Autoradio met een goede interne versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6190

Topicstarter
Ik heb net een golf 3 gekocht en wil daar een mooi geluid in maken.

Maar wat is nu zo ongeveer de beste autoradio die een goede interne versterker heeft?? Dat er dus een mooie geluidskwaliteit uitkomt en aardig hard gaat.

Ik heb geen zin om met losse versterkers te pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 01:06

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Pioneer heeft vaak hele goede Mosfet versterkers, heb er zelf al jaren 1 en ben er bijzonder tevreden over: Zonder extra versterker (heb zelf wel een subwoofer) een machtig geluid voor weinig geld!

Eigenaar van domoticavergelijken.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Hoe meer speakeroppervlak hoe luider de subwoofer kan spelen.
Het aantal benodigde subwoofers is afhankelijk van de grootte van de auto
Wat een prutser zeg! :D

Enfin, afgezien van dit gezwets vind ik na vrijwel alles gehoord te hebben Clarion toch het meest richting HiFi gaan qua klank. (voor zover mogelijk dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:40
Om bovengenoemde website nog maar eens te quoten...
Luidsprekers: coaxiaal of liever composet?
<snip>
De kwaliteit van beide systemen is gelijk, het enige verschil betreft de inbouwmogelijkheden.
Slik.

Enfin, on topic: de meeste autoradio's gebruiken domweg dezelfde chip als eindversterker. Dit houdt in dat het sinus continuvermogen gelimiteerd is tot zo'n 15 à 20W in 4 ohm, afhankelijk van de accuspanning. Afhankelijk van je speakers en je luistergewoontes is dat al dan niet genoeg. De meeste autospeakers krijg je met dat vermogen makkelijk op de knieën als er aardig wat bas in zit. Het geluidsniveau is dan aardig hard, maar niet asociaal hard.

Moraal van het verhaal: als je niet wil gaan knoeien met versterkers, maakt het allemaal weinig uit wat voor radio je koopt. De fabrikanten gooien je met Watts om de oren, maar in werkelijkheid heeft bijna elke radio zo'n 15 à 20 W ter beschikking. Wil je harder, dan kom je uit op een losse versterker, plus minstens een subwoofer, maar dat wil je niet vermoed ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

OK... alles wat hier gezegt wordt is waar.... bij analoge caraudio radio is de opgeven 50watt perkanaal meestal 22watt RMS wel de top wat je kan halen...dom weg omdat analoge versterkers in dit segment gewoon 50 procent van hun vermogen kwijt raken aan handeling en warmte....
Digitale versterkers integendeel hebben 80procent van de meestal aan gegeven vermogen ook echt in huis oftwel er is een Panasonic cd/mp3/wma/dvd digitale autoradio van 4x70watt in digitale vorm. ofteveel 56watt rms per kanaal.

Ik ga op zoek naar dit model hij stond namelijk in de laastse What hifi france oktober editie (ben namelijk zelf frans...)

/edit/
gevonden KLIK!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 16-10-2005 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yep,

En dat is op dit moment zo'n beetje de enige die op dit moment een beetje vermogen haalt. De gequote 70 w zal wel niet kloppen maar waarschijnlijk haalt ie aanzienlijk meer dan de meesten. Ik had het nummer al ergens opgezocht: Panasonic CQ C9800N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:49
Anoniem: 30670 schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 02:11:
OK... alles wat hier gezegt wordt is waar.... bij analoge caraudio radio is de opgeven 50watt perkanaal meestal 22watt RMS wel de top wat je kan halen...dom weg omdat analoge versterkers in dit segment gewoon 50 procent van hun vermogen kwijt raken aan handeling en warmte....
Digitale versterkers integendeel hebben 80procent van de meestal aan gegeven vermogen ook echt in huis oftwel er is een Panasonic cd/mp3/wma/dvd digitale autoradio van 4x70watt in digitale vorm. ofteveel 56watt rms per kanaal.

Ik ga op zoek naar dit model hij stond namelijk in de laastse What hifi france oktober editie (ben namelijk zelf frans...)

/edit/
gevonden KLIK!!!
Hoe kom je er bij dat die digitaal zou zijn? De vervorming van een D-klasse versterker is zo hoog dat je er alleen subwoofers mee kunt aansturen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Das ook wel erg kort door de bocht...

anyways..

