Toon posts:

RSI en muizen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hebben jullie aanbevelingen welke muis het beste te gebruiken om RSI zoveel mogelijk te beperken? Een aantal fervente computeraars zal hier vast wel eens te maken hebben gehad.

En aub geen chain van welles en nietus over welke nou beter is.

Verwijderd

Neem een wacom tabblet a4... geen muis :)

Verwijderd

Microsoft IntelliMouse Explorer (of gelijkwaardig).

- ligt lekker in de hand (ergonimosch design)
- beweegt soepel (optisch)

Heeft als nadeel dat ie rechtshandig is, en mensen met kleinere handen kunnen er ook niet lekker mee overweg.

Verwijderd

Op woensdag 17 januari 2001 12:40 schreef fuse het volgende:
Hebben jullie aanbevelingen welke muis het beste te gebruiken om RSI zoveel mogelijk te beperken? Een aantal fervente computeraars zal hier vast wel eens te maken hebben gehad.
Ik heb zelf een tijdje behoorlijke last gehad van RSI en de beste remedie is dan: je PC een tijdje laten voor wat hij is. Als je het forceert ben je verder van huis.
En vwb. een type muis: neem er 1 die prettig aanvoelt en neem veel pauzes.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Mee eens. Krijg je last: KAPPEN.

Ik gebruik zelf een mooie logitech:
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/global/images/product49.gif

Andere optie waar ik zelf aan zit te denken: Freespeech of zoiets...

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Op woensdag 17 januari 2001 12:54 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Mee eens. Krijg je last: KAPPEN.

Ik gebruik zelf een mooie logitech:
[afbeelding]

Andere optie waar ik zelf aan zit te denken: Freespeech of zoiets...

MZL Spyro
Ziet eruit als een bobslee :P
"Hey bob, where is je slee?" :o

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Helpt een polssteun niet?

Verwijderd

Je wil zeker! geen RSI, hebben ze bij mijn studie ook nogal last van (autocad enzo). Zorg vooral dat je een goede stoel hebt en dat de hoogtes kloppen. Ik heb een GEL-mouse pad, zo'n ding met een pols-steuntje. HEERLIJK. Je muis komt later wel... Andere factoren zijn vaak belangrijker. EN houd je arm recht, of vooral je pols...:)

Verwijderd

Ik heb het er eens uitgebreid over gehad met m'n sportfysiotherapeut, omdat ik het niet wil krijgen.

Hij zegt dat RSI op dit moment heel erg 'in' is, om het zo maar te zeggen. Het internet staat propvol met artikelen erover etc. Hij benadrukte dat het niks nieuws is, en dat ze er tien jaar geleden al vanaf wisten. Alleen nu zie je dat mensen zich er daardoor druk om maken.

Geheel niet onbegrijpelijk uiteraard.

Hij zegt ook, dat als je om de drie kwartier even opstaat, wat wandelt en even strekt, en je doet daarnaast netjes aan lichaamsbeweging, dan heb je het eigenlijk al voorkomen. Dus ik was ook weer gerust gesteld ;)

Verder vroeg ik ook nog naar het fenomeen koude handen, waar ikzelf wel eens last van heb. Koude handen krijg je snel als je polsen steunen op een koud bureau of een koude muismat. Maar van koude handen kan je dus geen RSI krijgen.

Ik zou dus zeggen: ga aan lichaamsbeweging doen. Krachttraining is heel geschikt: zo train je je spieren zodat ze meer kunnen verdragen. Ik denk niet dat een high-tech ergonomische muis echt veel zal helpen...

Verwijderd

Op woensdag 17 januari 2001 12:43 schreef TgF het volgende:
Microsoft IntelliMouse Explorer (of gelijkwaardig).

