Toon posts:

Koeler draaid als een gek door processor

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik problemen met mijn koeler. Namelijk als ik een spelletje speel gaat hij als een gek draaien. Normaal gesproken had ik dat nooit. de proccesor gebruikt 100% van zijn vermogen waardoor de koeler als een gek moet draaien. Dit heeft ook effect op mijn internet denk ik. Waardoor ik bij online games eruit word gegooid. Weet iemand hoe ik dit moet oplossen ??

P4 2,6ghz
512mb ram
geforce 4 ti4200 128mb
windows xp pro

Alvast bedankt

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 17:21:
Sinds kort heb ik problemen met mijn koeler. Namelijk als ik een spelletje speel gaat hij als een gek draaien. Normaal gesproken had ik dat nooit. de proccesor gebruikt 100% van zijn vermogen waardoor de koeler als een gek moet draaien. Dit heeft ook effect op mijn internet denk ik. Waardoor ik bij online games eruit word gegooid. Weet iemand hoe ik dit moet oplossen ??

P4 2,6ghz
512mb ram
geforce 4 ti4200 128mb
windows xp pro

Alvast bedankt
wat is je temperatuur van je proc? die is denk ik te hoog

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 23:40

BHQ

Right. met die specs kunnen we dus echt niets. Heb je je koelblokje en fans al schoongemaakt?

• EricJH
  • Laatst online: 04:24
Kijk eens na of je HD niet per ongeluk in PIO draait i.p.v. UDMA. Dan moet de processor meer werk doen en gaat je fan harder werken.

Dat kun je hier vinden: Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Computerbeheer --> Apparaatbeheer --> IDE ATA/ATAPI Controllers --> Klik rechts en kijk bij Eigenschappen.

Verwijderd

Topicstarter
Alles is DMA. Daar licht het dus niet aan. Er is dus iets mis waardoor de processor harder moet werken. Hierdoor draait hij als een gek. Ik kom er steeds niet achter waarom de processor zo Hard moet werken als ik een spelletje speel.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 02:48
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 17:44:
Alles is DMA. Daar licht het dus niet aan. Er is dus iets mis waardoor de processor harder moet werken. Hierdoor draait hij als een gek. Ik kom er steeds niet achter waarom de processor zo Hard moet werken als ik een spelletje speel.
ik denk dat je beter een oplossing kan zoeken voor je probleem, namelijk dat die koeler niet goed is, ipv een omweg te zoeken en de processor niet op 100% load te laten draaien, daar is dat ding gewoon voor gemaakt hoor :)

Last.fm
Films!

• BHQ
  • Laatst online: 27-05 23:40

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 17:44:
Alles is DMA. Daar licht het dus niet aan. Er is dus iets mis waardoor de processor harder moet werken. Hierdoor draait hij als een gek.
Rite, dus nu ontken je dat het -niet- klopt?
Ik kom er steeds niet achter waarom de processor zo Hard moet werken als ik een spelletje speel.
Logisch. Je proc geeft gewoon alles wat-ie kan om een game te renderen (oftewel 100%).
en waarom in godsnaam hard met een hoofdletter

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat nooit eerder gehad bij gaming. Dat mij proccesor zo hard ging werken. Het gaat mij niet om die koeler ik wil weten waarom mijn processor zo hard moet werken opeens.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In dezelfde games als vroeger? Niks met je instellingen veranderd, of nieuwe drivers geinstalleerd ofzo?
Probeer eens voor jezelf na te gaan vanaf waneer deze problemen er zijn en of je vlak voordat het begon iets veranderd hebt.

En waar maak je uit op dat je processor daarvoor nooit hard hoefde te werken?

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 16-10-2005 17:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 17:49:
Ik heb dat nooit eerder gehad bij gaming. Dat mij proccesor zo hard ging werken. Het gaat mij niet om die koeler ik wil weten waarom mijn processor zo hard moet werken opeens.
Zwaardere game misschien? Veel spyware etc die op de achtergrond meedraaien? Juist beveiligingen tegen spyware die veel reken kracht vragen, kan ook eh.

|| Specs || SuperPI 1m

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 17:49:
Elke processor zal op 100% werken als je een spel speelt. Zelfs een quad opteron systeem zal met 4 cpu`s tegelijk op 100% lopen als het een spel zou moeten draaien (wat imo het meest loze is wat je kan doen met zo`n config, maar dat terzijde). Je CPU probeert gewoon zoveel mogelijk FPS te produceren. Het is niet zo dat je processor bij 100fps bijvoorbeeld 'denkt':

hmmz, 100fps, nou ik vind het wel mooi geweest, jongens, doe mij maar een bakkie leut en zoek het maar uit :Y)

Nope, hij 'denkt' gewoon: 100fps, en ik loop nog maar op ~83%?? Moeha, dan ga ik lekker op 100% lopen en produceer ik lekker 130fps })

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk dat je VENTILATOR/FAN ''Hard" moet werken. Dit komt doordat OF de koeler gewoon vol met stof en andere jeit zit en daarom een slechter koelvermogen heeft, of omdat er op de achtergrond een leuk virusje ofzo staat te lopen...staat te lopen 8)7 ... wat je CPU meer belast.

Dat je hierdoor uit je online spel wordt getrapt lijkt me heel stug, maar geef eens wat meer info, dat vinden wij hier op GoT namelijk wel fijn, onze glazen bollen....tsja dat zijn ook maar glazen bollen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 16-10-2005 18:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht misschien omdat de processor zwaar word belast dat ik mijn internet connectie onstabiel word, want ik word er steeds uitgegooid. Ik speel een tijdje counter strike op servers. sinds kort word ik er na 5 minuten spelen eruit gegooid wegens onstabiel connectie. toevallig draaid de ventilator ook als een gek sinds ongeveer 3 dagen. Misschien is het wel gewoon een toeval.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Met zo weinig specs (je klaagt over je netwerkverbinding, maar meldt bijvoorbeeld niet wat voor NIC je hebt...) kunnen we hier weinig over zeggen. Verder is het volstrekt logisch dat bij zware load je CPU warmer wordt. Als je NIC erg CPU-dependent is (RTL8139-based NICs bijvoorbeeld) is denkbaar (maar onwaarschijnlijk) dat dat je netwerkverbinding kan beinvloeden.

Maar ander punt: als dit 'opeens' gebeurde 3 dagen geleden kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
- je software config is 3 dagen geleden anders geworden waardoor CPU usage hoger is (check op spyware enzo)
- de koeling van je PC is 3 dagen geleden anders geworden waardoor warmte minder snel wordt weggevoerd en de CPU fan dus overuren moet draaien en de P4 zich allicht terug clockt (check airflow en casefans)

Hoe dan ook, er is nog zat dat je zelf had kunnen doen met een beetje logisch nadenkwerk voor je deze topic gepost had. Daar komt nog bij dat je posts uiterst slecht verzorgd zijn (taalgebruik, nauwkeurigheid etc). Doe daar eerst wat aan :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.