De wat duurdere pioneers (p77mp bijv) of bijv vanaf de middenklasse alpine HU's.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij maken sommige panasonic HU's gebruikt van de T-amp techonolgie van Tripath. Idd classe D techniek. Echter heb je dan nog wel een geschakelde voeding nodig om een hoger voltage te krijgen. Misschien doen ze dat bij panasonic wel.

De T-amp's klinken zeker niet slechts (in tegendeel zelfs), en de verhalen over vervorming zijn tegenwoordig niet meer van toepassing!.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Autoradio's is wel een mooie plek om die DIgitale of klasse D versterkers te gebruiken :). De kwaliteit is daarvan ook erg goed (aangezien het ook in High end van oa Sony of NAD/TACT gebruikt wordt al een tijdje).

Ik heb zelf altijd wel een hoge pet op gehad van Becker autoradio's. Mega sober maar wel erg goede kwaliteit. Geen schreeuwerige "4X70WATT" specificaties, maar wel gewoon goede degelijke versterkers, die daardoor op hoge volumes veel beter klonken omdat ze niet extreem vervormden.

Maar dat was gewoon een klasse A/B, ik denk dat een digitale versterker in een auto ver in het voordeel is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:49
JvS schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:40:
Autoradio's is wel een mooie plek om die DIgitale of klasse D versterkers te gebruiken :). De kwaliteit is daarvan ook erg goed (aangezien het ook in High end van oa Sony of NAD/TACT gebruikt wordt al een tijdje).

Ik heb zelf altijd wel een hoge pet op gehad van Becker autoradio's. Mega sober maar wel erg goede kwaliteit. Geen schreeuwerige "4X70WATT" specificaties, maar wel gewoon goede degelijke versterkers, die daardoor op hoge volumes veel beter klonken omdat ze niet extreem vervormden.

Maar dat was gewoon een klasse A/B, ik denk dat een digitale versterker in een auto ver in het voordeel is.
Klasse D

De 'D' heeft bij dit versterkerconcept niets te maken met 'digitaal', dat is puur toeval. Het gaat hierbij om een schakelende versterker die met pulsbreedte-modulatie werkt. Het ingangssignaal wordt vergeleken met een driehoek en een comparator schakelt vervolgens de eindtrap naar positieve of negatieve voedingsspanning. Dit gebeurd met een zeer hoge schakelfrequentie die gewoonlijk 10X of nog hoger is dan de audio bandbreedte, dus 200kHz of hoger. De breedte van de pulsen varieert op deze wijze mee met de grootte van het ingangssignaal. Doordat de eindtrap alleen maar hoeft te schakelen is het rendement zeer hoog. Er kleven echter ook een aantal nadelen aan deze werkwijze. Het is erg moeilijk om de signaalvorm vrij van vervorming te houden, er is een fors uitgangsfilter nodig (die op een vaste impedantie is geconstrueerd op 1,2 of 4 ohm. Wanneer men afwijkt van de geconstrueerde impedantie van het filter, zullen er meer restproducten in de signaalvorm komen. En er moeten drastische maatregelen worden genomen om stoorsignaalen naar buiten toe te beperken. Voor een vervormingsarme versterking moet in elk geval een analoge of digitale tegenkoppeling worden toegepast.

Sony gebruikt geen klasse D, maar klasse S en dat is toch weer net een stukje anders.
deepspace schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:17:
Volgens mij maken sommige panasonic HU's gebruikt van de T-amp techonolgie van Tripath. Idd classe D techniek. Echter heb je dan nog wel een geschakelde voeding nodig om een hoger voltage te krijgen. Misschien doen ze dat bij panasonic wel.

De T-amp's klinken zeker niet slechts (in tegendeel zelfs), en de verhalen over vervorming zijn tegenwoordig niet meer van toepassing!.
Klasse T kan wel weer, maar klasse D op een composet is een no-go.

Voor zover ik weet heeft Alpine de krachtigste eindtrappen ontwikkelt die in een autoradio gebruikt worden, types 9812/9815 en de 9835R.

[ Voor 20% gewijzigd door Strider op 17-10-2005 15:58 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Klasse D is een algemeen begrip. S en T zijn gewoon marketing termen voor meer van het zelfde, maar een beetje anders. Als je wat quote, zet er dan ook de bron bij, want zo zegt het helemaal niks over de betrouwbaarheid van de bron! Het stukje zegt overigens niks, als in 0,0 over dat klasse D slecht zou zijn. Als je je conclusie hieruit haalt, dan klopt dieniet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1