Problemen met Gigabyte GA-8I955X Royal

Pagina: 1
Acties:

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 20:13
Hoi allemaal!

Ik heb een paar vraagjes met betrekking tot het GA-8I955X Royal moederbord van Gigabyte. Dit is een vrij recent bord met de Intel i955X chipset.

Eerst wat info over mijn setup:

Ik draai een Intel 3.0 dual core CPU (P4-830) op dit moederbord, de VGA kaart is een XFX 6600 GT. Het geheugen is PC4300 (533 Mhz) DDR2 geheugen van Apacer (dat ik waarschijnlijk wel nog zal upgraden naar PC5400 (667Mhz)). Verder zitten er alleen nog een hauppauge PVR 150 en een Pinnacle Micro TV kaartje in het bord geprikt.
De harde schijven zijn 2 Samsung HD’s van 250 gig elk die in een RAID0 opstelling draaien.
Het OS is windows XP professional SP2.

Het is dus in feite een vrij straightforward systeem met weinig rare toestanden. Ik overclock ook niet omdat dat voor mij niet belangrijk is. Het systeem is snel genoeg uit zichzelf.

Dan nu mijn vraag:
Het viel mij op dat, reed vanaf het prille begin van de installatie van mijn systeem dat het systeem als het ware in “golven” werkt. Ik bedoel daarmee dat het razend snel is als ik iets aanklik, dan ineens volledig stopt, om dat en paar seconden later weer razendsnel verder te gaan, om dan weer een paar seconden (3 à 4) te stoppen, etc…
De eerste maal dat ik er winXP op installeerde kreeg ik er het SP2 niet op (mijn winXP is een SP1 versie, dus mijn eerste werk na de installatie is SP2 erop zetten). Hij liep gewoon vast tijdens de installatie. Na een bios flash (van R7 die erop stond naar R8) is dat dan toch gelukt.
Toen heb ik alle drivers voor het moederbord rechtstreeks van de Intel site gehaald (meebepaalde de Intel Matrix storage utility en de INF Update utility). Ik dacht dat de rare “pauzes” die het systeem inlast daarmee wel zouden ophouden, doch dat bleek niet zo te zijn.
Ondertussen heb ik alle drivers geïnstalleerd en moet ik dus beginnen aan de programma’s. Ik probeerde zo onder andere de Indeo Video codec te installeren, maar tekens liep die vast. Als ik dan ctrl-alt-del indrukte zal ik naast dat proces staan “reageert niet”. Als ik dan via rechtermuisknop “activeren” deed, dan deed ie weer verder!!! Dat vond ik toch wel heel vreemd, om niet te zeggen ook heel vervelend.

Uiteraard is mijn vraag: wat kan dit gedrag van mijn PC veroorzaken? Afgezien van dit draait hij perfect en lekker snel ook, maar dit is toch wel een serieuze domper. Ik draai het laatste moederbord bios, dus dat is het niet. Overclocken doe ik zoals gezegd ook niet. Hoe kan ik dit oplossen? Zou het toch aan het geheugen liggen? Zou PC5400 geheugen dit oplossen? Ik heb gisteravond enkele uren memtest86+ laten lopen, maar die vond geen enkel fout in het huidige geheugen.

Iemand die mij hiermee kan helpen?
Dank!!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

als ie weer vastloopt, doe dan weer ctrl+alt+del en ga dan naar het tabblad processen en kijk welk proces veel van je cpu vraagt. Ga op zo'n "vastlioop moment" ook eens (bij taakbeheer weer) naar het tabblad prestaties en maak daar eens een screenshotje van als je wil.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BartDG
Ik ben op dit ogenblik niet thuis en kan dat dus niet onmiddellijk doen, maar vanavond zal ik dat posten. Het gedrag is reproduceerbaar (hoef maar die indeo driver te installeren) en dus moet dat makkelijk te controleren vallen.

Thx!

