RAID - RAID 0 array voor elke HDD apart

Pagina: 1
Acties:

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Aloha,

Ja, ik heb de FAQ doorgelezen en ik snap wat RAID inhoud, maar toch even een overleg plegen met jullie.

Ik heb nu twee schijven in RAID 0 draaien, maar ik zou de data op die RAID array willen encrypten. Het probleem is, is dat het encrypten van een RAID array niet ondersteund is door het programma en waarschijnlijk dus ook niet werkt. Daarom was ik van plan om de array op te splitsen in twee arrays van elk één schijf. Ik verlies dan wel de snelheid van die schijf, maar ik krijg er veiligheid voor terug en aangezien het dan nog maar één schijf per array is, moet het encrypten ook wel gaan omdat er maar naar één schijf wordt geschreven.

Nu kan je zeggen om voor RAID 5 te gaan, omdat dat ook veilig zou zijn door de backup die je maakt, maar dan kan ik naar alle waarschijnlijkheid niet encrypten.

Wat zeggen jullie er van? Ik neem aan dat het werkt...

Dan nog even iets heel anders waar ik nu op kom, ik gebruik dus softwarematige RAID (waar ik dus net achter ben gekomen) want het is de standaard Promise controller op m'n ASUS moederboard. Als ik lekker actief bezig ben op die schijf, uitpakken, inpakken, of van m'n normale schijf bestanden kopieëren naar die RAID array, dan krijg ik een hoop gekraak als ik muziek luister. Ik gebruik een Soundblaster Audigy 2 ZS en ik had het dus niet toen ik nog m'n onboard geluid gebruikte. Nu weet ik dat dit vaker voor komt, maar is er iets tegen te doen? Ik neem trouwens aan dat dit dus komt doordat het softwarematige RAID is en als ik een dure (dus hardwarematige) RAID PCI kaart koop en daar RAID arrays op maak heb ik het neem ik aan niet meer omdat die kaart alles zelf doet?

I cna tpye 300 worsd pre minute

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 21:20
N00bDaan schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:47:
Aloha,

Daarom was ik van plan om de array op te splitsen in twee arrays van elk één schijf. Ik verlies dan wel de snelheid van die schijf, maar ik krijg er veiligheid voor terug en aangezien het dan nog maar één schijf per array is, moet het encrypten ook wel gaan omdat er maar naar één schijf wordt geschreven.
een array van één schijf is geen array :)

je hebt schijven, en dan heb je de mogelijkheid voor raid0, of raid1...maar die schrijven allebei naar 2 schijven :|

misschien een ander programma gebruiken om te encrypten ?!

• N00bDaan
Een ander programma is geen optie, omdat ik het programma al heb aangeschaft... Maar ik ben nog even op zoek gegaan en misschien is het gewoon beter om een 'normale' controller te kopen:
http://www.promise.com/pr...AID%20HBAs&product_id=129

Dit is dus alleen een vergroting van de harddisk capaciteit, en dus voor mij prima aangezien ik niks met RAID configuraties hoef. Het enige wat ik me nog afvraag is of die NON-RAID HBA ook van de CPU snoept of dat 'ie het allemaal zelf regelt... Iemand?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Los van de uiteindelijke vraagstelling:
N00bDaan schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:47:
Het probleem is, is dat het encrypten van een RAID array niet ondersteund is door het programma en waarschijnlijk dus ook niet werkt.
Dit heb ik nog nooit gezien. Een RAID array hóórt volledig transparant te zijn voor de OS en de programma's. Om welk encrypteerprogramma gaat het dan?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
^^ Of welke raid controller? }:O

Ik moet toegeven dat mijn raid array ook niet 100% transparant is, zo worden SMART waarden en HDD temps niet uitgelezen.....

[ Voor 5% gewijzigd door Rey Nemaattori op 17-10-2005 09:46 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• N00bDaan
Ik gebruik DriveCrypt PlusPack v3. En ook bij mij is het zo dat de temperaturen niet uitgelezen kunnen worden... Nu zit ik daar niet mee aangezien ik een soortgelijke schijf erin heb zitten (zelfde grootte en type) dus kan ik aan de hand daarvan de temperatuur uitlezen en een schatting maken.

Er staat dat RAID encrypten niet ondersteund wordt en ik wil liever niet de eerste zijn die het gaat uitproberen.

Weet iemand of de Promise SATAII150 TX4 kaart zelf alles regelt of dat ook die kaart moet snoepen van de CPU?

Voor specificaties van het systeem (just in case):
http://tweakers.net/gallery/107241/sys

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:35
Daarom was ik van plan om de array op te splitsen in twee arrays van elk één schijf. Ik verlies dan wel de snelheid van die schijf, maar ik krijg er veiligheid voor terug en aangezien het dan nog maar één schijf per array is, moet het encrypten ook wel gaan omdat er maar naar één schijf wordt geschreven.
...aangezien ik niks met RAID configuraties hoef....
Oftewel: sloop je raid array en gebruik de schijven gewoon "normaal", dan werkt je programma gewoon? Ook geen extra kaartje nodig.

