Toon posts:

[Laptop] Wat is een wijze keuze?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een Apple laptop kopen? En zo ja welke?

( Ik heb al wat topics afgezocht maar heb niet alle antwoorden op mijn vragen kunnen vinden, waren deze wel te vinden dan hierbij mijn excuses. Ik heb namelijk niet al te veel tijd )

Ik heb voor mijn school en privé gebruik een nieuwe computer nodig. Ik heb altijd met een ‘gewone’ desktop gewerkt. Hiermee bedoel ik een computer met daarop Windows XP en de standaard applicaties om te surfen, mailen en tekst te verwerken, ik game dus niet. Helaas is deze computer aan vervanging toe. Een aantal mensen rade mij een Apple aan. Vaandag bij toeval een Apple shop tegengekomen en snel ( 10 min ) rondgekeken. Heb dus niet mijn vragen kunnen stellen en vroeg mij af of jullie mij zouden kunnen helpen oriënteren aangezien ik nog zo goed als in het duister tast.

Budget: Ongeveer €1000,- maar het mag altijd goedkoper zijn.
Gebruik: Voor mijn studie, internetten, tekstverwerken en e-mailen.
Opmerkingen: Hij moet draagbaar/mobiel zijn en over een goede accu beschikken.

De vragen die ik heb:

- Waarom een Apple in plaats van een ‘normale’ computer aanschaffen?
- Wat zijn in het algemeen de voor- en nadelen van Apple computers?
- Ik heb de indruk dat de laptops erg duur zijn vergeleken met andere merken met een soortgelijke configuratie, klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
- Is het mogelijk / makkelijk een Apple laptop te laten functioneren op bestaand draadloos netwerk of moet ik hiervoor nieuwe spullen voor aanschaffen?
- Ik lees dat op Apple.nl dat de computers werken op Mac Os X versie 10.4 “Tiger” is dit een gebruikersvriendelijk besturingssysteem of zal ik als Windows gebruiker veel moeite hebben met het overstappen?
- Kan ik al mijn bestaande software instaleren en gebruiken op dit besturing systeem of moet ik alles opnieuw aanschaffen?

Dit zijn de vragen die ik tot nu heb. Hopelijk kunnen jullie mij opweghelpen. Alvast bedankt.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 23:35:
Ja, dan is de keuze snel gemaakt, het beginmodel de 12inch 1,33Ghz iBook g3 zit al 39 euro over je budget heen met 1039 euro.
De vragen die ik heb:
Een applestore is niet de enige plek waar je informatie in kan winnen natuurlijk.
Ik denk toch dat je eerst eens de FAQ moet gaan lezen en wat topics open moet slaan, want sommige vragen die je hebt zijn wel erg basic...
Ga eerst eens de specs van de machines bekijken voordat je bepaalde hardwarematige vragen gaat stellen.
Verder zijn er ZAT topics / duscussies over het wel of niet aanschaffen van een powerbook/iBook in tegenstelling tot een pc.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Vandaag bij toeval een Apple shop tegengekomen en snel ( 10 min ) rondgekeken. Heb dus niet mijn vragen kunnen stellen en vroeg mij af of jullie mij zouden kunnen helpen oriënteren aangezien ik nog zo goed als in het duister tast.
In die 10 minuten had je uitgebreid geholpen kunnen worden door iemand die je uitlegde en je liet demonstreren hoe het systeem werkte, dan had je zelf een heleboel vragen kunnen beantwoorden.
Gebruik: Voor mijn studie, internetten, tekstverwerken en e-mailen.
Opmerkingen: Hij moet draagbaar/mobiel zijn en over een goede accu beschikken.
Dat gaat wel lukken.

Dan heb je de volgende vragen:

Omdat als je een Apple computer wilt, het logischer is een Apple computer in plaats van een "normale" computer te kopen.

Apple computers hebben voor- en nadelen tov "windows" gebaseerde computers. Maar die voordelen zijn geen universele waarheden, het hangt van jouw persoonlijke situatie en wensen af.

- Ik heb de indruk dat de laptops erg duur zijn vergeleken met andere merken met een soortgelijke configuratie, klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Apple heeft twee verschillende modellijnen laptops van verschillende prijsklassen. De zgn iBook is voordeliger dan de zgn PowerBook.