Verwijderd

Dat "werken in golven" kan komen door 2 twee programma's die met elkaar in conflict zijn. Ik heb bijvoorbeeld een programma draaien dat heet Experttool (utility voor mijn Gainward 6800 GT). Als TvTool opstart om een filmpje via mijn TV te kijken, haperd mijn systeem ook om de paar seconden. Als ik Experttool uitzet verdwijnt het probleem.

Probeer eens zo weinig mogelijk dingen bij het opstarten in je geheugen te laden (via "msconfig" of "services.msc"). Als je systeem dan niet meer haperd, kan je weer langzaam dingen aan je geheugen toevoegen om de veroorzaker te isoleren.

Het lijkt me trouwens sterk dat het aan je geheugen ligt (ik denk meer softwarematig).

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 11:04 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Hij heeft een Dualcore CPU, dan zou het juist niet moeten uitmaken of je nou 1 of 2 programma`s hebt lopen. Ik denk dat het probleem dus ook bij het dualcore gebeuren ligt. Kijk eens in je Task Manager wa t de grafiekjes van beide cores doen. Als daar iets aparts gebeurd, post het dan hier, dan kunnen we weer verder!

• BartDG
Will do! Ben er gisteren niet meer aan toegekomen, maar zal het vanavond doen.

Mijn 667Mhz DDR2's zijn trouwens al besteld en zouden morgen moeten binnenkomen. Ben eens benieuwd!

• BartDG
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 11:01:
Dat "werken in golven" kan komen door 2 twee programma's die met elkaar in conflict zijn. Ik heb bijvoorbeeld een programma draaien dat heet Experttool (utility voor mijn Gainward 6800 GT). Als TvTool opstart om een filmpje via mijn TV te kijken, haperd mijn systeem ook om de paar seconden. Als ik Experttool uitzet verdwijnt het probleem.
Het ligt volgens mij niet aan de software, en dit om twee redenen :

1) het doet zich al voor van bij de windows installatie, dus nog voor er ook maar iets geïnstalleerd was.
2) ook nu staan er eigenlijk nog geen programmas op, dus er IS niets om te conflicteren met elkaar.

Daarom denk ik dat het puur hardware gerelateerd is.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld de 2 tv-kaarten met elkaar in conflict zijn.
Heb je het systeem al eens zo kaal mogelijk geprobeerd te draaien? Dus alleen met je VGA-kaart er in, desnoods met 1 reepje geheugen etc?
Kijk of hij dan nog hapert.

• BartDG
Nee, maar dat kan inderdaad, dat heb ik ook al zitten denken. Zal ik vanavond ook eens proberen, en dan kom ik erop terug.

thx voor de suggestie.

• BartDG
OK, heb dus beide TV kaarten verwijderd. Het systeem bestaat nu dus puur uit het moederbord + 6600GT, maar toch is het probleem er nog steeds. De TV kaarten hadden er dus niets mee te maken.

Ik heb ook snel eens gekeken naar de CPU's tijdens zo'n vastloper, maar er valt echt helemaal niets over te posten. CPU verbruik tussen de 1 en 4%. Nauwelijks iets dus.

Morgen dus toch maar dat ander geheugen proberen. Ik ben alvast benieuwd...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Archeon schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 22:51:
OK, heb dus beide TV kaarten verwijderd. Het systeem bestaat nu dus puur uit het moederbord + 6600GT, maar toch is het probleem er nog steeds. De TV kaarten hadden er dus niets mee te maken.

Ik heb ook snel eens gekeken naar de CPU's tijdens zo'n vastloper, maar er valt echt helemaal niets over te posten. CPU verbruik tussen de 1 en 4%. Nauwelijks iets dus.

Morgen dus toch maar dat ander geheugen proberen. Ik ben alvast benieuwd...
wat staat er dan bij het tabblad prestaties in taakbeheer op zo'n moment?(-->screenshot)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• -ErikE-
psst, dat heeft ie net gepost, CPU gebruik tussen de 1 en 4%.

