[XP] Laptop booten via netwerk (PXE)*

Pagina: 1
Acties:

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Beste Tweakers,

Een aantwal weken geleden heb ik van een collega een oude Fujitsu Siemes Lifebook B-2610 (laptop) gekregen. Hij gebruikte het beestje niet meer omdat hij a) een nieuwere laptop heeft b) de windowsconfiguratie op de harde schijf naar de verdoemenis heeft geholpen. Nu was mijn plan gewoon de C: schijf te formateren en windows xp er terug op te zetten. Goed en wel tot ik de laptop in kwestie eindelijk in handen kreeg: het was een zeer klein model zonder diskettestation en zonder cd-rom drive.
Booten via een USB stick wordt niet ondersteunt, ik beschik noch over een USB-diskette station, noch over een USB-CD-ROM station. Het enige dat beschikbaar was om va te booten, was een zekere "Realtek Bootagent". Blijkbaar kan deze laptop via een netwerk booten. Thuis heb ik 3 desktops in een netwerkje met een routertje. Ik verbond de laptop met het netwerk en waarachtig, dit scherm verscheen
Na een tijdje wachten gaf de laptop melding dat hij geen pxe rom kon laden.
Enthousiast ging ik op zoek wat die PXE betekende, op google en op de gathering-tweakers.net fora vond ik informatie.

http://gathering.tweakers...s/734528///netwerk%2Cboot
http://gathering.tweakers...s/165515///netwerk%2Cboot

In 1 van de topics kreeg ik de raad het stappenplan van Hanewin te volgen. Ik begon de stappen 1 voor 1 te doorlopen en ik slaagde erin om een pxe-rom op de netwerkkaart van de laptop te laden, via de haneWIN DHCP/TFTP Server, het pxe-rom zelf vond ik op de rom-o-matic site. Ik voerde alle nodige stappen uit, alleen bij stap 3 van hane's handleiding liep ik vast: daar moet er iets in perl uitgevoerd worden(?). Ik geloof dat ik het bij het rechte eind heb dat Perl een soort programmeertaal is, maar meer weet ik ook niet. Ik kon echter een aantal files downloaden waaronder een mkimage.bat file die voor mij de klus zouden klaren. Ik voerde mkimage.bat uit: er werd een image gemaakt van m'n opstartdiskette (IMAGE.DOS) en nog een extra file dos.bin. Volgens het stappenplan moest ik de laptop het dos.bin bestand laden. Dat deed ik, de laptop download het dos.bin bestand, en doet dan niets. Ik merkte op dat het dos.bin bestand echter leeg was (in notepad openen gaf een leeg blad, bestand was 0Kb). Daarom probeerde ik dan maar het IMAGE.DOS (+/- 1.4Mb) bestand te laden, maar toen gaf de laptop dat het geheugen te klein was (nochthans spreken we hier over een 800mhz laptop met 256SD-RAM en 30gig harde schijf). Dan kwam bij mij ook nog de vraag op, als ik erin slaag om de diskette te laden op de pc, hoe laad ik dan m'n windows xp cd-romop die laptop? Ten einde raad besloot ik maar dit topic te openen. Kort samengevat van wat ik wil bereiken: Windows XP installeren op die laptop via het netwerk (pxe).

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen en hopend op een oplossing...

Fezz.

PS:
De PC waar de DHCP/TFTP server op staat heeft ip: 192.168.1.4
De laptop krijgt via de DHCP server op 192.168.1.4 ip adres 192.168.1.2 toegewezen
Dit zijn de opeenvolgende screenshots van de laptop:
Ip door DHCP toegewezen
pxe-rom ingeladen
zoeken naar bootfile op server
(Na deze stap doet hij niets meer) bootfile ingeladen

Instellingen van haneWIN DHCP/TFTP Server

[ Voor 94% gewijzigd door FezzFest op 14-10-2005 23:08 ]

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Dus?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet even [XP] vooraan de topictitel zodat deze voldoet aan de Windows Operating Systems - Policy :)
Ja dus? Waar is die post voor nodig?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• FezzFest
  • Niet online
Misschien hoort m'n topic meer bij Netwerken > Network Troubleshooting ?!

