[XML] Huisstijl opslaan in XML

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Een topic wat misschien in zowel PW als WG zou passen maar plaats hem toch maar hier...

Momenteel ben ik voor m'n studie bezig met een onderzoek. Ik probeer een XML-Schema te ontwerpen die XML documenten beschrijft waarin bedrijfsgegevens opgeslagen kunnen worden om hiermee 'presentaties' te kunnen genereren. Denk aan een simpele website, visitekaartjes, fax, nieuwsbrieven, voice-response systemen etc.

Gaat er dus om dat ik in een XML document een bedrijf beschrijf. Namen, omschrijvingen, werknemers, activiteiten, etc. Nu zit ik ook te denken aan het 'beschrijven van de huisstijl'. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij het genereren van de website of nieuwsbrief.

Nu ben ik op zoek naar wat tweakers die ervaring hebben met zowel grafische zaken als XML. Ik ben zelf namelijk niet helemaal zeker hoe dit te doen.

Zal ik gewoon kleuren opnemen (huiskleur, bijkleur... etc) of zijn daar speciale naamgevingen voor?
Verder kan ik natuurlijk het font opnemen, een logo laten uploaden en daarnaar laten linken etc.

Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft, suggesties zijn welkom.

Verwijderd

als jij van elke huisstijl een set standaard componenten en verbanden kan abstraheren dan ga je gang, maar het lijkt me eigenlijk gewoon onmogelijk een huisstijl in xml te vatten, anders dan iets als
code:
1
2
3
4
5
<item id="[itemId]">
  <beschrijving />
  <toepassing />
  <relates-to target="[itemId]"/>
</item>

• Victorio
Het gaat erom dat het een abstract is van de huisstijl. Globaal dus. Van vrijwel alle huisstijlen kan je wel 1 hoofdkleur en 2 subkleuren vaststellen. Een html font. Een beschrijving in natuurlijke taal is daarnaast ook een goed idee.

Meer van dat soort ideeen. _/-\o_

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Als je een huisstijl wilt 'beschrijven' in XML zul je toch een overkoepelende standaard Namespace moeten hebben ... zodat de data ook generiek uitgelezen kan worden ...

In dit geval is dat er niet en dus is je XML eigenlijk gewoon vergelijkbaar met een tekstbestand, of een excell spreadsheetje waar je enkel al die gegevens 'samenvoegd'...

Natuurlijk kan het zin hebben, gegevens te centraliseren, maar volgens mij mis je hier sowieso het voordeel van automatische verwerking... en dus zie ik niet direkt het nut, volgens mij is de keuze voor XML hier eerder een soort van techniek-geilheid, waarbij de link naar een specifieke geautomatiseerde toepassing ontbreekt ....

Wat betreft gegevens over kleuren, er zijn meerdere kleursystemen, deels volledig incompatible (RAL vs Pantone), het kan zin hebben in zowel Pantone, RAL als met CMYK en RGB waarden kleuren te documenteren ...
Bij Logo's is het belangrijk dat dit in verschillende formaten beschikbaar is (dus een vector-formaat, PDF, EPS, maar ook meerdere bitmap formaten) ...
zorg dat de naamgeving duidelijk is, van de bestanden ...

Normalerwijze bestaat een huisstijl gewoon ook uit vastgelegde layouts, bv voor briefpapier en visitekaartjes, en bevat deze ook direkt de bestanden (Quark of liever inDesign) waar dan de gegevens direkt 'ingelezen' (bv vanuit je XML-datastructuur van personeelsleden) kunnen worden....

Het is meestal allerminst de bedoeling dat een klant vervolgens verder gaan 'aanrommelen' met bestaande huisstijl-ontwerpen, als om nieuwe ontwerpen erbij te maken, dat is feitelijk zelf een schending van het auteursrecht van het ontwerpbureau dat de huisstijl vormgegeven heeft

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 17-10-2005 12:22 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

ideeen mag je zelf ook spuien :P

maar je hebt in een huisstijl algemene items, zoals fonts, logo's kleuren idd, en toepassingen van die algemene dingen, zoals briefpapier, folders, websites, buttons, sleutelhangers, pennen etc etc.

dan zou je eerst eens een inventarisatie moeten maken van algemene dingen en daarna de toepassingen opsommen, waar die algemene dingen weer in terugkomen

• Victorio
@ RM-rf
Thnx voor je reply. Generiek uitlezen is straks wel mogelijk door m'n eigen namespace te gebruiken. Het gaat hier om eem apart systeem. Niet echt universeel dus.
Wat betreft het 'aanpassen' van de huisstijl die ooit door een pro is gemaakt heb je wellicht een punt. Dat zal ik absoluut opnemen in m'n onderzoek. Thnx!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:37
Een begin, hoewel niet volledig (maar wat is volledig bij een huisstijl) kan je krijgen door een export van ontwerpen in Indesign. Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van opmaak (hoe netjes) in Indesign. Dit dan uitbreiden met welk font voor html, enz. enz. enz. tot en met de uniformen van de receptie aan toe ;)

Of is je idee om een soort DocBook DTD(om maar een niet al te grote te noemen :P) specifiek voor huisstijl? Dan denk ik dat je al snel over de 300+ elementen van DocBook heen gaat! (alleen al omdat je dus al gehele DocBook XSL/Schema's voor diverse uitingen erin kwijt kan)

Punt van begin is inventariseren, benoemen en indexeren van alle soorten en specifiek werkgebruik van logo's (wanneer CMYK, RGB, ZW/W, RAL, Pantone, Duotone, etc.), logotypes (EPS, SVG, GIF, TIF, WMF, ...), lettertypes (papier, zijkant wagenpark, internet,...) en kleuren.
Kortom, ga er maar aanstaan!

Als je alleen voor je eigen websitebedrijfje bij wil houden welk bedrijf welke elementen van bovenstaande op hun website terug willen zien word het al ietsje overzichtelijker...

Hmm, spuit elf... Niet eerst lunchen en dan pas antwoorden, Savantas! :+

[ Voor 7% gewijzigd door Savantas op 17-10-2005 12:39 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Victorio
@ Savantas
Hehe. Ook bedankt.
Maar zo uitgebreid zal het niet worden hoor. Het moet heel simpel/globaal/duidelijk zijn. 20 elementen is al genoeg. Ik heb gewoon geen verstand van die soorten kleuren die idd erg belangrijk zijn. (web vs. druk) En formaten om het logo in op te slaan is ook een goeie.

Nog meer van dit soort dingen om rekening mee te houden zijn welkom, maar hiermee kan ik iig aan de slag. _/-\o_
Pagina: 1