tikend en snerpend geluid harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 873 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-02 18:38

robbydw

live your life

Topicstarter
Het volgende probleem doet zich bij mij voor sinds een kleine twee weken.

Eén van de 2 harde schijven in mijn PC (IBM) maakt sinds een kleine 2 weken geregeld een snerpend en tikkend geluid. De betreffende harde schijf dient puur voor data opslag. Het OS staat hier NIET op. Het tikkende geluid doet zich dan ook voornamelijk voor bij het opstarten en afsluiten van de PC en tijdens het raadplegen van data op de disk. De andere disk (Western Digital) maakt dit geluid niet.

Als gevolg hiervan heb ik gemerkt dat de PC vooral trager afsluit en verder het scherm regelmatig tijdelijk bevriest. Op dat moment begint de disk hevig te tikken en dat snerpende geluid te maken.

Af en toe hangt de PC zelfs helemaal. Wanneer ik de PC dan reboot vindt het systeem HELEMAAL GEEN!!! HD's meer. Ook de WD disk niet. |:( Wat hier de oorzaak van is kan ik niet achterhalen. Hopelijk een van jullie wel. Ook in de bios kan ik op dat moment geen HD's vinden. Het enige dat dan helpt is de PC een half uur uit te zetten. lekker vaag. Ik krijg dan de melding DISK BOOT FAILURE!!! raar want het OS WXP staat op de WD disk.

Ik heb al diagnostische programmaatjes gedraaid voor de disks maar die vinden geen onregelmatigheden. Voor beide disks staat verder SMART aan, maar ook deze signaleert niks.

Ik ben er bijna van overtuigd dat de IBM (120 GXP als ik het goed heb) gaat afsterven maar dat verklaart voor mij nog niet de disk boot failure en het feit dat ik geen disken zie in de bios.

Iemand die dit kan verklaren? Beide disks hangen trouwens aan IDE poort 1.Primary master (WD) en Primary slave (IBM)

Geen commentaar

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
niemand een idee?

Geen commentaar

Verwijderd

Nou, for starters, als zo'n IBM Deskstar dat 'snerpende' geluid maakt - als we het over hetzelfde hebben, wat ik wel vermoed, want bij mij is ook een 60GXP overleden op deze manier - dan gaat hij waarschijnlijk inderdaad binnenkort afsterven. Helemaal in combinatie met het verschijnsel dat jouw systeem bevriest als de schijf dat geluid maakt lijkt me dat duidelijk.

Ik zou, indien nog mogelijk, zo snel mogelijk zoveel mogelijk data overbrengen naar een veilige schijf en vervolgens eens bekijken of je nog kunt RMA'en. Wat betreft het niet meer willen starten van die anders schijf, heb je al eens geprobeerd die opslag-Deskstar gewoon uit je systeem te halen? Krijg je dan nog disk boot failures?

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Disk heeft het nu inderdaad begeven.
PC boot niet wanneer de defecte disk aan staat. Zodra ik deze afkoppel wel. Disk is dus overleden. Is er een uit 2001.

Ga er dus niet vanuit dat er nog iets te RMA en valt.

Geen commentaar

Verwijderd

robbydw schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:19:
Disk heeft het nu inderdaad begeven.
PC boot niet wanneer de defecte disk aan staat. Zodra ik deze afkoppel wel. Disk is dus overleden. Is er een uit 2001.

Ga er dus niet vanuit dat er nog iets te RMA en valt.
Dat betekend dat hij ongeveer 4 jaar heeft geleefd. Dit is vrij lang hoor. Bij intensief gebruik wordt soms de 2 jaar niet eens gehaald. :)

[edit]
R.I.P HD'tje ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 18:16 ]

Verwijderd

Ik weet niet wat jij normaal vindt, maar twee jaar 'bij intensief gebruik' is nog steeds niet normaal of, zo je wilt, domme pech, hoor :) Harde schijven worden ontworpen met een 'component design life' van minimaal vijf jaar in gedachten en een garantieperiode van drie jaar. Ook al gebruik jij je schijf intensief, dan nog is het niet de bedoeling dat hij na twee jaar overlijdt. Uitzondering daarop lijkt te zijn het always on- of 24/7-gebruik, maar daarover is het laatste woord ook nog niet gesproken.

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Ja ik weet het, oude post van mij (half jaar oud) maar ik heb de HD waarover in dit topic wordt gesproken, de "defecte IBM schijf" zojuist weer aangesloten en hij doet het weer als een zonnetje.

Alle data staat er nog steeds keurig op en is benaderbaar.

Wat kan de reden zijn dat deze disk na een half jaar ineens weer functioneert?

Ga er voorlopig nog maar even geen belangrijke data opzetten :P

Geen commentaar

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ik zou alles eraf halen en hem als deur-steun gebruiken ofzo... En anders is er vast wel een plekje te vinden in de grijze container. :P
Pagina: 1