- Is het mogelijk / makkelijk een Apple laptop te laten functioneren op bestaand draadloos netwerk of moet ik hiervoor nieuwe spullen voor aanschaffen?
De Apple laptops zijn voorzien van ingebouwde hardware om overal draadloos te kunnen werken. De technologie heet "AirPort".

- Ik lees dat op Apple.nl dat de computers werken op Mac Os X versie 10.4 “Tiger” is dit een gebruikersvriendelijk besturingssysteem of zal ik als Windows gebruiker veel moeite hebben met het overstappen?
Vermoedelijk niet. Test het zelf!

- Kan ik al mijn bestaande software instaleren en gebruiken op dit besturing systeem of moet ik alles opnieuw aanschaffen?
Je bestaande CD-ROMmetjes Windows software zal niet automatisch werken. In principe moet je op zoek gaan naar Mac OS X versies van de programma's die je nodig hebt. Deze moet je aanschaffen en installeren.
Er is echter van Microsoft een programma waarmee je Windows programma's op je Mac kunt dragen. Dat heet Virtual PC.

-Dit zijn de vragen die ik tot nu heb. Hopelijk kunnen jullie mij opweghelpen. Alvast bedankt.
Geen dank! Ik heb met opzet niet echt antwoord op al je vragen gegeven want je moet je echt zelf orienteren en niet zomaar verwachten dat mensen het voor je gaan zitten uitkauwen. Ook moet je niet zomaar meningen van andere opvolgen. Als mensen tegen jou zeggen 'je moet een Mac', dan moet je even doorvragen waarom ze die mening zijn toegedaan. Dan kan er ofwel een goed argument volgen, ofwel niets. :+

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik zeg dat je een nieuwe iBook 12" moet halen..... waarom?

Nou om de doodsimpele reden dat een iBook 12" lekker handzaam is. In bed, in de trein, in de auto, op de plee of in de vensterbank van de keuken terwijl je je friet staat te bakken..... een 12" kun je overal kwijt.

Tijd dat je op de accu kunt werken is waanzinnig lang. Ik doe op mijn iBook pak hem beet 4,5 uur op de accu met het scherm op 3/4 van de brightness, airport aan e.d. Oftewel de accu doet het gewoon GOED. Mijn iBook is nu 12 maanden oud en heeft ruim 60 laad cycli doorstaan en de accu heeft nog steeds 97% van zijn orginele capaciteit..... de accu gaat dus ook langer mee qua levensduur. (als ik hem even vergelijk met mijn vorige laptops)

Waarom nog meer een iBook? Het is ook nog eens een ontiegelijk stevige iBook. Tikje links en rechts kan ie wel hebben, geen kraakjes en piepjes, niks.
Het enige waar ik me wel eens aan erger is het krassen..... maarja een keer fatsoenlijk in een tas drukken scheelt in mijn geval al de helft ;-)

Mijn advies is dus, lekker een iBook kopen en geen normale laptop. Ow en ik ben nog vergeten te zeggen dat een iBook veeeeeeeeel hipper is als die grijze muizen van die kantoorpikken die ik altijd tegen kom in de trein ;-)

Ow en maak je niet druk om al je windows dingetjes........ deed ik ook en dat bleek al snel compleet overbodig te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door R2D2 op 15-10-2005 00:01 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik zeg: pak een "normale" notebook.
met een Intel Centrino kom je (meegegeven dat je een goede notebook koopt) ook wel tot 4 a 4.5 uur op een accu. Hoe een AMD Turion het doet, weet ik zo niet maar zal niet veel verschil maken met een Centrino.

daarnaast zijn er ook compacte "normale" notebooks te krijgen. Toshiba Libretto bijvoorbeeld.
de wat betere merken zijn meteen ook wat steviger dan de eerste-de-beste goedkope notebook.

Ik heb geen idee welke software je allemaal draait, maar als je veel software hebt, en het allemaal opnieuw moet gaan aanschaffen voor een Mac, ben je best veel geld kwijt.
MS VirtualPC is ook geen allround oplossing afaik...

Verder zal het even wennen zijn om op een Mac te werken. interface is eens wat anders dan windows, maar zeker niet iets waar je niet aan zal wennen.
als je geen zin hebt om te moeten wennen aan iets anders, blijf dan maar gewoon bij windows.

Over wireless: Airport is gewoon compatible met andere wireless spullen die aan de 802.11a/b/g standaard voldoen, dus je kan gewoon op je bestaande wireless netwerk.