- ligt lekker in de hand (ergonimosch design)
- beweegt soepel (optisch)

Heeft als nadeel dat ie rechtshandig is, en mensen met kleinere handen kunnen er ook niet lekker mee overweg.
Ik vond hem helmaal niet soepel bewegen. Sterker nog, door z'n gewicht kreeg ik alleen maar meer last van mn hand

Verwijderd

Een goedkope licht-gewicht muis is soms best lekker:9~
En doe daar nog zo'n gaaf toetsenbord bij...:)

Verwijderd

Heb hier nu een Logitech Optical (zo'n mooie gevormde.... 8-)) en een polssteun. Geen RSI (meer). Idd, goeie stoel doet ook wonderen. TokkeTokke heeft reeds 1 hernia in het Ziekenhuis moeten laten verwijderen. Wil dat niet nog eens....

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je toch moet doorwerken zijn toetsencombinaties de oplossing om je muis te laten staan. Vaak zijn de combinaties nog sneller ook...

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:58

Snuffel

Vroem!

www.officeorganix.com

Leveren echt van alles en nog wat op ergonimisch gebied.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Idd is krachttraining volgens mij best goed. En regelmatig bewegen (dus niet 8 uur aan 1 stuk door)

Verwijderd

Op woensdag 17 januari 2001 13:45 schreef msturm10 het volgende:
Idd is krachttraining volgens mij best goed. En regelmatig bewegen (dus niet 8 uur aan 1 stuk door)
Juist veel pauzes idd, en andere beweging, spelen met een lineaal, zodat je je spieren niet steeds hetzelfde laat doen.

Krachttraining is juist NIET goed, hiermee, maak je je spieren moe en overbelast, doe je dit dus teveel en je gaat achter je comp, dan overbelast je ze alleen maar,
gevolg is meer problemen.

Ik heb zelf 1.5 jaar rsi goed gehad, kon weinig doen... Ben nu weer aan het werk onder restricte voorwaarden. Gewoon regel i1 heb je er last van dat het gaat tintelen en branden in je pols/arm/schouders meteen naar fysiotherapeut, al is het voor een diagnose...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... ik heb nog niet veel muizen gezien. Maar wel interessant wat jullie allemaal zeggen.

En vriend van me heeft nu ook RSI en gaat naar de fysio. Wat ik wil is zoiets juist voorkomen. Maar als het je werk is dan moet je wel muizen. Maar dus duidelijk ervoor zorgen dat je buro en stoel en de afstelling ed. goed in orde zijn. Is wel logisch eigenlijk. En dus pauzes nemen. Ik ga niet roken zodat ik iedere keer als ik een peuk opsteek naar de rookkamer moet lopen.
Koffie halen ipv het laten brengen is ook een goeie vind ik dan maar. (we zijn verwend)

Maar nog even over die muizen. Ze mogen niet te zwaar zijn. Alleen die 'cheapo' muizen zijn heel vaak irritant en werken maar half. Ik heb nu een MS trekker muis en die is wel OK, maar het kan stukken beter.

Een wacom tablet kan wel maar daar kun je absoluut niet 3D shooters mee spelen. (dat moet je vooral doen als je juist RSI wilt krijgen, ik weet het)
En ballen heb ik al verscheidene geprobeert maar daar krijg ik een lamme duim van.

Heeft hier iemand een kensington muis of zo? Die hebben toch veul knoppen waar je macros onder kunt stoppen?

En wat is er gebeurt met zo'n project waar ze een camera boven de tafel hangen en die scant waar je je hand hebt en daarmee je pijltje kun bewegen? Was het IBM?

Muizen!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 12:26
Op woensdag 17 januari 2001 15:10 schreef drLiter het volgende:

[..]

Krachttraining is juist NIET goed, hiermee, maak je je spieren moe en overbelast, doe je dit dus teveel en je gaat achter je comp, dan overbelast je ze alleen maar,
gevolg is meer problemen.
Ik ben het hier weer niet mee eens.
Ook ik heb last, maar 'krachttraining' doet mij juist veel goed.
Je moet het ook niet zien als bodybuilding, maar het maken van lange bewegingen ipv. korte en dat met kleine gewichten.
Het is ook goed voor de doorbloeding, wat Codin al zei.

En iid is je werkhouding en het vermijden van stress ook belangrijk.
Pagina: 1