Toon posts:

Wordt de open firmware opgeslagen op de harde schijf?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb hier een iMac DV SE 400MHz, en heb gisteren (om te testen) de upgrade van Mac OS 9.2.2 naar Mac OS X Tiger gedaan. Uiteraard ná het updaten van de firmware naar 4.1.9. Maar...nu heb ik de oude harddisk vervangen voor een nieuwe. Nou is mijn vraag: staat die nieuwe firmware (4.1.9) nu ook echt "vast" op de iMac zélf, of wordt zo'n update op de harddisk opgeslagen, waardoor ik dus eerst Mac OS 9.2.2 moet installeren, om de firmware-update opnieuw uit te voeren? Dus: áls je een firmware eenmaal hebt geupdate (bijvoorbeeld op een iMac), hoef je die update dan nóóit meer uit te voeren, ook niet na het vervangen van bijvoorbeeld de harddisk? Ik hoop dat iemand mij hier een 100% zeker antwoord op kan geven, het leven van mijn iMac staat hiermee letterlijk op het spel :). Thanx!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28

breinonline

Are you afraid to be known?

De open firmware staat gewoon op een chipje volgens mij. Nog nooit gehoord dat dat op een harde schijf staat. Zou ook niet moeten mogen. Stel dat je harde schijf crashed, dan kan je je hele computer wegdoen, met een nieuwe schijf kan hij dan niet meer booten. Hij staat dus op een bootrom chipje op het moederbord.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Brein heeft gelijk: de firmware is letterlijk onderdeel van je iMac en staat niet op de schijf.

Liege, liege, liegebeest!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
De naam firmware geeft het al een beetje aan natuurlijk, ik pas nog even de topic titel aan zodat deze iets duidelijker is: "Firmware update en daarna een nieuwe harddisk" > "Wordt de firmware opgeslagen op de harde schijf?".