Speedtouch 580 Wireless en Linux

Pagina: 1
Acties:

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Beste mensen,

Ik ben bezig een dualboot te maken met WinXP en Ubuntu 5.10 Linux. Gaat allemaal prima, maar Linux wil m'n netwerk niet laten werken...

Ik heb hier een Speedtouch 580 modem/router staan, waarmee twee PC's draadloos meet zijn verbonden. Beide draaien Windows XP. Op de ene PC wil ik dus ook Linux kunnen draaien (dualboot). Linux moet dan uiteraard ook verbinding met internet kunnen maken.

Als ik de netwerk instellingen opgeef zoals ze in Windows XP ook staan, werkt het niet. Ook brand het LINK/AKT lampje op het speedtouch ontvangertje ook niet, dus er is geen verbinding met de router...

Nou vond ik op deze pagina een uitleg hoe de Speedtouch ingesteld kon worden om met Mac/Linux te werken. Er moet dan een speciaal .ini bestand worden geupload naar de router. Leuk allemaal, maar voor ik dat ga doen zou ik wel eens eerst willen weten of dat de verbinding met de andere PC, of de verbinding door Windows XP nog wel blijft werken!

Iemand enig idee? Kan het kwaad als ik de .ini upload? Blijft de boel onder Windows XP gewoon werken?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:04

BHQ

Als je ST580 WPA draait heb je kans dat het niet werkt. Probeer eens WEP in te stellen en in Linux ook die key?

-edit- dat je een nieuwe INI file moet uppen is onzin, omdat je provider al ingesteld is. Het ligt dus tussen je laptop (het ontvangertje) en de router's wireless mogelijkheden.

[ Voor 45% gewijzigd door BHQ op 15-10-2005 19:29 ]

• Mexxus
WEP? Vertel...

Verwijderd

WEP en WPA zijn een vorm van codering.
WEP is te kraken word gezegd, WPA zou minder/niet te kraken zijn.
WPA geeft nogal eens problemen met bepaalde apparatuur.
Als WAP je niets zegt, draai je waarschijnlijk onbeveiligd, en maakt WEP het alleen maar moeilijker om tot een oplossing te komen.
probeer eerst een s je firewall uit te zetten en evt. virusscanners.

als het werkt alle virusscanners vuurmuurtjes en wep/wpa wel weer aanzetten natuurlijk. :)

edit:
en zie stap 8:Wacht tot de configuratie is bewaard. B)
het lijkt mij dat je altijd terug kunt, dus probeer het het uit en vertel ons wat er gebeurt. :9~
succes :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 19:44 ]

• Mexxus
Okay, de boel staat al op WEP ingesteld. Nu probeer ik de WEP key in Linux te activeren, maar nergens is een optie te vinden waar ik de WEP key kan opgeven. Ook de zoekfunctie in de helpfile van Ubuntu levert geen resultaten op bij WEP.

Iemand enig idee waar ik die WEP key kan invullen in Ubuntu Linux (Gnome)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:04

BHQ

Mexxus schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 20:01:
Okay, de boel staat al op WEP ingesteld. Nu probeer ik de WEP key in Linux te activeren, maar nergens is een optie te vinden waar ik de WEP key kan opgeven. Ook de zoekfunctie in de helpfile van Ubuntu levert geen resultaten op bij WEP.

Iemand enig idee waar ik die WEP key kan invullen in Ubuntu Linux (Gnome)
Ik kon 'm al intikken bij een reinstall.. is het simpelste voor jou denk ik

Verwijderd

Wat voor draadloze netwerkkaart heb je in je pc zitten? Waarschijnlijk zul je daarvoor in Linux nog een driver moeten installeren.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mexxus schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:25:
... Ook brand het LINK/AKT lampje op het speedtouch ontvangertje ook niet, dus er is geen verbinding met de router...
Je hebt geen driver voor de ST120g / ST121g geinstalleerd, zoals hierboven wordt gezegd. Ik ben er nog geen Linux driver voor tegen gekomen. Sowieso zijn er voor USB WiFi apparatuur weinig Linux drivers beschikbaar. Ik ben bang dat je moet omschakelen naar een PCI WiFi kaartje.

• Mexxus
Hebbes! Ik heb de boel werkend gekregen via Windows drivers en Ndiswrapper! Erg handig! Enkel, nu is er een ander probleempje..

Telkens als ik de PC opnieuw opstart, moet ik weer opnieuw de instellingen als 'essid' en 'enc WEP key' instellen... telkens weer 'dhclient wlan0' om een intern IP te verkrijgen.. Daar word ik een beetje moe van.. kan dat ding dat niet gewoon onthouden? :/

[ Voor 6% gewijzigd door Mexxus op 20-10-2005 17:23 ]

Pagina: 1