Roomba E5 te koop

• N00bDaan
Ik was vergeten te vertellen dat er nog meer schijven in opkomst zijn... Vandaar die kaart.
Maar ik wou inderdaad even checken of jullie het er mee eens waren dat de schijven apart zouden werken, en zo te zien zijn we het eens.. :)

Verwijderd

Ik heb toevallig sinds kort de SATAII150 TX 4 en bij het kopieren van mijn oude RAID setup met een Promise Fasttrak 100 TX 2 controller was de CPU gemiddeld voor 5% belast met zeer korte pieken naar 19%, dus het is minimaal, Windows herkent ook een apparte processor op de kaart dus de CPU zal minimaal belast worden.

En voor je geluidskaart problemen, probeer eens een ander pci slot, wellicht dat dat helpt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 12:55 ]

• N00bDaan
Ik heb toevallig sinds kort de SATAII150 TX 4 en bij het kopieren van mijn oude RAID setup met een Promise Fasttrak 100 TX 2 controller was de CPU gemiddeld voor 5% belast met zeer korte pieken naar 19%, dus het is minimaal, Windows herkent ook een apparte processor op de kaart dus de CPU zal minimaal belast worden.
Ik snap niet helemaal wat je nou aan het doen was... Was je je RAID setup (met de Promise Fasttrak 100 TX 2 controller) aan het kopieëren naar de niet-RAID setup (SATAII150 TX 4)?

Ja, ander PCI slot werkte helaas niet, maar ik denk dat als ik de Promise Fasttrak SATAII150 TX 4 controller koop en mijn twee RAID schijven (en de twee toekomstige) daar op aansluit, ik geen geluidsproblemen mee heb. Niet dat ik er zo veel last van heb...

Verwijderd

N00bDaan schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:01:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je nou aan het doen was... Was je je RAID setup (met de Promise Fasttrak 100 TX 2 controller) aan het kopieëren naar de niet-RAID setup (SATAII150 TX 4)?
Ik kopieerde van mijn RAID setup (2 Western Digital 120GB 8mb cache) naar de SATA setup (2 Maxtor Maxline III 300gb 16mb cache)

Ik heb gisteren Linux geinstalleerd en daar zag ik eigenlijk pas de potentie van de nieuwe schijven, die zijn echt heel snel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 13:28 ]

• N00bDaan
Hmm, oke dus die Promise SATAII150 TX 4 controller is een beste keuze aangezien ik verder niks met RAID hoef... Dan denk ik dat genoeg weet. Die controller met 4 schijven eraan, en geen RAID voor mij meer.

Nog een laatste vraagje, waar heb je de Promise SATAII150 TX 4 controller gekocht?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga gewoon voor de webshop met de laagste prijs :) www.tweakers.net/pricewatch

Verwijderd

Bij Sallandautomatisering.nl

ik kreeg em retail, in doos met kabels en al, ze waren ook een van de goedkoopste.

Er was een betere chipset voor SATA maar die is alleen maar onboard te vinden op dit moment dus dat vond ik wel jammer.

Ik heb goede ervaring met Promise vandaar dat ik deze heb gekozen.

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier een andere Daan met een Raid 0 met encryptie ;)

Ik gebruikte voor het versleutelen van m'n memory pen data
het programma Cryptainer.

Hiermee maak je een encrypted container, die vele gigabytes groot kan zijn.
Dit werkt uiteraard ook gewoon op je harddisk.

Dit heeft als voordeel dat je de data ook gewoon in encrypted vorm over
het netwerk kan benaderen en kan backuppen op 'normale' schijven.

Wie weet is het wat voor je, je kan een gratis versie downloaden die
mini containers tot 25MB voor je kan maken, kun je testen of het wat is.

[ Voor 8% gewijzigd door ~Destructor() op 17-10-2005 14:09 . Reden: Tenzij je ECHT geen ander programma wil :P ]

Nothing is impossible

• N00bDaan
~Destructor() schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:07:
Hier een andere Daan met een Raid 0 met encryptie ;)

Ik gebruikte voor het versleutelen van m'n memory pen data
het programma Cryptainer.

Hiermee maak je een encrypted container, die vele gigabytes groot kan zijn.
Dit werkt uiteraard ook gewoon op je harddisk.

Dit heeft als voordeel dat je de data ook gewoon in encrypted vorm over
het netwerk kan benaderen en kan backuppen op 'normale' schijven.

Wie weet is het wat voor je, je kan een gratis versie downloaden die
mini containers tot 25MB voor je kan maken, kun je testen of het wat is.
Ik ben voor de DriveCrypt PlusPack gegaan, omdat je daar ook je systeempartitie kan encrypten en je geen containers hoeft te maken. Gewoon je partities / harddisks compleet encrypten. Toch bedankt de info.

Pagina: 1