Uit het oogpunt van software moeten vervangen, lijkt het me iig handig om een gewone notebook te halen. Heb je geld over, en je hebt zin om eens wat anders te gebruiken en een beetje hip te doen, neem dan een Mac.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:12
Een Apple laptop kopen? En zo ja welke?
Je ziet over het hoofd dat een Apple laptop veel langer op de accu kan doorgaan dan een "normale" laptop. mijn centrino gaat 4 uur mee met alle "wireless" functies uit, mijn AMD xp-m 1,5 uur en een iBook 6 uur (zonder de draadloze functies aan: verbruiken veel stroom)

[ Voor 6% gewijzigd door justinb81 op 15-10-2005 11:21 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:42

Exirion

Gadgetfetisjist

justinb81 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:10:
en een iBook 8 uur (zonder de draadloze functies aan: verbruiken veel stroom)
Lijkt me sterk. Ik heb al vaker klachten in A61 posts voorbij zien komen van mensen die met een iBook nauwelijks de 4 a 5 uur halen. Daarentegen heb ik zelf een Centrino van de eerste generatie (1.3GHz model) die nieuw met gemak de 6.5 uur haalde.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FireWurX schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:13:

daarnaast zijn er ook compacte "normale" notebooks te krijgen. Toshiba Libretto bijvoorbeeld.
Dan moet je alleen wel de CD-rom er los aan vast hangen.

(Ik lach dat hele concept nog steeds uit)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

justinb81 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:10:
[...]

Je ziet over het hoofd dat een Apple laptop veel langer op de accu kan doorgaan dan een "normale" laptop. mijn centrino gaat 4 uur mee met alle "wireless" functies uit, mijn AMD xp-m 1,5 uur en een iBook 8 uur (zonder de draadloze functies aan: verbruiken veel stroom)
Zo.... welke iBook heb jij dan wel niet?

Ik kan hooguit 3 uurtjes doen als alles aan staat, 4-5 uurtjes met wireless uit en scherm minder helder. 8 uur gaat niemand halen (misschien scherm compleet uit, niks doen, en 8 uur laten staan).

Overdrijven is ook een vak. Tegenwoordig komen de centrino's mooi in de buurt van de Apple's als het gaat om accu duur. Daar moet je het dus niet voor doen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CyBeR schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:15:
[...]

Dan moet je alleen wel de CD-rom er los aan vast hangen.

(Ik lach dat hele concept nog steeds uit)
niet iedereen heeft ten allen tijden een cdrom nodig.
ik geloof dat IBM nog wat 7inch subnotebooks had, met cdrom er in. ook erg leuk natuurlijk.

• mr_a
Er zijn op PC gebied ook laptops te krijgen die kwa gewicht, snelheid en batterijduur heel goed concurreren met de iBook. Maar dat was de vraag niet, de vraag was of hij een apple moest kopen ja of nee.

Daar is toch geen technisch antwoord op mogelijk?! :o
Apple is een bepaald concept waar je wat voor voelt of niet.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• mr_a
Apple heeft op haar website een heel duidelijke introductie van Mac OS X Tiger neergezet.

http://www.apple.com/support/mac101/

Zinnig voor de topic starter, indien hij nog totaal onbekend is met Mac OS X, en een indruk wil krijgen van hoe het er uit ziet bijvoorbeeld. :)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02

Hertog

Aut bibat, aut abeat

TS: als je student bent (of iemand kent die student is :P) kun je in de Apple Store voor het onderwijs Apples met korting bestellen, een iBook kost dan rond de 900 euro. Verder levert Surfspot Office for Mac voor een euro of 15, en kun je eens rondkijken op Versiontracker voor leuke free- of shareware programma's, om te kijken of er een alternatief is voor de dingen die je nu onder Windows doet.

Op GoT kun je ook veel info vinden. Zo vind je in het topic [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2[/rml] aardig wat gebruikerservaringen, en in Onmisbare tools / software nog een mooi softwareoverzicht. Tot slot in Switchers: wat mis je wel? een overzicht van dingen die overstappers missen op hun Mac. En inderdaad, zelf eens met OS X spelen is nog wel de beste manier om er achter te komen of het iets voor je is. Veel succes met je keuze.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels wat meer voor- en nadelen kunnen opdoen over de iBook en heb nog niet echt iets kunnen vinden dat ik zelf zou missen. Maak(te) onder Windows eigenlijk ook zo minmogelijk gebruik meer van de bijgeleverde programma’s. Behalve office, en die zou ik dan weer voor mac kunnen kopen.

