DVD + Receiver: wel geluid bij optical, geen bij coaxial

Pagina: 1
Acties:

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07

DinX

Motormuis

Topicstarter
Sinds een jaar of 2 ben ik in het bezit van een Sony DVP-NS410 DVD-speler. Die heb ik altijd gewoon in 2.0 gebruikt op m'n tv, alles in orde verder.
Sinds een paar dagen heb ik ook digitale tv.
Sinds enkele jaren heb ik een digitale uitgang op m'n pc.

Nu wou ik deze allemaal op m'n surround set kunnen horen (pc setje), dus heb een receiver gekocht. De huidige set zou hier niet op werken (niet aan te raden ivm andere impedantie) dus voorlopig heb ik er 2 oude speakers aan gehangen. Tot zover de inleiding.

De receiver is een Pioneer VXS-D514, leuk ding voor het geld.
Inmiddels heb ik de 2 speakers aangesloten, m'n decoder van de digitale tv (via de optical) en m'n pc (via coaxial). Die 2 werken perfect.
Het probleem vormt zich nu bij m'n DVD-speler. Die wil met geen enkele mogelijkheid via z'n coaxial uitgangsturen lijkt het.

Sluit ik hem aan op m'n receiver via coax dan hoor ik niks en de receiver staat op signal analog auto. Wanneer ik hem manueel op digital zet komt er ook geen geluid.
Sluit ik hem dan optisch aan (op de ingang die de digitv normaal gebruikt) dan werkt het wel weer perfect :? Het lijkt me dus dat de instellingen van de dvd-speler zelf juist staan (heb alle mogelijkheden al eens geprobeerd, PCM, MPEG, DTS aan en uit,....).

M'n receiver ondersteunt ook de volgende zaken:

code:
1
2
3
4
    Dolby Digital 5.1   Y
    Dolby Digital EX    Surround EX w/Virtual Surround Back
    DTS 5.1 Y
    Pro-Logic IIx   Y

Daar kan ook al geen probleem liggen lijkt me. Heeft iemand een idee waaraan het kan liggen ? Want ik kan m'n dvd niet optisch aansluiten, want m'n receiver heeft 1 x optical en 2 x coaxial :X

http://www.pioneerelectro...NA_ProductDetailComponent

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 15-10-2005 20:26 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:43
kan je in je reciever instellen wat voor apparaat bij welke input hoort? Bij yamaha kan je instellen wat voor bron erbij bij een coax input hoort en wat voor bron bij een optische input etc. Ik had ook eerst een soortgelijke probleem en zo had ik het opgelost.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Yep, daar kan je kiezen op coax 1 hangt dat apparaat. En dat komt dan weer overeen met de aanduidingen achterop. Bij mij dus DVD/LD.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Zit de dvd speler en de versterker in hetzelfde stopcontact(/groep) zodat aarde problemen worden voorkomen? en helpt het als je de coax kabel van de pc er even uit haalt?

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Hmm, m'n receiver hangt inderdaad op een aparte groep dan al de rest. Maar dan is het wel vaag dat er met de pc geen problemen zijn over coax (hij geeft daar digital aan).
Maar ik zal dat eens proberen.

I'll keep you posted :)

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Ik heb alles nu op 1 stopcontact gehangen en het resultaat blijft hetzelfde.
Ik heb het nu eens getest met dezelfde ingang te gebruiken op de receiver en dan te wisselen tussen de kabel van pc en dvd. Als ik die van de pc in steek dan springt hij automatisch op digital en dolby surround. Steek ik daarna de kabel van de dvd speler op die uitgang dan springt hij weer op analoog. Zet ik hem dan manueel op digitaal gebeurt er niks.

Stel ik de receiver in op de optische ingang, en wissel ik die optische kabel tussen dvd en tv dan werkt het geluid van de dvd speler weer wel. Bij beiden springt hij automatisch op digitaal en bij DVD ook nog eens op dolby digital.

In de instellingen van m'n dvd speler valt weinig in te stellen. Gewoon digital out aan of uit, DTS aan en uit, dolby digital of D-PCM, en PDC <> MPEG.
Er is geen optie om bijvoorbeeld te switchen tussen z'n optische en coaxiale uitgang.

• cool_zero
De grote vraag is nu natuurlijk komt er wel signaal uit de coax aansluiting van de dvdspeler? Dat zal echter wat lastig worden om te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door cool_zero op 16-10-2005 20:24 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
cool_zero schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 20:24:
De grote vraag is nu natuurlijk komt er wel signaal uit de coax aansluiting van de dvdspeler? Dat zal echter wat lastig worden om te testen.
Precies. Moest ik nu een andere receiver of zoiets hebben dan was dat makkelijk te achterhalen. Maar alles zo bekeken lijkt me dat het waarschijnlijkste :?

