wat is beter hoeveelheid of soort geheugen videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157477

Topicstarter
Wat is nu eigenlijk beter, een videokaart met 128 Mb shared geheugen (zoals: IMA 900), of een kaart met eigen geheugen van 64 Mb (zoals: ati x300) ?
Ik zou zeggen de eerste vanwege het grote geheugen, maar ik weet ook dat shared een nadeel is. Wat is nu uiteindelijk het beste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:32

weebl

YARR!

de laatste. je performance gaat er ontzettend van op achteruit als je videokaart dat shared geheugen aan gaat spreken.

In het eerste geval is het bijv:

512 - 128 als ie druk is

en bij het tweede geval is het dit:

512 + 64

En dan houd je pc dus geheugen over voor zichzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Een videokaart met DDR 3 gehuegen, snelheid is voornamelijk het belangrijkste, voor wat die te kort heeft heb je elktijd nog de AGP memory size wat je in de bios kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In dit geval is het duidelijk, zodra de kaart geheugen moet delen deelt het de bandbreedte met de CPU. In dat geval krijgt de kaart tijdens het betere 3D werk gewoon op z'n flikker.

Eigen geheugen is altijd beter dan Shared geheugen, er zijn vrijwel geen uitzonderingen en in dit specifieke geval zeker niet.
De vraag of 128 Mb DDR3 of 256 Mb DDR2 beter is zou al een stuk lastiger zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 17:02

Hendal.

hunneuh huh un whoopass?? (:-(

Eigen geheugen zit lekker dichtbij dus lage latencie + het geheugen is sneller.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, dat lijkt me wel duidelijk. Snelheid is dus belangrijker dan de hoeveelheid geheugen.
Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Maar effectief is het ook de vraag wat je ermee wilt doen. Als je denk geod te kunnen gamen met die x300, kom je nog van een koude kermis thuis (gezien je hem naast de ima/uma900 legt neem ik aan dat het je om een laptop gaat iig). De huidige laptops hebben flink hoge resolutie schermen, en die x300 (noch die xma900) kunnen op de resolutie games redelijk draaien, dus voor games zijn beide kaarten nogal "slecht" (subtiel uitgedrukt toch? ;P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja sorry, het gaat om een laptop, maargoed in princiepe maakt dat niet veel uit denk ik.
Nee, gamen hoef ik er niet op, dat doe ik wel op het pctje waar ik nu achter zit.
Het is meer voor tekstverwerken e.d. maar ook photoshoppen moet er goed mee kunnen. Dat zal waarschijnlijk ook wel kunnen met een geintregreerde kaart, maarja de programma's worden ook zwaarder en misschien wil ik later net ff iets meer met de laptop kunnen, en dat zit ik liever ietsie ruimer dan dat ik een gedeeld kaartje heb die het net niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:12
Maar is die X300 nog altijd lichtjaren vooruit op die ander.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1