Toon posts:

[ALG] GSM Module via internet

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel bezig een thesis te maken ivm ' telemaintenance van landbouwmachines '.
Nu zit ik met een vraagje, maw ik zoek wat meer uitleg enzo.

Het probleem:
De bedoeling is dus om een landbouwmachine te kunnen volgen inzake datalogs. Stel een machine
heeft een defect op het land, dan kan de machinebestuurder met een druk op de knop via een "gsm module" een datalog versturen.
Nu is de bedoeling dat die datalog op het internet beschikbaar komt, waardoor de fabrikant wereldwijd de log kan bekijken. Nu hadden we het eerst zo aangepakt:
De machine stuurt een log via de GM29 ( SE gsm-module ) naar een vaste pc bij de dealer van het land. Deze log wordt via dezelfde gsm module ingelezen via RS232 in een C++ programma, waarbij het C++ programma connectie maakt met een mySQL database, waar ie dan de log in plaatst. Dan is er een globale website waar wereldwijd de logs kunnen opgevraagd worden e.d.

Nu hebben we ' via via ' van de concurrentie vernomen dat dit systeem ook rechtstreeks zou kunnen werken, dus vanaf de machine rechtstreeks op het internet. En dit ook omgekeerd, zodat je vanop het internet bv een software-update terug naar de machine kan sturen. Daarbij dus maar gebruik makende van 1 gsm module.

Nu is m'n vraag, is dit realiseerbaar, en hoe kun je de link tussen de machine en het internet leggen? dus is het mogelijk om als de machine z'n log stuurt, dit opgevangen kan worden op het internet?
Lijkt me wat een vaag probleem :?

Kan er iemand wat duidelijkheid scheppen?
alvast bedankt!!

Vriendelijke groeten
Alexander

Verwijderd

Topicstarter
ff schopje B)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Dat zou kunnen met bijvoorbeeld GPRS, of gewoon met data-over-gsm (WAP?). Of dat echt handig is weet ik niet, ik heb geen idee of je GSM signaal midden in de polder nog werkt :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Ik zie niet in waarom het niet mogelijk zou zijn om via een GSM dataverbinding naar een internetprovider data te uploaden naar een server ergens op het internet. De GSM verbinding is slechts het transportmedium, zoals ethernet dat ook kan zijn. Daarover draai je TCP/IP, en dan kan je eigenlijk alles.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Het grootste probleem in dit vraagstuk lijkt mij inderdaad eerder GSM/GPRS dekking in afgelegen gebieden (en dan heb ik het eerder over gebieden buiten ons kleine goedgedekte land). Als je dat hebt is het uploaden van data direct vanaf de machine geen enkel probleem, maar wat als je het niet hebt? Ik denk dat je hoge ogen kunt gooien met je thesis als je met een low-tech oplossing komt die niet afhankelijk is van mobiele telefonie. Wat dacht je bijvoorbeeld van WiFi-tractors die wanneer ze het erf op komen rollen alle gegevens doorsturen naar de boerderie-server die vervolgens op het brakke analoge telefoonlijntje de gegevens alsnog upload?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
GSM en dan TCP eroverheen? Waarom zo moeilijk? GSM is gewoon telefonie, en dat was al een wereldwijd netwerk voordat TCP/IP bestond. Een SMSje kan direct naar het buitenland, kwestie van landcode ervoor. Tuurlijk, dat is niet gratis - maar in vergelijking met het bouwen en onderhouden van al die lokale verzamelpunten ben je heel lang goedkoper uit.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Kijk eens naar het Sun SPOTS project, ze zoeken nog een toepassing ;)

• farlane
  • Laatst online: 26-04 19:33
MSalters schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 20:09:
Een SMSje kan direct naar het buitenland, kwestie van landcode ervoor. Tuurlijk, dat is niet gratis - maar in vergelijking met het bouwen en onderhouden van al die lokale verzamelpunten ben je heel lang goedkoper uit.
Nadeel is weer dat SMS een zeer beperkte lengte heeft en verre van betrouwbaar is.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
farlane schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 08:54:
[...]

Nadeel is weer dat SMS een zeer beperkte lengte heeft en verre van betrouwbaar is.
idd dat is waar, je kan dan weliswaar met statusrapportjes werken, maar hoe betrouwbaar dit is, dunnow :?

ik had ook al gedacht via GPRS data te versturen, is dat een mogelijkheid om bv via een form op het internet de data te ontvangen ?

alvast bedankt voor de nuttige reply's!!

