Toon posts:

[2000] Harde schijf niet in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb niet zo lang geleden een tweede harde schijf gekocht (Siemens, 160Gb), een vriend heeft de harde schijf met succes geïnstalleerd. Maar enkele dagen geleden had ik wat problemen met mijn computer waardoor ik mijn 1e harde schijf, waarop windows dus geïnstalleerd is, eruit heb gehaald. Nu is die harde schijf er terug op en alles werkt goed. Nu zie ik dat mijn 2e harde schijf niet meer bij Mijn Computer staat. Normaal had ik daar 2 harde schijven, en 2 cd-rom schijven, maar nu zie ik 1 harde schijf (de 1e harde schijf, nl die met windows op), en 3 cd-rom schijven, hoewel ik er maar 2 heb. Ik ben in de BIOS gegaan en heb de Primary Slave op Auto gezet, in de hoop dat hij dan mijn 2e harde schijf zou detecteren, zonder succes. Ik weet niet veel over BIOS, dus daarom vraag ik jullie hulp, hoe krijg ik mijn 2e harde schijf er terug op?

Verwijderd

je hebt wel netjes 1 slave en 1 master op elke datakabel?(die jumpertjes achterop de hdd/cdrom/dvd)
die hdd heeft er eerder ingezeten en is dus niet groter dan je hebt gehad?
welke cdrom heb je nu meer? hoe noemt de bios die?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
Laadt even de BIOS optimized settings of fail/safe settings (beide proberen) en kijk of hij het dan doet. Verder zou je kunnen proberen dat derde CD-rom station (komt die qua locatie (bus) ook overeen met je HDD) gewoon verwijderen in apparaatbeheer (installatie ongedaan maken) en na een reboot pakt hij hem misschien wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:28:
Laadt even de BIOS optimized settings of fail/safe settings (beide proberen) en kijk of hij het dan doet. Verder zou je kunnen proberen dat derde CD-rom station (komt die qua locatie (bus) ook overeen met je HDD) gewoon verwijderen in apparaatbeheer (installatie ongedaan maken) en na een reboot pakt hij hem misschien wel goed.
Verwijderen in apparaatbeheer werkt niet, na rebooten geeft hij weer 3 CD rom schijven aan.
En die fail/safe settings, waar kan ik die vinden in de bois? Ik zie het nergens.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:16:
[...]

Verwijderen in apparaatbeheer werkt niet, na rebooten geeft hij weer 3 CD rom schijven aan.
En die fail/safe settings, waar kan ik die vinden in de bois? Ik zie het nergens.
Is iig iets in de trand van de standaard settings. Als je je BIOS ingaat bij het booten van je PC kan je daar ergens ook kiezen om de standaard instellingen weer te herstellen. Ga daar naar op zoek.

Imho lijkt het erop dat de detectie van je drives niet meer op auto staat maar dat er manual e.e.a. is ingesteld. Daar kan je wel eens vreemde dingen mee krijgen B)

Even default zetten dus. Kan je het echt niet vinden, post dan eens van welke fabrikant dat BIOS is. Dat moet je wel kunnen zien! (AMI, AWARD, PHOENIX, etc...)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je je harddisk al niet meer in je bios ziet, dan heeft het weinig met Windows te maken :)

Windows Operating Systems >> Opslagmedia & I/O Controllers

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:39:
[...]
Is iig iets in de trand van de standaard settings. Als je je BIOS ingaat bij het booten van je PC kan je daar ergens ook kiezen om de standaard instellingen weer te herstellen. Ga daar naar op zoek.

Even default zetten dus. Kan je het echt niet vinden, post dan eens van welke fabrikant dat BIOS is. Dat moet je wel kunnen zien! (AMI, AWARD, PHOENIX, etc...)
Ik heb op default settings gezet, maar dat doet niets, het blijft hetzelfde, en mijn tweede harde schijf wordt niet herkent in de BIOS.
Ik heb ff gekeken, mijn BIOS is AwardBIOS.
Nu maar hopen dat iemand mij verder kan helpen =/

Verwijderd

Ik heb eenzelfde probleem. De harde schijf is niet meer zichtbaar in de bios, ook niet als ik hem probeer te detecteren in de award bios. De harde schijf zat met een andere op het eerste IDE kanaal en werkte altijd goed, de andere schijf wordt wel herkend. Bij het booten meldt de PC dat er een disk boot failure is. De harde schijf was normaal primary master. Ik heb de bios al naar de fail-safe en een keer naar de optimized defaults teruggezet, maar dit helpt niet. Is er nog iets aan te doen?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Lijkt me helaas een beetje op een gevalletje HDD crash?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 19:10:
[...]

Ik heb op default settings gezet, maar dat doet niets, het blijft hetzelfde, en mijn tweede harde schijf wordt niet herkent in de BIOS.
Ik heb ff gekeken, mijn BIOS is AwardBIOS.
Nu maar hopen dat iemand mij verder kan helpen =/
Ik heb dat ook eens gehad, maar mijn pc geformateerd en toen pakte hij hem stom toevallig ook mee! misschien kan dat ook wel een oplossing zijn?

Het kan ook dat je iets niet goed aangesloten heb met de kabels...

anders is je hdd kapot .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 22:32 ]

Verwijderd

Zijn er nog meer redenen waarom harde schijven uit de bios kunnen verdwijnen? Vandaag had ik een tijdje dat mijn (enige) harde schijf niet zichtbaar was en het enige wat hielp om hem terug te krijgen was de PC spanningsloos maken. Bios resetten en zo hielp niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

brakke data of stroomkabels kunnen zoiets ook veroorzaken in ieder geval.
Pagina: 1