TS: heb je ook al geprobeerd je DIMMs in andere banken te duwen, bijvoorbeeld met maar 1 DIMM en dan alle vier banken proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door -ErikE- op 18-10-2005 19:10 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

check je spd-readout eens en kijk eens of het board hem ook daadwerkelijk daarop draait. die ddr2's komen erg kritiek, heb al meerdere keren in zak en as gezeten met diverse intel 9** series. tot ik eens goed ben gaan testen met verschillende merken en types memory.

Aunt bunny is coming to get me!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

p43000 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:09:
psst, dat heeft ie net gepost, CPU gebruik tussen de 1 en 4%.
alleen cpu gebruik ja. Ik ben benieuwd wat er staat bij de grootte van het wisselbestand en bij het RAM gebruik op zo'n "vastloop" moment....

Oscar Wilde

• -ErikE-
hij heeft er bij het booten al last van. Ik ga ervan uit dat hij ten minste 512mb RAM heeft. Dan zou het geheugengebruik (en zeker het wisselbestand) toch niet uit moeten maken?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

p43000 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:26:
hij heeft er bij het booten al last van. Ik ga ervan uit dat hij ten minste 512mb RAM heeft. Dan zou het geheugengebruik (en zeker het wisselbestand) toch niet uit moeten maken?
Ik heb zelf een athlonxp 1800+er icm 512mb ram. Die 512mb zit regelmatig vol en dan wordt het wisselbestand veel groter. Dus ik denk dat dat wél uitmaakt.

Oscar Wilde

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Heb je wel al je apparaten op DMA lopen en niet op PIO? Check dat even in apparaatbeheer. Wat zegt uitvoeren -> eventvwr wat er gebeurt op zo'n moment?

• BartDG
Beste mensen, excuus voor de latere update. Het werk zat even in de weg...

OK, hier een paar antwoorden :
heb je ook al geprobeerd je DIMMs in andere banken te duwen, bijvoorbeeld met maar 1 DIMM en dan alle vier banken proberen?
Ja, ik heb alle combinaties geprobeerd, behalve één Dimm apart. Da's toch niet een configuratie waarin in bereid ben mijn systeem te laten draaien gezien dit de geheugenbandbreedte halveert.

Heb gisteren ook getest met verschillende merken geheugen Apacer en Corsair, en zowel 533Mhz geheugen als 667Mhz geheugen. Probleem blijft hetzelfde.
Dat klopt niet. Ik denk het toch niet. Bij het booten valt dat niet te controleren omdat zo'n "dood" moment echt opvalt als je met de pc werkt. Dan reageert ie even héél traag. Muis en toetsenborden werken nog wel, maar toch merk je het onmiddellijk.

Ik bedoelde dat ik het probleem al had opgemerkt bij de installatie van XP. Eerst dacht ik dat het wel aan de nieuwigheid van de i9555x chipset zou liggen, en dat dat wel zou opgelost zijn eens de chipset driver geïnstalleerd, maar helaas...

Ik heb trouwens 2 x 512Mb, dus 1 gig RAM
Heb je wel al je apparaten op DMA lopen en niet op PIO? Check dat even in apparaatbeheer. Wat zegt uitvoeren -> eventvwr wat er gebeurt op zo'n moment?
Ja, net gechecked. Alles draait netjes op DMA.
De eventviewer zegt niets bijzonders. Alleen onder "toepassing" : application hang. That's it.

Ok, hierbij dan de gevraagde shots :

http://users.pandora.be/archeon/prestaties.JPG
http://users.pandora.be/archeon/screen1.JPG
http://users.pandora.be/archeon/screen2.JPG
http://users.pandora.be/archeon/screen3.JPG
(de klikbare links, omdat het anders wel een errrug grote post wordt)

Bedankt allemaal!

[ Voor 4% gewijzigd door BartDG op 19-10-2005 14:59 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Aunt bunny is coming to get me!

