Toon posts:

AP onzichtbaar voor 2 laptops, maar niet voor PC..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hardware:
802.11g Wireless LAN AP Router: Edimax Type: ?? 11Mbps
Sitecom USB WLAN adapter WL-003 (2.4 GHz 11Mbps)
PC van vriendin (oude HP, Celeron 766MHz enz)
ASUS A6Vc laptop (Intel Centrino, Intel 915, Sonoma, Intel Pro /wireless 2200BG)
ACER 5024WMLi laptop (AMD Turion, netwerk chipset weet ik niet)

Probleem:
Bij mijn vriendin thuis staat een draadloze router (heb ik daar nota bene aangesloten enzo).
Die heb ik gekocht zonder enige kennis van zaken, maar de verkoper kende ik en hij had nog een USB-WLAN adapter die ik er bij kreeg voor de PC van mn vriendin.

Dit werkt, de PC in de huiskamer heeft internet (hangt aan gewone kabel) en de PC van mn meissie heeft internet draadloos via dat USB-ding (USB 1.1, echt oud spul).

Toen kocht mijn broertje een laptop (de ACER) en toen ik daarmee aan het spelen was (had wat probleempjes met PowerNow!) viel mij op dat deze het netwerk niet zag. Op dat moment echter had ik geen zin om dit uit te zoeken.

Nu heb ik sinds kort een laptop (de ASUS) en ook daarmee kan ik dus niet het netwerk zien?! Als ik de USB adapter erin steek heb ik wel meteen toegang, en de ontvangst is vol. Maar de ingebouwde netwerkadapter van mn laptop ziet ditzelfde netwerk niet.
Van de laptop weet ik zeker dat deze adapter niet stuk is, want op de TUDelft doet hij het, en ook bij mn pa kan ik gratis surfen op kosten van de buren.

Ik snap dus niet waarom deze twee laptops waarvan de adapters het doen, het thuisnetwerk van mn vriendin niet zien?

Ik heb de laptopadapter zo ingesteld dat hij zowel 802.11b als 802.11g moet ontvangen en heb verschillende kanalen geprobeerd. De router staat zo ingesteld dat er geen beveiliging is (anders dan MAC-filter en de MACadressen zijn toegevoegd) en deze broadcast ook gewoon de ESSID. Met de USB-adapter zie ik hem ook gewoon ertussen staan (het thuisnetwerk).

Wie o wie weet wat ik verkeerd doe?

Ik hoop dat het hele verhaal duidelijk is, anders hoor ik het wel.

PS, allevier de genoemde systemen draaien XP professional.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 21:14 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik ben wel benieuwd of NetStumbler het netwerk wel ziet ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Ik denk dat het toch iets met de kanalen te maken heeft. Heb dat vaker gezien, Vooral bij Acer laptops. Maarja dat heb je al geprobeerd

[ Voor 164% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pim. schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:25:
Ik ben wel benieuwd of NetStumbler het netwerk wel ziet ?
Sorry, had ik moeten melden, die ziet hem ook niet..

EDIT
wat me wel opvalt in netstumbler is, (als ik bij device dat USB-adapter selecteer) hij een ander icoontje krijgt dan de andere netwerken en geen channel.. zal zo een pic toevoegen.
Pic:http://img.photobucket.co...g_Pitbull/Netstumbler.png

Weet nu trouwens niet zeker of het gemeldde type router wel klopt.. het staat niet op het ding zelf, doos is weggegooid.
Op edimax.nl vind ik één afbeelding van een AP met de antenne op de juiste plek, maar die is 54 Mbps en "coming soon".. en volgens mij is deze 11Mbps.

EDIT2
heb voor de zekerheid nog een keer alle 11 kanalen opnieuw geprobeerd, telkens "de verbinding herstellen" gedaan.. maar hij vind hem echt niet :/

Het kan er niet mee te maken hebben dat het misschien een ander type wireless is, omdat de router 11Mbps is, en de USB-adapter ook, en de laptops 54Mbps? Dat is toch backwards-compatible?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 20:53 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Geen idee verder eik, weet je zeker dat SSID wel aanstaat ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik zou toch maar een jagen op de juiste specs van je acces point. Wellicht heeft dat ding een webconfig waar je een en ander kan controleren?

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-Heeft je router misschien een hidden SSID?
-Heeft je router wellicht MAC adres filtering aanstaan?
-Zijn de wireless netwerkkaarten van de laptops zeker weten ingeschakeld? Veel modernere laptops hebben daar tegenwoordig op de laptop zelf een knopje voor.

Verwijderd

Topicstarter
Blorgg schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 21:01:
-Heeft je router misschien een hidden SSID?
-Heeft je router wellicht MAC adres filtering aanstaan?
-Zijn de wireless netwerkkaarten van de laptops zeker weten ingeschakeld? Veel modernere laptops hebben daar tegenwoordig op de laptop zelf een knopje voor.
-ESSID broadcast staat aan
-MACadres filtering is idd aan (zie startpost), zal het zo ook eens uitzetten, kijken of het uitmaakt, maar het MAC-adres is toegevoegd als toegestaan. Uitgezet: geen verschil..
-Netwerkkaarten doen het zeker, omdat ik wel andere (WEP-beveiligde) netwerken oppik. Bovendien kan ik (zoals gezegd) wel elders surfen met de ingebouwde adapter.

Op de webinterface van de router kan ik het exacte type ook niet achterhalen.. zal zo de bon gaan zoeken

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, even ter informatie, het probleem is opgelost!!

Oplossing was het updaten van de firmware van de router....
(mag dus een slotje op mocht een modje dit lezen)

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1