40V/220V omvormer

Pagina: 1
Acties:
  • 857 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06-2025
Ik heb in mijn berging 40 Volt wisselspanning(om illegaal aftappen te voorkomen).Ik wil echter een druppellader(optimate 3)hier op aansluiten om mijn motoraccu deze winter op peil te houden.
Zijn hier omvormers voor te krijgen of te maken.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als het gewoon 50 Hz is zou een simpele trafo volstaan om terug naar 220 te komen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:45

_Ernst_

Mark It Zero!

Wat u_nix_we_all zegt. Zoek een 230 volt trafo die 40 volt levert aan de secundaire kant en die minimaal het vereiste vermogen kan leveren. Sluit de 40 volt wisselspanning aan op de secundaire wikkeling en je houdt 230 volt aan de primaire wikkeling over (en nog galvanisch van het lichtnet gescheiden ook, dus ook veilig) :)

Last.fm

• Bluto
Klink makkelijk maar waar kan ik zo'n trafo vinden?
Ben meer mechanisch onderlegd dan electrisch...

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:45

_Ernst_

Mark It Zero!

Bluto schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:14:
Klink makkelijk maar waar kan ik zo'n trafo vinden?
Bij een elektro zaak die onderdelen verkoopt. Of anders online bij conrad bijvoorbeeld.

Last.fm

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

Ik denk wel bij de plaatselijke elektroboer of bij een "badkamer" winkel. In de badkamer wordt dacht ik ook alleen maar met trafo's gewerkt.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• u_nix_we_all
  • Niet online
Was eigenlijk wel nieuwgierig, heb ff bij conrad gekeken, maar kon er geen een
vinden. Je zou hem zelf kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: http://marvin.sn.schule.de/~physikms/material/pruefung/phprf95/trafo.jpg

Zorg dat de ene kant 5,5 (5,75 voor 230V) maal zoveel windingen heeft als de andere.

Maar je kunt ook een electronicazaak of speakeronderdelenzaak proberen

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Coldcat

Coldcat

HODL

Dan ga je uit van een ideale transformator maar ik denk wel dat je wat weerstand hebt.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Coldcat schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:34:
Dan ga je uit van een ideale transformator maar ik denk wel dat je wat weerstand hebt.
Ja, en ik neem ook aan dat er even wat rekenwerk aan te pas komt v.w.b. impendantie bij aantal windingen, draaddiktes, stroomsterkte, etc. >:)

Ik wilde vooral even duidelijk maken dat het een vrij simpel ding is, om hem zelf te kunnen
maken zal de TS nog wel wat moeten google-en. Sowieso wel een goed idee 8)

• Bluto
Zal jullie ideeen eens doorspelen aan een collega(is electricien).
Alvast bedankt voor jullie reacties.Als jullie een kant en klare trafo weten,dan hoor ik dat natuurlijk graag.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Welk vermogen heb je nodig?

bv Amplimo ringkern trafo 500VA 2x 40V (88026) kost € 58 (exclusief BTW)
http://www.amplimo.nl/download/500va.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door rapture op 15-10-2005 20:18 ]

• Coldcat

Coldcat

HODL

De primaire windingen en de secundaire windingen zijn iig gelijk aan de Up en Us

Np = Up
------------ (delen door)
Ns = Us

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:31

Epsilon

Coldcat schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:16:
Ik denk wel bij de plaatselijke elektroboer of bij een "badkamer" winkel. In de badkamer wordt dacht ik ook alleen maar met trafo's gewerkt.
Deze zijn echter vrijwel altijd 11.5v wissel spanning voor de halogeenlampen. vaak zelfs switching power supply's en die kun je niet omkeren.

Uiteraard zijn trafo's niet ideaal, het is immers draad en draad betekent weerstand, hoe dik dan ook.
Je kan behoorlijke efficïenties halen uit een standaard trafo trouwens, maar een regel is, belast de trafo richting de maximale waarde om de efficientie te verbeteren.

een druppellader vreet weinig stroom, met een kleine trafo red je dat makkelijk.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:44
De optimate III laadt met maximaal 600mA bij 13.6V je accu bij. In theorie dus z'n 8,5W. Handiger is om even op je optimate te kijken wat het echte verbuik is, ik schat zo rond de 20W. Je hebt dan een trafo 40V naar 230V van 25VA nodig. De eerder voorgestelde 500VA is dus absolute overkill.

[ Voor 12% gewijzigd door jeronimo op 16-10-2005 18:45 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat ik even niet snap is waarom iedereen er vanuit gaat dat je 230V nodig hebt. Dat heb je helemaal niet om een accu te druppelladen, dat gaat namelijk met 13,8V. Zeker omdat het toch maar om kleine stroompjes gaat kom je al een heel eind met een gewone gelijkrichter en een serieregelaar. Eventueel nog een weerstand ervoor omdat de regelaar maar een beperkt ingangsspanningsbereik heeft. Als je het echt netjes wil doen gebruik je een geschakelde regelaar, maar voor die paar milliampere lijkt me dat overkill.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:44
Omdat iedereen hier oplossingen aandraagt die de TS zelf kan uitvoeren. Natuurlijk is het een omweg om een trafo te gebruiken, maar aan de andere kant heeft de TS toch al een lader in zijn bezit of op het oog.

[ Voor 10% gewijzigd door jeronimo op 16-10-2005 19:06 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:02

Elektronicanet

Leds do it!

Weet je zeker dat het gewoon 50 Hz is? En dat het überhaupt wisselspanning is :) Als het alleen is om een lamp op te laten branden, kan het ook gelijkspanning zijn...

Nederlander in België

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

mae-t.net schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 18:53:
Wat ik even niet snap is waarom iedereen er vanuit gaat dat je 230V nodig hebt. Dat heb je helemaal niet om een accu te druppelladen, dat gaat namelijk met 13,8V. Zeker omdat het toch maar om kleine stroompjes gaat kom je al een heel eind met een gewone gelijkrichter en een serieregelaar. Eventueel nog een weerstand ervoor omdat de regelaar maar een beperkt ingangsspanningsbereik heeft. Als je het echt netjes wil doen gebruik je een geschakelde regelaar, maar voor die paar milliampere lijkt me dat overkill.
Dus we kunnen de soldeerboutavonturen schrappen. Uiteraard kunnen elektronicussen een druppellader maken die op 40V werkt.
Pagina: 1