sperfilter, wat is het precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107568

Topicstarter
Beste mensen,

Kunnen jullie mij precies vertellen waarvoor een sparefilter bedoeld is? En wat ik ermee kan? En waar ik het moet plaatsen als ik het nodig zou hebben? Omdat het o.a. te maken heeft met kabelinternet heb ik het maar in dit forum geplaatst. Heb gezocht met google en dit forum. Kon geen goed antwoord op mijn vraag vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 107568 op 15-10-2005 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

mace

Sapere Aude

bedoel je niet gewoon spamfilter??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MaCe1337 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:20:
bedoel je niet gewoon spamfilter??? :?
vraag me ook af wat het mag zijn....
volgens http://www.jamai.net/foru...e26af2&showtopic=7&st=180 is het een adult content filter?

Cyberpatrol achtig iets dus...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee ik bedoel geen spamfilter. Het is een stukje hardware wat je kan plaatsen op je coaxkabel. Wie kan mijn vragen beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
FireWurX schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:23:
[...]

vraag me ook af wat het mag zijn....
volgens http://www.jamai.net/foru...e26af2&showtopic=7&st=180 is het een adult content filter?

Cyberpatrol achtig iets dus...
Omfg jamai fanclub :X

Maar idd, ik vond hetzelfde , zal dus wel iets netnanny achtigs zijn.

Voor eigen gebruik heb je er niets aan maar als je kindertjes hebt die geen pron mogen kijken dan is dit wel handig :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat je het zo schrijft? Als je het alleen maar ooit gehoord hebt, kan je ook een sperfilter bedoelen. ;)

Maar dat is in ieder geval niet iets dat je extra nodig hebt voor je internet. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Voutloos op 15-10-2005 00:35 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Anoniem: 107568 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:26:
Nee ik bedoel geen spamfilter. Het is een stukje hardware wat je kan plaatsen op je coaxkabel. Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Daar heb ik nog _Nooit_ van gehoord.

Ik heb thuis @home kabel en we hebben er hier alleen een modem tussen zitten :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bertus op 15-10-2005 00:30 ]

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 107568 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:26:
vette onzin in dat geval.
wat wel mogelijk is, is om een kleine server/router te maken die een cyberpatrol/netnanny achtige functie bied. (bijvoorbeeld door middel van een server voorzien van Cobion Orange, o.a. meegeleverd in Kerio Winroute Firewall).
ook een hardwarematige firewall is een mogelijkheid. deze zijn er ook nog wel eens met een cyberpatrol/netnanny functie. (moet je wel een dure hebben ;) )

edit: die hang je dus beide via UTP tussen je modem en je PC. vervult dan geavanceerde filterfuncties, en in geval van de server doettie ook nog routering, dus dan heb je geen normale router meer nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 15-10-2005 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voutloos schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:30:
Weet je zeker dat je het zo schrijft? Als je het alleen maar ooit gehoord hebt, kan je ook een sperfilter bedoelen. ;)
Ik ben iig niet voutloos merk ik wel :D
Ik wist niet dat je dat zo schrijft. Ik vind nu idd meer als ik ga zoeken op dit forum en internet. Ik ga dat ff allemaal doorlezen. Als ik het antwoord niet kan vinden, dan geef ik dit topic wel weer ff een kick. Alvast bedankt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een coax sperfilter :?
Bedoel je niet gewoon een terminator voor aan het einde van een coax kabel?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Tja, als het uberhaupt al nodig is voor een bepaalde soort verbinding, zit het al in de betreffende modem. :) Iemand laten zoeken naar een sperfilter voor internet is net zoiets als een stagiare bij een garage laten zoeken naar bougievonkjes. :P

Maw: je mag dit woordje meteen weer vergeten.

[ Voor 14% gewijzigd door Voutloos op 15-10-2005 00:39 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Voutloos schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:38:
Tja, als het uberhaupt al nodig is voor een bepaalde soort verbinding, zit het al in de betreffende modem. :) Iemand laten zoeken naar een sperfilter voor internet is net zoiets als een stagiare bij een garage laten zoeken naar bougievonkjes. :P
of luchtschroefjes, of een plintenladder, of... of.... of.... :+

http://www.xs4all.nl/~pa0...KabelNotchFilterV9NED.htm
is iig over sperfilters. zijn om bepaalde frequenties te filteren.
het enige wat ik zou kunnen bedenken waarvoor je het kan gebruiken zou het uitfilteren van storing op je coax zijn. maargoed, als je sowieso al kan internetten lijkt me dat nergens voor nodig.

edit: om er nog even verder op in te gaan: mocht dit heel toevallig zo'n stagair opdracht zijn om een sperfilter te vinden voor troep van internet, kom dan gewoon aan met een dikke rekening voor een hele vette server + een zwaar routing/filterpakket van een paar duizend euro :+

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 15-10-2005 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
sperfilter = een schakeling die 1 frequentie, of een range frequenties NIET doorlaat.
iig volgens mn prof. electronische schakelingen....

vraag me niet wat je er mee moet in een coax kabel....

