Skaah schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 10:57:
[...]
Op foto's 2 en 5 heb ik inderdaad geflitst (met de ingebouwde speedlight).
[...]
Zijn er concrete aanwijzigingen die je zou kunnen geven over de compositie? Ik vind het erg moeilijk om met een interessante compositie te komen, zijn er 'rules of thumb', of andere tips?
Er zijn natuurlijk geen vaste regels, anders zou de fotografie lang niet zo interessant zijn als dat het is! Uiteraard zijn er wel trucjes waarmee je een foto interessanter kan maken.
Neem bijvoorbeeld foto 6:
Het onderwep is het meisje dat iets in de emmer wil gooien, dat snap ik wel. Het punt is alleen dat ze niet echt uit de foto springt. De kleuren zijn nogal grauw, waardoor ze er haast hetzelfde uit ziet als de achtergrond. Die achtergrond is ook nog bijna even scherp als het onderwerp zelf, daardoor is het verschil heel klein. Als je een groter diafragma neemt (kleiner f-getal) krijg je een kleinere scherptediepte, waardoor de achtergrond vager word, en dus je onderwerp meer uit de achtergrond komt zetten. Daar komt ook nog eens bij dat de lichtval niet echt gunstig is. Het licht komt van links, waardoor haar gezicht vrij donker is. Inflitsen had dit wellicht opgelost.
Om het een echt leuke foto te maken, zou je bijvoorbeeld meer naar links gaan staan (tegenover de dame met emmer) en een foto in de breedte kunnen maken. Zo heb je beide personen er helemaal op (afgesneden ledematen zijn vaak een no-go). Als je ook nog een relatief lange sluitertijd zou gebruiken (1/20 oid) krijg je een grappig effect, de zwarte dame staat stil, terwijl het rennende meisje bewogen is. Dat brengt wat snelheid en sfeer in de foto, precies wat je wilt
Maargoed, bedenk wel dat dit mijn eigen interpretatie is. Iemand anders geeft er misschien een hele andere draai aan, dat is natuurlijk erg persoonlijk