Toon posts:

[SBS 2003] Admin rechten toekennen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf ben een newbie als het gaat om servers, alhoewel het mij gelukt om op mijn vorige stage een 2003 SBS werkende te krijgen met bijna alle feats in werkende staat, weet ik nog steeds niet veel van deze helse constructies af.

Nu zit ik op een nieuwe stage plaats met een reeds al draaiende server met alles werkend. Ik heb de opdracht gekregen om printers op werkstations te zetten en daarvoor moet ik mijzelf admin rechten toekennen. Mijn begeleider is helaas ziek en onbeschikbaar, maar ik heb wel toegang tot de server. Mijn vraag is dus, hoe kan ik mijzelf admin rechten toekennen?

Bij voorbaat dank,

Een server-newbie

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat kan alleen via een user account dat admin rechten heeft.

Zou anders een beetje een beveiligingsrisico zijn als elke gebruiker zichzelf admin rechten kon geven nietwaar? ;)

Maar als je niet weet waar je mee bezig bent, doe jezelf en vooral anderen een lol en blijf overal van af. Ik heb al meer stagelopers gezien die per ongeluk een server om zeep hielpen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Blorgg op 17-10-2005 10:27 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dan moet je je account toevoegen aan de domain group.
Mocht er geen domain zijn dan aan de administrator group.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Als je met je account nieuwe gebruikers kan aanmaken, kan je je eigen account ook toevoegen aan de groep administrators (domain). Zoek je eigen account op in de Active Directory -> eigenschappen-> tabblad 'member of' ->'toevoegen' -> domain admins. Als het goed is, kan je onder jouw account nu op elke PC inloggen om Printers toe te voegen. Deze uinstellingen blijven behouden onder andere gebruikers

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij gelukt om rechten toe te kennen en op een werkstation onder eigen naam in te loggen, U heeft allen mijn dank.

@Blorgg: Ik weet inderdaad hoe erg het kan zijn, heb het alleen nog niet zelf meegemaakt. Ik heb al duidelijk gemaakt dat ik als de dood ben voor het werken met servers.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

ShellGhost schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 10:24:
Dan moet je je account toevoegen aan de domain group.
Mocht er geen domain zijn dan aan de administrator group.
Windows Server 2003 kent geen domain groep wel authenticated users :+
Als je de Domain Administrators bedoelt kom je meer in de goede richting.
Verder is het handig om een apparte groep aan te maken die dan toe te voegen aan de local administrator group van werkstations zodat je niet met een al te powerfull account inlogt op een domain.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je opent de Server Manager, als je lokaal aanlogt, heb je die. Verder hand je dit toch wel heel makkelijk kunnen vinden, door je er even in te verdiepen. Lees daarover de Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens goed door :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
sinds waneer moet je local admin zijn om een netwerkprinter te koppelen op je pc :?

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;314486 (handige scriptjes om het dan toch automagisch te doen)

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1