groetjes

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ja, de data kan gewoon op een form op een internetpagina ontvangen worden. Het is maar de vraag of je dat wilt (veiligheid, betrouwbaarheid, openheid). En wat betreft GPRS: Als ik in de bus door Flevoland kar verlies ik met zeker regelmaat de gprs verbinding, dat zou dus niet een echte aanrader zijn, imho.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Een GSM heeft een modem emulatie, normaliter op 9600 baud, met GPRS is de emulatie 33k3. Over die dataverbinding kun je alles gooien wat je wilt, wil je echter een connectie met internet dan zit je aan TCP/IP vast, heb je die beperking niet dan kun je ook andere protocollen gebruiken. Met wat zoeken kun je wel uitvinden wat men in de BBS tijd gebruikte :)

• griphin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
De reden waarom je het direct wil versturen snap ik niet. DHet werktuig staat op het land van de boer, ver van de bewoonde wereld. Als hij een defect krijgt waar hij niet meer mee verder kan, zal een firmware update aan een van de componenten hier echt niet de oplossing voor zijn. Dan zal er eerder een mechanisch defect zijn aan het apparaat.
De leverancier van het apparaat zal het waarschijnlijk niet in het veld gaan repareren, maar eerst op zijn minst naar het erf van de boer gebracht willen hebben. Als je daar wifi mogelijk maakt, kan het apparaat iedere avond om 12 uur, of op initiatief van iemand die op een knop drukt, zijn status updaten en heb je geen dure onbetrouwbare draadloze telefoonverbinding nodig. Ook de bandbreedte is groter, waardoor grote updates sneller binnen zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:56:
[...]
ik had ook al gedacht via GPRS data te versturen, is dat een mogelijkheid om bv via een form op het internet de data te ontvangen ?
Een form is beter geschikt voor menselijke interactie. Ik zou in het geval van machine naar machine communicatie eerder een webservice gebruiken. Dit is echter wel een redelijk bandbreedte vretende wijze, dus wellicht is het om die reden minder geschikt.

• farlane
griphin schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:18:
De reden waarom je het direct wil versturen snap ik niet.
Wat dacht je van storingsdiagnose? Als je direkt kunt zien wat er aan de hand is kun je evt met een telefoon aan de hand de reparateur vertellen wat ie moet doen ( als het een grote machine betreft die ergens op het land staat kan het best zijn dattie niet zo makkelijk te verslepen is ), of op zijn minst de operator vertellen dat het niet direkt gerepareerd kan worden

Als je een online verbinding wilt lijkt me die modem emulatie het mooist, hoeft dat niet dan is een SMS een optie maar je hebt dan wel een uitdaging om je 'protocol' betrouwbaar te krijgen binnen 160 tekens per bericht :)

[ Voor 18% gewijzigd door farlane op 19-10-2005 09:06 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
farlane schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:03:
[...]

Wat dacht je van storingsdiagnose? Als je direkt kunt zien wat er aan de hand is kun je evt met een telefoon aan de hand de reparateur vertellen wat ie moet doen ( als het een grote machine betreft die ergens op het land staat kan het best zijn dattie niet zo makkelijk te verslepen is ), of op zijn minst de operator vertellen dat het niet direkt gerepareerd kan worden

Als je een online verbinding wilt lijkt me die modem emulatie het mooist, hoeft dat niet dan is een SMS een optie maar je hebt dan wel een uitdaging om je 'protocol' betrouwbaar te krijgen binnen 160 tekens per bericht :)
idd dat is waar, aan de datalog kan men namelijk zien waar het fout gaat in de machine, stel een hydraulische uitschuifarm staat vast, wel dan kun je de reparateur vertellen dat ie zich moet voorzien van deze materialen .. Indien een softwarematige fout kan men ook een firmware update versturen ..

feit is wel dat ik wss in problemen ga komen, want een firmware update via sms .. :X :?

bedankt voor de reacties

• griphin
farlane schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:03:
[...]

Uhm, als je dan toch alsnog moet bellen, waarom dan niet meteen bellen. Als er een probleem is, zal het mechanisch zijn en kan software in sommige gevallen nooit de precieze lokatie van de fout vaststellen. Behalve de observatie "motor voor maaien werkt niet" oid, heeft zo'n mobiele module het niets doen. Hij weet niet of er een stang of een boutje gebroken is. Een compressor die druk verliest kan hij wel pinpointen als "compressor lek", maar de lokatie is waarschijnlijk een koppeling. Welke dat is, zal door een mens onderzocht worden. Het exacte werk moet dus alsnog door de bestuurder of een op te roepen monteur gedaan worden. Voor firmware updates wil je geen onbetrouwbare GSM module. Je wilt toch ook controleren dat de firmware de juiste versie heeft, dus hashcode wil je waarschijnlijk ook doorsturen voor controle. De firmware voor een landbouwapparaat zal ook niet in een paar kb'tje zitten, dus een snellere verbinding zou wel lekker zijn.

