Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tips voor sollicitatie bij Paradigit

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek bij Paradigit als medewerker Technische Dienst. Heeft iemand hier ervaring mee en kan me enige tips geven over 'wat ik kan verwachten'. Ik stel mezelf bijvoorbeedl voor de ik goed op de hoogte moet zijn van de huidige hardware. Ook zal ik de huidige softwareproblematieken goed moeten kennen, virussen etcc.
Moet ik hier ook verder in gaan door alle prijzen, exacte problemen van besturingssystemen etc kennen??

Alvast bedankt voor de tips.. })

Groetejs SneakyFlasher

Verwijderd

Ach, goed op de hoogte zijn van hardware lijkt me eigenlijk niet zo relevant. In wezen zijn alle pc's sinds de VESA local bus zijn intrede deed in de 486DX redelijk standaard modulair opgebouwd.

Dat een cpu niet op moederbord past, ben je zo achter. Een of je nu een 20MB of een 500GB HD hebt, IDE is IDE (PATA/SATA) boeit ook niet.
Alleen met SCSI heb je wat andere zaken, en termination.

Ik verwacht dat de meeste problemen die je onder ogen krijgt, vooral windows problemen zullen zijn. En nog meer dan hardwarematige problemen. De gebruiker krijgt eerder zn windows aan gort dan een grafische kaart om maar iets te noemen.

Prijzen is totaal niet relevant.

Echte tips voor sollicitaties is vooral alles op een rijtje hebben over alles wat ze kunnen vragen (beschikbaarheid, ervaring, kennis, etc.).

Ik denk niet dat ze je uitgebreid door gaan zagen over je systeemkennis. Dat leer je vanzelf wel.
Je moet alleen niet denken dat als je thuis de pc van je ouders, broetje en jezelf onderhoudt en een netwerkje hebt liggen van 3 pc's en een router dat je alles weet ;)

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Hey SneakyFlasher,

Welkom op GoT ten eerste :) . Ikzelf werk ook bij Paradigit maar in dit geval in de winkel. Ik kan je als je wil wel wat tips geven en hopelijk kan je er wat mee.

Werken bij de technische dienst is lang niet alleen problemen oplossen. Je moet representatief zijn en goed met mensen om kunnen gaan. Er zullen gewoon vaak mensen komen die er echt niet blij mee zijn dat hun pc kapot is, en hoe ga jij ze dan zo te woord staan dat ze daar met een goed gevoel weggaan? Om maar te zeggen, dat ze volgende keer weer bij paradigit binnen lopen voor hulp of een nieuwe aankoop. Dus ik denk dat je best vragen mag verwachten als: "Waarom zouden wij jou als technische dienst medewerker aannemen" en dat lijkt dan wel straight to the point, maar als je goed voorbereid bent is dat meer een inkopper dan enorm moeilijk. Denk dus ook aan de klanten en niet alleen aan jezelf! Technische kennis is -veel- makkelijk aan te leren dan omgang met mensen :) .

Verder wordt verwacht dat je wel wat ervaring met computers en hun bodywork hebt. Je kan een videokaartje inbouwen, een bios flashen, ram testen, drivers vervangen en een virus verwijderen. En zo zijn er nog veel klussen te noemen die heel erg handig zijn om te weten. Het maakt je gewoon veel sneller inzetbaar als wanneer je nog heel veel moet leren. Je hoeft niet enorm veel te weten van besturingssystemen, maar wel logisch kunnen nadenken als het gaat om problemen. "Meneer mijn usb harde schijf wordt niet herkend" is een vraag die in een groot context staat. Het besturingssysteem speelt hier (o.a.) een rol in :) .

Zoals hierboven genoemd zijn prijzen niet relevant :) . Verder kan ik je niet super veel tips geven, maar je mag het altijd vragen, zal het topic even een beetje in de gaten houden. En het standaardadvies: ben wel jezelf en doe maar rustig, als jij degene bent die ze zoeken, straalt dat er wel doorheen. In ieder geval succes :) .

De meeste mensen deugen!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

* Atlas 100% eensch met collega Marzzman :)
Gewoon lekker je zelf voordoen zoals je bent en niet anders. Van een TD-er wordt net zoals van een winkelmedewerker verwacht dat je netjes bent in omgang met mensen. Duidelijk uit kunnen leggen van problemen. Dit is net zo belangrijk (of misschien zelfs wel belangrijker) dan of je wel of niet een PC kunt fixen :)

Just interested: welk filiaal?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Atlas schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:58:
Just interested: welk filiaal?
Ik ben werkzaam in filiaal Eindhoven, jij?

