Exchange overzetten op nieuwe server SBS2003

Pagina: 1
Acties:
  • 2.085 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:48
Ik heb het probleem dat de hardeschijf van mijn SBS2003 server slecht is(niet meer te ghosten/imagen), inmiddels is er een 2e nieuwe server aangeschaft die de oude server gaat vervangen
Deze is compleet geinstalleerd met Windows Small Business Server 2003, alle user accounts zijn weer aangemaakt in de active directory + data is overgezet.

Hoe kan ik nu het beste de e-mail boxen + openbare mappen van exchange overzetten naar de nieuwe server ?

Kan ik hier een back-up programma voor gebruiken, en zo ja welk programma is het meest geschikt?
Worden de e-mail boxen weer automatisch gekoppeld aan de desbetreffende gebruikers, of moet ik dit handmatig doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:32
exmerge.exe

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;174197

exporteren en daarna weer importeren in de nieuw aangemaakte mailboxen.

achteraf gezien had je het ook anders kunnen doen maargoed.. das nu te laat je hebt je 2e server al draaien

[ Voor 55% gewijzigd door Zwelgje op 16-10-2005 16:36 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janster
Zwelgje schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 16:35:
exmerge.exe

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;174197

exporteren en daarna weer importeren in de nieuw aangemaakte mailboxen.

achteraf gezien had je het ook anders kunnen doen maargoed.. das nu te laat je hebt je 2e server al draaien
Het is dus begrijp ik niet mogelijk, om met een of andere backup utility de gehele storage group direct over te zetten zonder de mappen eerst naar pst te hoeven exporteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
kan wel, alleen is dat best veel werk en daar heb je behoorlijk wat exchange knowhow voor nodig (en dat hebben de meeste mensen simpelweg niet)

hoeveel mailboxen heb je? als het er maar 10/20 zijn is een exmerge export makkelijker/sneller

btw: je weet dat je ook alle computeraccounts van je pc moet overzetten? dus verwijderen uit oude domain en in nieuwe domain aanmelden?

nieuwe server die dezelfde naam heeft en zelfde domainname gaat niet werken namelijk.. tis maar dat je het weet :) (sid's anyone ;) )

[ Voor 37% gewijzigd door Zwelgje op 16-10-2005 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janster
Ok ik snap je verhaal. Het is dus niet mogelijk om via NT backup een complete backup van exchange te maken en deze op de nieuwe server in te lezen ?
De exchange data is btw. ongeveer 6 GB, en het gaat om zo'n 15 mailboxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

janster schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 17:12:
De exchange data is btw. ongeveer 6 GB, en het gaat om zo'n 15 mailboxen.
Niet moeilijk doen en exmerge gebruiken.
De moeite die je moet doen om je Store over te zetten is 3x zoveel als exmerge en de .pst files weer importeren.

PS: maak bij deze installatie nou ook een goeie Disaster recovery procedure aan, zodat je niet nog een keer tegen dit probleem aanloopt.

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 16-10-2005 17:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
BackSlash32 schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 17:31:
[...]

Niet moeilijk doen en exmerge gebruiken.
De moeite die je moet doen om je Store over te zetten is 3x zoveel als exmerge en de .pst files weer importeren.

PS: maak bij deze installatie nou ook een goeie Disaster recovery procedure aan, zodat je niet nog een keer tegen dit probleem aanloopt.
tada!: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;867704

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 high-fives Zwelgje :D

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janster
Ok bedankt voor de reacties, ik ga dus werken met exmerge.
Het is denk ik de bedoeling dat ik de pst bestanden weer vannaf een client inlees in de nieuwe exchange omgeving ?

Die link is zeker het bekijken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
kan ook op de server. maar het kan handig zijn om eerst op de pc's even in te loggen op de nieuwe mailbox.

maak wel eens mee dat je 'postvak in' dan 'inbox' wordt (uk windows versie) dan moet je op de clients outlook /resetfoldernames doen om dit weer recht te trekken. :)

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;188856

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Dit heeft te maken met het eerste mailtje wat in de desbetreffende mailbox komt en/of de taal van de Outlook client waarmee de eerste keer de mailbox geopend wordt.

Ben hier zelf ook tegenaan gelopen en inderdaad, de parameter /resetfoldernames doet wonderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LeGato23 schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 21:25:
Dit heeft te maken met het eerste mailtje wat in de desbetreffende mailbox komt en/of de taal van de Outlook client waarmee de eerste keer de mailbox geopend wordt.

