[testcase] Kroatische boot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Een paar weken terug op vakantie in Kroatie (eiland Rab) een aantal foto's gemaakt van een boot die op het strand lag.

Foto #1
Dit is de eerste foto, gemaakt bij zonsondergang. Dit is zoals hij uit de camera kwam, met wat aanpassingen aan de levels.
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/1025/boat12rz.th.jpg
ISO 80, F/4.5, 1/320 s

Foto #2
Dit is foto #1 na wat geklooi in PS. Ik heb hem eerst zwart-wit gemaakt; dit heb ik gedaan door de drie kleurkanalen elk een eigen (Z/W) layer te geven, en deze te mengen. Vervolgens heb ik er een klein beetje van de oorspronkelijke kleur overheengegooid (je ziet het maar amper) en tot slot een klein beetje film grain voor de leuk.
Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/6457/boat24gd.th.jpg

Foto #3
Dit is dezelfde boot, de volgende ochtend, bij zonsopkomst. Alleen wat levels aan gewijzigd.
Afbeeldingslocatie: http://img328.imageshack.us/img328/2981/boat36qz.th.jpg
ISO 80, F/10, 1/320 s

Alle foto's zijn gemaakt met een Olympus Mju 300 compact. Instellingen waren auto en staan bij de plaatjes opgesomd.

Mijn vragen zijn voornamelijk:
  • Wat vinden jullie van de omzetting van kleur naar Z/W bij foto #1 en #2? Was het het waard? Is het een verbetering? Wat voor verschil levert het op in de interpretatie van de foto? En tot slot, heb ik de conversie technisch goed uitgevoerd?
  • In hoeverre merk je op deze foto's dat ze met een wat oudere middenklasse compactcamera genomen zijn? Persoonlijk vind ik mijn camera zeer goed bevallen, al heb ik niet veel ervaring met dSLR's.
Kom maar op. :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door netvor op 16-10-2005 23:56 . Reden: instellingen toegevoegd ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 22:11

Technicality

Vliegt rechtsom...

Naja, bij de ZW omzetting zie je wel gelijk _veel_ ruis, verder zijn de kleuren waarschijnlijk niet zo als ze moeten/kunnen zijn en er mist imho wel wat scherpte. Tenslotte is het jammer dat je de horizon in de eerste niet recht hebt, mijn inziens leid het enorm af van het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Die horizon heb ik juist precies zo gelaten. Mijn eerste instinct was om hem in PS recht te zetten, maar eenmaal rechtgezet vond ik de foto er een stuk saaier uitzien. Dus dat weer ongedaan gemaakt.
Trouwens, een deel van de ruis in foto #2 is daar expres ingezet met het Film Grain-filter. Maar je hebt gelijk: bij de ZW conversie werd de foto wel erg korrelig (weet iemand waar dat door komt?). Toen had ik zoiets van "hij's toch al een beetje korrelig, laten we hem tenminste artistiekelijk korrelig maken." 8)

[ Voor 46% gewijzigd door netvor op 17-10-2005 00:00 . Reden: ruis mededeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
/me geeft het topic nog eens een zetje

Toevallig nog iemand anders die een mening heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23
imp schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:31:
"hij's toch al een beetje korrelig, laten we hem tenminste artistiekelijk korrelig maken." 8)
Dat lukt je niet zomaar even met photoshop. Als ik jou was had ik ook de foto's geresized naar iets van 800x550 ofzo zodat je netjes op het forum passen. Dan zie je die ruis ook niet meer.

Ik vind de foto's trouwens niet echt wat, veel te donker.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl