[linux] servertje in Desktop kast

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
ik zit al een tijdje met het idee om een servertje in mijn desktop te plaatsen
http://www.mini-itx.com/store/?c=2#p1622 <== zo iets

doel:
een desktop met een 24/7 gedeelte dat zo stil mogelijk is. (ik slaap namelijk op 1 meter afstand)
en als de desktop zelf niet aan is toegang tot een beperkte desktop.
en natuurlijk geen enkele prestatie vermindering van het systeem wat ik nu heb.

desktop P4 1.4GHz
embedded servertje 533mhz

#hier komt de vraag!!!
hoe kan je die twee apparaten het best samen laten werken.?
#dit was de vraag!!!

clusteren?, xdmcp? of toch maar een vga/mouse/keyboard switch (meest simplere maar standaard oplossing linux moet beter kunnen)

edit: ja ja dit is case modding maar de vraag is compleet software en linux based

[ Voor 11% gewijzigd door daft_dutch op 17-10-2005 02:26 ]

>.< >.< >.< >.<

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Wat wil je precies bereiken? Het komt op mij over dat je ooit ergens wat termen hebt gehoord en hier wil weten wat wij ervan vinden.
Zonder dat je zelf wat voorwerk doet, duidelijk aangeeft wat je wilt bereiken, en hoe je dacht het te bereiken, kunnen we je constructief van dienst zijn.

Hier kon uw advertentie staan

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gewoon mini-ITX bordje en een gewoon mobo in 1 kast hangen?

ok, dat is grappig... en origineel.
Maar wat wil je van ons weten?

Je gooit er toch gewoon een distro op, en dan SSH management?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb al tijden een el cheapo Asrock mobo met VIA ethernet chip onboard (met PXE) hier een AMD 1400+ cpu op welke terug geklokt is naar 1 Ghz ongeveer. De CPU-fan draait nauwelijk (temperature controlled) en de voedingsfan op 5 volt. Dit geheel zit in een normale ATX kast en is niet hoorbaar in principe. Wat wel irritant is dat wanneer het systeem wel load heeft dat de voeding dan gaat piepen, maar dat ligt aan de el cheapo-heid ben ik bang :X .

Bij een mini-ITX zitten er vaak kleine geforceerde fans op (van 40mm) deze gaan binnen de kortste keer aanlopen. Daarbij is airflow vaak ver te zoeken in zo'n kleine case en moet je dus een eventuele HDD goed passief koelen. Maar in jouw geval zou ik toch elk een thin client met PXE aanraden.

In het netwerk thuis heb ik bij ons 3 deze constructies, compleet met geluid e.d., werkt echt fantastisch (totdat de server even moet rebooten oid :+ ).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
voorbeeld hoe het zou kunnen:

P4:
Xserver (duh)
alle zooi niet 24/7 games bijvoorbeeld

Server:
bittorrent downloads
irc
mail client

wanneer de PC aangaat alles server aplicaties van een virtuele Xserver verplaatsen naar de P4
en wanneer je deze weer uit doet al deze aplicaites eerst terug verplaatsen naar de virtuele desktop en dan powerdown.

voor een snelle desktop je word wakker moet naar school en snel even je mail checken:
(het duurt eventjes voordat mijn pc opstart) een selectie in grub dat een kleine linux distro Xserver opstart en via xdmcp connectie maken met het servertje. waar mijn mail client draait.

van clusteren weet ik niet veel af maar ik heb een vermoede dat dat een nog beter oplossing geeft en meer 1 systeem van maakt.

vga switch geeft daarbij een ander probleem dat in de huidige kast er alleen aan de voorkant ruimte is. een rj45 backplate solderen en intern een snel en kort usb 2 usb netwerkje maken vind ik all meer dan genoeg.
als daar nog een vga en mouse toesenboard backplate bij moet komen :/

@laupro
als je linux draait kan je freqcpu gebruiken. mijn P4 draait het merendeel op 380Mhz alleen kan ik die fans niet aansturen om langzamer te draaien

ik wil er een die passief gekoeld is. de airflow in een medium tower is wat beter dan zo'n klein boxje, en de HD komt waarschijnlijk op 40 cm afstand. daar wordt die niet echt warm van.