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:44:
sperfilter = een schakeling die 1 frequentie, of een range frequenties NIET doorlaat.
iig volgens mn prof. electronische schakelingen....

vraag me niet wat je er mee moet in een coax kabel....
Het nut van een sperfilter:
- Als je dicht bij een zendmast woont: voorkomen dat het veel te sterke signaal van die zender "doorbreekt" naar je TV/Radio/Kabelmodem/Whatever
- Voorkomen dat het zendsignaal van je kabelmodem de TV ontvangst stoort.
- Uitsplitsen van TV en Radio signalen op de coaxkabel
enzovoorts....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50
"Vroeger" haalde de Chello monteur het gebruikelijke sper-filter (het kastje dat het signaal splitst in TV- en radiosignaal) juist weg en verving het door een gewone splitter. Misschien dat daar de verwarring vandaan komt? Met sperfilter heb je dus geen goed internet signaal.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sperfilter is dus eigenlijk een oplossing waarbij je niet oplost bij de directe oorzaak? Ik las in jullie reacties ook iets over een slechter internet signaal als je zo een filter gebruikt. Bedoelen jullie daarmee dat als de sperfilter een frequentie(s) tegenhoudt dat er teveel wordt tegengehouden, en dus je internet langzamer werkt? Waar moet trouwens zo een filter geïnstalleerd worden? Of is dat per klacht verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Toen ik vroegah in Utrecht woonde (1999/2000), kreeg ik daar bij wanadoo/casema ook een sperfilter voor m'n modem..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 107568 schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 01:32:
Sperfilter is dus eigenlijk een oplossing waarbij je niet oplost bij de directe oorzaak?
Dat is een veel te algemene vraag om met een simpel ja of nee te beantwoorden.
Ik las in jullie reacties ook iets over een slechter internet signaal als je zo een filter gebruikt. Bedoelen jullie daarmee dat als de sperfilter een frequentie(s) tegenhoudt dat er teveel wordt tegengehouden, en dus je internet langzamer werkt?
Zo simpel kun je het niet stellen.
Waar moet trouwens zo een filter geïnstalleerd worden? Of is dat per klacht verschillend?
Inderdaad.

Ik stel voor dat je eerst de context uit de doeken doet. Je maakt er nu een raadspelletje van.

Wat voor klachten heb/had je?
Waarom denk je dat die klachten met een sperfilter opgelost zouden zijn?
Op welke plaats moest je dat filter installeren?
Hoe ziet het er uit: foto, merk/model aanduidingen?
Is het een ding met antenne in/uitgangen of iets wat je om de coaxkabel klemt?
Wat voor kabelinternet heb je?
Wat is je bedoeling met dit topic precies?

Laat de titel even aanpassen, zo'n spelfout in de titel geeft een hoop verwarring.

[ Voor 4% gewijzigd door joopv op 16-10-2005 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen klachten. Ik ben eigenlijk gewoon puur geintereseerd in hoe dit verhaal precies in elkaar steekt. Zodat ik er iets aan heb als ik het tegenkom. Wat betreft plaatsing van sperfilter. Dat kan dus op verschillende punten in je huis geinstalleerd worden, afhankelijk van wat de klacht dus is? Een moderator mag natuurlijk uiteraard het woordje sperfilter erin zetten :*).

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 107568 op 16-10-2005 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 21:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

joopv schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 08:58:
[...]