Ben hier zelf ook tegenaan gelopen en inderdaad, de parameter /resetfoldernames doet wonderen!
Ook bijvoorbeeld brick level backup software en virusscanners hebben daar een handje van.
Je kan trouwens ook gewoon exmerge gebruiken om de folders weer te hernoemen:
http://support.microsoft.com/?kbid=263668

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2005 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janster
Ik krijg de volgende melding bij het gebruik van exmerge :
Error encountered getting mailbox information form the private information store ..... Maker sure you have adeqaute permissions on the information store object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje eigen inzet laten zien he? :)
http://support.microsoft.com/?id=322312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05-2024

willem-alex

you don't wanna know ...

Zwelgje schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 16:48:
(...)btw: je weet dat je ook alle computeraccounts van je pc moet overzetten? dus verwijderen uit oude domain en in nieuwe domain aanmelden?

nieuwe server die dezelfde naam heeft en zelfde domainname gaat niet werken namelijk.. tis maar dat je het weet :) (sid's anyone ;) )
En dat is nou mijn probleem. De oude server is gecrasht dus ik kan de gebruikers niet meer overzetten naar de nieuwe server. Hoe kan ik dan toch de data van deze accounts in een PST bestand krijgen met ExMerge?

Nu krijg ik steeds zo'n errormelding:
Error! Cannot identify the user with the msExchMailboxGuid \DDfx\FCPxfF\B0\A7Cn\C8\FC\E4\96. The legacyExchangeDN is /O=ORGANISATIE/OU=FIRST ADMINISTRATIVE GROUP/CN=RECIPIENTS/CN=J.JANSEN.
Verder krijg ik bij iedereen de melding:
[11:14:56] Mailbox '/o=ORGANISATIE-NET/ou=first administrative group/cn=Recipients/cn=SystemMailbox{8AA38D58-DDA5-4A6A-B0F6-48A34793CA4F}' will be ignored as its DN contains strings in the ignore list
Enig idee wat ik moet doen????

[ Voor 5% gewijzigd door willem-alex op 01-01-2006 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

willem-alex schreef op zondag 01 januari 2006 @ 11:40:
En dat is nou mijn probleem. De oude server is gecrasht dus ik kan de gebruikers niet meer overzetten naar de nieuwe server. Hoe kan ik dan toch de data van deze accounts in een PST bestand krijgen met ExMerge?
Je hebt toch wel een System State backup waarmee je je AD + exchange mee kan restoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms kan je met alléén de edb en stm bestanden de oude store mounten in je nieuwe omgeving, maar volgens mij moeten dan namen en ip's gelijk zijn aan je oude omgeving.

Overigens is SBS niet gebouwd om netjes te kunnen migreren, vlogens mij moet je altijd accounts opnieuw aanmaken en mail im/exporteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

Nee... Wel alle data (C-schijf) van de oude server, maar Windows wilde niet meer opstarten en er is nooit een goede backup routine geweest... Zo'n system state backup kan ik nu zeker niet meer maken of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

Ik heb de oude store al gemound en ik zie alle mailboxen staan. Het probleem is alleen dat ze aan user ID's gekoppeld zijn die niet meer bestaan. Dat waren namelijk ID's van de vorige server. Je kan wel gebruikers aanmaken met dezelfde gegevens maar de ID's worden dan toch anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 12:37:
Soms kan je met alléén de edb en stm bestanden de oude store mounten in je nieuwe omgeving, maar volgens mij moeten dan namen en ip's gelijk zijn aan je oude omgeving.
Lukt je alleen als je een normaal domain hebt (met 1 of meerdere DC's en Exchange niet op je DC staat) omdat dan je AD nog bestaat (sIDs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus2700
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-12-2024
Je kan met Ontrack PowerControls direct in je edb kijken, vervolgens kun je de inhoud exporteren of direct in je nieuwe exchange database gooien. Dit werkt zelfs als de oude exchange niet meer draait. De database zal wel eerst op orde moeten zijn dmv eseutil.

Let op dat je het goede versie nummer van dit programma gebruikt anders werkt het niet. Daarbij komt dat het ook niet goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Janus2700 schreef op zondag 01 januari 2006 @ 13:02:
Daarbij komt dat het ook niet goedkoop is.
Dat ligt er natuurlijk ook aan hoeveel de mail in je edb je waard is, als daar het voortbestaan van je bedrijf van afhankelijk is, is het een investering die de moeite kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus2700
BackSlash32 schreef op zondag 01 januari 2006 @ 13:06:
[...]