[ Voor 15% gewijzigd door daft_dutch op 17-10-2005 02:08 ]

>.< >.< >.< >.<

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor USB netwerken heb je een speciaal kabeltje nodig hé, ik veronderstel dat je dat weet?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
Borromini schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 02:00:
Voor USB netwerken heb je een speciaal kabeltje nodig hé, ik veronderstel dat je dat weet?
tenzij je kortsluiting wilt :p

>.< >.< >.< >.<

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar gaat het niet echt om... Maar kom.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

dus? Wat is nu je vraag? :?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

m.a.w je wil een snel systeem zodat je alles "snel" kan doen en de andere is gewoon server?

pff ik zou het anders doen:

de mini pc van 533 mhz met 512 mbram ofzo
die heeft zat mits een beetje getweaked en getuned. om alle "default" apps zoals
- mail
- irc
- downloads
- server voor games ofzo
- andere default apps
te draaien zelfs X moet wel lukken als je het tweaked.

teminste als het op een 486/p100 vroeger goed liep neem ik aan dat het nu nog steeds goed moet kunnen.

voor het easy reading enzv zou een 2de tb en een mini-schermpje die je ript vanaf een oude laptop of vanaf een 100 tot 199,0 kostende portable dvd maakt het al mogelijk
zie [rml][ cm] Idee multi pc + multi scherm + multi-psu[/rml] voor wat extra hardware info (ben zelf bezig met een iets groter project)

ter info trust bv heeft vga naar pal coversie dingetjes (je kan ze zelf ook maken) dan kan je een pc beeld op tv laten verschijnen (let op het is niet altijd even leesbaar)

Je kan ipv een heel beeldscherm ook alleen de app (grafisch) naar een scherm laten sturen .. dus dan verplaats je bv alleen het "programma" ipv heel je desktop. hoe ?? ik weet het niet ik weet wel dat citrix/RDP dit onder windows kunnen dus linux moet het denk ik zeker kunnen.

Als je dit kan je zelfs je P4 gebruiken voor andere projecten/dual boot.

er zijn trouwens zat manieren om je kast passief te laten koelen :) zou eens zoeken in CME :)

Tja vanalles

• LauPro
  • Laatst online: 11:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

daft_dutch schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 01:53:
@laupro
als je linux draait kan je freqcpu gebruiken. mijn P4 draait het merendeel op 380Mhz alleen kan ik die fans niet aansturen om langzamer te draaien
Dat is een leuke techniek idd, alleen niet alle processoren ondersteunen dat (AMD Durons bijvoorbeeld). Dus dan is hard terugklokken de enige oplossing :Y) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
vso schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 02:38:
Je kan ipv een heel beeldscherm ook alleen de app (grafisch) naar een scherm laten sturen .. dus dan verplaats je bv alleen het "programma" ipv heel je desktop. hoe ?? ik weet het niet ik weet wel dat citrix/RDP dit onder windows kunnen dus linux moet het denk ik zeker kunnen.
xmove

>.< >.< >.< >.<

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
maar iemand met een idee hoe dit goed kan worden aangepakt door middel van clusteren?

>.< >.< >.< >.<

• vso
  • Niet online

vso

tja...

daft_dutch schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 19:28:
maar iemand met een idee hoe dit goed kan worden aangepakt door middel van clusteren?
clusteren doe je meestal met 2 gelijk waardige machines
een hartbeat signaal

beowolf of iets dergelijks zoek je maar ik weet niet of dit kan doen wat jij zoekt.

als je het goed wilt doen pak je een
NLSU2 (linksys ethernet HD) waarop je alle apps die op beide machines draaien neer mikt (dmv NFS) m.a.w een shared resource

op mini-itx.com hebben ze ook casemods daarop staan ook clusters volgens mij :) maar software ? haven't got a clue

Tja vanalles

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Dit topic leidt nergens toe. De vraag is te algemeen. Ik raad je aan eens goed na te denken wat je wil en het dan met een goede, uitgebreide topicstart (met gerichtere vragen) opnieuw te proberen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.