[2003] Data overzetten van IDE naar RAID 5 config

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:24
Heb even jullie hulp nodig bij het overzetten van zo'n 150 Gb aan data op
Momenteel draait er een IDE harde schijf van 160 Gb.

Er komen 4 SATA schijven in, met een RAID controller, geconfigureerd als RAID 5.

Hoe kan ik de data (incl. systeem en ZONDER reïnstall van Windows server 2003 Web editie) het beste/snelste overzetten, met een zo laag mogelijke downtime van de server?

[ Voor 5% gewijzigd door NokiaFan op 17-10-2005 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Server? Maar je hebt het over IDE en SATA?

Zonder reinstall wordt heftig, want je gaat van harddisk controller wisselen. Op Technet staat een heel stuk over het installeren van de drivers voor de nieuwe HDD controller in de INF dir, dan de huidige controller wegmikken uit apparaatbeheer (NIET REBOOTEN) en dan een hsutdown geven, ghost trekken en de ghost naar de nieuwe partitie zeten. Dan de nieuwe partitie booten en bij het opstarten installeert windows de door jou in de INF map gezette drivers ALS je alles goed gedaan hebt. Deze procedure is voor Windows XP uitvoerig beschreven inclusief de juiste wijze om de drivers in de INF map te zetten.
Ik zou daar maar eens wat naar gaan googlen en even op Technet neuzen. Dit is op zich een doenlijke stunt maar garantie dat het werkt krijg je niet.

Wel goede backups maken vtv en op vrijdag avond beginnen zodat je een heel weekend kunt uitlopen als het mis gaat. Ik vind paniek topics altijd wel leuk om te lezen maar je wilt mij vast niet vermaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
NokiaFan,

Ik zie in je topicstart erg weinig terug over wat je allemaal al hebt geprobeerd, en de mogelijkheden waarover je dingen hebt gevonden en doorgenomen. Waar kom je precies niet uit?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57365

NokiaFan schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 11:31:
Heb even jullie hulp nodig bij het overzetten van zo'n 150 Gb aan data op
Momenteel draait er een IDE harde schijf van 160 Gb.

Er komen 4 SATA schijven in, met een RAID controller, geconfigureerd als RAID 5.

Hoe kan ik de data (incl. systeem en ZONDER reïnstall van Windows server 2003 Web editie) het beste/snelste overzetten, met een zo laag mogelijke downtime van de server?
niet. in ieder geval niet met garanties, dat het werkt.
(webeditie aka websites, waarom niet de iis settings backup en restore op nieuwe install).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even wat reacties afgesplitst naar Oneens met een actie van een moderator? - daar mag je doorgaan over dat puntje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221951

Anoniem: 399 schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:21:
Server? Maar je hebt het over IDE en SATA?

Zonder reinstall wordt heftig, want je gaat van harddisk controller wisselen. Op Technet staat een heel stuk over het installeren van de drivers voor de nieuwe HDD controller in de INF dir, dan de huidige controller wegmikken uit apparaatbeheer (NIET REBOOTEN) en dan een hsutdown geven, ghost trekken en de ghost naar de nieuwe partitie zeten. Dan de nieuwe partitie booten en bij het opstarten installeert windows de door jou in de INF map gezette drivers ALS je alles goed gedaan hebt. Deze procedure is voor Windows XP uitvoerig beschreven inclusief de juiste wijze om de drivers in de INF map te zetten.
Ik zou daar maar eens wat naar gaan googlen en even op Technet neuzen. Dit is op zich een doenlijke stunt maar garantie dat het werkt krijg je niet.
Geachte ,

ik zit dus met hetzelfde probleem dat ik van een IDE schijf naar een SATA schijf wil overzetten
je verwijst hier naar technet omdat daar de uitleg zou staan hoe het op te lossen zou zijn via de inf directorie
zou je misschien ook kunnen zeggen waar op technetr dit juist staat want ik heb me al rot gezocht en tot op heden tevergeefs
alvast mijn dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56160

Uit je post maak ik op dat het op dezelfde server gebeurt. Wat je zou kunnen proberen is de RAID5 eerst opzetten als 2e schijf. Daarmee installeer je alle nodige drivers en kun je ze ook testen in Windows.

Daarna zet je een image over van de IDE schijf naar je RAID. Hiervoor heb je wel een imaging pakket nodig dat je RAID5 goed ziet, maar als het hardware raid is zal dat wel goed gaan.
Het kan zijn dat je je boot.ini nog moet aanpassen, maar dat durf ik niet uit m'n hoofd te zeggen.

In de bios zet je dan je boot op SATA, haalt je IDE schijf er even uit en start op. Lukt het niet dan zet je je IDE schijf weer terug. (Al heb je natuurlijk *ook* een backup op tape gemaakt, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221951

Anoniem: 56160 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 13:41:
Uit je post maak ik op dat het op dezelfde server gebeurt. Wat je zou kunnen proberen is de RAID5 eerst opzetten als 2e schijf. Daarmee installeer je alle nodige drivers en kun je ze ook testen in Windows.

Daarna zet je een image over van de IDE schijf naar je RAID. Hiervoor heb je wel een imaging pakket nodig dat je RAID5 goed ziet, maar als het hardware raid is zal dat wel goed gaan.
Het kan zijn dat je je boot.ini nog moet aanpassen, maar dat durf ik niet uit m'n hoofd te zeggen.

In de bios zet je dan je boot op SATA, haalt je IDE schijf er even uit en start op. Lukt het niet dan zet je je IDE schijf weer terug. (Al heb je natuurlijk *ook* een backup op tape gemaakt, toch?)
in mijn geval heeft het niets met raid5 te maken maar gewoon het overzetten van de volledige systeemschijf die nun op een IDE staat naar een nieuwe SATA schijf met GHOST 10
de SATA schijf start na het overzetten wel op maar blijft staan op het eerste welkom scherm
naar mijn vermoeden doordat deze een andere controler moet hebben dan de IDE
KNETTERGEK heeft een melding in zijn reactie staan dat er op technet de uitleg voor zou staan maar vindt hem niet dus was mijn vraag of de juiste link naar de betreffende pagina kan gepost worden
alvazst mijn dank
Pagina: 1