• BartDG
En het lijkt erop dat de problemen veroorzaakt werden door... een slechte S-ATA kabel!! :r 8)7

Op een gegeven ogenblik besliste ik van raid vaarwel te zeggen en gewoon de twee schijven eens te proberen als 2 losse schijven. Groot was mijn verbazing toen bleek dat op de ene schijf probleemloos windows begon te installeren, terwijl op de andere er na de formattering een fout werd gegeven dat de schijf niet benaderbaar was. (nogal een geluk dat ik eerst windows probeerde te installeren op de probleemschijf, of ik had het misschien nu nog niet gemerkt!)

Ik dacht natuurlijk eerst aan de kapotte schijf... toch viel het me te binnen eens een andere SATA kabel te gebruiken... en het werkte!!!

Het is namelijk zo dat mijn beide schijven in een smart drive enclosure zitten tegen het lawaai (geluid van schijven worden VOLLEDIG gedempt, en schijven blijven koel). Het is wel zo dat zo'n schijf daarin vastgeschroefd wordt met 6 schroeven. Even de kabel veranderen gaat dus niet zomaar, en is een werkje van een minuut of 5. Daarom gebruikte ik altijd dezelfde kabel die er al uit bengelde, en NIET de kabels die geleverd waren bij het Gigabyte bord. Luiheid mag je wel zeggen, en ook wel de veronderstelling dat een SATA kabel een SATA kabel is. Fout, helemaal fout, zo blijkt. Eens ik er die Gigabyte kabel erop had aangesloten werkte die drive zonder problemen. :X
(overigens zijn die kabels die bij dat Gigabyte bord zitten de beste die ik al ooit gezien heb : er zit een soort kliksysteem op waardoor de kabel niet zomaar meer kan loskomen van de drive of het bord. Da's de eerste maal dat ik dat zie op een SATA kabel en ik vind het best cool!)

Ik ben nu nogmaals mijn windows aan het herinstalleren, zonder RAID weliswaar. (hoef evetn voor mij niet meer - hoewel het nu vermoedelijk wel zal werken, maar laat toch maar) Ik zal nog iets laten weten als alles geinstalleerd is, maar het ziet er voorlopig goed uit.

Het blijft wel een raar probleem. De kabel die erop zat werkte wel goed genoeg om de schijf door het bios te laten herkennen, door de raid setup utility en zelfs om hem te laten formatteren. Maar eens er data op moest komen ging het fout. Dat was ook de reden van die plotse vertragingen...

Wat hebben we dus vandaag geleerd kindertjes? Sluit ALTIJD de kabels aan die bij het moederbord geleverd zijn! :P

• -ErikE-
@TS: Dat zijn SATA2 (het heet officieel anders, maar zo noemt iedereen het wel. iig die met 300mb/s doorvoersnelheid) pluggen. Op je mobo zie je ook andere SATA aansluitpluggen dan op 'oudere' borden als bijvoorbeeld een A7N8X Deluxe.

Waarschijnlijk is je drive SATA2, je aansluiting SATA2 en je kabel SATA1. Dan gaat dat niet. Zelfde idee als 2 100mbit NIC`s en daar een 10mbit COAX in vrotten. Dat geeft ook geheid problemen (ja ik weet het, het KAN goed gaan, maar is niet aan te raden). Succes verder met je systeem! i955x bordjes zijn geweldig om op te werken vind ik. De performance tov een 915G systeem is echt duidelijk te merken! (heb zelf een AW8).

niet meer relevant, maar ik wil toch nog ff duidelijk maken:
bartgrefte schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 10:03:
[...]

Ik heb zelf een athlonxp 1800+er icm 512mb ram. Die 512mb zit regelmatig vol en dan wordt het wisselbestand veel groter. Dus ik denk dat dat wél uitmaakt.
ik ben het compleet met je eens dat het wél uitmaakt bartgrefte, echter alleen als je stelt dat het tijdens windows gebruik is. De TS had gemeld dat het ook tijdens booten gebeurde, waarop ik zei dat het dus met wisselbestand weinig te maken kan hebben, aangezien ik de eerste pc die meer dan 512 mb tijdens BOOTEN gebruikt, nog moet tegenkomen. Een pc die tijdens booten een wisselbestand heeft trouwens ook ;) Snappie nu wat ik bedoelde? Mooi, weer vriendjes? :P

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 19-10-2005 23:26 ]

• BartDG
Ok, ik ben dus weeral een stuk minder enthusiast...