Dan heb je nog het feit van het aantal keer dat het voorkomt. Is het hebben van een abonnement voor ieder individueel werktuig wel te verantwoorden? Zo vaak gaat zo'n apparaat naar ik mag aannemen niet stuk. Zo ja, koop dan van een betrouwbaarder merk!
Als er wel vaak firmwareupdates zijn betaal je ook nog eens per kb al die data die verstuurd en ontvangen wordt. Dat zij enkele redenen waarom ik twijfel aan het profijt van een gsm verbinding die direct een storing door kan sturen!

Daarnaast zijn er misschien ook nog wel statische machines op het erf die ook gebruik kunnen maken van storingsmeldingen en firmwareupdates via internet.

[ Voor 6% gewijzigd door griphin op 19-10-2005 14:49 ]

Verwijderd

Er worden hierboven heel veel aannames gedaan die niet persee correct zijn.

Volgens mij zijn de vragen van de TS beantwoord. Zo niet, dan zal hij een duidelijke, aanvullende vraag met meer informatie moeten posten. Tot die tijd heeft verder speculeren weinig zin, lijkt me.

• MSalters
farlane schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 08:54:
[...]
1120 bits. Hoeveel sensoren zitten er op een tractor? De betrouwbaarheid is wel een (klein) issue; delivery notifications zijn wat tricky internationaal. Aan de andere kant is een SMS ack implementeren triviaal, en op die 5% resends ga je niet failliet.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MSalters
griphin schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:31:
Dan heb je nog het feit van het aantal keer dat het voorkomt. Is het hebben van een abonnement voor ieder individueel werktuig wel te verantwoorden?
GPRS data-only sims per 1000 kopen is vrij goedkoop.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voor de reacties!

na wat opzoekwerk en leeswerk zal dit wss de oplossing zijn:

Een centrale webserver plaatsten in het bedrijf, met daaraan een GSM module, die sms'en kan ontvangen. Deze worden dan vanuit php/mysql ( via C++ programma ) opgevangen, zodat deze wereldwijd beschikbaar zijn op het internet. Terugsturen van sms'en gaat dan via de omgekeerde weg.

iemand reacties op deze werkwijze?

groeten

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 07:07

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Deze werkwijze werkt prima voor kleine beetjes data.

Wat je ook kunt doen is een tekstbestandje uploaden via FTP. Of nog gekker, als HTTP request direct je webserver in pompen.

Verwijderd

Ik vraag me af waarom je SMS kiest als message formaat, gezien de behoorlijke beperkingen, nl:
- geen betrouwbare verzending
- zeer klein berichtformaat
- kleine caracterset toegestaan (niet binair)
edit:
foutje, bedankt

Al deze problemen zijn op te lossen danwel met work-arounds de impact te doen verminderen, maar met een GSM dataverbinding ben je al een hele stap verder. Wanneer je daarbij nog eens gebruik maakt van een TCP/IP over GSM data verbinding, heb je het voordeel dat je een deel van je oplossing onafhankelijk van het transportmedium kan maken, dus bijvoorbeeld zou kunnen omschakelen naar een Wifi of satellietverbinding als dat in sommige situaties nuttig / nodig zou zijn. Met de SMS oplossing zit je wel heel erg vast aan die technologie.

Misschien lijkt SMS nu eenvoudiger, omdat je het makkelijker voor elkaar kan krijgen om een SMS te versturen dan dat het is om een GSM data verbinding op te zetten, maar geloof me, op den duur komt dat je duur te staan.

• farlane
MSalters schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 00:20:
1120 bits. Hoeveel sensoren zitten er op een tractor?
Denk dat er aan een tractor behoorlijk wat te meten valt, er zijn ook landbouwmachines te verzinnen waar nog meer aan te meten valt. Het verhaal gaat bovendien ook over logs dus historische data die behoorlijk zou kunnen aangroeien.
De betrouwbaarheid is wel een (klein) issue; delivery notifications zijn wat tricky internationaal. Aan de andere kant is een SMS ack implementeren triviaal, en op die 5% resends ga je niet failliet.
Mee eens.

• farlane
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:20:
... een TCP/IP over GSM data verbinding, heb je het voordeel dat je een deel van je oplossing onafhankelijk van het transportmedium kan maken, dus bijvoorbeeld zou kunnen omschakelen naar een Wifi of satellietverbinding als dat in sommige situaties nuttig / nodig zou zijn....
Vermoed dat dit een behoorlijke impact heeft op de module die op dat landbouwwerktuig aanwezig is. ( hardware / software )

• farlane
griphin schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:31:
..... verhaal met veel aannames en boute uitspraken ....
Lijkt alsof je behoorlijk veel ervaring hebt met dit soort dingen. Spreek je uit ervaring of zijn het idd aannames? Mijn ervaringen zijn nl behoorlijk anders.
Dan heb je nog het feit van het aantal keer dat het voorkomt
Dat hoeft niets uit te maken. Stel dat het hoogstens 1 maal per jaar voorkomt dat je bietenrooier een storing heeft, als dat precies op het moment zou zijn dat de bietencampagne is heb je een behoorlijk probleem. ( om maar eens een voorbeeld te noemen )

