[Geluidskaart en versterker] Verniel ik nu mijn speakers?

Pagina: 1
Acties:

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-02 19:19
Hallo Lieve Leute,

ik heb nu eindelijk een achte audio-set gekocht, bestaande uit:

Harman Kardon AVR130
" " DVD22
" " HKTS 7

Deze heb ik zowel optisch als via de 6-kanaals directe input op mijn PC aangesloten, met daarin een Terratec Aureon 7.1, welke geflasht is naar een Prodigy 7.1 van Audiotrak, aangesloten. Nu heb ik al HEEL. VEEL. Heisa met die geluidskaart gehad (BSOD's bij het installeren van de drivers van de Terratec, flashen ging geweldig maar die drivers vind ik nog steeds niet geweldig, en dat hij pas overschakelt naar een andere speaker layout nadat je gereboot hebt, en dit topic gaat eigenlijk half over deze kaart, dus nog meer problemen), dus ik ben eigenlijk al niet zo heel blij meer met die kaart. Maara, dat terzijde...

Ik heb dus die geluidskaart 6-kanaals aangesloten op mijn versterker, op de geluidskaart gewoon de analoge output en op de versterker de 6-kanaals "Direct Input", waarover ik trouwens weinig informatie kan vinden, maar ik vermoed dat die zijn naam vast wel eer aan doet. Ik kan op de versterker geen crossover punt instellen, wat suggesteert dat hij alles wat hij binnenkrijgt direct doorstuurt, dus ook als er bas op bijvoorbeeld de frontingang wordt aangegeven, de versterker deze doodleuk doorstuurt naar mijn frontjes. (dit geldt trouwens net zo hard voor het hoog naar de subwoofer), en dat vind ik als studentje niet zo leuk voor mijn portemonnee, als je begrijpt wat ik bedoel ;).

Dat is allemaal niet zo erg als er geen laag naar mijn sattelieten en hoog naar mijn subwoofer wordt gestuurd, maar volgens mij gebeurt dit WEL :r. Als ik mijn geluidskaart in 5.1 modus heb gezet (en dus tijden heb geklooid voordat dit eindelijk is gelukt...), en ik muziek draai, doet mijn subwoofer niets. Er komt niks uit de subwoofer uit van de geluidskaart, mijn sub doet niets, en mijn frontjes lijken alle bas weer te geven...Oftewel, dat is niet goed. als ik de geluidskaart zet om 4-wegs te dupliceren naar de andere kanalen gaat mijn sub wel spelen, maar als ik de uit-levels van de geluidskaart op dat moment volg gaan ze precies synchroon. Er wordt dus HETZELFDE uit mijn subwoofer gestuurd als uit mijn frontjes, dus ik denk dat hij ALLE frequenties naar ALLE kanalen stuurt.

Het vorige, in combinatie met het feit dat de input op mijn versterker alles wel erg direct lijkt door te geven, zorgt bij mij de rillingen. Ik kan zonder maar wat te horen mijn speakers volledig vernielen! Ik hoop hierbij dat jullie een oplossing weten, ik wil dat graag horen...

(zo, en nu heb ik wel weer genoeg gekletst.)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Je kan weldegelijk de X-over freq instellen op de AVR-130. En deze zal nooit en te nimmer weggedrukt worden door een (digitaal) audio signaal. Je moet misschien de bass-manager even op global zetten.

(je hoort het trouwens wel hoor, dat je speakers eraan gaan ;) ze overschrijden hun x-max en tegen die tijd ga je wel rare dingen horen. Het is niet alsof ze ineens dood van de standaard vallen)

[ Voor 35% gewijzigd door Arjan op 16-10-2005 21:26 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• basb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01-2021
coptician schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 20:46:
Hallo Lieve Leute,

ik heb nu eindelijk een achte audio-set gekocht, bestaande uit:

Harman Kardon AVR130
" " DVD22
" " HKTS 7

Deze heb ik zowel optisch als via de 6-kanaals directe input op mijn PC aangesloten, met daarin een Terratec Aureon 7.1, welke geflasht is naar een Prodigy 7.1 van Audiotrak, aangesloten. Nu heb ik al HEEL. VEEL. Heisa met die geluidskaart gehad (BSOD's bij het installeren van de drivers van de Terratec, flashen ging geweldig maar die drivers vind ik nog steeds niet geweldig, en dat hij pas overschakelt naar een andere speaker layout nadat je gereboot hebt, en dit topic gaat eigenlijk half over deze kaart, dus nog meer problemen), dus ik ben eigenlijk al niet zo heel blij meer met die kaart. Maara, dat terzijde...

