Ik ben van plan om een RAID-5 fileserver op te zetten met 4 SATA HD's van 300GB. Ik vraag me al een hele tijd af hoe veilig nu zo'n RAID-5 opstelling is?
Ok, de data wordt gespreid over meerdere HD's en kan gereconstrueerd worden bij uitvallen van één HD. Maar wat bij een power failure? Wat indien 2 HD's stuk gaan?
- Hoe groot is de kans dat de data effectief verloren gaat?
- Hoe gemakkelijk kan je zo'n raid systeem repareren in vgl met een HD die niet in RAID is?
- Wat kan je nog recuperen? (data wordt immers over meerdere HD's gespreid)
Bij één enkele HD die niet in RAID is opgesteld kan ik mijn plan trekken. Hiervoor zijn de nodige tools en kan je eventueel sector per sector bekijken. Maar RAID-5 lijkt me een heel ander paar mouwen.
Alvast bedankt voor jullie tips en ervaring omtrent deze topic
Genius
Ok, de data wordt gespreid over meerdere HD's en kan gereconstrueerd worden bij uitvallen van één HD. Maar wat bij een power failure? Wat indien 2 HD's stuk gaan?
- Hoe groot is de kans dat de data effectief verloren gaat?
- Hoe gemakkelijk kan je zo'n raid systeem repareren in vgl met een HD die niet in RAID is?
- Wat kan je nog recuperen? (data wordt immers over meerdere HD's gespreid)
Bij één enkele HD die niet in RAID is opgesteld kan ik mijn plan trekken. Hiervoor zijn de nodige tools en kan je eventueel sector per sector bekijken. Maar RAID-5 lijkt me een heel ander paar mouwen.
Alvast bedankt voor jullie tips en ervaring omtrent deze topic
Genius