Ik weet niet wat er scheelt met die schijven... Met een WD die ik al een tijdlang heb, heb ik geen enkel probleem op dit bord. Met die Samsungs komt het precies niet goed... Incompatibiliteit?

Ik geef het op : Morgen eens azerty contacteren en vragen of ik -mits opleg- mag omruilen voor WD schijven. Ik hoop dat ze dat willen doen. Anders staan er binnenkort 2 samsung schijven te koop op vraag & aanbod...

[ Voor 86% gewijzigd door BartDG op 20-10-2005 01:55 ]

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
Te vroeg victorie gekraaid allée...

Tja, ik gebruik ook nog altijd 't liefste WD, maar die andere schijven zouden toch ook het probleem niet mogen geven... Heb je al geprobeerd om die schijven gewoon te installeren, zonder die smart drive enclosure? want het zou ook nog wel daar aan kunnen liggen hé...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

p43000 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:24:
stukje weggeknipt

niet meer relevant, maar ik wil toch nog ff duidelijk maken:

[...]

ik ben het compleet met je eens dat het wél uitmaakt Raven, echter alleen als je stelt dat het tijdens windows gebruik is. De TS had gemeld dat het ook tijdens booten gebeurde, waarop ik zei dat het dus met wisselbestand weinig te maken kan hebben, aangezien ik de eerste pc die meer dan 512 mb tijdens BOOTEN gebruikt, nog moet tegenkomen. Een pc die tijdens booten een wisselbestand heeft trouwens ook ;) Snappie nu wat ik bedoelde? Mooi, weer vriendjes? :P
ah ok! Daar heb je gelijk in. Uit nieuwschierigheid: Hoeveel RAM gebruikt een pc tijdens het starten??

Ik heb trouwens regelmatig last van dat het intern geheugen (1* 512mb ddr400) vol zit en dat het wisselbestand groter wordt. (was zelfs een keer bijna 2GB groot!). Betekent dat dat 512MB RAM te weinig is??

Oscar Wilde

• -ErikE-
bartgrefte schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:31:
[...]

ah ok! Daar heb je gelijk in. Uit nieuwschierigheid: Hoeveel RAM gebruikt een pc tijdens het starten??

Ik heb trouwens regelmatig last van dat het intern geheugen (1* 512mb ddr400) vol zit en dat het wisselbestand groter wordt. (was zelfs een keer bijna 2GB groot!). Betekent dat dat 512MB RAM te weinig is??
offtopic:
Aangezien hij bij het opstarten alleen maar wat apparaten moet herkennen denk ik dattie VOORDAT het OS geladen is (linux, windows, maakt niet uit) een mb of 12 gebruikt, echt niet meer, want het is namelijk dezelfde procedure die 486 machines met DOS doorlopen, en die hadden meestal maar 32mb intern of minder.

Over je geheugengebruik, dat je wisselbestand groter wordt, wil inderdaad zeggen dat je geheugen vol zit, je pc gaat dan dus "swappen". Dit komt bij mij (2x512mb) echt alleen maar voor tijdens sommige delen van Battlefield2 of als ik eens een hele grote render draai met 3DSmax. Echter 512mb moet echt meer dan genoeg zijn voor een fatsoenlijk geinstalleerde xp-pc. Je kan dan rustig Doom3, FarCry en alles spelen of flink fotoshoppen. Mischien heb je veel ongewenste meuk draaien? Formatten doet wonderen 8)

