Toon posts:

[Maxtor] SATA 200gig definitief kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb in mijn systeem 2 Maxtor SATA 200 gig schijven hangen. Eentje begon een tijdje terug moeilijk te doen met vastlopen, zeggen dat ie beschadigd was etc... maar dan deed ie het soms ook ineens weer gewoon goed. Heel wazig allemaal. Nu heb ik 'm een tijdje losgekoppeld gehad, maar toen ik 'm weer aansloot (gewoon op de SATA-port van mn moederbord) kon er al helemaal niet meer gestart worden (de schijf was dus verrot). Nu wilde ik nog een laatste keer proberen en heb ik een Maxtor SATA controller in m'n systeem gehangen en daar de bewuste schijf op aangesloten. Voor de duidelijkheid: dit is dus niet mijn C schijf.
Als ik m'n bak nu opstart herkent de controller de Maxtor SATA 200gig wel als zodanig en hij wordt ook aangegeven bij Deze Computer, maar als ik dan in windows zit en ik wil de schijf bekijken krijg ik de errorprompt "E:\ Niet toegankelijk. Bestand of map is beschadigd en onleesbaar.".
Als ik MaxBlast draai voor gegevens over mijn schijf krijg ik dit:
Dat er SCSI bijstaat komt omdat ie op die SATA controller zit wat eik een scsi adapter is.
Afbeeldingslocatie: http://img418.imageshack.us/img418/7294/eschijf8jr.jpg

Terwijl dit de gegevens van mijn C-schijf zijn:
Afbeeldingslocatie: http://img418.imageshack.us/img418/7945/cschijf3cn.jpg

Is er nog een mogelijkheid dat ik data van deze schijf kan redden of moet ik hard naar de winkel gaan rennen? (Nog 1 week garantie :P )
Of weet iemand nog een goed programma waar ik *eventueel* toch nog de inhoud van de schijf mee kan bekijken?

Ik draai WinXP SP2, heb Asus P4P800 bord, Maxtor SATA/150 PCI card. Als ik aanvullende info vergeten ben hoor ik het graag.

Verwijderd

In een week tijd kun je een hoop backuppen hoor ;)

Wat je moet doen is vaststellen of die schijf daadwerkelijk fysiek beschadigd is. Daarvoor kun je het beste even een volledige oppervlakte-scan draaien met Powermax. Dat duurt een tijdje, maar dan zie je meteen of er daadwerkelijk rotte sectoren inzitten (een defecte sector is gewoon grond voor een RMA). Het fijnste vind ik zelf altijd die schijf even in een ander systeem hangen aan een ongebruikte poort, dan kun je hem vaak het beste benaderen (áls dat nog kan). Even een vriend bellen dus.

Ik neem trouwens aan dat je met 'nog 1 week garantie' bedoelt dat je nog een week garantie hebt van jouw winkel - aangezien Maxtor zelf op die schijven 3 jaar garantie levert, ongeacht de garantie die je daarnaast nog van jouw eigen leverancier krijgt. Als onverhoopt die termijn verstrijkt zou ik ook niet direct panieken, je kunt op de site van Maxtor aan de hand van het serienummer van je schijf ook kijken hoeveel garantie er nog op zit :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 17:33 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

redelijk standaard antwoord wel, maar misschien kun je booten met een Linux live CD (Knoppix oid) en dan kijken of je:

1) De schijf dan wel kan benaderen en uitlezen
2) Data weg kan schrijven naar een andere HDD of desnoods CD's/DVD's