Een paar weken terug op vakantie in Kroatie (eiland Rab) een aantal foto's gemaakt van een boot die op het strand lag.
Foto #1
Dit is de eerste foto, gemaakt bij zonsondergang. Dit is zoals hij uit de camera kwam, met wat aanpassingen aan de levels.

ISO 80, F/4.5, 1/320 s
Foto #2
Dit is foto #1 na wat geklooi in PS. Ik heb hem eerst zwart-wit gemaakt; dit heb ik gedaan door de drie kleurkanalen elk een eigen (Z/W) layer te geven, en deze te mengen. Vervolgens heb ik er een klein beetje van de oorspronkelijke kleur overheengegooid (je ziet het maar amper) en tot slot een klein beetje film grain voor de leuk.

Foto #3
Dit is dezelfde boot, de volgende ochtend, bij zonsopkomst. Alleen wat levels aan gewijzigd.

ISO 80, F/10, 1/320 s
Alle foto's zijn gemaakt met een Olympus Mju 300 compact. Instellingen waren auto en staan bij de plaatjes opgesomd.
Mijn vragen zijn voornamelijk:
Foto #1
Dit is de eerste foto, gemaakt bij zonsondergang. Dit is zoals hij uit de camera kwam, met wat aanpassingen aan de levels.

ISO 80, F/4.5, 1/320 s
Foto #2
Dit is foto #1 na wat geklooi in PS. Ik heb hem eerst zwart-wit gemaakt; dit heb ik gedaan door de drie kleurkanalen elk een eigen (Z/W) layer te geven, en deze te mengen. Vervolgens heb ik er een klein beetje van de oorspronkelijke kleur overheengegooid (je ziet het maar amper) en tot slot een klein beetje film grain voor de leuk.

Foto #3
Dit is dezelfde boot, de volgende ochtend, bij zonsopkomst. Alleen wat levels aan gewijzigd.

ISO 80, F/10, 1/320 s
Alle foto's zijn gemaakt met een Olympus Mju 300 compact. Instellingen waren auto en staan bij de plaatjes opgesomd.
Mijn vragen zijn voornamelijk:
- Wat vinden jullie van de omzetting van kleur naar Z/W bij foto #1 en #2? Was het het waard? Is het een verbetering? Wat voor verschil levert het op in de interpretatie van de foto? En tot slot, heb ik de conversie technisch goed uitgevoerd?
- In hoeverre merk je op deze foto's dat ze met een wat oudere middenklasse compactcamera genomen zijn? Persoonlijk vind ik mijn camera zeer goed bevallen, al heb ik niet veel ervaring met dSLR's.
[ Voor 5% gewijzigd door netvor op 16-10-2005 23:56 . Reden: instellingen toegevoegd ]
Computer Science: describing our world with boxes and arrows.