Ik heb dus die geluidskaart 6-kanaals aangesloten op mijn versterker, op de geluidskaart gewoon de analoge output en op de versterker de 6-kanaals "Direct Input", waarover ik trouwens weinig informatie kan vinden, maar ik vermoed dat die zijn naam vast wel eer aan doet. Ik kan op de versterker geen crossover punt instellen, wat suggesteert dat hij alles wat hij binnenkrijgt direct doorstuurt, dus ook als er bas op bijvoorbeeld de frontingang wordt aangegeven, de versterker deze doodleuk doorstuurt naar mijn frontjes. (dit geldt trouwens net zo hard voor het hoog naar de subwoofer), en dat vind ik als studentje niet zo leuk voor mijn portemonnee, als je begrijpt wat ik bedoel ;).

Dat is allemaal niet zo erg als er geen laag naar mijn sattelieten en hoog naar mijn subwoofer wordt gestuurd, maar volgens mij gebeurt dit WEL :r. Als ik mijn geluidskaart in 5.1 modus heb gezet (en dus tijden heb geklooid voordat dit eindelijk is gelukt...), en ik muziek draai, doet mijn subwoofer niets. Er komt niks uit de subwoofer uit van de geluidskaart, mijn sub doet niets, en mijn frontjes lijken alle bas weer te geven...Oftewel, dat is niet goed. als ik de geluidskaart zet om 4-wegs te dupliceren naar de andere kanalen gaat mijn sub wel spelen, maar als ik de uit-levels van de geluidskaart op dat moment volg gaan ze precies synchroon. Er wordt dus HETZELFDE uit mijn subwoofer gestuurd als uit mijn frontjes, dus ik denk dat hij ALLE frequenties naar ALLE kanalen stuurt.

Het vorige, in combinatie met het feit dat de input op mijn versterker alles wel erg direct lijkt door te geven, zorgt bij mij de rillingen. Ik kan zonder maar wat te horen mijn speakers volledig vernielen! Ik hoop hierbij dat jullie een oplossing weten, ik wil dat graag horen...

(zo, en nu heb ik wel weer genoeg gekletst.)
Als je met av-x30 serie je sub voor alles wilt gebruiken wat een beetje laag is, moet je fronts en center als small speaker configuren.
Wanneer je sourcedirect aanzet en via 5.1 muziek afspeeld, dan is het correct dat je sub niet aangestuurd wordt. Het wordt me niet duidelijk uit je verhaal of je nu de analoog 5.1 aansturing bedoeld of optisch.

Kennelijk kun je dus via analoge input 6.1 aansluiten op je versterker, dan is het heel goed mogelijk dat de versteker geen filtering doet en alles door stuurt. Het beste is voor alles wat geen 2.0 is, analoge aansluitingen te vergeten.
Wanneer je digitaal signaal naar je versterker stuurt, kun je ineens wel allemaal crosover zaken instellen. Uit je verhaal begrijp ik dat je fronts en backs slechts kleine luidsprekers zijn en je al het laag naar je sub wil hebben. In de menu van een av-x30 serie moet je dan al je satelieten als small instellen. Ook als je nu muziek afspeelt (standaard stereo) zal de sound processor in je versteker al het laag naar je sub sturen.

Ik heb zelf een marantz sr-7400, de processor daarvan is volgens mij hetzelfde als in een harman kardon versterker. Alleen de software is marginaal anders. Voor meer-kanaals bronnen gebruik ik uitsluitend digitale aansluitingen via coax of via een optische kabeltje. Echter ik heb full-range fronts en heb juist het probleem anders om, bij deze marantz krijg ik de lfe encoding niet naar de fronts toe, daarom heb ik helaas een sub moeten kopen.

• coptician
(Sorry voor de zeer late reply, ik heb het heel druk gehad...)

Ik kan de crossover dus niet isntellen, noch inschakelen dat ik small speakers heb op welke set dan ook. Dit kan wel gewoon als ik de versterker op alle andere kanalen zet. (alhoewel het op een 2-kanaalsinput natuurlijk niet zo heel zinvol is, maar dat begrijp je ook nog wel.) Ik kan in de software van de Prodigy ook niets instellen in de trend van crossovers, er lijkt één mode op te zitten die het misschien toevallig zo kan regelen, maar die kan ik simpelweg niet aanzetten. (Ik snap ook niks van die software)

Wat irritant is, is dat er geen enkele mogelijkheid lijkt te zijn om de uitgang van de geluidskaart aan te passen. als ik nou gewoon een crossover op de PC aan kon sluiten, was ik al klaar geweest.

