos, en de stroom loopt zo door naar de stopcontacten in de stekkerdoos. Hier komen geen logische taken bij aan te pas. Vandaar ook dat bij een hub de data die in poort 1 binnenkomt (zoals de stroom uit de wandcontactdoos), automatisch doorgestuurd wordt naar de overige poorten (stopcontacten in de stekkerdoos).

Bij een switch wordt het inkomende verkeer eerst geanalyseerd. Er wordt gekeken t.b.v. welk MAC-adres het verkeer bestemd is. Er wordt in de ARP-tabel gekeken of daar het MAC-adres in staat. Als het MAC-adres in de ARP-tabel staat, staat daar ook in vermeld op welke poort hij te vinden is, en wordt het verkeer daarheen gestuurd.
FireWurX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:51:
dohh nee

en ja, ik weet heel zeker dat het een switch was, geen switching hub of een gewone hub.
Was het misschien een router met ingebouwde switch? Daar heb ik er namelijk ook een van. :-) (stiekem zelfs 2, hehe)
Mr. Detonator schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 16:15:
Een hub of switch doet niets met IP-adressen. Een hub kijkt nergens naar en gooit alle data over elke poort naar buiten. (daarom zijn hubs ook trager naar mate er meer gebruikers zijn) Een switch kijkt naar het MAC-adres van de ontvanger. IP-adressen komen pas in de derde laag van het OSI-model kijken. En dan hebben we het dus over routers.

Hubs, switches en routers trekken zich helemaal niets aan van hostnames. hostnames zijn verzonnen omdat wij, mensen, niet zo goed zijn in het onthouden van getallenreeksen.

Eén en ander zit nog wel wat complexer in elkaar dan hier vermeld wordt, maar switching of routing is gewoon iets te complex om even in 1 post tot in detail te omschrijven. Als je hier meer van wilt weten, zou ik even gaan Googlen, of gewoon (bijvoorbeeld) een CCNA-traject van Cisco gaan volgen.

blah

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

swolters schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 14:55:
[...]

Ga eens in een netwerk 1000 gebruikers aan elkaar hangen met hubs! Gegarandeerd dat je ontslagen bent voordat je je klus geklaard hebt! (al dan niet met schadeclaim)

Ik heb hier het zaakje eens een beetje doorgelezen, en kon het niet laten om er even op te reageren... Er staat hier en daar namelijk volslagen onzin!
voor een thuisgebruiker maakt een hub of switch geen donder uit, dat was mijn punt...
[...]
[knip]
[...]

Was het misschien een router met ingebouwde switch? Daar heb ik er namelijk ook een van. :-) (stiekem zelfs 2, hehe)
waar zie je me voor aan zeg? ik kan echt wel een switch van een router onderscheiden hoor... daarnaast hebben beide machines een eigen CC hostname, en zonder die hostname komen ze niet online. ook was ik er zelf bij toen het 2de en 3de ip adres aangevraagd werd.
[...]

[knip].

• Mr. Detonator
[...]

Het maakt weinig uit of je hier via een hub of switch werkt. Het enige wat van belang is, is in welk subnet je zit. Zit je met de computers in 1 subnet, zou het mogelijk zijn om een snelle bestandsoverdracht te hebben. Immers, de data vliegt dan niet over de router van @home (default gateway), maar rechtstreeks van PC naar PC, over je eigen hub/switch.

(NB: Dit verhaal gaat alleen op als je dus 2 of 3 IP-adressen van @home hebt; heb je 1 IP-adres van @home, heb je een andere situatie en zul je dus ergens een router moeten plaatsen)

volgen.
ik had toen idd 2 verschillende ip's (eentje van 'n kameraad van me), dus en die zaten ook op een anders subnet....daarom had ik dus geen snelle overdracht, én internet tegelijkertijd...

vandaar ook dat ik het verhaal een beetje van de verkeerde kant ''belichtte'' :/

maar het feit is dus wel dat met een switch, én 2 ip-adressen/cp-namen/whatever..niet pér definitie internet, én snelle bestandsoverdracht hebt...vandaar ook mijn verhaal ?!

als ik toen effe iets van de ene naar de andere pc wou zetten, moest ik effe handmatig de ip's ingeven...maar dan had ik dus effe geen internet...

[ Voor 31% gewijzigd door Mr. Detonator op 20-10-2005 17:14 ]

• tERRiON
Dat je 2 verschillende IP-adressen hebt, wil nog niet per definitie zeggen dat je in een ander subnet zit. :-)

Maarre... ik geloof dat ik nu echt even kwijt ben wat je nou werkelijk bedoelt... Maar goed, maakt me ook niet zo heel erg veel uit, ik ga naar huis :)

blah

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Het maakt weinig uit of je hier via een hub of switch werkt. Het enige wat van belang is, is in welk subnet je zit.
In theorie zou het kunnen dat in het geval van een hub de andere computer een niet-eigen MAC adres maar wel een eigen IP adres ziet en dan toch direct de data pakt en ACKed. De duplicate packets die via internet aankomen worden dan gedropped. Dan is er dus wel verschil tussen een hub en een switch (in theorie).

• Mr. Detonator
swolters schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:28:
Dat je 2 verschillende IP-adressen hebt, wil nog niet per definitie zeggen dat je in een ander subnet zit. :-)
dat klopt....maar dat wil ook niet zeggen dat ze allebei in hetzelfde subnet zitten (wat bij mij dus het geval was)....in de praktijk zal iedereen die 2 ip's heeft, ook 2x hetzelfde subnet hebben, maar dat hoeft niet perse (zoals bij mij dus)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:12:
dat klopt....maar dat wil ook niet zeggen dat ze allebei in hetzelfde subnet zitten (wat bij mij dus het geval was)....in de praktijk zal iedereen die 2 ip's heeft, ook 2x hetzelfde subnet hebben, maar dat hoeft niet perse (zoals bij mij dus)
Jij leeft alleen in theorie? :)

• Mr. Detonator
OlafvdSpek schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:24:
[...]

Jij leeft alleen in theorie? :)
? ... zo heb ik 't meegemaakt

ik had toen zelf een cp-naam van @home...én ik had er nog eentje van 'n kameraad van me..(totaal andere cp-naam btw)...en toen zat ik dus op twéé verschillende subnets...(en ja...andere cp-naam werkt gewoon met je modem)

als je zelf de 2 cp-namen van @home hebt gekregen, zitten ze eigenlijk altijd in hetzelfde subnet...maar als er een beetje wordt ''gefoeteld'' hoeft dat dus niet altijd !

is toch niet zo moelijk te snappen ?

[ Voor 64% gewijzigd door Mr. Detonator op 20-10-2005 18:24 ]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

OlafvdSpek schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:10:
[...]

In theorie zou het kunnen dat in het geval van een hub de andere computer een niet-eigen MAC adres maar wel een eigen IP adres ziet en dan toch direct de data pakt en ACKed. De duplicate packets die via internet aankomen worden dan gedropped. Dan is er dus wel verschil tussen een hub en een switch (in theorie).
Mjaw, das de enige reden die ik kan bedenken waarom het met een hub wel werkt, maar met een switch niet.

• tERRiON
Mr. Detonator schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:12:
Ik heb (vroeger, toen ik nog bij @home zat) 3 verschillende IP-adressen gehad, met alle 3 een ander subnet.

Nou ja, ik kap er maar ff mee... ik ben helemaal de draad kwijt, en ben geloof ik niet meer in de mood om de hele klerezooi nog eens door te lezen. Ik ben helemaal kwijt wat je nou bedoelt. :)

Ik zeg... Tabé!

blah

Pagina: 1