Memory probleem: STOP 0x7f en hangs/halts

Pagina: 1
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn moederbord. Om te beginnen een situatie-schets:

Merk/type: Asus P4T533-C, BIOS 1009 (laatste final, aan beta-BIOS-sen begin ik niet)
Bestaand geheugen: 2x 256 MB RAMBUS RDRIMM PC1066 van Samsung en in de twee vrije sloten dus twee terminators
Nieuwe geheugen: idem, dus een totaal van 4 identieke memory modules.

Met het oorspronkelijke geheugen werkt alles als een zonnetje.

Nu wilde ik dus geheugen bijplaatsen. Ik haal dus de twee terminators eruit, en vervang die door beide nieuwe modules. In de BIOS doe ik een Reset Conifiguration (niet echt nodig, maar doe ik zekerheidshalve altijd na een hardware-change). Hij telt dan keurig 1 GB (4x 256), alles OK dus, zo lijkt het. Hij start ook keurig door naar Windows (XP SP2, alle updates installed), en draait ook gedurende enkele minuten. Daarna klapt hij eruit met een STOP 0x7F error. Na wat zoeken in de Microsoft Knowledge Base ben ik erachter dat dat een hardware storing is. Ok, enige veranderde hardware is dus dat geheugen.

Na een reboot krijg ik een zwart scherm... ik hoor wel alle fans op en weer downspinnen (als normaal), maar de 'biep' van het BIOS hoor ik niet, hij komt dus niet door de POST. Maar waardoor kan ik dus niet achterhalen omdat ik geen beeld krijg.

Ok, ik vervang de nieuwe modules weer door de beide terminators, zodat ik dus de oude situatie weer heb. Echter, het beeld blijft zwart! Nogmaals terminators eruit, en er weer in (zonder verder iets anders aan te passen), en nu doet hij het wel als vanouds (met uiteraard 512 MB) :?

Als ik beide oude modules eruit haal, en de nieuwe daarvoor in de plaats zet (en de terminators op hun plaats laat), werkt het weer wél! (Met 512 MB dus ook weer). Daaruit trek ik de conclusie dat de modules dus ok zijn, of is dat voorbarig?

Aangezien hardware niet mijn sterkste kant is (zit meer into software-zaken), weet ik dus ff niet meer wat ik moet doen.

Iemand suggesties, idee-en?

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ik denk dat het de combinatie van de modules is. Daar valt niet veel aan te doen.
Heb je trouwens memtest al geprobeerd??

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 15-10-2005 20:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
memtest nog niet geprobeerd, maar ik betwijfel of dat lukt. Duurt die test langer dan 2 á 3 minuten? Wat zolang houd hij het dus maximaal vol, voor hij weer met een BSOD eruit klapt...

Virussen? Scan ze hier!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 13:27
Memtest start je van bootable floppy (of cd). En zover ik gelezen heb moet je memtest vaker draaien, omdat hij niet altijd een fout vind. Hoe lang één cyclus duurt weet ik zo niet. Zal wel langer zijn dan 3 minuten ;)

• wildhagen
  • Niet online
Hmm, ik zal dat morgen eens proberen (moet nu weg).

Iig bedankt voor de tips... als dit niet werkt breng ik het memory maar terug...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

bartgrefte schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 20:13:
ik denk dat het de combinatie van de modules is. Daar valt niet veel aan te doen.
Heb je trouwens memtest al geprobeerd??
Daar had ik nog een vraag over (memtest) ...

** flagrante topickaping **

Modbreak:Gaat je vraag over STOP 0x7f meldingen :?

Nee :?

Dan is het hier offtopic. Post on-topic of post niet, ga vooral niet andermans topic lopen kapen zoals je hier deed :o

[ Voor 74% gewijzigd door dion_b op 16-10-2005 22:17 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De volgende onderdelen kunnen kapot en/of beschadigd zijn als de computer alleen een zwart scherm geeft en geen ENKELE piep.

-Het moederbord
-De processor
-Het geheugen (dit is meestal niet het geval omdat een pc vaak BLIJFT piepen bij defect of geen geheugen, maar het kan zijn dat jou pc net een uitzondering is erop)

Het geheugen is het makkelijkste te testen zoals meerdere personen al hebben aangekondigd.

Het moederbord en processor is vrijwel niet te testen zonder het te vervangen. Misschien kan iemand anders je er wel helpen aan een testprogramma daarvoor.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1