Ik kan het denk ik niet digitaal aansluiten met 5.1, dit lijkt simpelweg niet te werken.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• basb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01-2021
Als ik het goed begrijp probeer je op je pc je speakers en dergelijke in te stellen van hoe de versterker het moet gaan afspelen?
Uit je eerste verhaal begrijp ik dat je alles analoog naar de direct input stuurt van je versterker en je dus géén gebruikt maakt van de dsp in je versterker.

Wat ik bedoel, stel de geluidskaart in om alles door te sturen. Volgens terratec zit er een optische in en output op je geluidskaart. Een optisch kabeltje tussen je versterker en geluidskaart doet wonderen om het digitaal aangesloten te krijgen.
Ongeveer alles wat je vraagt kan uitgevoerd worden door de dsp en software die in je versterker zit.
Het is echter absoluut een voorwaarde dat je een digitale verbinding maakt tussen je geluidskaart en je versterker gaat. Via analoge inputs werkt het gewoon niet.
Dit gebeurd bij geluidskaarten meestal doormiddel van een optisch kabeltje. Ik heb zelf een oudere terratec kaart, werkt prima.

[ Voor 4% gewijzigd door basb op 22-10-2005 23:26 ]

• coptician
Basb schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:24:
Als ik het goed begrijp probeer je op je pc je speakers en dergelijke in te stellen van hoe de versterker het moet gaan afspelen?
Uit je eerste verhaal begrijp ik dat je alles analoog naar de direct input stuurt van je versterker en je dus géén gebruikt maakt van de dsp in je versterker.

Wat ik bedoel, stel de geluidskaart in om alles door te sturen. Volgens terratec zit er een optische in en output op je geluidskaart. Een optisch kabeltje tussen je versterker en geluidskaart doet wonderen om het digitaal aangesloten te krijgen.
Ongeveer alles wat je vraagt kan uitgevoerd worden door de dsp en software die in je versterker zit.
Het is echter absoluut een voorwaarde dat je een digitale verbinding maakt tussen je geluidskaart en je versterker gaat. Via analoge inputs werkt het gewoon niet.
Dit gebeurd bij geluidskaarten meestal doormiddel van een optisch kabeltje. Ik heb zelf een oudere terratec kaart, werkt prima.
Je hebt er vast overheen gelezen, maar mijn Prodigy (het wás een Terratec) ís al optisch aangesloten op de versterker. En, ik heb nog een probleempje erbij...

Hij doet het niet.

Die #$#%$^%%&^*(^&%$#%^&%%$%^&%$^%&%$#%^&%$W%^& geluidskaart ouput 0,0 analoog geluid. $%^*%$#@$#^&*&%^$##&**%$%^*(&^%$#*&^%$#

Ik zweer het, ik neem nooit meer een geluidskaart. Nee, da's ook weer niet waar...Ik neem dan een écht goed merk, zonder dit gezeik.

[ Voor 3% gewijzigd door coptician op 23-10-2005 21:15 ]

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-02 16:32
Eh met een M-audio zou je dit ook kunnen overkomen :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

M@rijn schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:28:
Eh met een M-audio zou je dit ook kunnen overkomen :)
ja en nee,

dat de digitale output niet werkt ligt voor 95% zeker aan de software instellingen en anders is je kaart kaduuk. Bij M-audio kun je per uitgaand kanaal de x-over instellen dus dan zou je zelfs direct kunnen gebruiken. Maar ik zou eigenlijk in elk geval directe input van de pc naar een reciever afraden.

Als het je nou echt alleen om het gamen zou gaan moet je eens verder zoeken in dit forum. Er was laatst een thread over geluidskaarten die DTS encoding ondersteunen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• coptician
Atgast schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:43:
[...]

ja en nee,

dat de digitale output niet werkt ligt voor 95% zeker aan de software instellingen en anders is je kaart kaduuk. Bij M-audio kun je per uitgaand kanaal de x-over instellen dus dan zou je zelfs direct kunnen gebruiken. Maar ik zou eigenlijk in elk geval directe input van de pc naar een reciever afraden.

Als het je nou echt alleen om het gamen zou gaan moet je eens verder zoeken in dit forum. Er was laatst een thread over geluidskaarten die DTS encoding ondersteunen :)
Het ging over de analoge output, dit heb je waarschijnlijk niet gezien door alle tekens die er tussen staan.

Ik had ook liever een M-audio genomen, maar die waren niet verkrijgbaar bij de site (Sallandautomatisering) waar ik dit hele geval (pc) heb gekocht.

Pagina: 1