Dat ligt er natuurlijk ook aan hoeveel de mail in je edb je waard is, als daar het voortbestaan van je bedrijf van afhankelijk is, is het een investering die de moeite kan zijn.
Zeker weten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

Maar als ik jullie zo hoor, is het eigenlijk niet mogelijk om een bestaande user handmatig een andere ID te geven oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus2700
Volgens mij niet. Ik zou in jou geval gaan voor die Ontrack PowerControls, dat heeft bij mij in zo'n zelfde situatie de oplossing geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex

willem-alex

you don't wanna know ...

Bedankt voor jullie input. Die laatste link was helaas niet echt relevant voor mij, maar dat programma des te meer. In de gratis versie zag ik alle mails gewoon staan! Super! Alleen nog even overleggen over de prijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*KLOENK*

Even een toevoeging voor de search doen.

Stel dat je ooit in een vergelijkbare situatie terecht komt waarbij je je SBS2000/2003 Server opnieuw zal moeten installeren is er nog een optie die je eventueel kan gebruiken.

Swing Migration/DisasterRecovery.

Ik heb dit onlangs moeten doen voor een klant waarbij de kans groot was dat na een reboot de SBS server niet meer up zou komen.

Vereisten:
* werkende Active Directory
* Exchange Services moeten nog gestopt en gestart kunnen worden
* genoeg schijfruimte
* SBS installatiemedia
* 1 Windows 2003 Server (standard) installatiemedium
* VirtualPC of VMware, of een reservePC.

Stappen:
1) installeer een kale 2003 Server op VPC/VMware/reservePC
2) hang deze in SBSdomain als TempDC (uiteraard met DNS, DHCP en andere relevante reut. Geen exchange dus.).
3) dcpromo als 2e domain controller in het SBSdomain
4) repliceren!
5) zodra de boel compleet is gerepliceerd, haal TempDC offline.
6) Backups maken.
- ntbackup System State van SBS-DC
- ntbackup online Exchange Backup
- ntbackup offline Exchange Backup van ProgDir en databases
- ntbackup van normale data (ivm rechtenstructuur).

Indien je de kans hebt: gebruik ReservePC als tijdelijke DC voor data en logons voor de clients in het SBS domain. Dat scheelt je werk later.
Bovendien heeft het domain geen downtime, dus kan de klant grotendeels doordraaien.

Heb je die optie niet, dan zal je dus de exchange mailboxen tijdelijk moeten exporteren naar PST bestanden indien vereist en de werkstations tijdelijk in workgroup moeten laten werken.
(wat ik moest doen).

7) Als je zeker weet dat je alles hebt voor een herinstallatie van de SBS Server, haal je deze down.
8 ) breng je TempDC online en Seize alle rollen met ntdsutil.
Deze TempDC is daarmee permanent de houder van alle SBSdomain rollen en kan dus ook de clients authenticeren.
Verwijder alle verwijzingen naar oude SBS-DC (DNS en AD). Let ook op de Exchange Server attributen in AD, anders kom je later in de problemen.

9) Herinstallatie van de oude server. Nieuwe hardware mag ook, daar is dit juist geschikt voor Gebruik de originele SBS-DC naam.
Gebruik hiervoor de SBS installatiemedia, maar maak er een workgroup server van, geen SBSSetup draaien dus!
10) Meldt de standaard 2003SBS server aan als memberserver in je TempDC.
11) DCpromo als 2e DC met dezelfde naam als de originele SBS-DC.
12) repliceren van AD
13) Trek TempDC offline.
14) Seize alle rollen naar de SBS-DC toe. verwijder verwijzingen naar TempDC.
Zorg ervoor dat DNS ook goed staat mbt alle _msdsc subdirs en verwijzingen.
15) Pak nu weer de standaard SBSSetup op om met de bestaande AD informatie waar al je users, groepen en Exchange meuk al in staat je SBS server weer compleet te maken.
Vervolg alle stappen tot je bij Exchange setup komt.
16) Attentiepuntje bij Exchange:
Je moet de Exchange Server op dezelfde partities installeren als bij de vorige install.
Dus als Exchange op D stond, doe je dat nu ook weer.
Eerst een setup met /disasterrecovery doen (zet alle bestanden terug,maar geen attributen).
Zet de offline backup terug naar de oorspronkelijke lokatie.
Draai setup /reinstall om de attributen en rechten goed te zetten. Als je dit goed hebt gedaan kun je ook de ExchangeInformationStores weer mounten :)

17) maak de rest van SBSSetup weer af en restore de data naar SBS-DC.
18) Plaats de SBS-DC weer terug in het netwerk en meld de clients weer aan.
Exchange boxen weer mounten en gaan met de verse banaan :)

Et voila. Een nieuwe install met bestaande Exchange/AD op eventueel nieuwe hardware.
Binnen 24 uur te regelen als je het goed aanpakt.