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Even een schop.

Zou je met een multimeter op de coaxial out kunnen testen of daar wat uit komt ? Of zijn die stroompjes veel en veel te klein daarvoor :?
OF sloop je hem dan helemaal :X

edit: ik heb even gezocht en er zou dan 0.5V moeten op staan ongeveer. Op mijn coaxial out van de DVD speler staat dus geen ene mV. M'n multimeter gaat een beetje omhoog als ik beweeg met het pennetje, maar dat lijkt me eerder hele lichte statische electriciteit die opwek daarmee ofzo. (0.1 op 200mV schaal).

Dan zal m'n uitgang wel naar de filistijnen zijn :{

[ Voor 60% gewijzigd door DinX op 17-10-2005 23:22 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Soms moet je in de setup van de DVD speler instellen welke digitale uitgang je wilt gebruiken.

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
leonbong schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 17:44:
Soms moet je in de setup van de DVD speler instellen welke digitale uitgang je wilt gebruiken.
DinX schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:37:

In de instellingen van m'n dvd speler valt weinig in te stellen. Gewoon digital out aan of uit, DTS aan en uit, dolby digital of D-PCM, en PDC <> MPEG.
Er is geen optie om bijvoorbeeld te switchen tussen z'n optische en coaxiale uitgang.
;)

• leonbong
Soms zijn de digitale ingangen van de reciever ook toewijsbaar dus daar moet je het ook nog even proberen. Misschien staat op dit moment coax-in niet toegewezen aan DVD.

Blader eens naar pagina 35 van de NL handleiding je moet coax toewijzen aan DVD/LD.
Voortaan even de handleiding lezen ps je type nummer is VSX-D514 niet VXS.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bongersg/pio-rec.PNG

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 18-10-2005 20:25 ]

• cool_zero
DinX schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 20:53:
Zou je met een multimeter op de coaxial out kunnen testen of daar wat uit komt ? Of zijn die stroompjes veel en veel te klein daarvoor :?
OF sloop je hem dan helemaal :X

edit: ik heb even gezocht en er zou dan 0.5V moeten op staan ongeveer. Op mijn coaxial out van de DVD speler staat dus geen ene mV. M'n multimeter gaat een beetje omhoog als ik beweeg met het pennetje, maar dat lijkt me eerder hele lichte statische electriciteit die opwek daarmee ofzo. (0.1 op 200mV schaal).
Mijn werkende coax aansluiting geeft ook 0.1 en idd met mijn multimeter is +/-0.5V ook wat lastig meten. Het enige wat je nog zou kunnen proberen is een andere kabel en anders weet ik het ook niet meer.

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
leonbong schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:14:
Soms zijn de digitale ingangen van de reciever ook toewijsbaar dus daar moet je het ook nog even proberen. Misschien staat op dit moment coax-in niet toegewezen aan DVD.

Blader eens naar pagina 35 van de NL handleiding je moet coax toewijzen aan DVD/LD.
Voortaan even de handleiding lezen ps je type nummer is VSX-D514 niet VXS.
[afbeelding]
Ik heb m'n handleiding al 2 x doorlezen voordat ik het topic gestart heb. Ik kom hier geen vraag stellen zonder eerst zelf te zoeken. En DVD stond standaard al toegewezen aan de DVD/LD ingang. Ik heb tevens alle andere opties er al aan toegewezen zonder resultaat.

Zoals ik hierboven al zei, als ik de kabels van PC en DVD omwisselde kwam er wel geluid (van de PC). Dus de toewijzing is in orde.

En die VXS was een typo :)
cool_zero schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:39:
[...]

Mijn werkende coax aansluiting geeft ook 0.1 en idd met mijn multimeter is +/-0.5V ook wat lastig meten. Het enige wat je nog zou kunnen proberen is een andere kabel en anders weet ik het ook niet meer.
Andere kabel is al geprobeerd :)

[ Voor 17% gewijzigd door DinX op 19-10-2005 08:29 ]

• leonbong
Heb je misschien een coax in op je PC zitten dan kan je het daar proberen of je coax-uit van je DVD stuk is.

[ Voor 71% gewijzigd door leonbong op 19-10-2005 10:28 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
leonbong schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 10:24:
Heb je misschien een coax in op je PC zitten dan kan je het daar proberen of je coax-uit van je DVD stuk is.
Jammer genoeg niet ;(

Dit weekend de dvd speler maar eens meenemen naar dewinkel en hem daar insteken.

Pagina: 1