Laat de titel even aanpassen, zo'n spelfout in de titel geeft een hoop verwarring.
Het heeft wel wat, zo'n reserve filter :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schop

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Je weet nu wat het is. Áls mensen het nodig hebben omdat ze te dichtbij de centrale wonen of op een plek met slechte aardstralen :+ krijgen ze het vanzelf wel te horen van hun telecombedrijf/kabelboer/provider.
Anoniem: 107568 schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:57:
Ik heb geen klachten. Ik ben eigenlijk gewoon puur geintereseerd in hoe dit verhaal precies in elkaar steekt. Zodat ik er iets aan heb als ik het tegenkom.
Je wil het dus weten omdat je mensen helpt met installeren van telecom/internetverbindingen. Het merendeel van de tweakers doet dat en eigenlijk hoeft niemand uit deze 'bijklussende categorie' van sperfilters af te weten. Je komt het gewoon niet tegen (belofte). Als je iets wil bijleren op het gebied van netwerken zijn er talloze onderwerpen waar je vaker wat aan zal hebben. ;) :>

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:43

Mark_640

In my memory

Om dan maar even een positieve draai aan dit topic te geven:

Een sperfilter zoals gebruikt in de kabel-branche, is een filter wat de retourband (0-65 Mhz) ongeveer 40 dBuV dempt...

Het kan voorkomen dat een klant na het plaatsen van een internet/telefonie/Digitale TV modem last heeft van strepen/storingen/interferentie op zijn/haar televisie...

Dat kan te wijten zijn aan het feit dat de signalen die apparatuur uitzend terecht komen in de binnenhuisinstallatie van de klant...

Normaal gezien geeft dat geen problemen, meestal begint het probleem te spelen als de klant een binnenhuisversterker heeft, en dan vooral de goedkopere type's...

Deze versterken namelijk heel simpel alles van 0-900 Mhz, en dus ook de retourband...

De "retoursignalen" worden dan dusdanig hoog, dat de klant daar last van krijgt...

Dan wordt op een strategische positie in de binnenhuisinstallatie van de klant een sperfilter geplaatst... (Meestal na de verdeler voor CAI/Internet-modem en voor de binnenhuisversterker uiteraard)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

topictitel gewijzigd: sparefilter --> sperfilter

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Waarvoor het gebruik wordt is mij nu geheel duidelijk. Ik wil eigenlijk alleen nog het een en ander weten over de plaatsing. Ik begrijp al van Mark_640 dat ik die filter direct op een splitter kan installeren. Maar ik wil eigenlijk weten of ik in principe die filter voor elk apparaat kan plaatsen? Of zijn er ook plekken op je apparatuur waar je zo een filter niet mag installeren of apparaten die zulke filters niet kunnen verdragen? Of plaats je zo een filter standaard alleen op de plaats net na de splitter? En hoe kan je zien dat je de sperfilter beter op een andere plek kan installeren? Of wordt dat nooit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Voor zover ik het begrepen hebt, probeert zo'n sperfilter alleen alle 'onjuiste signalen' (50hz lichtnet, maar ook digitale tv/internet ruis?) weg te filteren, zonder daarbij je eigenlijk signaal aan te passen... Zo'n filter kan je dus ook prima direct voor een (of ieder) apparaat plaatsen, als je ruis pas in huis wordt opgepikt (in geval van lichtnet ruis) is dat zelfs verstandig. Nomale coax pakt overigens nauwelijks lichtnet ruis op, dus daarvoor hoef je het normaal gesporken niet te doen. In normale gevallen volstaat één sperfilter dus, voor de splitters, ná het kabelmodem. In geval van lichtnetruis (wat wel kan) kan je hem gewoon voor de TV plaatsen die er last van heeft (nogmaals, dit is niet 100% het doel van dit ding, maar het werkt wel). Probeer even, je maakt er niet zo snel stukken mee.
Omdat je ook altijd een klein beetje van je originele vervormd, is het niet verstandig om 2 van dit soort filters in serie te plaatsen (uitzonderingen daargelaten)....
Je mag ze NOOIT voor je kabelmodem/digitale-tv-ontvanger plaatsen.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 107568 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:49:
Bedankt voor jullie reacties. Waarvoor het gebruik wordt is mij nu geheel duidelijk. Ik wil eigenlijk alleen nog het een en ander weten over de plaatsing. Ik begrijp al van Mark_640 dat ik die filter direct op een splitter kan installeren. Maar ik wil eigenlijk weten of ik in principe die filter voor elk apparaat kan plaatsen? Of zijn er ook plekken op je apparatuur waar je zo een filter niet mag installeren of apparaten die zulke filters niet kunnen verdragen?
Ja. Alles wat een retoursignaal daadwerkelijk nodig heeft (kabelmodem, telefoniemodem, DTV decoder etc...) wil niet echt werken met een sperfilter ertussen. Dus evt sperfilters altijd NA dergelijke apparaten plaatsen.
Of plaats je zo een filter standaard alleen op de plaats net na de splitter? En hoe kan je zien dat je de sperfilter beter op een andere plek kan installeren? Of wordt dat nooit gedaan?
Als je geen versterker hebt, luistert het niet zo nauw waar je het plaatst, maar als je een versterker hebt is het belangrijk de sperfilter voor de versterker te plaatsen, want anders zit je het vervuilde signaal mee te versterken :z

