Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 12V, autoaccu, PSU en DHZ UPS (vraag)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn CM -idee [rml][ cm] Idee multi pc + multi scherm + multi-psu[/rml]

Schiet me te binnen dat het wel vreemd is om zoiets als
http://www.dansdata.com/diyups.htm
te maken.

230AC naar 12v DC (PSU) heb ik zoiets van DUH :z

Maar bij 230(lichtnet)--> 12v (auto accu bv) --> 230(converter) --> 12v (PSU) :?

Terwijl bij bv een carputer de voeding weer te licht is. (denk ik)

Het gaat er hier om dat in mijn idee dat als je een DHZ UPS maakt er veel rendement/power verloren gaat tijdens de coversieslag tussen accu en psu. Terwijl er IMHO eigenlijk alleen een stabilizatie slag gedaan moet worden (even afgezien dat er een schakeling moet zijn bij uitval van lichtnet)

Op Dit gebied ben ik een leek kunnen jullie mij uitleggen waar ik verkeerd ga? in mijn gedachten patroon?

Tja vanalles

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Welke andere optie heb je? Van 12V(accu) direkt de benodigde spanningen maken, 12V, 5V 3,3V, -5V en -12V. En voor de hoge amperages die je nodig hebt is dat vrij lastig. Daarom is het makkelijker om een standaard PSU te pakken en die via een omvormer aan een accu te hangen. En een accu moet je natuurlijk met 230V laden.

Signatures zijn voor boomers.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 07:44:
En een accu moet je natuurlijk met 230V laden.
Een accu die je met 230V laad :? wat voor accu's zijn dat?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
ontplofte accu's :p

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

The Widow Maker schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 08:18:
[...]

Een accu die je met 230V laad :? wat voor accu's zijn dat?
Hmz, dat schrijf ik natuurlijk niet volledig. Ik bedoel natuurlijk "een accu laad je met een acculader die aan de 230V hangt".

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 07:44:
Welke andere optie heb je? Van 12V(accu) direkt de benodigde spanningen maken, 12V, 5V 3,3V, -5V en -12V. En voor de hoge amperages die je nodig hebt is dat vrij lastig. Daarom is het makkelijker om een standaard PSU te pakken en die via een omvormer aan een accu te hangen. En een accu moet je natuurlijk met 230V laden.
ja en dat is juist gelijk het "probleem"

waarom niet die 12v van de accu direct (gestabiliseerd) je pc in mikken. scheelt veel verlies .. IMHO

Tja vanalles

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat je niet alleen 12V maar ook 5V en 3,3V nodig hebt. En maak dat maar eens goedkoop en met weinig verlies. Ter indicatie: een 10W DC-DC converter als bouwblokje kost al gauw 50 euro, en 10W is niets in een computer.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Bovendien geeft een 12V-accu nooit precies 12V uit: at varieert van 14 tot 11 volt. Vooral die 11 volt is een probleem: je zou de spanning een volt omhoog moeten krikken, en daar heb je meteen een dc-dc-converter voor nodig. Tel daar alle dc-dc-converters voor de 3.3v en 6v-lijntjes bijop, en je kan beter meteen een atx-voeding die op 12v werkt pakken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Sprite_tm schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:00:
Bovendien geeft een 12V-accu nooit precies 12V uit: at varieert van 14 tot 11 volt. Vooral die 11 volt is een probleem: je zou de spanning een volt omhoog moeten krikken, en daar heb je meteen een dc-dc-converter voor nodig. Tel daar alle dc-dc-converters voor de 3.3v en 6v-lijntjes bijop, en je kan beter meteen een atx-voeding die op 12v werkt pakken.
zijn die voedingen er dan ? wat dat is eigenlijk wat ik bediel een atx voeding die op 12v werkt.
het is inderdaad eenvoudiger om 12v accu --> 12v PSU te pakken dan:
230ac --> 12v (accu's) --> 12 naar 230 converter --> 230 --> 230 PSU (met 12v en 6v en 3,3v etc)

Tja vanalles

Verwijderd

Voor atx voedingen weet ik het niet. Thuis heb ik wel 2 voedingen liggen die 12vDC/ 12vDC zijn. Er komt een keiharde 12V uit en de ingangs spanning mag (uit me hoofd, ik zit op me werk nu) tussen de 10V en de 18V zijn. Nadeel is dat ze geloof ik maar een 2 of 3 Ampere kunnen leveren. Ze zijn jaren geleden gebruikt om PC104 bordjes te voeden in een mobiel meetsysteem. Het zijn gewoon kleine schakelende voedingen.

Wat betreft het laden van 12V accu's. Ik heb thuis ooit een starthulp gekocht voor de auto bij de lidl of zo die je gewoon kan laden vanuit de 12V van je auto. Kleine DCDC converter er in die de spanning denk ik net even een 2 volt omhoog gooit.

Het is denk ik wel goed zelf te bouwen als je eenbeetje handig bent met electronica en begrijpt hoe schakelende voedingen werken. Er zijn wel ontwerpen voor te vinden. Volgens mij heb ik ze wel eens in een van de carputer topics gezien.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze zijn er wel... Maar om nu $338,- neer te leggen voor een 170W voeding... Want daar komt dus ook nog een 220V~ -> 12V= voeding bij. En dan kom (met een accu) je qua prijs al in de buurt van een gewone UPS.
Blijft nog altijd het probleem van de gestabiliseerde 12V bestaan. Een 170W voeding trekt bijna 15A, en een "normale" 350W voeding al bijna 30A.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 19-10-2005 08:20 ]

Pagina: 1