Toon posts:

Optical Drives met SATA interface: discussie/petitie ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een ideetje van mij:

Misschien kan ik een petitie starten op www.petitiononline.com ofzo, die ondertekend kan worden door mensen die graag optische stations ook in SATA interface zouden hebben.
Dit naast de klassieke PATA interface natuurlijk.

Wat denken jullie hier van?

Nu heb ik al een paar argumentjes klaar en antwoorden op tegen-argumenten. Laat maar horen wat jullie hier van denken.

-> Geen geklungel meer met master/slave waardoor de bus altijd maar door 1 van de 2 drives tegelijk in gebruik kan genomen worden
-> Lekker veel bandbreedte op overschot met het oog op toekomstige media ( HD-DVD, BD ...)
-> Dunne SATA kabels: goed voor de airflow en de looks van je case
-> Lange SATA kabels: goed voor in grote cases je drive op elke mogelijk plaats te installeren
-> SATA kabels werken natuurlijk ook veel handiger dan PATA kabels ( ze zijn soepeler, makkelijker te roteren, minder lomp, fijner, ... ) ook rounded PATA kabels zijn niet echt handig omwille van de brede connectoren
-> De mogelijkheid om moederborden uit te brengen waarop geen PATA connectoren meer nodig zijn.
-> Misschien ook Floppy drives met SATA interface, gewoon alleen al om van de brede Floppy drive connector af te geraken bij moederborden.
"jamaar PATA volstaat toch qua bandbreedt voor optische stations"
-> Ok, maar dit is toch geen reden om tegen de ontwikkeling van SATA drives te zijn, SATA biedt overigens ook meer dan genoeg bandbreedte voor optische drives, dus waarom dan geen SATA ?

Kortom ik snap niet waarom SATA drives niet gemaakt worden. De enigste die ik nu voorzichtige stapjes heb zien zetten, is Plextor. Maar al de rest blijft uit, en dit in een wereld waarin SATA dezer dagen toch al even goed geïntegreerd is als PATA.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat PATA nog altijd geen plaats heeft gemaakt net omwille van het feit dat er nog geen SATA optische stations zijn.

Verder ook nog dit: ik wil PATA zeker niet absoluut verdringen. Ik begrijp maar al te goed dat er mensen zijn die nog wel een tijdje van hun huidige hardware gebruik willen maken (waaronder ik zelf), ik wil er dus alleen voor pleiten dat drives naast PATA ook in SATA moeten uitkomen zodat potentiële geïnteresseerden tenminste de keuze krijgen voor wat ze willen wanneer ze een drive nieuw willen kopen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je kunt er toch gewoon een P-ATA -> S-ATA converter aan hangen ? Dat is namelijk ook wat de fabrikanten doen, gewoon een extra bridge chippie op de printplaat plakken.

Afbeeldingslocatie: http://www.tbreak.com/reviews/imageview.php?image=8743

[ Voor 30% gewijzigd door Nielson op 15-10-2005 13:05 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Nielson schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:00:
Je kunt er toch gewoon een P-ATA -> S-ATA converter aan hangen ? Dat is namelijk ook wat de fabrikanten doen, gewoon een extra bridge chippie op de printplaat plakken.
Als het zo simpel is snap ik niet waarom niet iedere fabrikant het doet. (Plextor had er wel één dacht ik?)

Het lijkt mij ook makkelijker. Ik heb nu in mijn PC 1 DVD-writer (PATA), 1 PATA schijf en 3 SATA schijfjes. En ik ben toch overtuigd van het voordeel van SATA, de kabeltjes zijn veel fijner weg te werken... Eigenlijk absurd dat je bij het samenstellen van een nieuwe PC nogsteeds verplicht bent om een PATA kabel te gebruiken voor je opticals. (Of je moet er een convertor achter gaan hangen, die dingen zijn volgens mij vrij groot?)

Hm op dat plaatje lijkt ie best klein toch nog. :P Maar dit is een drive die er standaard mee uitgerust is lijkt me? Bij de meeste merken frot je dit er niet zomaar in gok ik.

@disco stu: Als je een petitie wilt starten, have fun. Ik teken em wel. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 15-10-2005 13:07 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

een bridge kost iets van 20 euro ofzo? Dat bovenop een brander van 40 euro verklaart waarom er geen SATA opticals zijn: te duur dan (60 euro) in vergelijking met de concurrentie (40euro).

Er zijn losse Silicon Image PATA--> SATA convertors, maar niemand garandeert dat deze met SATA controllers samenwerken. Ook garandeert niemand dat controller, convertor en optical drive ATAPI via SerialATA aankunnen. Kortom, kwestie van uitproberen maar.

Verwijderd

Topicstarter
Mja maar zo'n convertortje is niet echt ideaal he:
- extra hardware erbij, niet echt mooi, uiteindelijk maar tussenoplossing
- nogal beperkt in compatibiliteit en mogelijkheden, zeker op gebied van optical drives

En zo kom je dan ook al bij de mentaliteit van: "waarom zouden we nog ontwikkelingen laten doorgaan als we toch er een convertortje op kunnen zetten"
-> tja dan blijf je bezig he

Het is toch een feit dat er veel vraag is naar SATA optische drives, dus waarom brengen ze er gewoon geen uit, net zoals ze met HD's hebben gedaan, dat is eigenlijk de vraag die ik mij stel.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:40:
een bridge kost iets van 20 euro ofzo? Dat bovenop een brander van 40 euro verklaart waarom er geen SATA opticals zijn: te duur dan (60 euro) in vergelijking met de concurrentie (40euro).
Hier heb ik toch mijn twijfels bij hoor, harde schijven SATA zijn toch tegenwoordig qua prijs even concurentieel als PATA hd's ?
Trouwens er gaan mensen zijn die bereidt zijn om hier 20 euro meer voor te betalen. (En ik twijfel dus aan het feit dat SATA 20 euro duurder qua productie zou zijn. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 13:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:42:
Hier heb ik toch mijn twijfels bij hoor, harde schijven SATA zijn toch tegenwoordig qua prijs even concurentieel als PATA hd's ?
Trouwens er gaan mensen zijn die bereidt zijn om hier 20 euro meer voor te betalen. (En ik twijfel dus aan het feit dat SATA 20 euro duurder qua productie zou zijn. :)
Tja, toon eerst maar aan dat SATA controllers, chipsets etc compatible zijn met ATAPI in plaats van met alleen maar ATA.

harddisks zijn in nog grotere mate massa-producten (minstens 1 per computer, denk aan RAID) dan opticals (doorgaans 1 per computer).
Pagina: 1