Toon posts:

[iptables] Mark upload

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een router met 2 internetverbindingen. De upload is de boosdoener (bij adsl), teveel upload trekt je download ook plat. Daarom komt er nu een sdsl verbinding bij. Ik wil nu dat alle upload over die sdsl verbinding gaat lopen. In de routing kun je dit niet bewerkstelligen, maar door pakketten te marken met iptables dacht ik dat het wel zou lukken, maar laat ik nu de ballen verstand hebben van iptables.
$IPTABLES -t mangle -A FORWARD -s 192.168.20.0/24 -j MARK --set-mark 1
Met ip rule heb ik de firewall markering er weer uit geplukt om de gewenste verbinding te gebruiken voor upload. Maar nu denk ik eigenlijk dat die iptables regel niet echt lekker is aangezien er ook upload over een andere verbinding gaat. Ik test dat nu over de huidige 2 verbindingen. Kan iemand bevestigen of ik dit goed heb gebruikt? Of misschien een andere en betere methode aandragen? Bedankt.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 19:25

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Let wel dat indien je downloads / connecties via je adsl hebt en via je sdsl uitgaand verkeer hebt, je dan kans hebt dat het niet meer gaat werken. Dit omdat de andere kant dit niet leuk vindt

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Waarom alle upload over de sdsl-lijn als er nog plaats is op de adsl-lijn? Kan je de upload op die adsl-verbindingen niet cappen met een token bucket filter oid? Dan gaan pakketjes automatisch over de sdsl-lijn als de adsl-lijn vol zit.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Verwijderd

Topicstarter
@imdos
Je hebt gelijk wat betreft request-answer, die moeten over dezelfde lijn anders werkt het inderdaad niet. Maar iptables weet volgens mij zelf hoe een pakketje naar buiten gaat en houdt dat zo voor die sessie, dus ik denk niet dat hier nu een probleem in zit, ik heb dit erin gezet om te testen en al het verkeer gaat wel goed, maar ik zie geen duidelijk verschil in de upload belasting tussen de huidige 2 lijnen.

@parasietje (het voelt alsof ik je uitscheld :) )
Hier had ik nooit zo over nagedacht. Token bucket filter is simpel gezegd queueing toch?
Momenteel gebruik ik de wondershaper van de website van lartc (lartc.org). Die werkt dusdanig goed dat ik altijd genoeg download over heb en ping tijden stabiel blijven etc. Maar het geeft nu niet meer upload, alleen minder. Maar als ik je goed begrijp zou ik de output queue van de adsl lijnen moeter cappen op bijv. 250 kbps i.p.v. de beschikbare 768 kbps (isdn maximum upload). Zou upload verkeer dan gebruik gaan maken van de sdsl lijn zodra die 250 kbps is gebruikt?
De routing bepaalt toch welke verbinding wordt gebruikt? En de queue zorgt dan dat op die verbinding geremd wordt bij veel verkeer.

Dit zouden de verbindingen worden:
1: kpn adsl 8000/1024 eigenlijk door isdn 8000/768 en over een paar weken 12000/768 kbps i.b.m. de upgrade van kpn.
2: kpn sdsl 2304/2304
3: @home kabel 5000/600

In de routing zou ik een weight inbouwen van 5 voor adsl, 1 voor sdsl en 2 voor kabel. Maar dat zou alleen gelden voor download. Voor upload zou ik het liefst zoiets hebben als 5 voor sdsl, 1 voor adsl en 1 voor kabel. Die sdsl is puur voor upload capaciteit. Kabel geeft een redundantie voor het geval van storingen binnen het kpn netwerk (bbned, versatel, etc. is niet beschikbaar). Adsl voornamelijk voor download en ik wil niet dat die download bandbreedte wordt beinvloed door de upload, vandaar de sdsl lijn. Maar nu nog goed splitsen. Zou dat werken met die queue, zoals parasietje voorstelt? Alvast bedankt.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Je kan up- en download niet splitsen zoals jij wilt.
In de guide van lartc staat ook uitgelegd dat de andere kant hieraan mee moet werken. Eigenlijk moet je een eigen bak aan de andere kant hebben die adsl en sdsl weer bundeld. Maar aangezien het twee aparte verbindingen zijn, met eigen gateways, zal dit niet gaan werken. Je kan niet tegen een pakketje zeggen: "je moet ff over die andere lijn weer terug komen!" :P

http://lartc.org/howto/lartc.loadshare.html

[ Voor 19% gewijzigd door Arnout op 17-10-2005 16:56 ]