• FezzFest
  • Niet online
Bedankt voor de site, maar dat is een handleding in functie van linux, en mijn kennis ervan is zo goed als nihil. Ik ben er wel al in geslaagd om op m'n windows pc een DHCP en een TFTP server op te zetten (die nog werken ook), alleen weet ik nu niet wat ik juist m'n netwerkkaart in die laptop moet laten downloaden van de TFTP server om hem op te starten. Een gewoon image van een diskette past niet in het geheugen (mssch wordt er het geheugen van de netwerkkaart bedoelt?). Tcoh bedankt voor de tip

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
vmware downloaden (trial) en dan windows server 2003 enterprise (ook trial) en dan ris gaan gebruiken om die pc te voorzien van windows

makkelijker (en bovenal nog gratis ook, zij het wel timebombed) kun je het niet krijgen + tis in notime opgezet middels: [rml][ Howto] RIS[/rml]

A wise man's life is based around fuck you

• FezzFest
  • Niet online
Dat betekent dat ik dan op een pc windows server 2003 moet installeren, wil ik gebruik maken van die methode?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee, in een virtual machine. (VMware).

Wel een gelikte oplossing, maar voor jou misschien wat omslachtig (je moet namelijk ook je XP installatie voorbereiden).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FezzFest
  • Niet online
Inderdaad, lijkt me nogal omslachtig, ik heb de laptop eens opengedaan en de hardeschijf eruit gehaald. Nu wou ik die in m'n gewone pcbak hangen en van daaruit windows xp op de harde schijf installeren, alleen de laptophardeschijf heeft pinnetjes die dichter op elkaar staan. Weet iemand of er verloopstekkertjes bestaan zodat ik ze toch aan een gewone IDE kabel kan hangen?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17
FezzFest schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:49:
Weet iemand of er verloopstekkertjes bestaan zodat ik ze toch aan een gewone IDE kabel kan hangen?
Ja, dat weet ik en ja, die bestaan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• FezzFest
  • Niet online
mijn excuses voor het dubbele posten, ik dacht enkel dat het topic eerder in het subforum netwerken thuishoorde.

Het enige dat ik eigenlijk wil kunnen op dit moment is de harde schijf formateren, dus als iemand weet hoe ik een image van opstartdiskette maak die in het geheugen past waarmee ik de harde schijf kan formateren ben ik al heel gelukkig.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik heb een tijd lang gebruik gemaakt van software van 3Com - http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/mba.htm - hier zit ook een utility bij om een boot diskette te maken :)

Verwijderd

Ik ben zelf al enige tijd bezig met het remote booten van pc's. Het is niet bepaald eenvoudig om over pxe een *goed* werkende linux distro te starten. Wat wel redelijk goed te doen is, is een pc over pxe te starten en gebruik te maken van remote X, danwel remote bash. Op www.ltsp.org is een pakket te downloaden wat hier voor bedoeld is. Alles steekt met scriptjes in elkaar en is redelijk goed te configureren. Enige kennis van DHCP, TFTP, PXE en X.org is wel handig. Op de site staat ook behoorlijk goede documentatie en howto's. Kijk maar eens of je daar wat mee kunt.
Mocht het niet lukken, kun je dat hier even laten weten of me evt mailen.

• FezzFest
  • Niet online
bedankt, ben momenteel de vmware + windows server 2003 combinatie aan het uitproberen :)

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:02

ReLight

echo("What Now ? !")

FezzFest schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:13:
bedankt, ben momenteel de vmware + windows server 2003 combinatie aan het uitproberen :)
...en met alle goodwill die we je getoond hebben in je zoektocht ga jij daar vast wel een mooi verhaal over typen hoe dat in elkaar zit, of het goed ging, en goe dat gaat in 10 stappen.
Liefst met wat screen shots, hints tips en eventueele boot image, TOCH ?!? O-)

Dan word er nog eens wat bij gedragen. >:) :*)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• FezzFest
  • Niet online
zal m'n best, heb vmware draaien en windows server 2003 erop gezet, alleen om een of andere reden is heel m'n netwerkconfiguratie van m'n normale pc in de soep geraakt, heb alles verwijderd en gelukkig werkt het terug. Morgen probeer ik nog eens, en als het lukt zal ik met veel plezier posten hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Pagina: 1