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-04 10:27
Er zijn tegenwoordig (industriële) GSM-modems welke e-mail kunnen verturen volgens mij. Met 1 of andere php code inlezen op een website en klaar is kees. Sorry maar ik heb geen kaas gegeten van php en webservers en zo, maar samen met een webprogrammeur heb ik voor de studie ooit eens een dergelijke applicatie gemaakt (niet met een GSM modem maar met een PC welke ieder uur een e-mail met meetdata verzond naar een e-mail adres. deze werd dan weer ingelezen in een mysql database en gepresenteerd op de site).

succes

• griphin
farlane schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 14:34:
[...]
Lijkt alsof je behoorlijk veel ervaring hebt met dit soort dingen. Spreek je uit ervaring of zijn het idd aannames? Mijn ervaringen zijn nl behoorlijk anders.
Bij mijn afstudeerstage werkte ik aan een dergelijk systeem voor een groot bedrijf (vertrouwelijk, meer mag ik hier niet over zeggen). Hierbij wordt inderdaad wel GPRS gebruikt, alleen om diagnose informatie te updaten. Het gaat hierbij om apparaten, waarbij de publieke veiligheid in het geding is als er een kritiek systeem niet goed werkt. Bij een kritieke fout, moet het apparaat direct uit dienst genomen kunnen worden. Firmware updates worden niet (als in nooit) via dit systeem verstuurd, maar altijd in een gecontroleerde omgeving ingevoerd.
Als er werkzaamheden aan het apparaat nodig zijn, moet het naar een werkplaats gebracht worden. Aldaar kan de diagnose database in een centrale computer aan boord geraadpleegd worden en kunnen alle fouten, dus ook de niet kritieke verholpen worden. Tevens worden daar alle systemen nogmaals getest op fouten alvorens het apparaat weer in dienst genomen wordt.

Het gaat hier om een groot bedrijf en die kunnen inderdaad grote contracten afsluiten voor GPRS verkeer. Een losse boer doet dit wat moeilijker verwacht ik. <-- aanname :P

Voor de diagnose doorgifte kan ik me wel vinden in GSM of GPRS, echter dat firmware verhaal is iets compleet anders. Firmware is essentieel voor het goed werken van een product, het moet daarom gecontroleerd aangeleverd en getest worden alvorens het apparaat weer aan het werk mag gaan. Geen twee landbouwmachines zijn helemaal hetzelfde, verschillende revisies van componenten kunnen vreemde problemen opleveren. Kijk maar eens wat een problemen verschillende soorten hardware in computers kunnen veroorzaken met drivers.
Component A revisie 1 firmware 1.02 kan bijvoorbeeld goed werken met component B met ook een revisie 10. Als dan firmwareversie 1.03 geinstalleerd wordt kan het zijn dat de samenwerking met component B in revisies 1 tot 9 goed gaat, maar net de revisie 10 die jij in je werktuig hebt problemen geeft. Kijk maar naar de problemen die sommige hardwarecomponenten in een computer soms geven? Een firmwareupdate kan gewoon voor onvoorziene problemen zorgen.

[extreem voorbeeld modus]Stel dat je de firmware met een omgevallen bitje binnenkrijgt en het apparaat hakt ineens als een dolle in het rond en hakt de bestuurderskabine van het apparaat af. Wie is dan verantwoordelijk?[/extreem voorbeeld modus]

[ Voor 35% gewijzigd door griphin op 20-10-2005 17:10 ]

• farlane
Je moet niet de vergissing maken dat de ervaringen die jij in dat projekt hebt opgedaan ook voor alle andere situaties geldt. Het ene projekt is het andere niet.

Overigens die firmware waar jij het over hebt wordt niet ongetest of voor het verkeerde apparaat beschikbaar geteld natuurlijk. Het verhaal gaat hier voornamelijk over diagostische info trouwens.

[ Voor 39% gewijzigd door farlane op 20-10-2005 17:25 ]

• MSalters
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:20:
Ik vraag me af waarom je SMS kiest als message formaat, gezien de behoorlijke beperkingen, nl:
- geen betrouwbare verzending
- zeer klein berichtformaat
- kleine caracterset toegestaan (niet binair)
SMS niet binair en kleine characterset? Laatste keer dat ik keek (en dat was 4 jaar geleden) werd zowel binair als UTF-16 ondersteund. Hoe dacht je dat ringtones verzonden werden? Het klopt wel dat plain text SMS maar 7 bits/char is, maar dat is niet de enige keus.

Pagina: 1