De 12” iBook G4 laptop is één van de laptops die ik toen in de winkel heb zien staan en vond hem er erg praktisch en stijlvol uitzien. Maar nu even kijkend naar de specificaties vraag ik mij af of ik op een gegeven moment geen last ga krijgen van een aantal van de niet zo bijzonder specificaties. Of denken jullie dat dit goed genoeg is voor de in de in mijn eerste post beschreven activiteiten?:

1,33-GHz PowerPC G4
512 KB L2-cache (op 1,33 GHz)
512 MB DDR333 SDRAM
12,1-inch TFT-beeldscherm
Een resolutie van 1024 x 768
ATI Mobility Radeon 9550
32 MB DDR-videogeheugen
40 GB Ultra ATA-schijf
Dvd/cd-rw-speler
Ingebouwde AirPort Extreme-kaart
Ingebouwde Bluetooth 2.0+EDR
Scrolling Trackpad
Sudden Motion Sensor

Vraag die bij me opkomt: kun je alle externe USB harddisks aansluiten op een mac?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:40:
Ik heb inmiddels wat meer voor- en nadelen kunnen opdoen over de iBook en heb nog niet echt iets kunnen vinden dat ik zelf zou missen. Maak(te) onder Windows eigenlijk ook zo minmogelijk gebruik meer van de bijgeleverde programma’s. Behalve office, en die zou ik dan weer voor mac kunnen kopen.

De 12” iBook G4 laptop is één van de laptops die ik toen in de winkel heb zien staan en vond hem er erg praktisch en stijlvol uitzien. Maar nu even kijkend naar de specificaties vraag ik mij af of ik op een gegeven moment geen last ga krijgen van een aantal van de niet zo bijzonder specificaties. Of denken jullie dat dit goed genoeg is voor de in de in mijn eerste post beschreven activiteiten?:

1,33-GHz PowerPC G4
512 KB L2-cache (op 1,33 GHz)
512 MB DDR333 SDRAM
12,1-inch TFT-beeldscherm
Een resolutie van 1024 x 768
ATI Mobility Radeon 9550
32 MB DDR-videogeheugen
40 GB Ultra ATA-schijf
Dvd/cd-rw-speler
Ingebouwde AirPort Extreme-kaart
Ingebouwde Bluetooth 2.0+EDR
Scrolling Trackpad
Sudden Motion Sensor

Vraag die bij me opkomt: kun je alle externe USB harddisks aansluiten op een mac?
niet alle externe disks kunnen op een Mac op USB2 snelheid werken.
heb hier zelf een externe 2.5" hdd liggen van Mycom, waarbij dat ook specifiek in de handleiding staat.

en over de specificaties: niet kijken naar gigahertzen. een apple is geen x86, maar PPC architectuur (vandaar dat er ook geen windows op kan).
de hardware en software is volledig op elkaar afgestemd, wat voor een snel systeem zorgt.

trouwens, heb je wel eens gekeken naar de werkelijke Ghz van een AMD AthlonXP/Athlon64 CPU? is ook veel lager dan zijn rating, maar toch issie zo snel. dat gaat ook op voor een Mac. (alleen geeft Mac geen rating mee, omdat er niets is om mee te vergelijken, vanwege de andere architectuur)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:40:

Daar is een 12" iBook prima voor ja. Eventueel meer geheugen toevoegen, maar dit kun je later altijd nog zelf doen mocht je vinden dat het te weinig is. Zijn handleidingen voor te vinden.
Als het goed is wel. Let er overigens op dat OS X NTSF alleen kan lezen, als je een harde schijf met windows en os x wilt gebruiken kun je hem dus het beste met fat32 formatteren.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Voordat je in paniek raakt over aantal Ghz processor, bekijk dan eens het filmpje 'Megahertz Myth..'. Een G4 1,33 Ghz is namelijk een heel stuk sneller dan een Intel 1,33 Ghz.. Enfin, bekijk het filmpje maar eens..

/me zoekt het filmpje even voor je op..

Zie trouwens ook de Switch-pagina's op apple.nl..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 10:49 ]

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

FireWurX schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:13:
de wat betere merken zijn meteen ook wat steviger dan de eerste-de-beste goedkope notebook.
Maar die zijn meestal een stuk duurder :)
Hertog schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:51:
[...]

