Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC wordt te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn broers PC bestaat uit het volgende:

AMD 3500+
120 gig schijf van maxtor
Geforce 6800 GT van XFX
A8N-SLI moederbord.

De kast heeft aan de voorkant een 80mm fan die lucht inzuigt, een fan aan de zijkant die lucht inzuigt, een 120 mm fan aan de achterkant die warme lucht uitblaast, en dan nog de Voeding-ventilator die warme lucht uitblaast.

De processor is een boxed AMD 3500+ processor.

Om een of andere reden wordt de PC nog steeds te warm, zelfs als er 2 intake en 2 outtake fans in zitten! Ik begrijp er onderhand helemaal niets meer van.

Overigens is ooit het 'kleine ventilatortje' dat op het A8N-Sli moederbord zit kapot gegaan; hier heb ik een zalman passief blokje op geplempt (van aluminium).

De PC valt echter continue uit. Heeft iemand hier enig idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

Casemodding leek me overigens het beste topic omdat er hier vaak wordt gesproken over luchtcirculering e.d. Excuses als het hier niet hoort.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 19:15 ]

Verwijderd

Als je gewoon de temperaturen post is het een stuk makkelijker oordelen :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe warm wordt het systeem dan?

Uitval kan ook een rotte/zwakke voeding betekenen. Dus, wat voor voeding zit erin? (merk, type, vermogen)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:12
Hmm, een uitvallende pc kan ook duiden op een te zwakke voeding. Misschien kan je tijdens een gestresst moment voelen aan de koelblokken? Met name het vga en cpu koelblok moeten wel tastbaar zijn. Als je hier je vingers aan brand is het daadwerkelijk een hitteprobleem.

EDIT: Spuit 11 :Z

[ Voor 4% gewijzigd door tafkaw op 14-10-2005 19:17 ]

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
De eerste reactie die ik heb, weet je zeker dat hij te warm is?? (je geeft ook geen temps etc)

Met zoveel case fans zou hij toch redelijk koel moeten zijn, het zal geen waterkoeling koud zijn. Maar heb je koelpasta gebruikt??(zo te lezen snap je wel wat pc's zijn) Verder klinkt het als een goed gekoelde pc hoor.

Verwijderd

Dacht inderdaad ook meteen aan koelpasta.

Post ff temps, want een uitvallende pc hoeft echt niet alleen aan temps te liggen :)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Lijkt me niet dat je systeem te warm wordt.. tenzij je processor flink is overgeklokt.
Laat je temps een zien. Daar hebben we meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Temps uitlezen, waarmee kan ik dat doen? Gewoon handmatig een ding erin prikken? Speedfan did the trick geloof ik, nietwaar?

De voeding is sowieso niet rot, het is een 450 watt voeding van 80 euro, het merk cooler master geloof ik? In ieder geval was het een a-merk voeding.

De processor is niet overgeclockt.

Ik heb overigens een tijdje geleden zelf de koelpasta aangebracht, en ik weet ook hoe dat moet; geen centimeter dikke laag dus, maar gewoon een klein beetje.

Overigens valt het me op dat het koelblokje onder de videokaart (waarop ik het zalman blokje geduwt heb, dat passieve blokje) toch wel érg warm wordt.

Zou dit kunnen liggen aan de videokaart (die hangt er nét boven), of zou hij hiervan überhaupt niet uit kunnen vallen (als dit chipje te warm wordt)?

De PC valt ook alleen uit als hij 'stressed' raakt, dus bij het spelen van Battlefield 2, WoW, dat soort dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 22:37 ]

• syo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09-2008

syo

Verfant bmx'er

Als je eens zn kast openmaakt en er een grote ventilator op zet. Misschien een beetje meer gericht richting de chipset? Kijk even of dat misschien wat uit maakt...

Tik lekker mee :) Klik, klik, klikkerde klik!!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Volgens mij kan die zalman passieve koeling het niet aan. Dat komt wel meer voor bij nForce 4 chipsets.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Borromini schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:46:
Volgens mij kan die zalman passieve koeling het niet aan. Dat komt wel meer voor bij nForce 4 chipsets.
Het blokje wordt hier ook wel aardig heet, maar kan het wel aan. Kwestie van airflow en dat zit wel goed bij Edwardseepers lijkt mij.

Probeer anders eens wat syo zei.

Temperaturen van het systeem en voltages van de voeding kun je vinden onder 'Hardware Monitoring' of iets dergelijks in het BIOS. Post deze eens hier. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een 6800 GT is anders redelijk groot, en die komt toch wel een eind over de nForce4 chip. Ik denk dat dat een van de meest voor de hand liggende oorzaken is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Tja, wat kan het allemaal zijn.

Ten eerste zou ik (als dat bij jou ook zo is) de fab die onder je voeding zit naar buiten laten blazen. Warme lucht steigt op houd daar rekening mee!

Ik weet niet of je over de hele core van je cpu koelpaste hebt zitten? Mischien een lucht belltje in de koelpasta?

idem bij de cooler van je chipset (waar dat zalman blokje op zit.

Kijk ook idd even bij de temperaturen in je bios, je kan idd ook speedfan gebruiken. Als je speedfan gebruikt controlleer dan metteen even de voltages van je voeding. die mogen niet meer dan 0,5 volt afwijken.

Probeer die huis tuin en keuke ventilator is in je pc te mikken.. Dat heeft mijn broertje zijn pc ook de zomer door geholpen.. ;)

Verwijderd

Zit je koelblok niet verkeerd om, heb ik zelf een keer meegemaakt .. stond alleen een rare pijl op dat ding :r

(ik bedoel dus 180 horizontaal verkeerd om he' ; )

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 00:13 ]

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Tja. nForce 4 chip's hebben wel eens vaker problemen met een passief zalman blok.

Ik heb een tijd geleden die irri. chip fan van mijn Asus A8N-SLI Deluxe gesloopt, en een passief zalman ding erop.
Ik had toen ook warmte problemen bij de chipset (Werd in de warme dagen soms 60+ graden :( ). PC liep ook telkens vast.
Klein PAPST fannetje @ 5V erop gezet, en nu geen problemen meer :)

Dus hang eens een fan aan die zalman heatsink :)
Pagina: 1