Edit:
Heb je een retourgeschikte versterker met erachter bijvoorbeeld een DTV decoder, sta je voor een dilemma :+

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 20-10-2005 17:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:47
Mark_640 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:23:
Om dan maar even een positieve draai aan dit topic te geven:

Een sperfilter zoals gebruikt in de kabel-branche, is een filter wat de retourband (0-65 Mhz) ongeveer 40 dBuV dempt...

Het kan voorkomen dat een klant na het plaatsen van een internet/telefonie/Digitale TV modem last heeft van strepen/storingen/interferentie op zijn/haar televisie...

Dat kan te wijten zijn aan het feit dat de signalen die apparatuur uitzend terecht komen in de binnenhuisinstallatie van de klant...

Normaal gezien geeft dat geen problemen, meestal begint het probleem te spelen als de klant een binnenhuisversterker heeft, en dan vooral de goedkopere type's...

Deze versterken namelijk heel simpel alles van 0-900 Mhz, en dus ook de retourband...

De "retoursignalen" worden dan dusdanig hoog, dat de klant daar last van krijgt...

Dan wordt op een strategische positie in de binnenhuisinstallatie van de klant een sperfilter geplaatst... (Meestal na de verdeler voor CAI/Internet-modem en voor de binnenhuisversterker uiteraard)...
Fijn dat jij het ff duidelijk uitlegt, anders had ik het moeten doen :D

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Laatst online: 14-06 22:43

Mark_640

In my memory

Warbringer schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 19:10:
[...]

Fijn dat jij het ff duidelijk uitlegt, anders had ik het moeten doen :D
Geen probleem... Zit je nog steeds bij onze vrienden in Helmond?? ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Waar koop je overigens zoiets? bij de praxis keken ze me heel dom aan, toen ik er naar vroeg... toch de beter doehetzelf/hobbie/klus zaak, of zoek ik verkeerd? hoe duur is zoiets ongeveer?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

mace

Sapere Aude

Luxx schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:50:
Waar koop je overigens zoiets? bij de praxis keken ze me heel dom aan, toen ik er naar vroeg... toch de beter doehetzelf/hobbie/klus zaak, of zoek ik verkeerd? hoe duur is zoiets ongeveer?
praxis de betere DHZ zaak? lamenielache 8)7

Die lui weten van voren niet dat ze van achteren leven.

Je kan veel beter naar een of ander installatie bedrijf/electronika zaak gaan, die weten waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik een sperfilter na een apparaat plaats hoe doe ik dat dan? Even van de volgende opstelling uitgaand:
WCD -----> splitter -----> modem
(TV zit ook direct op de splitter)

Hoe kan ik een sperfilter achter het modem zetten? Modems hebben maar 1 coax-aansluiting. Vanuit modem kun je coax niet meer doorlussen, dus hoe zit dat dan?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 107568 op 24-10-2005 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 107568 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 23:12:
Als ik een sperfilter na een apparaat plaats hoe doe ik dat dan? Even van de volgende opstelling uitgaand:
WCD -----> splitter -----> modem
(TV zit ook direct op de splitter)

Hoe kan ik een sperfilter achter het modem zetten? Modems hebben maar 1 coax-aansluiting. Vanuit modem kun je coax niet meer doorlussen, dus hoe zit dat dan?
huh? hoe zit jouw kabelaansluiting in elkaar dan?
Ik heb hier (@Home Breedband) een wit kastje zitten dat het signaal in 3-en splitst.
1x modem, 1x TV en 1x radio.
volgens mij moetje dan gewoon achter dat witte kastje bezig gaan... daar heeft de modem er geen last meer van afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34

The Third Man

The Third Jellyfish

Luxx schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:50:
Ik zou eerder bij de betere electronica/tv-zaak kijken, zo een waar je ook je hifi-onderdelen zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je helemaal geen sperfilter nodig hebt.
Nu niet, en in de toekomst niet.

Mocht je er onverhoopt toch in nodig hebben dan ze de TD van je service-provider deze leveren, en vertellen hoe hij aangesloten dient te worden.
Pagina: 1