Daar is een 12" iBook prima voor ja. Eventueel meer geheugen toevoegen, maar dit kun je later altijd nog zelf doen mocht je vinden dat het te weinig is. Zijn handleidingen voor te vinden.
Dat stond gewoon in de handleiding van mijn Powerbook.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 10:43:
Voordat je in paniek raakt over aantal Ghz processor, bekijk dan eens het filmpje 'Megahertz Myth..'. Een G4 1,33 Ghz is namelijk een heel stuk sneller dan een Intel 1,33 Ghz.. Enfin, bekijk het filmpje maar eens..

/me zoekt het filmpje even voor je op..

Zie trouwens ook de Switch-pagina's op apple.nl..
das wat ik ook al had uitgelegd ;)
maja, paar artikeltjs over dit onderwerp:
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1465/
http://www.amd.com/us-en/..._3532_3839%5E4578,00.html
http://www.cooltechzone.c...id=0&limit=1&limitstart=0
http://technology.guardia...ory/0,3605,658968,00.html

editje: trouwens, dat megahertz mythe filmpje van Apple is ook niet echt objectief... zoals in het eerste artikel van mijn lijstje staat.
ze hebben het puur over dat door de kortere pipeline de CPU zo snel is, maar in werkelijkheid speelt er veel meer mee, wat natuurlijk niet wegneemt dat de G4 per clock wel erg snel is.
snel zat voor wat de TS wil iig.
super-muffin schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:00:
[...]

Maar die zijn meestal een stuk duurder :)

[...]

Dat stond gewoon in de handleiding van mijn Powerbook.
duurder? das lang niet altijd waar... Acer notebooks zijn bijvoorbeeld best stevig, maar gaan al wel voor een euro of 700 over de toonbank

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 15-10-2005 11:05 ]

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

FireWurX schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:00:
[...]

duurder? das lang niet altijd waar... Acer notebooks zijn bijvoorbeeld best stevig, maar gaan al wel voor een euro of 700 over de toonbank
Ja maar zijn die ook compact, dus 12 inch of zo? Meestal niet toch?
Zo wel zou ik graag een link willen zien.

• justinb81
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:26:
[...]

Zo.... welke iBook heb jij dan wel niet?

Ik kan hooguit 3 uurtjes doen als alles aan staat, 4-5 uurtjes met wireless uit en scherm minder helder. 8 uur gaat niemand halen (misschien scherm compleet uit, niks doen, en 8 uur laten staan).

Overdrijven is ook een vak. Tegenwoordig komen de centrino's mooi in de buurt van de Apple's als het gaat om accu duur. Daar moet je het dus niet voor doen.
Ik heb geen iBook, heb ik ook nooit gezegd. ik heb wel verkeerd gelezen op de apple site
De iBook heeft bovendien een batterij die maar liefst 6 uur stroom geeft

[ Voor 3% gewijzigd door justinb81 op 15-10-2005 11:20 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

De vragen die ik heb:

Dit zijn de vragen die ik tot nu heb. Hopelijk kunnen jullie mij opweghelpen. Alvast bedankt.
Antwoorden op deze vragen zijn allemaal al zo vaak voorbij gekomen. Kijk bijvoorbeeld eens in [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2[/rml] en z'n voorganger.

Sommige vragen zijn verder louter subjectief, zoals over de gebruiksvriendelijkheid. Dat is iets wat wij niet voor je kunnen bepalen, of jij het gebruiksvriendelijk vindt. Gezien je de vraag in Apple Talk stelt, zijn de odds dat uit dit topic geconcludeerd kan worden dat het OS gebruiksvriendelijk is. Maar dat ligt er maar net aan hoeveel mensen hier nog reageren die na negatieve ervaringen weer terug bij Windows zijn.

En die ervaringen zijn ook weer vertekend, omdat veel mensen na zo'n ervaring niet meer de moeite nemen om in Apple Talk te komen en tevreden in Windows Operating Systems of Non-Windows Operating Systems rondhangen. Vooral de sterk negatieve ervaringen kom je nog hier tegen.

Ook de vraag of een Apple laptop 'duur' is in vergelijking met een Windows laptop is subjectief. Hierover is vaak gediscussieerd. Gebleken is dat de meningen hierover blijven verschillen. Ik verwacht niet dat dit topic opeens wél een unaniem antwoord oplevert.

Dit topic gaat dus dicht. Succes met je keuze!

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.