MAAR WEER ONTOPIC!
TS: Je zou het inderdaad zonder die Smart enclosures kunnen proberen, voor zover ik het begrepen heb, heb je dus een Gigabyte kabel van je mb naar het doosje, en dan in het doosje nog een klein kabeltje naar je hardeschijf. Hier zou dus ook een 'kink in de kabel' kunnen zitten. Gooi je schijven dus eens los in je kast. Een tip om je schijven ook stil te krijgen is Nexus Disktwins te gebruiken. Supercheap, maar 'they get the job done'. Wat je als laatste redmiddel misschien kan proberen is de firmware van je harde schijven flashen als je 100% zeker bent dat het daar aan ligt. Heb je ze al gescand op bad sectors oid? Ook kan je proberen niet je intel ICH7R controller gebruiken maar die andere SATA controller op je mobo, de Silicon Image Sil3132 SATA II controller ( :*) ) gebruiken (dus die twee poorten onder je PCIe x1 poorten).

edit: Wat ik ook trouwens zou doen, is je tv kaarten in de onderste twee PCI sloten doen, en niet in de bovenste. Dan krijgt je 6600GT ook wat ruimte om frisse lucht in te ademen. Mocht je het al zo hebben _/-\o_ .

[ Voor 9% gewijzigd door -ErikE- op 20-10-2005 12:43 ]

• BartDG
Wat die smart drive enclosures betreft : nee die werken niet zo, met een tussenkabeltje. Alles gaat rechtstreeks.

Ter info : die dingen kan je hier niet bekomen in Europa, heb die moeten importeren uit de VS.
Hier kan je een foto ervan zien, met ook een foto hoe ze er vanbinnen uitzien.
http://www.siliconacousti...tdrive2002cenclosure.html

Het komt er gewoon op neer dat je er er de gewone SATA kabels rechtstreeks op aansluit. Dan schroef je de enclosure dicht en steken die kabels dus naar buiten. Die kabels sluit je dan gewoon aan op je moederbord en voeding. Er is dus geen sprake van een tussenstukje ofzo, alles gaat rechtstreeks.

Wat die TV kaarten betreft: van in het begin dat de suggestie hier werd gedaan heb ik ze uit het systeem gezwierd. Uiteindelijk bleken ze niets te maken te hebben met het probleem, maar ik heb ze ondertussen nog niet opnieuw in het moederbord geprikt.

Het enige dat dus niet op het bord aangesloten is is de videokaart. Al de rest is onboard geregeld (en kan dus ook niet conflicteren)

Azerty heeft zich trouwens heel soepel opgesteld. Mits een minimale restocking fee nemen ze de schijven terug. Dat vind ik echt supercool van ze en het absolute bewijs van een goed service! Ik had al goede ervaringen met ze, maar dit bevstigt het toch maar weer eens! Petje af Azerty !! _/-\o_

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

p43000 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:40:
[...]

offtopic:
Aangezien hij bij het opstarten alleen maar wat apparaten moet herkennen denk ik dattie VOORDAT het OS geladen is (linux, windows, maakt niet uit) een mb of 12 gebruikt, echt niet meer, want het is namelijk dezelfde procedure die 486 machines met DOS doorlopen, en die hadden meestal maar 32mb intern of minder.

Over je geheugengebruik, dat je wisselbestand groter wordt, wil inderdaad zeggen dat je geheugen vol zit, je pc gaat dan dus "swappen". Dit komt bij mij (2x512mb) echt alleen maar voor tijdens sommige delen van Battlefield2 of als ik eens een hele grote render draai met 3DSmax. Echter 512mb moet echt meer dan genoeg zijn voor een fatsoenlijk geinstalleerde xp-pc. Je kan dan rustig Doom3, FarCry en alles spelen of flink fotoshoppen. Mischien heb je veel ongewenste meuk draaien? Formatten doet wonderen 8)

stukje weggeknipt
Het komt voornamelijk door emule (draait 24/7), nero en dvd decrypter. Daarnaast maakt msn messenger 7 (draait 24/7) de boel ook traag. Heb verder geen ongewenste meuk or whatever draaiende.
Zou een extra 512mb ddr-400 module naast die 512mb ddr400 wat er al zit (AL6D8B53T-5B1K volgens aida32) nog wat uitmaken dan?

Oscar Wilde

Pagina: 1