Dit is de verkorte versie, uiteraard kun je genoeg info online vinden over Exchange Disaster Recovery en Active Directory DR methodes om de nuances te kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49

nIghtorius

Poef!

Hmm..

wat ik meestal doe bij een gecrashde SBS2003 server waarbij de EXCHANGE bestanden nog volledig goed zijn..

zet de exchange bestanden van de oude kapotte 2003 installatie apart..
installeer SBS2003 opnieuw.. configureer AD + Users, etc..

ga naar de exchange system manager.
dismount alle stores (de public / mail stores).

ga naar de eigenschappen van de Mail store.. ga naar tabblad 'Database' en vink 'This database can be overwritten by a restore'. Apply, OK.. herhaal dit voor alle stores.. (meestal alleen nog de public store).

maak een backup van de nieuwe exchange bestanden.. en kopieer de oude bestanden erweer overheen.. priv1.edb, priv1.stm, etc.

mount alle stores.. als er geen foutmelding komen dat is deze stap gelukt.

ga met de rechtermuisknop op mailboxes in de mailbox store en selecteer 'Run Cleanup Agent'.. als het goed is krijg je allemaal rode kruisjes voor de mailboxen.. je kunt daarmee via het rechtermuisknop menu de mailbox opnieuw koppelen aan gebruikeraccounts.

gaat snel.. weinig extra werk.. en lukt behoorlijk vaak.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BackSlash32 schreef op zondag 02 april 2006 @ 15:54:
2) hang deze in SBSdomain als TempDC (uiteraard met DNS, DHCP en andere relevante reut. Geen exchange dus.).
4) repliceren!
5) zodra de boel compleet is gerepliceerd, haal TempDC offline.

10) Meldt de standaard 2003SBS server aan als memberserver in je TempDC.
11) DCpromo als 2e DC met dezelfde naam als de originele SBS-DC.
12) repliceren van AD
14) Seize alle rollen naar de SBS-DC toe. verwijder verwijzingen naar TempDC.
Ik neem aan dat Backslash wel tijdens/na de DCPROMO ook de Domain controllers Global Catalog heeft gemaakt? :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uiteraard inclusief GC inderdaad :)
Anders doet Exchange niet lief ;)

[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 03-04-2006 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BackSlash32 schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:03:
Uiteraard inclusief GC inderdaad :)
Anders doet Exchange niet lief ;)
_/-\o_

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quote Alt-92:

Hallo!
Het is inmiddels een jaar later, maar ik probeer het toch even :)

Ik ben op dit moment bezig met een her-installatie van SBS 2000 op nieuwe hardware.
Er staat nog een bestaande W2K Domainserver in het domein en ik volg de handleiding van Alt-92.
Nou gaat het alleen mis op het bovenstaande punt. Tijdens DC-Promo krijg ik de melding dat deze actie niet uitgevoerd kan worden door een beperking van de SBS-editie.

Mijn vraag is: gebruiken jullie bij een her-installatie echt de SBS media of installeer je eerst de server met een standaard W2K server CD?

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Je kunt SBS niet als tweede DC inzetten, SBS moet de PDC zijn (en FSMO roles)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, dat is de standaard beperking...

Maar aan de handleiding van Alt-92 te zien, moet er een manier zijn om dit (tijdelijk) aan de gang te helpen. De SBS is hier namelijk gecrashed en ik probeer mn AD gegevens te behouden naar de nieuwe server, scheelt me een ronde langs alle clients.
Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
CAP-Team schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 11:59:
Je kunt SBS niet als tweede DC inzetten, SBS moet de PDC zijn (en FSMO roles)
vaak genoeg gedaan, na installatie als 2e dc (via een dirty workaround) wel even de roles seizen enzo :P

scheelt je een complete domain herinstallatie kwa useraccounts/computeraccounts op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je een bog-standard 2000 Server genomen of probeer je nu een tweede DC met een SBS CD te installeren?

En belangrijker: bij welke stap zit je?

Je kan naast een draaiende SBS DC wel een tweede standaard DC zetten.
Zo werkt de botte-bijl methode namelijk, je seized op de 'standaard' DC de rollen nadat je 'm uit je netwerk hebt getrokken.

Dat uit je netwerk trekken moet je echt letterlijk nemen, want dan ben je er zeker van dat ie niet gaat bleren naar z'n SBS PDC emulator.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 06-03-2007 20:04 ]

Pagina: 1