[Intel GMA 900] - Shared Mem Ophogen

Pagina: 1
Acties:
  • 779 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
(jarig!)
Ik ben sinds een aantal dagen de trotse eigenaar van een Benq 13" S52 JoyBook Laptop en ben daar zeeer tevreden mee. Hier de specs:

Intel Pentium M740 Mobile 1730 Mhz
Intel 915GM
80 GB 5400 RPM
1536 MB DDR333
WXGA TFT 13" 1280 x 768
Intel GMA 900 128mb (shared)

Ik ben ervan op op de hoogte dat het feit dat we het hier hebben over een shared videokaart nogal wat beperkingen met zich mee brengt met betrekking op gaming. Maar de rest van de specs zijn na mijn mening erg goed en de onboard videochipset is op zich zo slecht nog niet.

Hier is mijn vraag, de videokaart heeft maximaal 128mb videogeheugen tot zijn beschikking. Ik heb het standaard geheugen van 512 met 1gb uitgebreid en wil dus dan ook dat de videokaart over die 128mb kan beschikken. Bij mijn vorige laptop wist ik dat ik via de bios/windows adapter settings het beschikbare gedeelde geheugen kon instellen, 16,32,64mb etc. Maar op mijn BenQ zie ik dit nergens staan.

Ik wil graag World of WarCraft hier op spelen, en ik zou makkelijk moeten voldoen aan de eisen, dat is het punt ook niet hij draait ook wel echter niet super lekker (op alle details op low). Als ik dan swop naar Windows tijdens het spelen en bij mijn Intel GMA utilty scherm kijk zie ik dat hij maar 32mb videogeheugen in gebruikt heeft op dat moment.

Wordt hij ergens afgekapt of gelimiteerd? Aangezien ik genoeg intern geheugen heb wil ik dat hij alles kan gebruiken wat hij nodig heeft voor grafische applicaties maar het lijkt alsof hij dat niet doet/kan. Nergens kan ik iets vinden over het aangeven van het aantal geheugen wat hij kan gebruiken dus mijn vraag is hebben jullie enige suggesties om dit op te lossen? Wellicht knutselen in de registery

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik weet niet of je bij een GMA900 de gebruikte geheugen kunt instellen (kon bij de aloude i810 iig niet).

Maar...

Je zou er toch niets aan hebben. Videogeheugen is niet de beperkende factor bij WoW, zeker niet in jouw geval. Geheugen wordt alleen relevant als resolutie+textures boven een bepaald niveau uitstijgen; met een GMA900 zou het geheel onspeelbaar worden als je het zo instelde. Bovendien geef je aan dat je details op low gezet hebt, dan is geheugenhoeveelheid al helemaal niet meer relevant.

De boel wordt afgeknepen, maar niet in hoeveelheid geheugen, het gaat om de geheugenbandbreedte...

Je geheugen is PC2700, dus levert het 2700MB/s aan bandbreedte in single channel, 5400MB/s dual channel.
Je CPU is een Pentium M die op 133MHz quad pumped FSB draait en dus 4200MB/s aan geheugenbandbreedte wil...

Ik weet niet of je laptop in single- of dual channel mode draait (de i915GM kan dual channel leveren, maar op laptops is dat zelden geimplementeerd). Even uitgaande van de best case scenario, namelijk dual channel:

5400MB/s beschikbaar, 4200MB/s door CPU gebruikt. 1200MB/s over voor VGA.

Dus heb je een 128b brede geheugenbus op 166MHz die echter maar 1200MB/s kan leveren. Dat is bij benadering te vergelijken met de geheugenbandbreedte die een TNT2 anno 1999 beschikbaar had :o - geen wonder dus dat je prestaties bij WoW niet al te best zijn...

Maar het kan erger:
Als je laptop een single-channel config heeft (niet ondenkbaar...) heb je dus in totaal maar 2700MB/s beschikbaar, terwijl de CPU alleen al 4200MB/s wil hebben. Ga er vanuit dat de VGA core ook zoiets wil hebben, dan blijkt je geheugen maar 1/3 van de benodigde bandbreedte te kunnen leveren...

Begin je te begrijpen waarom je met een UMA (shared mem) architectuur zeker op een laptop (vaak met beperkte geheugenconfig) helemaal niet veel moet verwachten. Meer geheugen toekennen verandert daar totaal niets aan :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
(jarig!)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik kocht hem ook niet voor gamen maargoed het is nooit weg

Heb je nog andere tips om het enigszins uberhaupt iets te verbeteren?

[ Voor 42% gewijzigd door nudie op 16-10-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet echt. Details omlaag, reso evt ook omlaag. En zorg dat er niets anders tegelijk draait. Maar dan nog, met UMA zul je altijd een dubbele terugval hebben zodra CPU en VGA tegelijk aangesproken worden. Daar kun je niet omheen.

Oslik blyat! Oslik!