De meeste mensen deugen!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-11 21:57
Heb ooit eens een korte stage gelopen bij die tent, als je een beetje brede hardware/windows kennis hebt en dat aan een ('domme') klant kunt overbrengen dan moet het wel goed komen. En je moet van luide muziek houden geloof ik :p

Ik hoor overigens alleen negatieve geluiden over het geboden salaris bij het bedrijf...

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:17:
Beste Tweakers,

Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek bij Paradigit als medewerker Technische Dienst. Heeft iemand hier ervaring mee en kan me enige tips geven over 'wat ik kan verwachten'. Ik stel mezelf bijvoorbeedl voor de ik goed op de hoogte moet zijn van de huidige hardware. Ook zal ik de huidige softwareproblematieken goed moeten kennen, virussen etcc.
Moet ik hier ook verder in gaan door alle prijzen, exacte problemen van besturingssystemen etc kennen??

Alvast bedankt voor de tips.. })

Groetejs SneakyFlasher
Welkom op GoT... even een herinnering aan een regel hier op Got: Op GoT begin je niet met een aanhef (zoals "Beste Tweakers") en sluit je niet af met zaken als "Alvast bedankt, groetjes". Het is een forum, geen mail-wisseling - dus is het niet nodig om iedere keer te begroeten - zonde van de ruimte!

Dan on topic:
Bij solliciteren is het belangrijk dat je je prettig voelt. Ga je dus niet voor doen als een ander maar wees gewoon jezelf. Zorg dat je je representatief kleedt. Er geldt over het algemeen dat je kleding draagt die je ook zou dragen wanneer je een klant van het bedrijf te woord zou staan namens het bedrijf. Qua voorbereiding is het nuttig om kennis te hebben van de materie waar je mee gaat werken en dat je kennis hebt van het bedrijf waar je gaat werken. Echter is het NIET aan te raden om alles uit je hoofd te gaan leren (zoals alle prijzen). Daarmee geef je namelijk enkel aan dat je TE graag wilt en dat komt niet goed over. Laat blijken dat je een goede kennis hebt van de materie en dat je graag dingen bijleert.
Tot slot moet je een sollicitatiegesprek niet zien als een vragenvuur of iets dergelijks. Het heet niet voor niks gesprek. Ga het gesprek dus aan met degene aan de andere kant van de tafel. Stel zelf ook eens een vraag - wees geinteresseerd. Dat geeft namelijk aan dat je betrokken bent en dat je initiatief durft te nemen. (bedenk echter wel dat die ander de leiding over het gesprek heeft - neem deze leiding niet uit handen! dan zul je nl. al snel arrogant overkomen). Een sollicitatiegesprek is in principe voor beide partijen - uitkomst kan derhalve ook zijn dat zij je aan willen nemen maar dat jij het niet meer ziet zitten (bijvoorbeeld door bovengenoemd laag salaris)

Verder goed ter voorbereiding:
- Zorg dat je goed op orde hebt wat je zelf wil weten van het bedrijf en wat jouw eisen aan de baan zijn (zoals salaris)
- Zorg dat je van jezelf enkele goede en enkele verbeterpunten kunt noemen. Noem verbeterpunten niet 'slecht' of negatief'! Bij het bedenken van verbeterpunten kun je veelal uitgaan van je positieve punten. De meeste goede eigenschappen hebben namelijk ook een negatieve kant. Als je je daar bewust van bent komt dit heel goed over!

[ Voor 15% gewijzigd door kazz1980 op 19-10-2005 10:17 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

marzzman schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:11:
[...]

Ik ben werkzaam in filiaal Eindhoven, jij?
verrek, daar heb ik ook nog gewerkt :D
doet Coen nog altijd braaf zijn werk? :P

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ben zelf een maand geleden aangenomen in filiaal Amersfoort. (winkel, geen TD) Wat mij betreft was mijn sollicitatie meer een kennismaking, kijken wat het bedrijf te bieden heeft, en kijken of ik dat wel zie zitten. Natuurlijk ook een kans voor het bedrijf om te kijken of ze jou wel zien zitten.
Als jij in dat gesprek aan weet te geven wat je al weet, welke capaciteiten je al bezit, en wat je graag bij wilt leren, dan ben je al een heel eind.

Salaris bij Paradigit is inderdaad niet zo'n vetpot, en ik ben er dan ook wat op achteruit gegaan t.o.v. mijn vorige werkgever, maar daar zag ik het niet meer zo zitten, en Paradigit leek (en blijkt!) een flexibele werkgever met een relaxte sfeer. Dat was voor mij ook wat waard.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 15:03:
[...]

verrek, daar heb ik ook nog gewerkt :D
doet Coen nog altijd braaf zijn werk? :P
Coen en ik stonden laatst bovenaan bij het klanttevredenheidsonderzoek (scrabble woord :7 ) . Ja dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Cassius op 23-10-2005 22:46 ]

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1